Disco Elysium (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch / Macintosh
RPG / Adventure

Ontwikkeld door ZA/UM
Uitgegeven door ZA/UM

Word wakker als een te schande gemaakte detective. Trek je discobroek aan en verken de prachtig gerenoveerde kuststad Revachol. Of dwaal af in je eigen hoofd en probeer je zintuigen, twijfels en herinneringen verder uit te diepen of af te stompen. Ondervraag onvergetelijke personages, of reken bruut met ze af. Neem zaken of steekpenningen aan. Creëer moorden, of los ze op. Word een ware held of ga glorieus ten onder...

Al behoorlijk wat Planescape Torment vergelijkingen gelezen, ook een echte rpg self-discovery tocht, hier als donkere downward spiral van 'n cracked cop. Veel coole vondsten al gezien, aparte stats, weirde skills, thought cabinets...

Lijkt me dus inderdaad ook erg interessant. Idd Planescape Torment en de originele Fallout waren het eerste wat me te binnen schoten Het grafische stijltje, de sfeer en de bizar veel keuzes en dialoog...allemaal toch weer boeiender dan een pijltje richting je objective.

Ik ben blij dat het genre de laatste jaren een heropleving kent. Samen met games als Divinity Original Sin, Wasteland en Pillars of Eternity toch weer een paar pareltjes erbij..

Yup,

Ja, ik kan dit nu wel met trots mijn favoriete game aller tijden noemen. Wat een game.

Je leest het zo vaak tegenwoordig: *choices matter* , *you decide*, *choose your own adventure*, maar uiteindelijk komt het toch vaak allemaal op hetzelfde neer. Nou hier niet.

In Disco Elysium speel je als een agent die zichzelf de vergetelheid heeft ingedronken. Hij weet letterlijk niets meer, en aan jou om van scratch een nieuwe persoonlijkheid op te bouwen. Dit doe je door middel van geniale gesprekken te voeren met de locals in town om zodoende een moord op proberen te lossen.

Deze persoonlijkheid bouw je op door o.a gesprekskeuzes. Voorbeeld:

Er belt een pizzakoerier aan bij je deur, dit zouden je opties zijn in Disco Elysium:

1: Thank you for delivering my pizza on time, highly appreciated, here have tip
2: FUCKKKKKK YOUUUUUUUU, I ORDEREDDDDD PEPPERONI, ARE YOU FUCKING RETARDED OR WHAT?! YOU MUST BE, YOUR EARS ARE FUNNY, YES YOU ARE A RETARD.
3: Are you sure I ordered a pizza? I don't think I like pizza very much and I doubt i'd ever order one.
4: yell through the door to the pizza delivery guy that you are boning a minor in the other room and will be there shortly.

Op basis van je keuze ontwikkeld je character langzamerhand gedachtes die vervolgens weer met elkaar in discussie gaan. Het zit allemaal zo geniaal in elkaar, en dat schrijf/vertaal werk (komt uit Letland origineel geloof ik) is echt van een andere planeet. Echt ongekend dit. Ja het is veel leeswerk, maar dit leest echt heerlijk weg, je wil niet weten hoe vaak ik op de grond heb gelegen van de stukken tekst met bijbehorende keuzes.

Het allermooiste is je hebt ook nog een partner (je bent immers een detective) die er ook vaak wel een mening over heeft en deze interactie is dan ook prachtig. Ook is het gewoon mogelijk een doorgewinterde communist te worden in deze game, want waarom niet.

En dan hebben we het nog niet eens over het verhaal zelf. Hoewel vrij simpel, is het heerlijk uitgewerkt en is het mogelijk de game op vele verschillende manieren te spelen elk met een andere uitkomst.

Ik ga vanavond direct beginnen aan mijn tweede playthrough. Een absolute atoom bom van genialiteit en een must-play voor iedereen die denkt dat ze de beste RPG ooit al gespeeld hebben. Als dit de nieuwe standaard word hebben we nog een hoop mooie jaren voor de boeg. Man man man. Speel dit. Neem er de tijd voor, en lees alles, het is ongekend briljant.

Ik hoor hier meer goede verhalen over, komt deze ooit nog naar de consoles?

Ik ben bijzonder blij dit te lezen. Ook al zie ik het nu pas, net nadat ik de 'echt' opmerking maakte in de top lijstjes. Ik kijk er naar uit om dit te kunnen spelen. En ja, mrdig, in 2020 zou het spel zowel naar de PS4 als de XboxOne moeten komen, wat ik alleen maar toejuich aangezien mijn PC dit wellicht niet draait.

avatar van threeohthree
Sinner Ja echt bizar. Zo op de valreep nog de beste game ooit mee gepakt. Verwachte wel wat, maar niet zo veel, maar het is echt ongelofelijk geniaal. Heerlijk sfeertje ook inderdaad, heerlijke noire stijl ook. Maar inderdaad, de isometrische rpg's hebben een behoorlijke opleving de laatste jaren, met deze als kers op de taart wat mij betreft (al moet ik div 2 nog spelen).

