Silent Hill 2 (2001)

Alternatieve titel: Silent Hill 2: Restless Dreams

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Konami, Team Silent en Creature Labs
Uitgegeven door Konami

James Sunderland ontvangt een brief van zijn overleden vrouw Mary. Hierin vertelt zij dat ze hem nog een keer wil ontmoeten op hun speciale plek. James realiseert zich dat dat in Silent Hill moet zijn en vertrek hier naartoe. Al snel ontdekt hij dat het niet meer de prachtige plaats is die het was en zijn tocht een hele barre zal worden.

Als Kiriyama nog op zich laat wachten zal ik mijn duit alvast maar in het zakje doen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Dit is misschien wel de meest indrukwekkende game die ik ooit heb mogen spelen. Simpel gezegd beantwoordt de game precies aan mijn ideeën over wat goede horror moet zijn. Iedereen die wel eens een nachtmerrie heeft gehad weet dat echte, instinctieve angst het onderbewustzijn aanspreekt. De meest enge nachtmerries gaan vrijwel nooit over heksen, vampiers, zombies of weerwolven maar hebben vaak de vorm van een verdraaiing of vermenging van gevoelens en percepties op een manier die ons van ons stuk brengt en verontrust op een manier die weinig met ratio te maken heeft.

De makers van Silent Hill hebben dit ontzettend goed begrepen en slagen er met ogenschijnlijk duivels genoegen in om jou een zo verontrustend mogelijke game-ervaring te geven. Dit uit zich zowel in de sfeer, de monsters, de muziek en het verhaal. Meer dan waar dan ook wordt voortdurend gespeeld met je perceptie en wordt je voortdurend subtiel op het verkeerde been gezet. Eerder in deze thread is de naam Lynch al eens gevallen, en de invloeden zijn hier en daar ook zeker terug te vinden. Vaste camera standpunten zijn dan ook zeer bewust geplaatst om het drukkende gevoel en de psychologische horror te versterken.

Een zeer goed voorbeeld van de aanpak die gehanteerd wordt in Silent Hill 2 is het moment dat je voor het eerst het appartementencomplex binnen komt, erg vroeg in de game. Het is volledig stil en pikkedonker, waardoor elk geluidseffect verdacht wordt. Op onregelmatige momenten worden geluidseffecten ingezet om enerzijds de speler het ongemakkelijk te maken en anderzijds om de speler zichzelf te laten instellen op het feit dat de psychologische horror zich voorlopig zal beperken tot geluidseffecten. Nadat de eerste twee verdiepingen verkend zijn en er al meerdere keren geschrokken is door de confrontatie met monsters en allerhande geluidseffecten wordt er bij het lopen op de trap na de derde verdieping nog even een schepje bovenop gegooid. Opeens barst duistere muziek los en begint te camera enigszins te kantelen. Juist het feit dat op dit moment vrij kort de camera en muziek worden ingezet om je de stuipen op het lijf te raken (zonder dat je in direct gevaar bent) zorgt er voor dat het geheel extra impact heeft. Al behoorlijk tot het randje gedreven op de vorige twee verdiepingen vertelt elk vezel in je lichaam je op dat moment die derde verdieping maar te laten voor wat het is.

Geniaal. 5*

avatar van LimeLou
Goede review ben het veel met je eens

LimeLou schreef:
Kom op met die review, kiriyama !

In de Kerstvakantie enkel Killzone 2 online gespeeld, nu met LBP 1 en 2 bezig. De Killzone 3 beta is nu uit en over drie weken komt het spel zelf...Ik ben er nog niet aan toe gekomen om deze of 'Lords Of Shadow' uit te spelen.

Er zijn/komen gewoonweg té veel goede spellen uit...

avatar van LimeLou
Ach ja , ik ben geduldig

avatar van Naomi Watts
Eén van de fijnste nieuwtjes deze E3 was dat Deeltje 2 en 3 naar de Ps3 komen van de herfst . Zin om deze favoriet eens in HD te spelen.

Inderdaad geweldig...

kiriyama
Ik vraag me eerlijk gezegd af of het daardoor beter wordt. Juist de gritty visuals gaven dit spel een groot deel van zijn sfeer mee. Het lijkt mij juist dat een deel van de grauwheid verloren gaat.

avatar van LimeLou
Wie zegt dat ze die weg gaan halen?

kiriyama
Omdat het voor een deel ook gewoon aan de kwaliteit van de graphics ligt. Meer PS2 spellen die dat hebben, bij sommige zorgt dat voor wat extra sfeer. Nog een goed voorbeeld daarvan is Ico. SH2 ziet er wat mij betreft perfect uit, hoeft geen HD remake, misschien enkel wat verbeteringen bij de besturing.

avatar van Naomi Watts
Valt allemaal reuze mee, en imho tapt SH2 uit een totaal ander vaatje dan gritty visuals. Er wordt gewoon erg effectief ingespeeld op de psyschische (on)gemakkelijkheid van de gamer. Sterke sfeerbuilding maar dat komt m.i. niet door de fuzzy graphics. Bovendien is Tsuboyama gewoon betrokken bij het oppoetsen, wat mij betreft zijn vraagtekens zetten bij de kwaliteit van de remake totaal niet aan de orde. Hij heeft zijn strepen wel verdient.

