Silent Hill 2 (2001)

PC / PlayStation 2 / PlayStation 3 / Xbox / Xbox 360
Adventure / Action

Ontwikkeld door Konami, Team Silent en Creature Labs
Uitgegeven door Konami

James Sunderland ontvangt een brief van zijn overleden vrouw Mary. Hierin vertelt zij dat ze hem nog een keer wil ontmoeten op hun speciale plek. James realiseert zich dat dat in Silent Hill moet zijn en vertrek hier naartoe. Al snel ontdekt hij dat het niet meer de prachtige plaats is die het was en zijn tocht een hele barre zal worden.

AvMerode
SH2 was toch altijd al houterig geweest, of is het aangepast? ja had de game al jaren niet meer gespeeld namelijk.
Wat ik wel in de ps3 versie kon ontdekken was dat de fps vrij instabiel was op bepaalde stukken.

avatar van Naomi Watts
Controls als deze van SH is een enorme impuls van de immersiviteit en is in het begin onwennig maar heb je daarna gelijk onder de knie. Wie de controls na een paar uur nog steeds kut vindt moet de fault toch echt bij zichzelf gaan zoeken. Vanavond beginnen .

kiriyama
Het draai en loopsysteem is gewoonweg niet logisch in dit spel. Na een paar uur kan je aan alles wennen, maar dat maakt het nog niet goed. Er is een reden dat dit systeem niet meer bestaat.

avatar van Naomi Watts
Weinig onlogisch aan hoor. Nou nee, de besturing bestaat niet meer omdat er zoiets bestaat als vernieuwingen en gamers nogal vaak zeuren omdat hun motoriek blijkbaar onderontwikkeld is. Kritiek op besturing is vooral het gebrek aan aanpassingsvermogen. Vind dat altijd een zwaktebod om daar de developers de schuld gaan geven.

LimeLou schreef:
Oh, speel je het daar op? Schijnt dat de resolutie voor de PC-versie te scherp was voor een gritty game als Silent Hill 2 en dat de besturing klote was. Niet last daar van gehad?

Heb hem op de PS2 en op de PC en beide eigenlijk geen verschil gemerkt...

avatar van LimeLou
Apart. Ach ja, des te beter dat je geen verschil merkt.

avatar van Pikachu
Net begonnen met Silent Hill 2 HD Remake... Wat een waardeloze voice acting zeg.. De voice acting in deze game is zelfs nog slechter dan de voice acting in Resident Evil 1 (1996)

En dan toch al een 5...

avatar van Pikachu
kiriyama schreef:
En dan toch al een 5...

Het is inmiddels dikke 10 jaar geleden dat ik de game speelde.. Het verhaal vind ik echt prachtig, en echt 1 van mijn favo games.. Maar de voice acting is gewoon om te huilen.. Ben overnieuw begonnen met de alternatieve voice acting, want ik kon het echt niet meer aanhoren..

avatar van Starmaster501
Ben ermee bezig op de pc.
Sfeertje zit goed, puzzels zitten goed in elkaar en het is lekker spannend.
Het duurt ook lang om alles uit te vogelen, maar dat is juist het leuke aan dit spel, uitvogelen hoe je op een bepaalde plek komt, of waar je heen moet. Zit nu op de 2,5 uur maar het voelt veel langer aan.
Ben nu dat kind achternagerend en het ziekenhuis in gegaan en daar gesaved. Weet iemand hoever ik nu ben met het spel?
En er zitten toch ook van die transformaties in toch? Dat je dat alarm hoort en dat alles ineens veranderd.

Starmaster501 schreef:
Ben ermee bezig op de pc.
Sfeertje zit goed, puzzels zitten goed in elkaar en het is lekker spannend.

The other world ja, maar dat zie je niet voor je ogen gebeuren zoals in de film. Je zit nu ongeveer op een derde.

%%%%%%
Wat is het trappen van die beesten (als ze bewusteloos zijn) op de xbox 360 trouwens tergend .

avatar van leatherhead
Toch maar de HD collection gekocht. Welke van de twee voices kan ik het best kiezen? Je hebt namelijk de originele en de nieuwe.

