Asterix & Obelix XXL3: The Crystal Menhir (2019)

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / PlayStation 5

Ontwikkeld door OSome
Uitgegeven door Microids

Op een mooie dag ontvangt de druïde van het dorp van Asterix & Obelix, Panoramix, een rare brief. Het is een brief van Hella Finidrir, de grote priesteres van Thule. Zij kondigt hem aan dat zijn volk ernstig wordt bedreigd en vraagt aan de druïde om een mysterieuze Menhir uit zijn schuilplaats te halen. Duik in de wereld van Asterix en ga mee op een spannend avontuur!.Verken alleen of samen de gebieden van het Romeinse keizerrijk en los het mysterie op van de Glazen Menhir en zijn ongelooflijke krachten.

avatar van Yestsida
Nog niet zo lang geleden stelde ik op mijn Instagram-profiel dat focust op stripboeken de vraag of iemand tips had voor videogames gebaseerd op Europese striphelden. Na een bezoek aan de Nintendo eShop vond ik Astérix & Obelix XXL 3: The Crystal Menhir voor maar 6,99 euro. Voor dat bedrag kan je niet sukkelen voor een game dus heb ik hem digitaal aangeschaft voor Nintendo Switch.

Met zowel de uitgever Microids als de ontwikkelaar Osome Studios was ik voor deze game nog niet bekend. Met de voorgaande twee titels in deze reeks ben ik ook niet bekend, dit is de eerste kennismaking. De laatste keer dat ik überhaupt een videogame gespeeld heb met Europese striphelden in de hoofdrol waren Lucky Luke, De Smurfen 2 en Astérix & Obelix op de eerste Game Boy. Op PlayStation huurde we soms ook Lucky Luke en Smurf Racer.

Een oude vriendin van Panoramix, Hella, is ontvoerd en het is uiteraard aan Astérix en Obelix om haar te redden. Obelix krijgt een speciale menhir dat eigendom van Hella is mee om hen de weg te wijzen naar haar locatie. Aan onze helden om eerst drie ontbrekende scherven met speciale krachten (ijs, vuur en magneet) die in de menhir horen te zoeken doorheen de wereld. Nadat de scherven terug in de menhir zitten reizen onze helden richting Rome om daar Julius Caesar en zijn legioenen Romeinen op hun donder te geven en de oude vrouw te bevrijden. Simpel verhaaltje, maar bij dit type games is een scenario meer een leidraad dan iets anders natuurlijk.

De gameplay is heel simpel en voornamelijk repetitief. Oftewel zet je kampen van de Romeinen al knokkend op stelten of los je puzzels op door middel van de speciale menhir van Obelix. Slaan kan je doen met één enkele knop maar in combinatie met een schouderknop kan je wel vier verschillende special moves uitvoeren. Deze vergen wel energie dat uitgeput kan geraken. Je kan tijdens het spelen afwisselen tussen Astérix en Obelix maar tijdens de gevechten is het verschil tussen hen miniem. Astérix kan van zijn onoverwinnelijkheidsdrank drinken waardoor hij super snel en krachtig wordt, vijanden met een schild zijn hier nog steeds wel immuun voor raar maar waar. Obelix kan zijn menhir met 4 verschillende standen in de strijd gooien maar in de praktijk heb ik hier weinig gebruikt van gemaakt. Idéfix kan hij ook inzetten om achter een Romein te lopen maar dat is een functie die ik vaak vergat.

De menhir met zijn speciale krachten is wel noodzakelijk voor het tweede grote element in deze game, het puzzelen. Obelix kan bepaalde obstakels verbrijzelen, bevriezen, wegbranden of met magnetische kracht beïnvloeden. Sommige puzzels zijn zo heel simpel nog niet maar ook geen ware hersenkrakers, ze zitten sowieso wel leuk in elkaar. Astérix kan door kleinere deuren waar Obelix niet kan geraken maar voelt toch een beetje als een afterthought. Obelix en zijn kristallen menhir zijn dé sterren van deze game, dat is vooral duidelijk tijdens deze puzzelmomenten.
Stiekem is het puzzelen een sterker punt dan de repetitieve actiesequenties (het blijft weliswaar geweldig om de Romeinen hoog de lucht in te sturen met een uppercut).

Het oogt zeer trouw aan de stripreeks maar als game wel kaal, simpel en precies uit een ander tijdperk. De controls zijn niet je-van-het. Voornamelijk tijdens het puzzelen heb ik me een aantal keer geërgerd omdat het niet altijd duidelijk was of ik de "sprong" wel kon maken. Dit is een 2.5D game met een onbeweeglijke camerastand dat schuin boven de figuren hangt, zoals een dungeon crawler in feite. Het springen is dus niet verticaal maar eerder een dash naar voren. Nog steeds heb ik geen idee hoe ik exact vanuit een fontein naar het volgende platform moet geraken, dit was na vele probeersels steeds op goed geluk.

Een heel standaard spel dus... én relatief kort. Na een 4-tal uurtjes ben je wel door de hoofdverhaal heen, je kan er ook voor kiezen om tijdens de maingame (of erna) zijmissies aan te nemen maar daar had ik geen behoefte aan.
Toch heb ik wel plezier gehaald uit dit spel, vooral toen ik co-op speelde met mijn 9-jarige stiefzoon. Met twee is de game leuker dan alleen en dit maakt voornamelijk de puzzelsecties een stuk gemakkelijker en toegankelijker. Mijn stiefzoon kon sowieso harder genieten van de gameplay dan ik.
Voor 7 euro kan je niet sukkelen, meer zou ik er persoonlijk ook niet voor willen neertellen (al is het voornamelijk op kinderen gericht uiteraard). Dit is een game dat begrijpelijk niet veel stof heeft doen opwaaien. Als je niets hebt met deze stripreeks raad ik het ook niet aan.

De videogame is niet speelbaar in Nederlands, aangezien ik de Franse taal niet genoeg machtig ben ben ik voor het standaard Engels gegaan. Sommige personages hadden wel heel vreemde namen! Zo is Panoramix bijvoorbeeld Getafix en Idéfix is Dogmatix.
De "cutscenes" zijn figuren die stilstaand een dialoog voeren en geen enkele mimiek hebben. Wel de nodige humor waar de serie bekend om staat!

Op mijn Instagram volgt binnenkort nog een beknopte post over deze game.