Disco Elysium (2019)

Alternatieve titel: Disco Elysium: The Final Cut

PC / Macintosh / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Google Stadia / Nintendo Switch / Xbox One / Xbox Series X/S
RPG / Adventure

Ontwikkeld door ZA/UM
Uitgegeven door ZA/UM en iam8bit

Word wakker als een te schande gemaakte detective. Trek je discobroek aan en verken de prachtig gerenoveerde kuststad Revachol. Of dwaal af in je eigen hoofd en probeer je zintuigen, twijfels en herinneringen verder uit te diepen of af te stompen. Ondervraag onvergetelijke personages, of reken bruut met ze af. Neem zaken of steekpenningen aan. Creëer moorden, of los ze op. Word een ware held of ga glorieus ten onder...

Ik heb dit spel nog maar een tijdje gespeeld en je merkt gelijk dat dit echt wel een uniek concept is.
Het is een point en click game en de karakters maken het bijzonder nou heeft de maker van dit spel er ook al eens een boek over geschreven, maar dat sloeg niet aan.. sterker nog het werd een flop.
Maar deze doorzetter was ook echt een alcoholist en ontmoete een andere alcoholist en die hebben elkaar geholpen om nuchter door het leven te gaan, maar hebben hun levens verhaal omgezet in een game. Dus het is (gedeeltelijk) uit het leven gegrepen en het word verteld als een soort boek.

Winkelwagentje schreef:
Na mijn eerdere savefile te zijn verloren, dit weekend opnieuw begonnen, en gelijk weer hooked. Helaas zit ik aan het einde van dag één al vast na sprong te hebben gewaagd, en nu niet terug naar de Whirling-in-Rags kan, omdat de guy met wie ik moet praten al is afgetaaid na 22:00 uur. Dus ga ik volgende keer maar verder met een eerdere save.
Met iets gelijkaardigs zat ik vandaag ook, vermoedelijk na dezelfde sprong. Mijn probleem was dat ik niet met de union-baas kon spreken zonder dood te gaan. Ik moest in de zetel gaan zitten om op ooghoogte met hem te kunnen spreken. Die zetel was echter zo oncomfortabel dat ik er een hartinfarkt van kreeg. Wie bedenkt het Einde verhaal dan, vermoed ik? . Dan maar een wat ouder save-game terug opgehaald. Deze keer op volle "health" en ga nu voor het eerst ook wat voorzichtiger zijn met mijn frêle gezondheid

Dat is inderdaad de plek waar ik ook vast liep. Toch wel één van de grote minpunten van dit spel is dat je health en moraal op de meest onverwachtste momenten een opdoffer kunnen krijgen. Je kan je daar op basis van de dialoog niet altijd op voorbereiden. En bovenstaand voorbeeld wordt inderdaad vaak aangehaald omdat je daar meerdere opdoffers achtereen te verwerken krijgt. En omdat het nog relatief vroeg in de game kun je nog niet zo veel incasseren.

Nu zal dit nadien wel beter worden hoor. De onverwachtse momenten die blijven wel, al zul je hier beter tegen bestand zijn en zal het niet snel het einde betekenen.

Winkelwagentje schreef:

Ik vind dat overigens ook niet echt een minpunt. Het hangt gewoon ook een beetje af met welke karakter build je in welke situatie je terecht komt. Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd om het te omzeilen op een andere manier. Maar bij diverse andere RPG's heb je ook het 'geen idee weer deze keuze toe gaat leiden' principe - alleen straft Disco Elysium het net wat harder af. Wat ik eigenlijk helemaal niet zo erg vind. (want ik denk dat als je uiteindelijk de omschrijvingen e.d leest er wel degelijk hints worden gegeven - iets wat je wel bewust maakt voor het belang hiervan en je keuzes (build, conversaties e.d) in het verdere verloop van het spel). Een van de weinige RPG's waar je idd echt het hele spel 'erbij moet blijven' en aandacht moet schenken aan alles.

avatar van leatherhead
Grovonion schreef:

Haha, geweldig stuk vond ik dat juist. Ben het wel met Sinner eens, juist die compromisloosheid is één van de vele elementen die de game zo leuk maakt. Bovendien, healing items zijn er echt best veel te vinden, kosten geen drol in het spel en kun je, voor het geval je het niet wist, ook midden in dialogen gebruiken.