AvMerode
leatherhead schreef:

Het maakt niet zo heel veel uit, want ze zijn allebei even goed al is er wel verschil.
Maar doe eerst het origineel als je nog nooit Silent Hill 2 hebt gespeeld.

avatar van leatherhead
In dat geval wordt het de nieuwe

kiriyama
Heads up voor iedereen met een PS4 en een liefde voor Silent Hill. Silent Hills, het nieuwe spel dat door Konami zou worden uitgegeven onder leiding van Kojima is van de baan. (Kojima is ontslagen bij Konami.) Als gevolg hiervan zal de P.T. demo in de PSN store op 29 April verdwijnen. Zorg dus dat je hem voor die tijd download! P.T. is een geweldige ervaring die iedere SH fan zou moeten aanspreken. Nog maar twee dagen de tijd dus om dit pareltje binnen te halen!

avatar van yreN
kiriyama schreef:

Ik ben het daar totaal niet mee eens, het is een besturingstype die perfect past bij het horror genre het maakt je als speler wat kwetsbaarder en trager en dat gevoel van machteloosheid past echt perfect bij het horror genre.

Ik vond Silent Hill 2 niet alleen een top game maar ook een top ervaring , de karakter(s) opbouw/de setting/de muziek/verhaallijn, echt alles was top notch. Als al die aspecten van de game niet zo goed waren dan had je het besturingstype idd als 'minder goed' kunnen bestempelen maar in deze game vind ik het echt een toevoeging en had ik het niet anders gewild. Maar goed dat is mijn mening

Een aardige horror klassieker, maar het viel mij tegen in vergelijking met de hoge verwachtingen waar ik mee begon. Voor zijn tijd ziet Silent Hill 2 er heel sfeervol uit. De gebieden waar je komt zijn donker, mistig, grimmig en vies. De menselijke figuren zijn goed vormgegeven en hebben goede animaties die er geloofwaardig uitzien, ondanks dat het meer dan 15 jaar oud is. Inhoudelijk vond ik het echter een hit and mis.

De gameplay bestaat uit typische survival en puzzel elementen waarin je van kamer naar kamer gaat, iedere hoek analyseert, om zoveel mogelijk munitie en clues te vinden. Nu en dan moet je een gevecht houden, nu en dan een puzzel oplossen. Mij begon het zoeken echter eerder te storen dan dat ik het leuk vond om te doen. Je besteedt een grote hoeveelheid aan het lopen door gangen, in grote gebouwen, en alle deuren proberen om te zien of er handige items in de kamers te vinden zijn. Zeker 60 procent van de deuren die je probeert zijn compleet nutteloos omdat ze je nergens heenleiden, of er niets belangrijks inzit, maar in die tussentijd word je wel gevraagd telkens lange gangen af te lopen om de deuren te proberen. Er waren bv stukken waarin ik door een deur ging die naar een gangpad leed, waar 6 andere deuren zaten, waarvan er maar één daadwerkelijk open kon. Waarom, ipv een gang maken, word ik niet in één keer naar de kamer gebracht? Je zou kunnen zeggen dat dit is om confrontaties met monsters te creëren, maar je loopt merendeels van de tijd eenvoudig langs de monsters heen waardoor ik ze nooit eng vond om in de gang tegen te komen. Hoewel ieder gebouw qua vormgeving van elkaar verschilt waren de gangen en kamers, binnen een gebouw, heel soortgelijk waardoor het lastig was te navigeren. Ik merkte door deze game design keuzes het meer vervelend te vinden te verkennen dan dat ik met grote nieuwsgierigheid alle kamers tegemoet ging. Ik heb het liever zoals het ging in Project Zero: je verkent één relatief kleine ruimte, waar ieder gebied van belang is en anders is vormgegeven, waardoor het interessant bleef om te verkennen. In Project Zero wou ik overigens ook confrontaties uit de weg gaan, want eenmaal gezien door een spook en je kon moeilijk ontsnappen, terwijl ik in Silent Hill nooit munitie tekort had (op normal) en ik makkelijk langs de monsters heenliep als ze in mijn weg stonden.

Het verhaal sloeg echter ook niet zo goed aan als gehoopt. Dit is één van de horrorverhalen waarin de personages zulke vreemde keuzes maakte dat ik het moeilijk vond hun situatie spannend te vinden. De manier hoe James reageert op het vreemde gedrag van andere mensen, of alle gevaarlijke bovennatuurlijke dingen die hij in Silent Hill aantreft, is ongeloofwaardig en voelt geforceerd om het verhaal voort te kunnen duwen. Dit word al helemaal moeilijk om serieus te nemen met de hele slechte Engelse stemmen, die het script inspreken alsof ze niet bekend zijn met de context waarin de zinnen worden gezegd. Er zitten een paar mysteries waar ik enigszins nieuwsgierig naar was, maar daar hield het mee op. Rond het einde kreeg het verhaal, daarentegen, verrassend veel diepgang. Jammer dat de rest van het narratief me niet wist te pakken, anders had dit laatste half uur extra effectief kunnen werken. De plottwist dat jij eigenlijk de bad guy van het verhaal was had ik niet zien aankomen. Het gaf een andere draai aan het “save the princess” cliché, die ik niet vaak ben tegen gekomen (in ieder geval nooit in een horrorgame). Ik wist aan het einde ook niet hoe ik mij over James moest voelen. Moest ik hem haten? Moest ik medelijden voor hem voelen? Silent Hill kiest er op slimme wijze voor om geen kant te kiezen, maar je alleen de achterliggende gedachtes van de personages te laten zien, zodat je zelf kunt nadenken aan welke kant je staat.

