Pine (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Twirlbound
Uitgegeven door Kongregate

Betreed avontuurlijke open wereld van Albamare als de jonge krijger Hue, op zoek naar een nieuw thuis voor je stam. Maar in een wereld waar mensen nooit de top van de voedselketen hebben bereikt, zal dat niet meevallen. Baan je een pad door te verkennen, ruilen, praten, knutselen en vechten, met de vele verschillende soorten diersoorten en vind een geschikte plek voor je soortgenoten.

Game is gemaakt door Nederlandse studenten dacht ik

Rujar schreef:
Game is gemaakt door Nederlandse studenten dacht ik

Dat klopt. Ik volg het al een jaartje of 2 - weet niet of het een afstudeerproject is of gewoon een deel van hun opleiding omzetten in de praktijk maar het ziet er meer dan behoorlijk uit.

Ik heb ook ooit een interview gezien en toen vertelde ze al wat wat ze wilde met de game en dat was zeer ambitieus (ook qua gamemechanics) Ik ga hem op mijn shortlist zetten ik was hem eigenlijk alweer uit het oog verloren.

Ik zie deze nog niet in de Nintendo store staan. De game schijnt een paar weken uitgesteld te zijn.

avatar van Princess Piranha
26 november releasedatum voor de Switch! En vanaf 15 november pre-order optie in de eShop.

Inderdaad van Nederlandse bodem

Best knap dat een klein team van zeven man deze game heeft gemaakt. Dit artikel van de Volkskrant is dan ook zeker interessant om te lezen: Hoe zeven jonge gamemakers de internationaal geprezen Pine creëerden.

Ah mooi artikel! Ik ga hem zeker spelen.

Ik kocht dit album op de Switch toen het totaal onspeelbaar was. Minutenlange laadtijden, een dorp inclusief inwoners dat, poef, verdween zodra je dichtbij kwam, objecten die steeds vlak voor je neus verschenen en met regelmaat over je heen (waardoor je vast zat en, jawel, weer minutenlang mocht laden)...

Toen een maandje gewacht op een patch of drie, waarna het spel wel speelbaar was en de schoonheidsfoutjes, zoals regelmatige opduikende, korte bevriezingen en objecten die nog steeds af en toe zeer laat laden, waren te overzien. Dat geldt ook voor de ietwat lompe controls en het feit dat dit overduidelijk door een vrij kleine studio is gemaakt: de wereld voelt soms vrij kaal, interactie met omgeving en karakters is beperkt.

Dat was ook te verwachten, als je ziet hoe weinig mensen dit hebben gebouwd. Het is zelfs erg knap wat ze met zo weinig middelen hebben neergezet. Een toch vrij forse open wereld, vijf stammen (bestaande uit antropomorfe dieren) in een flinke rits dorpen en een aantal andere karakters. Het craftingsysteem werkt prima en het verhaal is best boeiend. Je zwerft hier rond als de mens Hue, op zoek naar een huis voor je medemensen, die op een instabiele klif wonen en bang zijn voor de boze buitenwereld.

Echt tof is het kernidee achter dit spel. Die vijf stammen doen namelijk zelfstandig hun ding: ze verzamelen materialen en voedsel, breiden hun nederzettingen uit, drijven handel met elkaar, sluiten vrede of vallen elkaar aan als ze elkaar toevallig tegen het lijf lopen, of proberen elkaars dorpen te veroveren. Jij bent veelal een toevallig passant terwijl de verhoudingen volledig vanzelf verschuiven.

Tenzij je de boel gaat beïnvloeden. Je kunt zelf vriendschap sluiten met stammen of juist vijanden maken. Je laat ideeën rondgaan waardoor dorpen sneller groeien of als een gek voedsel gaan hamsteren, of saboteert de boel met vergiftigd voedsel of foute blauwdrukken. Of je roept een legertje van een bevriende stam op en probeert een ander dorp te veroveren. Zo kun je verhoudingen en machtsposities op het eiland manipuleren. Echt heel vet bedacht.

Dit principe werkt ook behoorlijk aardig, maar wat dan enorm zonde is, is dat je dit in het verhaal nauwelijks benut. Je moet bij een aantal quests wel die verschillende manieren van beïnvloeding gebruiken, maar echt als losse quests, niet met als doel de onderlinge verhoudingen voor langere tijd te manipuleren.

Alleen helemaal aan het einde is er een klein beetje nut om dit te doen, in voorbereiding op een soort veldslag(je). Dit is ook het moment dat ik me met deze mechanic heb uitgeleefd. Ik heb één stam flink machtiger gemaakt en heel wat dorpen voor (en met) ze uitgemoord, en dat was vermakelijk maar ook redelijk doelloos.

Het was leuk om het te spelen, maar uiteindelijk denk ik vooral: ik hoop dat anderen de ideeën uit dit spel opmerken en er een écht fantastisch spel van maken, want dit heeft de potentie om meer te zijn dan een sympathiek indieprojectje. Of dat deze ontwikkelaars een tweede deel kunnen maken met flink meer middelen, natuurlijk, want talent hebben ze overduidelijk.