Simulacra (2017)

PC / Android / Apple iOS / PlayStation 4

Ontwikkeld door Kaigan
Uitgegeven door Kaigan

Je hebt de verloren telefoon gevonden van een vermiste meid genaamd Anna. Op deze telefoon zie je een video van haar staan waarin ze om hulp smeekt. Door haar gegevens op de telefoon te onderzoeken en contact op te zoeken met haar vrienden probeer je te achterhalen wat er met Anna is gebeurd, en of je haar kan redden voordat het te laat is.

• vanaf dinsdag 3 december te koop voor de PlayStation 4

Spoilers voor de free-to-play game Sarah Is Missing in deze recensie! Alvast een waarschuwing daarvoor.

Afgeleid van de korte game Sarah Is Missing, waarin je ook een smartphone moest onderzoeken om een vermist persoon te vinden. Sarah Is Missing vond ik een sterke horror-achtige ervaring die leuk speelde met het idee iemands persoonlijke gegevens door te snuffelen om puzzels op te lossen. Het had wat pittige morele keuzes erin en een spannend mysterie. Simulacra lijkt iets soortgelijks te proberen, al vond ik het allemaal minder spannend. Sarah Is Missing ging over een meid die ontvoerd was door een cult en je moest samenwerken met de AI van haar smartphone om haar terug te vinden. Het had sci-fi elementen vanwege het AI personage, maar voor de rest voelde het realistisch. Hierdoor stelde het de vraag “wat als je echt een smartphone vind en in zo’n intens conflict gemengd zou raken”? Simulacra neemt echter wat grote sprongen van de realiteit door fantasie elementen in het verhaal te mengen; voor 90 procent lijkt je met een realistische vermissing te maken te hebben om plots in een matige sc-fi film te springen. Persoonlijk vond ik deze elementen te absurd en het ontnam alle spanning rond het einde.

Maar voor de rest speelde het lekker weg. Vooral de puzzels waren leuk om te doen! De game geeft duidelijke hints over waar je ongeveer moet zoeken om antwoord te krijgen op de vragen. Het antwoord is meestal niet op het eerste gezicht duidelijk, waardoor experimenteren en goed nadenken nodig is om puzzels op te lossen. Door de ervaring leer je meerdere mensen kennen in het leven van Anna, die mogelijk iets te maken hebben met haar vermissing. Dit hield me geïnteresseerd in wie te vertrouwen en hoe ik zou reageren op hun berichten. De dialogen en het acteerwerk zijn wat cheesy, niet van de hoogste kwaliteit en soms waren de acties van de personages lachwekkend geforceerd, maar het werkte genoeg om het verhaal te willen volgen. Ik zou het qua toon enigszins kunnen vergelijken met de film Unfriended, om een voorbeeld te noemen.

Geen echte aanrader maar ik heb er voldoende plezier aan beleefd om door te willen spelen. Ik zou eerder zeggen Sarah Is Missing op te pakken als je interesse hebt in het concept. Maar dat neemt niet weg dat dit een leuk concept is met potentie, waar nog niet bijzonder veel gebruik van is gemaakt. Tegenwoordig beginnen steeds meer ”social media crime investigations” op te duiken (met de spannende film Searching en nu de game Simulacra). Ben benieuwd hoe dit concept op de lange termijn gaat uitpakken. Misschien gaat het snel oud worden, of misschien kunnen ze het interessant houden door erop uit te breiden of door het op nieuwe situaties toe te passen. Simulacra krijgt iig een:

(Overig, indien je behoefte had om Sarah Is Missing te proberen dan kun je deze hier vinden)