The Witcher (2007)

RPG / Action

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Atari

Een actie RPG geïnspireerd door de boeken van de Poolse fantasy schrijver Andrzej Sapkowski. De speler kruipt in de huid van Geralt, een man die een "witcher" wordt. Een witcher is een zwaargetrainde vechter met bijzondere gemuteerde eigenschappen. Een witcher verdient zijn geld met het afslachten van monsters en is lid van een orde die het volk beschermt tegen weervolven.

avatar van rpger
Lees net dat de extra content gratis is voor degene die de game al hebben. Te Gek!

Sweet! Heb 'm paar dagen geleden uitgespeeld, toch erg vet verhaal, Geralt hoort nu al bij m'n favoriete karakters. Te gekke self-discovery tocht, (soms herinnerde 'ie me wel eens aan planescape), vette gesprekken en mooie settings, coole monsters (bloedzuiger, hehe) en babe-cards...

Lekker lang van genoten, maar mede door het enige minpuntje ook, toch lange loading tijden, voornamelijk bij huisjes irritant, met patch wel al wat beter... Verder potions bouwen en de hele alchemy cool in het spel verwerkt, wordt later echt noodzakelijk. Toch blijft 4,5 staan omdat 'ie toch net niet kan tippen aan mijn andere fav PC-RPGs, Fallout toch net ietsje uitgebreider qua vrijheid en mogelijkheden, Planescape qua verhaal en gespreks-options. Hoewel het lekker donkere verhaal en de grimmige stijl in The Witcher toch ook echt wel een pluim verdienen. Moet wel nog even zeggen dat ik het wel echt een onverwacht mooie game vind, sommige scenes echt even staan dromen, voordat ik een dreun in m'n nek kreeg, wel soms erg donker en toch wat gehakkel bij grote battles en events. Eindes (andere even geyoutubed) waren vet, maar wel een beetje te sequel-achtig vond ik...

Eindoordeel is toch gewoon verplichte RPG kost voor iedereen die een beetje van het genre houdt, kwam wel een beetje langzaam op gang vond ik, maar geen moment mee verveeld, in tegendeel zin in meer, dus extra content lust ik wel. 4,5* blijven even, maybe it'll grow on me, maar voor nu nog een bijna-classic.

avatar van rpger
Goed te horen Squall, lijkt me van de zomer met de release van de Extended Edition weer een mooi moment om The Witcher weer opnieuw te spelen en te beoordelen.

Vette soundtrack

avatar van Metalfist
Waarschijnlijk kan men pc het niet aan Heb de systeemvereisten eens opgezocht en op het eerste zicht kan men pc het niet aan al heb ik niet alles gevonden. Lijkt me anders wel een vet spel!

avatar van rpger
The Witcher komt ook naar de consoles. Ik heb daar een dubbel gevoel bij.

avatar van Tha)Sven
Een port naar de consoles ? Dat zie je ook niet zo vaak. Ik betwijfel inderdaad ook of het wel zal werken.
Ik zal btw deze game maar weer eens oppakken, ben blijven steken bij hoofdstuk 2 en had een lange tijd weinig tijd voor gamen, maar na de examens ben ik weer even vrij

avatar van Tha)Sven
Nu weet ik weer waarom ik ben gestopt, die verschrikkelijke Coccacidium. Die plant in the swamp in chapter 2. Iemand enige tips hoe ik dit ding kan vernietigen?

Die waren idd echt hard ja, sicke poison, in het begin gewoon zitten avoiden en later met wat hoger level lukten ze wel met wat blizzard en fire.

avatar van Tha)Sven
Ja ik heb hem nu ook verslagen, ik had steeds de verkeerde stance gepakt
Strong was een stuk beter dan fast, maar goed.. Ik ben nu net begonnen met chapter 3 en de game begint eindelijk goed op gang te komen.
Als ik de game uitgespeeld heb, volgt er een uitgebreide review.

Staat erg hoog op mijn lijstje om aan te schaffen. Verleden week een nieuwe grafische kaart aangeschaft (mijn 6200 was nou echt wel TE oud aan het worden) en meteen de demo gedownload. Het gebeurt me zelden dat ik zo onder de indruk raak van een demo (na een minuut of 5-10 heb ik het meestal wel gehad) maar deze was wat mij betreft echt verbluffend en laat meteen ook zien wat een ontzettend deel van de games tegenwoordig mist: stijl en karakter!

Benieuwd naar het volledige spel!

eindelijk uitgespeeld. Een prachtig verhaal...Leuk einde. Zit nu al met smart te wachten op het vervolg.

avatar van Tha)Sven
De stijl en artwork vind ik inderdaad ook fantastisch. Heerlijk, je kan de sfeer en setting gewoon proeven en dat heb ik al lang niet meer meegemaakt. Er zijn echter wel een aantal kleine minpuntjes, maar ik geef wel een uitgebreide review als ik de game heb uitgespeeld.

ja, persoonlijk had er voor mij meer keuzes in het spel gemogen en wat vrijere gameplay. Na hoofdstuk 3 verloopt het spel tamelijk liniaire. Maar dat kon de pret zeker niet onderdrukken. De sfeer is prachtig, (alleen al om dronken mensen tegen een muurtje te zien plassen, prachtig toch)

avatar van Naomi Watts
Wat een geweldige game is dit.

De personages, de dialogen, character development, de storyline, het alchemy element, de fiends en natuurlijk de babe cards. Heerlijk om rond te dwalen in de wereld van the Witcher, soms is het even slikken en kijk je je ogen uit door de visuele pracht en praal.