De besturing, voornamelijk het vechtsysteem, was ook een hit and miss. Ze lijken heel bewust voor houterige besturing te hebben gekozen, waardoor je niet veel macht hebt tegenover de monsters en je gevechten het liefste uit de weg wilt gaan. Ik vind dat je monsters echter uit de weg moet gaan omdat je ze angstaanjagend vind, intimiderend vind of omdat ze te sterk zijn (Ghost Lady uit Evil Within 2, die jou in 1 klap doodmaakt, is daar een goed voorbeeld van), niet omdat de vechtbesturing onprettig is. Als ik het positief bekijk: James heeft lang nodig voordat hij een aanval op de vijand doet, zeker na een stukje gerend te hebben, en er is geen indicatie hoeveel schade je precies doet per aanval. Ik was hierdoor extra op de hoede bij onbekende gebieden. Hierdoor is ieder nieuw wapen of monster een experiment, want je weet pas hoeveel kogels nodig gaan zijn als je het betreffende monster al vaker hebt bevochten.
Er is geen richtknop zoals ik gewend ben van andere survival horror games, wat deels van de uitdaging eruit haalde, omdat James nu automatisch op vijanden richt. De uitdaging zit vooral bij jezelf gunstig positioneren en je munitie op het oog houden. Persoonlijk vind ik dit minder uitdagend dan games die je vragen ook te richten (waarin een monster missen met een zeldzame kogel heel frustrerend kan zijn), maar voor wat het is werkte het prima.

De camera is helaas ook een hit and mis. Je hebt mix tussen een “soort van fixed angles zoals in Resident Evil” en “soort van 3rd person zoals in Max Payne”. Soms staat de camera vast, maar meestal beweegt het mee achter je rug. De camera is echter inconsistent in waar het gaat staan waardoor, iedere keer als ik een gang inging, ik eerst moest stoeien met de camera voordat ik voor een monster kon wegrennen. Soms staat de camera naar mij toe gericht terwijl ik naar beneden wil lopen, waardoor ik niet kan zien waar het monster precies staat, met als gevolg dat ik meerdere keren in monsters ben gerend. Dit had voorkomen kunnen worden als de camera gunstiger gepositioneerd stond (of ik het kon besturen). Na verloop van tijd kon ik met deze handicap omgaan waardoor het weinig meer ging hinderen, maar het is gemiddeld één van de mindere camera besturingen die ik heb gezien.

Waar Silent Hill 2, los van de vormgeving en het einde, zich volledig goedmaakt zijn het geluid, de monster designs en de puzzels. Dit zijn de meest creepy uitziende monsters die ik in een tijd ben tegen gekomen. Alleen al de vreemde manier hoe ze lopen kon mij de rillingen geven. De Nurses en Pyramid Head zijn niets voor niets bekende figuren geworden in het videogame horrorgenre. Maar ook het geluid dat de monsters maakte was onmenselijk, vreemd en creepy. Het geluid horen van een monster, maar deze niet in je zicht krijgen, kon kippenvel geven en ik ben een paar keer goed geschrokken. De muziek bestaat uit abstracte, bombastische geluiden zonder logische samenhang. In andere games had dit irritant kunnen zijn, maar ze zijn op slimme manier verwekt in de soundtrack van Silent Hill waardoor ze werkte. Het draaide niet zozeer om melodielijnen, maar op emotie: emoties van emotioneel gestoorde mensen die psychisch gemarteld werden door waanbeelden. Het geluid sluit zich wat dat betreft perfect bij het thema aan.

De puzzels zijn goede breinkrakers waar ik bij stil stond. Er waren een paar originele puzzels die me een “eureka!” moment gaven. Sommige van deze puzzels bestonden echter meer uit de juiste objecten vinden dan ze creatief te gebruiken, maar ik heb gemiddeld goed genoeg van ze genoten om er tevreden over te zijn. Ik vond het voornamelijk opmerkelijk dat je een moeilijkheidsgraad voor de puzzels kon uitkiezen. Na wat research te hebben gedaan blijkt dit inderdaad een opmerkelijk verschil te vormen en het kan de game leuk maken om te herspelen, al is het voor de puzzels op hard mode.

Een gemixte game. Verhaal vond ik merendeels niet werken ivm vreemde reacties van de personages, besturing was houterig en het verkennen was meer vervelend dan plezierig wegens de grote van de ruimtes. Rond het einde werd het verhaal plots goed, er zaten originele creepy monsters bij, goede geluid design en leuke puzzels. Ik overweeg de vervolgen te proberen, maar ik wou mijn verwachtingen dit keer niet te hoog zetten.

All Seeing Fish
Squall Lionheart schreef:
There was a hole here. It's gone now.

Dat was al vrij vroeg in de game?

Squall Lionheart schreef:

Found it!

All Seeing Fish

avatar van FlorisV
De beste soundtrack ooit, van genie Akira Yamakoa, mooie graphics, het beste Silent Hill verhaal bovendien, maar de gameplay is echt compleet ruk. Die van Resident Evil was al krukkig maar dit doet er nog 3 scheppen bovenop. Het beleven van het verhaal via de cutscenes en het luisteren van de muziek is geweldig, maar het spelen van dit spel is dat nooit geweest. Door het bijna continue volgen van een walkthrough heb ik me een al te lange lijdensweg bespaard.

avatar van AdrievMer86
Was vergeten hoe goed de ps2 versie was.
Had vroeger de ps2 versie in prima conditie en toen in 2010 verkocht.
Gelukkig had ik toen een copy gemaakt naar iso format en speel deel 2 nu gewoon via pcsx2 omdat een fysieke kopie gewoon te duur of moeilijk te vinden is voor ps2.
Vandaag is mijn fysieke xbox versie binnengekomen en was gelukkig maar 25 euro.
Maar ik merk gelijk de kwaliteit in cutscenes, controls en sound.
De ps2 versie is veel enger en door middel van pcsx2 zie ik het ook allemaal wat duidelijk vanwege HD texturen. Ja tweaken naar 3x native, 1080p en anisotropic filtering 16x.
Ik heb de pc versie ook uitgetest met hd texture packs en alles, al hoor ik dan nog steeds het verschil in sound. Maar ook qua controls.
PS2 versie is ongeëvenaard en qua sfeer en immersie voor mij wel vergelijkbaar met games als ocarina of time.
Deel 1 van silent hill (ook toen kopie van gemaakt naar iso/bin) ben ik momenteel ook mee bezig via epsxe en ook dat blijft een geweldig meesterwerk.
De hd collectie van deel 2 en 3 heb ik voor ps3 en wat is dat een slecht geoptimaliseerde zooi.

Remake aangekondigd! Als er een gamereeks is die goed kan profiteren van een moderne polish dan is deze het wel. Persoonlijk vond ik de combat te clunky, de vijanden te makkelijk om te ontwijken en de stemacteurs te slecht om de game op hoog niveau te houden. Mits ze de vijanden een echte dreiging weten te maken, goede acteerprestaties hebben en geen laadtijden meer bij het openen van elke deur dan zou het zomaar een bullseye kunnen worden.

Een polish? Ja. Wel. Maar of dat nou ook per se een remake moet zijn? Ook hier weer - dat was voor mij niet echt nodig. Zeker niet omdat dit verhaal / mysterie toch al eens uit de doeken is gedaan en het voornamelijk daarom draait bij Silent Hill. Dan liever een volledig nieuw plot en karakter in het stadje.

Waar ik uiteidelijk best kon leven met de Resident Evil remakes (althans tot 3 - moet ze wel nog in huis halen, enkel bij vrienden gespeeld - en 4 geef ik niets om, dan had ik liever Code Veronica gehad aangezien die nog in de 'oude stijl was') omdat er ook best wel redelijk wat aktie in zat draaide het bij Silent Hill toch altijd meer om de psychologische terreur en sfeer, en het aspect van uitzoeken wat er nou eigenlijk precies aan de hand was in het verhaal. (vandaar ook het relatief makkelijk omzeilen van vijanden).

Neem dat weg - als het dan inderdaad een 1:1 remake wordt....nou ja, dan weet ik niet of mijn interesse er is. Als fan van de reeks. Maar goed, het is natuurlijk wel nog heel erg vroeg dus ik ben wel benieuwd naar wat het oplevert en hoe het eindresultaat gaat zijn.

Fonzzz002 schreef:
...en de stemacteurs te slecht om de game op hoog niveau te houden.

Blasphemer! OG voicework was perfect passend!

Sinner schreef:
Dan liever een volledig nieuw plot en karakter in het stadje.

Ask and ye shall receive: Konami comeback!