GRID (2019)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Google Stadia

Ontwikkeld door Codemasters
Uitgegeven door Codemasters

Neem je plaats in de GRID World Series in en strijd in spannende gevechten van moment tot moment met de meest iconische en begeerlijke raceauto's – zowel moderne als klassieke, van GT, Touring en Muscle tot Stock en Super Modifieds – op enkele van de meest iconische locaties ter wereld.

SeptuSword
Wat een matige game. Je zou van Codemasters wel wat meer diepgang mogen verwachten.

Iedere race die je begint kan je kiezen om eerst een kwalificatie ronde te doen om vervolgens de echte race te starten. Maakt niet uit hoe moeilijk, met de kwalificatie wordt je altijd eerste. Vervolgens de race zelf, ook daar als je geen fouten maakt blijf je eerste. Laat het nou een arcade game zijn waarin je net als Forza kan terugspoelen, fouten worden gewoonweg niet gemaakt. Maar, mocht je geen kwalificatie ronde willen doen en meteen de race willen beginnen, begin je vaak als laatste. Dit is waar het triest wordt.

De A.I. geeft je geen ruimte om in te halen, want er is gewoon geen ruimte. 5 auto's proberen elkaar allemaal in te halen in iedere bocht, daar pas jij niet tussen. Je bent min of meer verplicht om je tegenstanders aan de kant te rammen. Je zou ook valse inhaal manoeuvres kunnen uithalen door een bocht af te snijden waarin je direct meer dan 5 auto's tegelijk kan inhalen. Het goede van het systeem is dat je wel een tijdstraf krijgt, vaak heeft het alleen niet genoeg impact op het einde van je tijd, dus echt een zware straf is het niet.

Wat ik wel een grappige toevoeging vind is dat als jij tegenstanders beukt dat ze een nemesis kunnen worden. Ze krijgen een rode markering in hun naam zodat je weet dat ze jou niet meer mogen. Vervolgens gaan ze met volle kracht achter jou aanrijden om jou van de baan af te beuken, ook seinen ze met hun lichten als ze achter je rijden. Je krijgt er een paniekerig gevoel van. Erg leuke toevoeging, alleen jammer dat het weinig toevoegt bij het eindresultaat.

De campagne heb je ook al gauw gezien. Het is vakjes afwerken, doe hier 3 races en je kan dat vakje afstrepen. Min of meer gelijk aan Forza maar dan veel kaler en eentoniger. Vaak maar keuzes uit 3 verschillende voertuigen per klasse, soms zelfs maar 1. Ook zijn er veel te weinig circuits. Heb het idee dat je steeds over dezelfde circuits rijdt. Van Barcelona naar Barcelona maar dan reversed. Erg saai.