Het leuke aan deze rpg is ook dat je thought's *upgrade* ipv skills (tov een normale rpg), en aan elke upgrade zit ook weer een negatieve kant. Zo kan ik bijvoorbeeld veel punten droppen in 'logic' maar dan domineert die gedachte en dat dan weer direct invloed op hoeveel empathie je hebt tijdens een gesprek en vice versa.

Hierdoor kan je je karakter echt tot in extremen customizen wat je gewoon zelden ziet in games. Verder is ook alles wat je zegt of niet zegt van belang waardoor je heel goed over keuzes na gaat denken (soms te lang) of juist helemaal niet.

Maar goed, absoluut aan te raden, het is het echt meer dan waard. Ook op console. Ook wel lekker om dit op een groot scherm te spelen denk ik.

mrdig schreef:
Ik hoor hier meer goede verhalen over, komt deze ooit nog naar de consoles?

Ik weet iig dat ie ergens volgend jaar naar PS4 komt, xbone zal dan ook wel, switch weet ik niet!

Haha deze had ik al.op m'n wishlist staan maar gaat door zo'n superlatieven schieten te kort verhaal van jou threeohthree met stip omhoog! ?

avatar van threeohthree
Blij om te horen. Zeker doen, echt een onvergetelijke ervaring deze game!

Sweet! Nice comeback threeohthree, begon je al te missen .
Wilde toevallig bij de eindlijstjes nog typen dat dit voor mij ook een possible contender leek.

mrdig schreef:
Ik hoor hier meer goede verhalen over, komt deze ooit nog naar de consoles?

Jop, ook net aangekondigd voor PS4 en X1, Woohoo!

Ook interesse voor console

Komt ook naar Switch tzt, per vandaag ook voor de Mac beschikbaar!

avatar van patenpac
Ikzelf heb ook al meermaals getracht om deze game een kans te geven, maar er is toch iets wat me tegenhoudt om me hier echt in te verdiepen.

In de eerste plaats dien ik te zeggen dat de kwaliteit van de game ongezien is. De donkere sfeer, de satire humor, de achtergrondmuziek, alles past gewoon perfect in elkaar. Daarnaast sluit ik me ook aan bij threeohthree wat betreft de diepgang van het spel. Als liefhebber van een goede RPG ben je hier dus 'normaal' meteen verkocht.

Wat is er dan wat me weerhoudt om me hier echt in te verdiepen? Raar maar waar kan ik het niet beter omschrijven als de 'moeilijkheidsgraad' van het spel. Verliezen in het spel is namelijk niet zoals bij de meeste andere games, waar je simpelweg door dood te gaan enkele minuten (soms uren) terug wordt gestuurd om het opnieuw te proberen. Verliezen in deze game is simpelweg een verkeerde woord keuze maken, waardoor je karakter in een diepe depressie valt. Het idee hierachter vind ik geniaal en sluit ook volledig aan bij de sfeer van de hele game. Het moeilijke echter, is dat je het, in mijn ogen, gewoon totaal niet ziet aankomen. Natuurlijk heeft dit ook zijn charmes, maar het is toch redelijk frustrerend, dat ik simpelweg door het maken van een verkeerde keuze, gemakkelijk een half uur aan teksten lezen terug moet overbruggen om uiteindelijk te komen bij hetzelfde moment. Wetende dat ik dit allemaal terug dien te doen, haalt het mij volledig uit de sfeer van de game, waardoor ik dan ook vaak gewoon even stop, in de hoop het later terug op te pakken (wat dus niet al te vaak gebeurd).

Ik ben tot op heden volgens mij al 5 à 6 playthroughs begonnen, en helaas heb ik mijn frustraties nog geen enkele keer opzij kunnen zetten om de game toch te voltooien. Hieronder zet ik even een twee voorbeelden die me het meeste zijn bijgebleven omtrent de keuzes die bijgevolg leidde tot een game over screen (spoiler warning!).
De eerste game over die me het meeste bij blijft is letterlijk in de eerste 10 minuten van het spel. Je wordt wakker, weet helemaal niets, en probeert dan geleidelijk aan te achterhalen wie je bent, wat je doet, in welk jaar je zit, in welk land, etc. Na het uitlopen van je kamer en het afdalen van de trap in het 'hotel', kan je even een lekkere babbel voeren met de barman (wie blijkbaar toch de persoon is die je de laatste dagen iets te veel hebt bezocht). Echter is deze barman niet meteen blij je terug te zien en wijst hij maar al te graag op het feit dat je hem nog enkele dollars tegoed bent. Hierbij krijg je twee keuzes. Of je aanvaard je schuld, waardoor je meteen met je cash in het rood staat, aangezien je letterlijk geen rotte bal hebt op dat moment, of je probeert, met een toegevoegd kans percentage, weg te lopen. Gezien het spel puur draait uit het voeren van dialogen, leek de tweede keuze mij best toegankelijk, aangezien dit niet het soort game is waar je blijkbaar al te veel geld gaat hebben om te spenderen. Hoewel ik echter een slaagpercentage heb van 75%, mislukt de poging, waarbij mijn karakter uit het niets een achterwaardse sprong maakt, met de middelvingers leuk wijst naar de barman, om dan vervolgens te vallen over de oudere vrouw in de rolstoel die daar jammerlijk genoeg 'in de weg staat'. Toegegeven, als mijn mislukte poging zich op deze aard uit, dan is het gewoon fantastich. Zelfs ik moest even 5 minuten bekomen hoe het mogelijk is dat gewoon weglopen van de barman zich kan vertaling is het hierboven uitgeschreven verhaal. Hetgeen dat volgt is echter minder interessant. Na heb bekomen van de val spreekt de oudere vrouw me aan en begint ze te bazelen over het jaar, waar we zijn, etc. Nu aangezien mijn karakter zich letterlijk niets meer kan herinneren, wordt het allemaal iets teveel voor hem, waardoor de depressie dus optreedt en ik de game over tekst zie voorbij rollen. Dit is voor mij al een voorbeeld waar de hele game een onverwachte (en vooral onnodige) wending maakt om de speler te doen terugkeren.

