Silent Hill 2 (2001)

Alternatieve titel: Silent Hill 2: Restless Dreams

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Konami, Team Silent en Creature Labs
Uitgegeven door Konami

James Sunderland ontvangt een brief van zijn overleden vrouw Mary. Hierin vertelt zij dat ze hem nog een keer wil ontmoeten op hun speciale plek. James realiseert zich dat dat in Silent Hill moet zijn en vertrek hier naartoe. Al snel ontdekt hij dat het niet meer de prachtige plaats is die het was en zijn tocht een hele barre zal worden.

avatar van LimeLou
Maakt niet uit. Logisch dat je games van toen je iets jonger was leuker vond dan nu. Verschilt gewoon per leeftijd. Ik sta ook gewoon open voor oudere games, en er zijn iets van 10 andere games die ik gerust in mijn Top 10 zou willen stoppen en daar zitten wel wat oudere bij. De top 10 van mij nu is gewoon vanuit meer recentere ervaringen. En er is niks mis met oudere games voor de PC. Ook al vond ik Morrowind een beetje te ontoegankelijk.

rpger schreef:
...de game komt toch een stuk beter uit de verf dan op de PC moet ik zeggen...

Ja he, waar het nou precies aan ligt weet ik ook niet, conversion op zich best getrouw...

avatar van rpger
Squall Lionheart schreef:

Op PC begon ik al meteen met tweaken en zette ik al bv. die film grain uit omdat ik dat irritant vond, op een console "pik" je dat gewoon, kun je tenslotte ook niet wijzigen en uiteindelijk draagt het erg veel bij aan de sfeer. Verder kan ik het ook niet zo uitleggen.

PS. mijn 4.0 kan nog best eens een 4.5 worden. Blijf toch wel nadenken over die game. Goed teken.

Deel 4 ga ik misschien ooit in de toekomst spelen

deel 4 is best wel leuk,

Dr. Salvador
Zeker, en ben je al verder met de game Mike?

shadowmaster100
ben toch een beetje teleurgesteld,ik had torenhoge verwachtingen maar silent hill 2 vond ik wel zachtjes gezegd een beetje Saai ,,,

review volgt nog,het is nu te laat om na te denken

Dr. Salvador
Klopt, zo heb ik de game ook ondervonden, slecht zeker niet, met enkele sfeervolle, en uitstekende momenten, maar het geheel is gewoon saai, te vaak eigenlijk. Maar heeft ook goede momenten, maar al die hoge recensies enz, snap ik ook niet echt.

Ik vond het melancholisch en rustig, niet saai

Dr. Salvador
Hmm, ja, bij bijvoorbeeld een game als Batman Arkham Asylum, en vooral The Darkness vind ik dat ook, bij SH2 niet, daar gewoon nogal saai, daar had SH4 geen last van.

Ik vond het melancholisch en rustig, niet saai

yoga doen is ook rustig maar NIET saai,,,,zitten in een wachtkamer is ook rustig maar WEL saai,,,snappie

silent hill 2 in cijfers

total-5.8

shadowmaster100 schreef:

Niet echt

haha

lees het nog een keer zou ik zeggen

avatar van LimeLou
Ik snap 't , maar ik snap niet wat het met Silent Hill te maken heeft. Ik doe daar geen yoga en ik zit niet in een woonkamer. Volgens mij vergis je deze game met Wii Fit

LimeLou schreef:

haha nee ik bedoel gewoon dat silent hill 2 een beetje te saai was voor mij,maar ik begrijp waarom mensen het zo goed vinden.

het is gewoon mijn mening,,DONT SHOOT

Dr. Salvador schreef:
Zeker, en ben je al verder met de game Mike?

deze of deel 4?

Deel 4?

kiriyama
Net even twee uurtjes gespeeld en ietwat gemengde gevoelens. De sfeer is dik in orde, graphics kunnen er nog prima mee door en de soundtrack is erg sterk. Zoals wel meer genoemd zijn de controls en de camera echter gewoonweg brak! Niet matig, maar echt heel slecht. Zelfs voor negen jaar geleden is dit gewoon zwaar onder de maat. Ik heb nu al al m'n potions moeten gebruiken omdat ik die dingen soms gewoonweg niet raak.

Ik zal vanwege de sfeer wel doorspelen, maar dit is toch wel een grote ergenis. Benieuwd hoe het me in de latere, lastigere stukken zal vergaan. Iniedergeval mag dit spel van mij wel een remake krijgen met betere controls. Zou een betere keuze zijn dan zo'n 'Sly' boxset. Die graphics zijn cell-shaded, dus ik snap sowieso niet waarom die een make-over krijgen. HD heeft volgens mij weinig inpact op cell-shaded graphics.

Maar goed ik ga off-topic. Benieuwd of ik dit tot het eind ga trekken.

avatar van LimeLou
Ach ja, ik heb al enkele horrorgames gespeeld en slechte cameravoering schijnt inderdaad een kwaal in de meeste horrorgames te zijn. Maar van een slechte besturing heb ik eerlijk gezegt weinig gemerkt

kiriyama
Nou dat lopen gaat anders voor geen meter. En iedere keer als ik zo'n ding raak zorgt dat ervoor dat hij opzij gaat waardoor ik eerst weer kan gaan draaien wat erg traag gaat. Ook het feit dat je meerdere aanvallen kan doen door op een bepaalde manier op de aanvalknop te drukken werkt bij mij voor geen meter. Hij doet bij mij standaard de verkeerde aanval.

Maar goed, misschien gaat het in de loop der tijd wat beter...

avatar van LimeLou
Zou kunnen. Ik moest er aan wennen ,maar na een uurtje wende ik eraan. Ik speelde de PS2 versie. Welke jij?

kiriyama
Ook PS2. Hoop nog dat het bij mij ook gaat wennen.

kiriyama
Ondertussen een aantal uren verder, en ik heb de controls inmiddels prima onder de knie. Wel moet ik daar helaas bij vermelden dat ik pas net vanavond erachter ben gekomen dat je die wezens gewoon kunt doodtrappen. Dat wist ik niet, en als gevolg daarvan heb ik nu bijna geen ammo of medical-kits meer. Ik vond die krengen al zo sterk...

Ik denk dan ook maar dat ik overnieuw ga beginnen, want het spel an sich begint langzaamaan een grote favoriet te worden. Ik ben / was nu in de 'alternate hospital' en als het zo door gaat kan dit best eens top 10 materiaal worden. Dit is alleen wel de laatste keer dat ik een spel begin zonder de handleiding te hebben gelezen.

avatar van LimeLou
Tja, Silent Hill is niet de meest toegankelijke gamereeks en als je 1 deel onder de knie hebt kan je al de andere ook wel aan. Goed dat het je zo bevalt Meeste mensen zoeken een reden om het spel af te kraken (het abstracte verhaal, ingewikkelde puzzels) maar het is goed om te zien dat jij er normaal van kan genieten

Leuk om te lezen Kiriyama, wilde nog typen dat SH2 idd een beetje lastig inkomen is, maar wel een groeiertje, die, als 'ie je eenmaal heeft, helemaal mee de diepte insleurt. Maar dat heb je al gemerkt aan je score te zien .

En voor de volgende keer: Hop!

kiriyama
Bedankt. Ik ben nu (bijna weer) waar ik was en ik hoop deze week genoeg tijd te hebben om hem uit te spelen. Eigenlijk stem ik pas als ik een spel heb uitgespeeld, maar hier kon ik het gewoon niet laten. Qua sfeer is dit toch wel één van de beste games die ik ooit heb gespeeld. Review volgt nog.

(Nu ik die beesten doodtrap is het spel wel erg makkelijk geworden. Ik heb nog maar twee medical drinks en geen enkele kogel gebruikt...)

Te veel herhaling, sleutel hier sleutel daar. Mooie muziek. Controls matig.

Erg toffe making of die destijds als aparte dvd bij de PS2-versie zat. Vooral erg tof om te zien dat bijvoorbeeld de lange tocht door het bos in het begin er bewust zo in gedaan waren aangezien ik dat echt geweldig vond werken. Ook mooi om te zien dat de aandacht voor detail en het voortdurend spelen met jou als gamer hele bewuste keuzes vanuit de ontwikkelaar zijn geweest. Deze game gaat behoorlijk diep, en deze "making of" laat dit ook zien. Zelfs over het ietwat imperfecte uiterlijk van Maria is nog tot in detail gedacht.

YouTube - Silent Hill 2 - Making of 1/4

YouTube - Silent Hill 2- Making of 2/4

YouTube - Silent Hill 2 - Making of 3/4

YouTube - Silent Hill 2 - Making of 4/4

avatar van LimeLou
Die heb ik op DVD bij mijn special edition ja Echt bijzonder goed gemaakt.

avatar van LimeLou
Kom op met die review, kiriyama !