Ik vind die HD remakes ook best wel leuk - niet echt nodig inderdaad want Silent Hill 2 blijft ook op een doodgewone ps2 erg sfeervol en knap - maar toch leuk om in je bezit te hebben. Ik vind wel dat Konami een klein beetje de mist in gaat met de opzet ervan - wel 2 en 3, maar 4 zit er niet bij? En hoeveel moeite had het gekost om ook deel 1 toe te voegen. Een klein beetje lui / goedkoop is het wel.

avatar van Naomi Watts
Dat ze afstand nemen van 4 is niet zo gek, aangezien het nou niet echt een aanwinst was voor de reeks. Het ontbreken van deel 1 is jammer maar vind het dan niet zo'n must omdat PSX games wel te spelen is op third gen en latere ps3's. Lui wil ik het niet noemen aangezien ze ook nog eens de moeite nemen ook de voice acting from scratch beginnen. En de HD beelden van SH zagen er erg sterk uit. Een must voor dit meesterwerk. Konami is goed bezig, MGS HD trilogie ook al aangekondigd .

Die MGS MOET ik dus checken

kiriyama
MGS zonder deel een wel te verstaan...(Trilogie?)

Dat dé kracht van SH2 niet bij de visuals ligt is duidelijk, maar toch spelen ze een grote rol in de algemene sfeer van het spel. Sommige spellen (en films) zijn gewoon niet gemaakt voor HD. Maar goed ik zie wel wat het wordt, echt HD zijn die collecties toch nooit te noemen.

avatar van Naomi Watts
Ik las het nu ook ja. Maar nog noemen ze het een trilogy. PSX games zijn ook niet te upscalen naar HD natuurlijk. Vandaar dat Sh1 ook niet bij de SH collection zit. En MGS is al te downloaden op PSN, veel zullen er niet echt om malen denk ik.

kiriyama
Voor mensen die de Silent Hill HD collectie willen kopen, pas op! Het schijnt er allemaal niet beter op te zijn geworden. De voices van deel 3 zijn opnieuw ingesproken wat slechte lip-synch tot gevolg heeft, en het upscalen van de graphics schijnt een erg slecht resultaat te geven.

Ik hou het wel bij m'n PS2 versies.

gelukkig, zat eraan te denken om hem te kopen, maar deed het toch maar niet

avatar van Visie
kiriyama schreef:

Ik hou het wel bij m'n PS2 versies.

Ik ben minder negatief hoor! De graphics zien er een stuk beter uit, zie video:

YouTube - Heather - Silent Hill 3 Gameplay

Ziet er toch prima uit?
Ook heb ik gelezen dat je zelf kan kiezen tussen de oude en nieuwe voice-acting.

avatar van Naomi Watts
Hoor ook juist goede verhalen.

kiriyama
Deel 2 ziet er best goed uit ja, maar wat ik van deel 3 zie maakt me een stuk minder blij. Heeft echt een deel van zijn sfeer en charme verloren. Ook de ruis die in beide delen aanwezig was schijnt weg te zijn, terwijl ik dat nu juist zo mooi vind.

avatar van Visie
kiriyama schreef:

Ach ja, ik snap jou ook wel. Ieder zijn eigen ding. Het lijkt me wel vet om deze games nogmaals te spelen. Vooral deel 3, want met dat spel kwam ik het verst. Ik ben nooit een puzzel liefhebber geweest, dus over deel 2 heb ik weinig goeds te melden. Wel moet ik zeggen dat de sfeer perfect was, en ook het begin was briljant.

avatar van Naomi Watts
En ja hoor, zoals verwacht. De recensies wat betreft de HD collection zijn gigantisch lovend. Beste HD collectie dusver en Konami lijkt de fouten van vorige HD collecties meer dan hersteld te hebben. O, wat heb ik zin deze weer te gamen .

Is de HD collectie alleen voor PS3 en XBOX 360? of ook voor PC?

Nee, niet op de PC. Moet er ook niet aan denken, Silent Hill spelen op de PC

huh. vind het vrij fijn hoor

avatar van LimeLou
Oh, speel je het daar op? Schijnt dat de resolutie voor de PC-versie te scherp was voor een gritty game als Silent Hill 2 en dat de besturing klote was. Niet last daar van gehad?

kiriyama
De besturing is hoe dan ook klote...

avatar van LimeLou
Valt mee. Heb niet echt veel van gemerkt. Veel mensen ergeren zich aan de besturing in survival-horror games, maar snap het probleem niet echt.

avatar van AvMerode
Dat houterige hoort bij survivial horror inderdaad.
De mensen die daar over zeiken zijn gewoon COD spelers.
Maar SH op pc is echt niet speelbaar, alleen Homecoming is te doen met x360 controller voor windows.

Ik vind het houterige van RE alleen iets fijner spelen als dat van SH.
In SH2 heb je van die rare wezens die over de grond heen glijden, waardoor het moeilijk is om ze te raken.

kiriyama
Onzin. Als je als developer je game moeilijker dient te maken door matige controls/camera te implementeren doe je gewoon iets fout. Is ook vrij duidelijk in dit spel aangezien de vijanden er op zijn aangepast. Stroeve controls is niet hetgeen dat dit spel zo creepy maakt.