Ik ben er nog lang niet doorheen maar dat weerhoudt me niet om die 5* nu al uit en die top 10 notering is ook binnen. Kan me niet voorstellen dat het minder wordt.

Mooi Naomi!!

avatar van xplorer
Ik ben van plan dit game te kopen en lees dat de aan te raden grafische kaart een nVIDIA GeForce 7900 GTX is, ik heb echter maar een 7300, levert dit enige problemen op?

avatar van Naomi Watts
Ik denk als je wat tweaked met de instellingen dat hij best te draaien is. Voldoe je wel aan de minimum specs?

avatar van xplorer
Ja, dat is allemaal in orde; 'k geloof dat de minimum grafische kaart een GeForce 6600 is.

avatar van Naomi Watts
Gewoon ff kijken op canyourunit.com met wat je te kort schiet bij de recommended specs. Dan weet je een beetje wat je moet gaan finetunen in de settings.

avatar van xplorer
Handige site, bedankt hoor!

avatar van xplorer
Ik heb 'm dus binnen, en ik ben nu begonnen aan het 2e chapter. Topgame; enige nadeel is soms een beetje de mengelmoes van quests die verwarrend kan zijn. Wordt rond de 4.5* denk ik.

avatar van Tha)Sven
Ik heb het spel nog steeds niet herpakt

avatar van Belhifet
Uiteindelijk toch maar gaan spelen...en het is me zeker bevallen .

avatar van rpger
The Witcher: Rise of the White Wolf. Voor xbox 360 en PS3.

Tja...

avatar van Naomi Watts
Erg fijn dat ie naar de consoles komt. Geweldige game maar aangezien ik niet bepaald een pc gamer ben waardoor ik niet echt lange sessies heb gespeeld, wat de beleving wat in de weg staat. Wel benieuwd hoe hij zal zijn op de consoles, je moe twel wat gameplay elementen overboord gooien.

Console-versie The Witcher beter dan pc-versie’

De RPG The Witcher is alweer flinke tijd geleden verschenen voor de pc, maar ook de console-gamers komen aan bod. De ontwikkelaar benadrukt dat het lange wachten niet voor niks zal zijn.

Jacob Stilinsky van ontwikkelaar CDProjekt laat duidelijk weten dat de game op de consoles niet zal onderdoen voor de pc-versie. Sterker nog, Stilinsky stelt dat de console-versie zowel qua beeld als controls beter zal zijn dan bij de pc-versie.

De RPG zal op de consoles The Witcher: Rise of the White Wolf gaan heten en zal voor zowel de Xbox 360 als de PlayStation 3 verschijnen. De game zal zowel Achievements als Trophies bevatten en ondersteunt de tiltfunctie van de PlayStation 3-controller. De game draait blijkbaar op een nieuwe engine en heeft een geheel nieuw combat-systeem. Er is voorlopig nog geen releaseperiode bekend gemaakt.

Dat is tenminste iets, nu nog hopen dat het niet 'cheap talk' is.

Gisteren de Enhanced Edition in huis gehaald voor een pleuro of 35 en wat een content in die box zeg. 2 Soundtrack cd's, 1 dvd met de making of' video's en dergelijke, 1 reprint van het allereerste Witcher kort-verhaal, hint-boekje...noem maar op. Je zou gek zijn als je dit laat schieten. Duidelijk met liefde samengesteld.

gamelord
Ben begonnen aan het epische verhaal van de witcher. Heb de hele dag gegamed en heb er al een flink aantal uren erin rondgedoold.
O,o,o wat een heerlijke RPG...(nou maar hopen dat alle RPG's zo worden).
De hardcore RPG er ziet dat ze duidelijk naar de roots zijn gegaan van
highranking rpg van weleer (baldur's gate, Icewind dale enz.).
De verhaallijn is masterfull te noemen, de diepte van oude rpg's zijn weer aanwezig en het belangrijkste...hoofdbrekende quests, puzzels
en hier is de alchemymodule fraai en meesterlijk inverwerkt.
het verhaal is een uniek stukje masterpiece, gelijk ben je je geheugen kwijt, maar beschik je toch nog over de skills om een pro-witcher te zijn. De substantie van het verhaal is volwassen+
te noemen, niets kinderlijk maar grofweg adult.
Ook je keuzes bepalen weer je uitkomst van de game.
"Goed en Kwaad bestaat niet. Alleen Beslissingen en gevolgen"
De witcher is wellicht de Cradle of good old rpg's.

Dit zijn de rpg's die je aan het scherm gekluisterd houden en
je net van het ene indrukwekkende thema, je te overdonderen met een nieuw spinetingling thema.

Kort maar krachtig: The witcher is een game die aantoond dat naast de graphics het hele diepe verhaal weer de grootste rol speelt.
5,0*****!!

gamelord
Bliebski schreef:
Vette soundtrack

Idd Bliebski...heb hem ook van de site gehaald staat heerlijke muziek op....coole soundtrack, verdient ook wel een 4,5*

avatar van BoordAppel
BoordAppel (moderator)
Het loopt echt vast als een malle. Gewoon, zonder reden en geen enkele mededeling behalve dat het is vastgelopen . Dank je Windows, dat had ik nog niet gezien. Mijn journal en alchemy en meer van die menuutjes lijken ook niet helemaal te werken. Letters zijn allemaal belachelijk groot en sommige dingen zijn niet aan te klikken. In die menu's loopt het ook vaak vast.

Meer mensen last van gehad of heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen?