Silent Hill 2 (2001)

Alternatieve titel: Silent Hill 2: Restless Dreams

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360

Ontwikkeld door Konami, Team Silent en Creature Labs
Uitgegeven door Konami

James Sunderland ontvangt een brief van zijn overleden vrouw Mary. Hierin vertelt zij dat ze hem nog een keer wil ontmoeten op hun speciale plek. James realiseert zich dat dat in Silent Hill moet zijn en vertrek hier naartoe. Al snel ontdekt hij dat het niet meer de prachtige plaats is die het was en zijn tocht een hele barre zal worden.

avatar van Paap
Met Silent Hill 1 was ik helemaal warm geworden voor het nieuwe deel en deze heeft me nog veel meer bange nachten bezorgd. Uitgebreidere review volgt! Topgame: 5*

avatar van Sammael
5 sterren voor deze game en hij komt zeker op plek 1 of 2 in mijn top tien. Echt een geweldig spel, ik zal binnenkort ook wel een uitgebreide review plaatsen.

avatar van JohnWilliams
Vaak bij goeie games heb je een deel 1 wat goed verkoopt en eigenlijk zoveel aandacht gekregen heeft dat de makers denken:"We maken een Vervolg". Meestal is dit jammer omdat Deel 1 altijd beter blijft.......bij Silent Hill is dit niet zo. Deel 1 is een goed spel met leuke ontwerpen ga zo maar door........maar toen kwam in 2001 een vervolg van Silent Hill. Silent Hill 2!!! Dit spel heeft meer aandacht gekregen dan Deel 1 van de mensen. De reacties die ik allemaal hoor zijn:"Deel 2 is beter dan Deel 1". Vind ik ook! Silent Hill 2 is één van de weinige spellen waar het vervolg er zo goed uitspringt 5*.

avatar van Paap
Een PSX game kan je natuurlijk maar in beperkte mate vergelijken met een PS2 game. Ik weet nog zo net niet of 2 echt beter is dan 1. Okee, grafisch is het allemaal minder, maar de beleving is voor mij toch min of meer hetzelfde. Dezelfde spanning. Technisch is het allemaal wat beter, dat komt door de mogelijkheden van de Ps2, maar om echt een betere aan te wijzen: nee.

avatar van JohnWilliams
Vind 2 toch duidelijk beter dan 1.
Betere ontwerpen enz.........Nee ik houd voet bij stuk, 2 is toch beter.

avatar van Paap
Vandaag maar weer eens opnieuw begonnen. Tot mijn verbazing zag ik geen savegame meer staan maargoed... Pfff, ouderwets creepy weer. Ik betreed nu het appartement waar ik strakjes het mes van Pyramid Head mag ontwijken. Dat stuk vind ik vooralsnog één van de lastigste in het hele spel. Ik blijf maar rennen, schieten rennen maar die kamer is niet zo groot en één keer raak en je bent dood :/

avatar van Shangri-la
Ik ga hem ook maar eens proberen, ik ben erg nieuwsgierig naar deze game.

avatar van JohnWilliams
Moet je zeker doen Shangri-la, is echt de moeite waard!

In Silent Hill 2 draait het grotendeels om sfeer, hij moet het minder hebben van de aktie of de bloederige momenten.
Het verhaal is heel mooi en het sleurt je helemaal mee, wat je zelden hebt bij een game.
Verder ziet de game er prima uit en zit er genoeg engs in, Pyramid head, brrrr
Wat mij betreft de beste Silent Hill. 5*

Geweldige game, mijn eerste en tot nu toe ook mijn favoriete game in dit genre. Werd in die tijd veel vergeleken met Resident Evil 3, en alhouwel ik ook van RE genoot blijft Silent Hill mijn favoriet. Waar Resident Evil het moet hebben van schrikmomenten, doet dit spel het met een sfeer die heel de game door te voelen is.

de openingscutscene, het meisje dat de sleutel van achter het hek door wegschopt, de mysterieuze personen die je de hele tijd blijft ontmoeten zijn allemaal geweldig.Het einde daarentegen vond ik wat teleurstellend.

4.5*

Burger schreef:

4.5*
Ja, die eindes zijn vaak een beetje te vaag en zorgen niet echt met voldoening. Na het uitspelen zit je vaak nog met veel vragen En weet iemand wat je met dat mes kan doen wat je in dat appartement afneemt van Angela of die "white chrism" die je ergens kan oppakken? Het examineren ervan schijnt invloed te hebben op welk einde je krijgt maar alleen die gedachte stelt me teleur

Pascal A
Dit was de eerste Silent Hill game die ik speelde, ik wist wel datr het een vette game was maar zo vet !!!!!!!!

Ik ben al jaren lang fan van de Resident Evil serie, na het spelen van 1, 2, 3, en Code Veronica (Op de Dreamcast) speelden ik dus HS2 deze game heeft deze vier games verslagen toen ik op dit punt kwam.

