Sokobond, zoals de naam al doet vermoeden, is een afgeleide van de Sokoban type van puzzel. De originele Sokoban vond plaats in een warenhuis, waar je als ‘warehouse keeper’ (sōko-ban in ’t Japans) dozen op de juiste plek moest duwen. Je kan alleen duwen, niet trekken, en natuurlijk is het warenhuis nooit een mooie rechthoek; er zijn allerlei nisjes waar je een doos, als je ‘m er eenmaal in hebt geduwd, nooit meer uit krijgt.
Sokobond is dus zo’n type puzzler, maar natuurlijk met een eigen invalshoek. Je moet dit keer moleculen maken, die opgebouwd zijn uit atomen. Je bestuurt één van de atomen, en als je met dat atoom langs andere atomen gaat, wordt er een verbinding gemaakt. Vervolgens bestuur je dus allebei de atomen samen. En als je dan een derde er aan vast knoopt, bestuur je ze alle drie.
Het puzzel element is dat je specifieke moleculen moet maken, bijvoorbeeld h2o, . Ik ben niet scheikundig onderlegt verder, dus ik weet niet in hoeverre het klopt met hoe het echt werkt, maar de verschillende atomen kunnen slechts een beperkt aantal verbindingen aangaan. Als je dus niet in de juiste volgorde langs de atomen gaat, kun je ervoor zorgen dat je het juiste molecuul niet meer kunt maken. De puzzels worden nog gecompliceerder wanneer er tiles worden toegevoegd waarmee je een dubbele verbinding kunt maken, verbindingen kunt weghalen, verbindingen kunt ombuigen zodat de vorm van je molecuul anders wordt, er een atoom is waar je geen verbindingen mee kunt maken en zo nog wel meer variaties. Naar het einde toe werd het mij zelfs wat te moeilijk, dus de laatste paar heb ik wel even opgezocht hoe ik ze op kon lossen na tientallen keren proberen.
4/5