Verder aardig weggeblazen door deze game tot nu toe, vreemd dat ik hoor tot kort geleden nog nooit van gehoord had. Vooraf had ik enige vrees dat de dialoog heavyness een struikelblok zou kunnen zijn, maar dat blijkt echt allerminst het geval. Die dialoog is dan ook veel meer dan slechts plot expositie en vooral een manier om aan de hand van je verschillende gedachteprocessen te interacten met de wereld. Het schrijfwerk is gelukkig ook werkelijk fantastisch (ook wel een vereiste bij een game als deze natuurlijk) en de personages voelen enorm levend en karakteristiek. Maar ook de wereld zelf, de artwork, vormgeving en algehele sfeer van de game is werkelijk prachtig in zijn troosteloosheid. Het exploratie aspect vind ik eigenlijk nogal onderbelicht in de meeste reviews. Tuurlijk is de dialoog de grote troef van de game, maar het verkennen en ontrafelen van de verschillende geheime ruimtes en locaties voelde eveneens geweldig.

Mijn huidige build is grotendeels ingezet op Psyche en Physique. Vooral Inland Empire (geweldige film overigens) is één van mijn favoriete skills tot nu toe en zorgt voor een aantal prachtige situaties.

Sinner schreef:
Hoe ben jij er dan mee omgegaan? Nooit in zo een doodlopende straat terechtgekomen? Of ook gewoon met een oudere save-game verder gegaan? Ik zie het ook niet per se als nadeel, maar een minder spel was hierdoor wel makkelijker van mij console gevlogen. Hier blijft het knagen aan me om te zien wat anders nog mogelijk is. En in de tweede poging loopt het tot nu ook al heel wat beter.

Grovonion schreef:

Nope. Ik ben nergens in een sukkelstraatje beland en had steeds voldoende items bij de hand om aan een prematuur einde te kunen ontsnappen just in case. Er zijn wel diverse dialoog opties gesloten geraakt na gefaalde checks waardoor ik naar alternatieven moest zoeken, maar ik ben nooit gestorven (op een keertje of zo, maar dat was makkelijk te omzeilen) . Een tweede run met een andere build zie ik ooit dan ook zeer zeker wel zitten.

Na een 8-tal uren is de eerste dag voorbij, momenteel hink ik nog tussen twee gedachten. Het spel en de spelwereld zijn enorm boeiend, en ik ben enorm benieuwd naar de verdere gang van zaken. Maar er zijn toch ook een aantal dingen die moeilijk wennen.

De wegvinding van je karakters is al een keer genoemd, soms lijkt het also er een makkelijke weg is voor je personages maar laat het spel je niet toe. Ook naar plaatsen gaan die buiten je visie zijn zijn omslachtig.

Ook met de hoeveelheid tekst heb ik een probleem. Ik heb geen moeite met wat tekst lezen, maar hier loopt het soms toch echt de spuigaten uit en merk ik dat ik heel erg snel door bepaalde tekstlawines doorklik. Ook heb je vaak verschillende vragen/antwoorden die je allemaal kunt doorlopen, maar het is me niet duidelijk of dat wel de bedoeling is. In een spel als Mass effect probeer je alle antwoorden uit en kies je er een. Maar hier lijkt het soms iets te triggeren dat je niet wilt bekomen. Heeft natuurlijk met de psyche van Harry te maken, maar ik zou hem toch graag af en toe een slap in z'n face willen geven.