Angela at the burning staircase

Op dit punt wist ik dit is een meesterwerk

avatar van Sammael
Na de (verschillende) eindes zit je inderdaad nog steeds met behoorlijk wat vragen, maar dat vond ik juist zo leuk aan deze game. Na mij eerste speelbeurt had ik ook heel wat onbeantwoorde vragen. Met iedere nieuwe speelbeurt krijg je echter meer inzicht in het fantastische verhaal. En nu, heel wat jaren en tig speelbeurten later, snap ik nog steeds niet alles, omdat het verhaal gewoon zo ongelovelijk diep gaat en zoveel symboliek bevat. Het verhaal is voor mij dan ook een van de belangrijkste onderdelen van dit geweldige spel.

Wel jammer dat de eerste 0,5 reeds een feit is...

avatar van Paap
Ja, die 0,5 mag die persoon wel eens heel goed gaan toelichten.

avatar van JohnWilliams
Inderdaad het spel gaf ik 5* sterren omdat ik zowel het design als de ontwerpen prachtig vind. Ook het verhaal ontwikkeld zich goed. Deze Game is 4 sterren waardig!!! Maar ondanks dat is het gemiddelde toch 4,20 en daar ben ik al blij mee.

Ik vind 2 ook veruit het beste van de reeks (tot dusver). Ik vind wel dat de eerste game een heel rauw, onversneden en onthutsend effect had doordat jer nog nooit zoiets gezien had: dat heeft het wel voor op de andere natuurlijk, maar de tweede gameis zoveel subtieler qua plot, personages en interactie dat het veel fascinerender wordt en een veel diepere emotionele dimensie krijgt. Ik hoop altijd dat er nog meer games in die trant gemaakt worden, want op diemanier worden games wel kunstwerkjes. Helaas zie ik daar geen populaire trend van komen; ook in de Silent Hill-reeks zakt het niveau ook geleidelijk.

Silent hill 2 is, vind ik, idd de game die het dichtste bij pure kunst komt van alle games tot nu toe. Een prachtig en tragisch, meeslepend verhaal dat zowel magisch als ziekelijk onprettig is. Je merkt in deze game zo goed dat de makers constant visuele en mentale spelletjes met je spelen, die eerstye tocht door het bos, de eerste shift in die school, het gekots en de agressie van Eddie. In een interview op de special edition zegt een van de makers zoiets als, echte horror komt uit je eigen hoofd, sugestie en sfeer, werken vaak beter als echte gore, dat gecombineerd met aantrekkingskracht zorgt voor psychologisch ongemak. Dit is imo in SH2 prachtig verwerkt, met Mary als beste voorbeeld, Mooi maar ook weer eng, als je oplet hoe zij steeds in elke scene veranderd, constant spel van aantrekking en repulsion, in het hele spel komt dat terug.

Ik moet toegeven dat de gameplay, mischien niet erg vernieuwend, maar de sfeer en diepgang maken alles goed en het doodschoppen van die verwrongen gedrochten voelde goed. En qua verhaal inhoud een gedurfde vertelling ook nog (het euthanasie/moord kanker/tumor scenario is zelfs vergeleken met films nog best gedurfd), maar erg mooi en gevoelig uitgewerkt, deed me soms denken aan Jacob's Ladder.

Meerdere eindes, en veranderingen de 2de keer en in hard mode, Pyramid-Head, deze game is afgrijselijk goed, dikke 5* en #4 in mijn top10 .

avatar van Evil Eye
CREEPY SHIT!!

Dit spel was echt geweldig, zeer goed uitgewerkt, was vroeger behoorlijk in de ban van dit spel

avatar van rpger
Squall, je post verbaast met ten zeerste.

Als ik jou verhaal vergelijk met de mager 6,2 van Gamespot:

"But the problem with Silent Hill 2 is that it's all atmosphere and no real scares. Though there are a few good scenes--such as the first time you see Pyramid Head--it becomes quickly apparent that there aren't many startling, truly scary moments to support the mood. Silent Hill 2 has repetitive puzzles and an implausible story, and you need to play through it several times to get the "good" ending. Not even the game's foggy atmosphere is thick enough to hide Silent Hill 2's problems."

Hebben we het hier wel over dezelfde game?!

avatar van metaledje
IGN RATING
“Outstanding” 9.0

Jep we hebben het hier over dezelfde game.

Squall is gewoon een betere recensist

Thnx, metaledje .

Gamespot toen ze nog kritisch waren .
Hun kritiek wat gameplay betreft is nog net gegrond, maar totaal misplaatst. De rest vind ik onbegrijpelijk en toont aan dat de reviewer er niks van heeft begrepen. Mischien is SH2 niet vernieuwend qua gameplay, maar qua verhaal en sfeer absoluut ongeëvenaard. Als je je door de game laat meeslepen (helpt als je zoals in het boekje staat alleen in het donker met koptelefoon gamed), is dit een unieke ervaring. Het verhaal, wat ikzelf verre van implausible vind, is wel een tikkeltje japans, maar de achterliggende storyline is ziek en prachtig en erg gewaagd voor een game. Kan er weinig over zeggen zonder de boel te spoilen, vond het zelf een van de mooiste ooit, juist de 'bad' endings.

