Disco Elysium (2019)

Alternatieve titel: Disco Elysium: The Final Cut

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Macintosh / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG / Adventure

Ontwikkeld door ZA/UM
Uitgegeven door ZA/UM

Word wakker als een te schande gemaakte detective. Trek je discobroek aan en verken de prachtig gerenoveerde kuststad Revachol. Of dwaal af in je eigen hoofd en probeer je zintuigen, twijfels en herinneringen verder uit te diepen of af te stompen. Ondervraag onvergetelijke personages, of reken bruut met ze af. Neem zaken of steekpenningen aan. Creëer moorden, of los ze op. Word een ware held of ga glorieus ten onder...

avatar van threeohthree
Yup,

Ja, ik kan dit nu wel met trots mijn favoriete game aller tijden noemen. Wat een game.

Je leest het zo vaak tegenwoordig: *choices matter* , *you decide*, *choose your own adventure*, maar uiteindelijk komt het toch vaak allemaal op hetzelfde neer. Nou hier niet.

In Disco Elysium speel je als een agent die zichzelf de vergetelheid heeft ingedronken. Hij weet letterlijk niets meer, en aan jou om van scratch een nieuwe persoonlijkheid op te bouwen. Dit doe je door middel van geniale gesprekken te voeren met de locals in town om zodoende een moord op proberen te lossen.

Deze persoonlijkheid bouw je op door o.a gesprekskeuzes. Voorbeeld:

Er belt een pizzakoerier aan bij je deur, dit zouden je opties zijn in Disco Elysium:

1: Thank you for delivering my pizza on time, highly appreciated, here have tip
2: FUCKKKKKK YOUUUUUUUU, I ORDEREDDDDD PEPPERONI, ARE YOU FUCKING RETARDED OR WHAT?! YOU MUST BE, YOUR EARS ARE FUNNY, YES YOU ARE A RETARD.
3: Are you sure I ordered a pizza? I don't think I like pizza very much and I doubt i'd ever order one.
4: yell through the door to the pizza delivery guy that you are boning a minor in the other room and will be there shortly.

Op basis van je keuze ontwikkeld je character langzamerhand gedachtes die vervolgens weer met elkaar in discussie gaan. Het zit allemaal zo geniaal in elkaar, en dat schrijf/vertaal werk (komt uit Letland origineel geloof ik) is echt van een andere planeet. Echt ongekend dit. Ja het is veel leeswerk, maar dit leest echt heerlijk weg, je wil niet weten hoe vaak ik op de grond heb gelegen van de stukken tekst met bijbehorende keuzes.

Het allermooiste is je hebt ook nog een partner (je bent immers een detective) die er ook vaak wel een mening over heeft en deze interactie is dan ook prachtig. Ook is het gewoon mogelijk een doorgewinterde communist te worden in deze game, want waarom niet.

En dan hebben we het nog niet eens over het verhaal zelf. Hoewel vrij simpel, is het heerlijk uitgewerkt en is het mogelijk de game op vele verschillende manieren te spelen elk met een andere uitkomst.

Ik ga vanavond direct beginnen aan mijn tweede playthrough. Een absolute atoom bom van genialiteit en een must-play voor iedereen die denkt dat ze de beste RPG ooit al gespeeld hebben. Als dit de nieuwe standaard word hebben we nog een hoop mooie jaren voor de boeg. Man man man. Speel dit. Neem er de tijd voor, en lees alles, het is ongekend briljant.

Ik ben dit spel gaan spelen omdat 1) threeohthree dit spel de hemel in prijst; en 2) threeohthree "The witness", waarschijnlijk mijn favoriete spel, in zijn top 3 heeft.

Het concept achter het spel vind ik geniaal, daarin ga ik volledig met hem mee. Ik moet bekennen regelmatig teksten doorgeklikt te hebben. Man, man, wat een hoop gewauwel. En nee, het is echt niet altijd interessant of grappig. Soms moet je gewoon een bejaarde in een rolstoel laten ratelen over punnikstrategie en breitechniek om "experience" punten te scoren.

Dit spel is baanbrekend maar ik heb er niet van genoten zoals threeohthree, omdat ik gewoon niet vaak heb kunnen lachen. Andere minpunten: rond het moment dat je de taak hebt om Ruby te vinden kun je zeer eenvoudig vast komen te zitten. De white checks kunnen zomaar de verkeerde kant op vallen waardoor je moet valsspelen door te saven net voor de white check. Als je dit niet doet en de "side quests" zijn wel een beetje uitgeput, dan heb je serieus geen zak meer te doen op dat moment en dus, een probleem. Dat is niet cool.

Tenslotte eindigde het spel behoorlijk abrupt voor mij. Ik dacht echt dat het nu echt ging beginnen maar het einde was al daar. Het besef van losse eindjes was helaas overweldigend.