Maar goed, tijd vliegt wel vooruit tijdens het spelen, maar ik hoop toch dat ik een beter gevoel van voortgang krijg bij de volgende speeldag.

avatar van leatherhead
Grovonion schreef:

Ik snap je punt hoor, maar ik denk wat veel mensen soms niet zo lijken te beseffen is dat ''falen'' eigenlijk best een belangrijk onderdeel van het spel is. Soms heb je letterlijk skill checks die je meer opleveren wanneer je ze faalt dan wanneer je ze daadwerkelijk haalt. Ik kwam er al gauw achter dat het spel een (nog) veel leukere ervaring wordt als je je gewoon volop mee laat voeren door Harry's gedachten (die dus gebaseerd zijn op jouw gekozen skills) en niet te hard probeert pragmatisch de verhaallijn af te werken of de game ''efficient'' te spelen.

Ik raak nu zelf richting de laatste gedeeltes van de game en ben nog steeds wel erg positief moet ik zeggen. Het schrijfwerk is echt wel geniaal. Enige kleine kritiekpuntje van mijn kant is dat de game wat mij betreft nog wel wat meer voluit had mogen gaan qua roleplaying. Soms zijn er bepaalde keuzes die letterlijk het spel eindigen/game over laten gaan. Het neerschieten van Cunoesse bijvoorbeeld. Ik bedoel, ergens een logisch resultaat aangezien je tenslotte een politie agent bent, maar ergens ook jammer dat sommige van deze opties als het ware slechts ''schijn'' opties zijn. Ook wat jammer dat het hoger levelen van skills eigenlijk niet zoveel oplevert. Als je bijvoorbeeld naar deze chart kijkt zie je dat zo'n 85-90% van alle passive checks al unlocked zijn als je een skill tot 4 hebt gelevelled. Een skill boven level 9-10 is eigenlijk vrij waardeloos, wat op zich wel jammer is als je voor een meer dedicated rp build wilt gaan. De game stimuleert je zodoende om wat meer een jack of all trades te worden.

Ik ben hier nu precies 24 uur mee bezig en ben nog in dag 4. Lijkt me dus een spel dat nog heel wat langer dan 25 uur kan duren. Ik doe ook wel redelijk veel "side-quests", als je daar al van kunt spreken. Het verhaal is echt wel fatastisch uitgewerkt en de lore van de wereld is uitmuntend.

Een ding dat mij opvalt: ik heb nu 6 ervaringspunten die ik nog niet gebruikt heb. Ik wacht steeds om te zien in welk punt ik ze moet stoppen om een beslissing een betere kans te geven, maar dat gebeurt slechts zelden. Zo heb ik bijna altijd een groot overschot aan ervaringspunten. Nog iemand die zo speelde?

Kun je ze nog in je though cabinet stoppen? Want dat loont wel de moeite. Anders zou ik er zeker een aantal gebruiken om white checks te openen die aansluiten bij je skills. Het is wel handig om een skill point achter de hand te houden hoor, maar zes is wel wat veel. Zonde om ze niet te gebruiken. Ook voor passive skills handig.

Toch wel een indrukwekkend spel. Ik heb 'm nu een week geleden uitgespeeld, en ik mis Revachol nog steeds. Het is misschien een corrupte en aan lagerwal geraakte plaats. Maar ook vol met intrigerende karakters... moeilijk los te laten, die wereld.

Een anderhalf jaar nadat ik dit meesterwerk voor het eerst heb uitgespeeld, kriebelt het weer om de geweldige wereld van Revachol te bezoeken. Als ik naar mijn backlog kijk stond eigenlijk Red Dead Redemption 2 op het programma, maar nu Disco Elysium op PS+ Extra staat moet RDR2 misschien toch nog ietsjes langer wachten...

Nou, mijn tweede playthrough achter de rug en inmiddels zelfs begonnen aan een derde. Wat een fantastische ervaring weer! En zoals ik na mijn eerste playthrough van vorig jaar al vermoedde, is er nog veel meer te zien en te doen. De sfeer is geweldig, het schrijfwerk is zó goed, van het intrigerende en spannende verhaal tot de talloze memorabele en goedgeschreven personages, en de hele lore en world-building zijn echt ongeëvenaard. Even snel uit m'n hoofd gezegd zou ik niet weten wie het beter doet. Dat moet gewoon beloond worden. Enerzijds een halfje omhoog en anderzijds met een plekje in mijn top 10. Maar wie o wie moet eruit...