De scary moments in de zin van schrik effecten zijn er mischien minder, maar de horror is meer psychologisch van aard. Op de meeste momenten in het spel komt de dreiging puur van de sfeer en het zieke gevoel. Heb zelden een game zo intens ervaren. (1x tijdens een aardbeving zitten gamen, dacht dat m'n rumblepad was doorgefreakt ).

Maar deze dingen ervaar je natuurlijk wel allen als je je door het spel laat meevoeren (en het verhaal begrijpt). Grafisch vind ik hem erg mooi, zeker voor een van de vroege ps2 titels! (heb in totaal wel een uur aan die begin mirror besteed, beetje naar links kijken, beetje omhoog, oooh). De gameplay en de puzzels vind ik overigens zelf erg cool, heb de console en de pc versie gamed. Verkies toch de console voor deze, sommige games komen op pc toch gewoon wat minder goed tot hun recht, weet niet waar dat aan ligt.

Maar een ding is zeker, deze game zit veel meer achter dan een simpele survival horror titel, hier wordt beeld en geluid én gameplay gecombineerd tot een totaal ervaring waar weinig andere games aan kunnen tippen.

gzn

Een goed voorbeeld : Het prison stukje dat je op die plaats komt met die galg, op dat moment denk shit nu moet ik uitkijken maar dan gebeurt er juist helemaal niks!

De puzzels zijn ook wel aardig wel een stuk makkelijker dan het eerste deel, die ik helaas nooit uitgespeeld heb, misschien dat het er aan lag dat ik dit deel op de PSP speelde, of omdat het gewoon een PSone titel is een vette remake zou zeker niet verkeerd zijn.

Ik ben nu bezig met Origins helaas heb ik zelfs in mijn vakantie bijna geen tijd om te spelen, het is mooi weer geweest, en had ook nog een aantal concerten, maar bij origins vallen te puzzels echt zwaar tegen ze zijn gewoon te simpel.

avatar van rpger
Ik heb hem voor de PC gevonden..ik zal hem eens proberen.

Cool ben benieuwd wat je ervan vind rpger.
En remember met koptelefoon in het donker, he .

BoordAppel (moderator)
Die Silent Hill games kunnen me toch niet zo boeien. Om de een of andere reden vind ik games met een vaste camera zelden eng, ook al ziet het er allemaal vrij freaky uit. De actiegameplay vind ik ook erg tekort schieten en is veel te simplistisch. De besturing maakt het er niet beter op, die is echt verschrikkelijk. Met gamepad iets beter maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven.

Eerst deel drie maar eens proberen verder te spelen, misschien dat ik me nog ooit aan dit deel waag.

gzn

Dat is idd het grootste minpunt van de Silent Hill games deel 4 en Origins hebben dan wel een aantal toevoegingen, maar het blijft een groot minpunt.

Als je de action butten ingedrukt houdt, en na een paar seconden los laat sla je met veel meer kracht, misschien dat dit al in de voorgaande delen was maar het is me pas bij het vierde deel opgevallen.

Was in 2 idd ook al, hoewel daar op de ps2 ook met drukgevoeligheid te maken had, een harde ros zorgde voor een hardere klap, voelde wel lekker vond ik.

Zelf hou ik trwns wel van fixed-camera en in SH2 vind ik die mix tussen soms vrij soms soms fixed perfect werken. En zorgt voor veel mooie sfeervolle shots.
Gameplay, tja, die van resident 4 is toch even simplistisch, en daar hoor ik weinig mensen over zeuren. Waar ik je gelijk in geef is dat het in Silent wat houteriger aandoet.
Vond 3 wel de minste van de serie eigenlijk en 2 verreweg het beste.

BoordAppel (moderator)
Het irritantste aan die camera's is nog wel dat je niet van tevoren weet hoe dat ding gaat staan als je een nieuwe kamer betreed. Soms zie je jezelf dan staan maar komt er direct een monster het beeld in lopen. Beetje goedkoop vind ik dat.

Deze gamereeks ziet er trouwens wel erg goed uit. De graphics staan nog steeds als een huis maar zeker voor die tijd is het echt fantastisch.

gzn
Vond 3 wel de minste van de serie eigenlijk en 2 verreweg het beste.

Het is waar dat de camera soms op een perfect punt staat om de juiste angst te creeren, maar over R.E.4 daar hebben ze de gameplay precies op het juiste punt helemaal omgegooid, bij R.E. Zero vond ik het wel mooi geweest, ik hoopte dat ze bij SH5 ook van die oude formule zouden afstappen.

Ik heb het nu ook weer met Origins dat ik een kamer binnen loop en eerst een paar stappen richting het monser moet lopen voordat ik de stand van de camera kan veranderen, een roterende camera zou ook niet verkeerd zijn.

BoordAppel (moderator)
Of gewoon een camera die altijd achter je staat, Gears of War achtig. Een first person benadering zou nog beter zijn, Condemned was een doodenge game. Je hebt dan tenminste het gevoel er echt bij te zijn. Anders ben je toch meer een toeschouwer.