Het tweede voorbeeld is iets minder uitgeschreven, maar in mijn ogen ook onnodig en niet te voorspellen. Bij het wakker worden van je karakter merk je namelijk dat je je pistool bent kwijtgeraakt. Nu opzicht niet meteen een probleem, want je merkt genoeg dat dit geen shooter game wordt, dus proberen we het pistool terug te vinden bij het doorlopen van het spel. Wanneer ik echter na wat 'parcour' aankom bij de baas van de 'Union', die in dit spel lijkt in te staan voor kwaadaardige zaken, dien ik hem te ondervragen over de moord die uitgevoerd is geweest. Ondertussen zijn we al een 3 uurtjes in het spel en is mijn pistool nog steeds niet teruggevonden. Het feit dat ik mijn pistool heb verloren is al meerdere keren aangehaald door zowel mijn partner als mijn collega's op de bureau, waardoor mijn karakter ondertussen ook al wel doorheeft dat hij het 'echt' kwijt is. Wanneer echter de union baas tijdens de ondervraging aanhaalt dat ik inderdaad mijn pistool kwijt ben en dus laat merken dat hij hier ook iets meer van weet, valt mijn karakter terug in een diepe depressie en wordt ik een half uur teruggestuurd door luister- en leeswerk.

Dit zijn twee redelijk specifieke voorbeelde die zorgen voor het einde van spel, maar die de speler dus, in mijn ogen althans, totaal niet kan zien aankomen.

Het hierboven vermelde weerhoudt me dus om me echt in te diepen in het spel. Ik ben er zeker van dat ik deze binnen enkele maanden terug een kans geef, maar ik hoop van harte dat ik dan mijn frustraties aan de kant kan zetten om me hier echt in te verdiepen, want het lijkt me zo dat deze game dat echt wel verdient.

patenpac schreef:

Ik ben het met je eens. Ergens zie ik de charme wel, maar het blijft simpelweg trial & error met de dialogen en handelingen, vooral omdat de gevolgen zo groot zijn. Ik had liever gehad dat het invloed had op je skills/persoonlijkheid/uiterlijk, dat je keuzes jou en de omgeving/gameplay veranderen, en niet alleen positief of negatief zijn voor je health of exp. Nu voelt het alsof je zwaar afgestrafd wordt voor bepaalde keuzes.

Ik ben dit spel gaan spelen omdat 1) threeohthree dit spel de hemel in prijst; en 2) threeohthree "The witness", waarschijnlijk mijn favoriete spel, in zijn top 3 heeft.

Het concept achter het spel vind ik geniaal, daarin ga ik volledig met hem mee. Ik moet bekennen regelmatig teksten doorgeklikt te hebben. Man, man, wat een hoop gewauwel. En nee, het is echt niet altijd interessant of grappig. Soms moet je gewoon een bejaarde in een rolstoel laten ratelen over punnikstrategie en breitechniek om "experience" punten te scoren.

Dit spel is baanbrekend maar ik heb er niet van genoten zoals threeohthree, omdat ik gewoon niet vaak heb kunnen lachen. Andere minpunten: rond het moment dat je de taak hebt om Ruby te vinden kun je zeer eenvoudig vast komen te zitten. De white checks kunnen zomaar de verkeerde kant op vallen waardoor je moet valsspelen door te saven net voor de white check. Als je dit niet doet en de "side quests" zijn wel een beetje uitgeput, dan heb je serieus geen zak meer te doen op dat moment en dus, een probleem. Dat is niet cool.

Tenslotte eindigde het spel behoorlijk abrupt voor mij. Ik dacht echt dat het nu echt ging beginnen maar het einde was al daar. Het besef van losse eindjes was helaas overweldigend.