The Witcher (2007)

Alternatieve titels: The Witcher: Enhanced Edition | The Witcher: Enhanced Edition Director's Cut

PC / Macintosh
Action / RPG

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Atari, Noviy Disk, CD Projekt en 1C-SoftClub

Een actie RPG geïnspireerd door de boeken van de Poolse fantasy schrijver Andrzej Sapkowski. De speler kruipt in de huid van Geralt, een man die een "witcher" wordt. Een witcher is een zwaargetrainde vechter met bijzondere gemuteerde eigenschappen. Een witcher verdient zijn geld met het afslachten van monsters en is lid van een orde die het volk beschermt tegen weervolven.

Ravnoss
De review die in de laatste EDGE stond was redelijk negatief, hij scoorde dan ook een vijf. Op voorhand was ik erg enthousiast, maar na de review heb ik toch mijn twijfels gekregen. Zo werd het vecht systeem erg negatief bevonden, letterlijk

"There are three stances from which to choose - strong, quick and group fighting - and you click on enemies in rhythm, string together combos . However the indirect means of control over Geralt makes him inexplicably unresponsive at times, and , frustratingly, you can't select your combat style before you draw you sword. Since Geralt insists on putting his weapon away after a few moments of inaction, and during any cutscene, you frequently find yourself injured before you're given the means to defend yourself"

Nu vraag ik me af, of dit echt irriteert, of dat het allemaal wel mee valt ?
Ook werden de dialogen als erg matig tot slecht gezien, waarbij ook de gezichts animatie te wensen overliet. Ook hier vraag ik me weer af of hoe erg het is?

avatar van rpger
Gelukkig zijn er enorm veel sites (en gamers) die daar heel anders over denken. Gamespy heeft hem uitgeroepen tot RPG of the year, en staat in de top 10 van beste PC games dit jaar. Ik begrijp wel de kritiek, die hier genoemd wordt, maar die kleine dingetjes zijn volledig inherent aan de rest van de game, die fantastisch in elkaar zit. Geld ook weer voor: Is deze reviewer een RPG fan? Heeft hij classics als Baldur´s Gate gespeeld zodat hij een goede vergelijking kan maken met old skool RPGs? Oblivion was een grote blockbuster b.v. die allom geprezen word in de pers, maar hard core RPGers zoals ikzelf hebben een hoop kritiek op die game (lees alle forums er maar op na) Vergeet ook niet dat we hier te maken hebben met een klein Pools softwarehuis, geen megabedrijf als Bioware, Blizzard etc. ik vind het een ongelooflijke prestatie.

Ravnoss
Dankje voor je reactie. Ik had bij het lezen van de review al een beetje het gevoel dat ze te erg op de details aan het letten waren, en het groter geheel een beetje uit het oog verloren. Zonde, normaal zit mijn mening niet zo ver van die van EDGE af. Ik ga hem zeker een dezer weken spelen!

Zeker doen idd, ik vind zelf de genoemde combat issues helemaal niet kloppen, je hebt genoeg keuze uit controls, diablo point&click stijl, zelf mannetje besturen en met views, over the shoulder geeft echt third person action feeling en isometric echt oldschool rpg.

Ook het stijl-switchen en zwaard wegstoppen is niet verkeerd, er is een pauze mode, waarin je wel keuzes kunt maken, beetje zoals kotor gameplay, dus als je iemand aan ziet komen rennen of snel moet switchen op spatie rossen, rustig kiezen en badabing badaboom. Enige wat wel een beetje klopt is de lag-feeling in de controls, omdat je niet slaat als je klikt, maar een moves-combo in werking zet, vind ik zelf prettiger als lamme diablo-muis vinger. En bovendien vind de verschillende stijlen voor verschillende vijanden erg vet, eerder een pluspunt, dat meer variatie in het anders snel saai wordende hack n slash genre brengt.

Zit nu op ong 20 uur, in het begin leek het een beetje lineair te worden, maar na de introductie zijn de mogelijkheden weer gigantisch, echt vet verhaal, veel originele vondsten, coole dialogen.
Voorlopig oordeel 4,5*, als het me zo tot het einde weet te boeien nog een halfje erbij.

avatar van ken1978
Ik heb dit spel afgelopen week gekocht op basis van vele reviews die ik gelezen had op internet en ik moet zeggen dat ik zeer onder de indruk ben van deze game!!
Ten eerste de game begint met een hele vette intro na het bekijken hiervan had ik ook echt zin om deze game te spelen.
Ik hoorde veel mensen zeggen dat de aurora engine verouderd was dus het spel er niet zo heel mooi uitzag?? Ik denk zelf dat dit de mensen zijn die thuis alleen crysis zitten te spelen op hun super highend pc??
Voor alle duidelijkheid The Witcher ziet er grafisch zeer goed uit en barst van de sfeer!!
Ik ben nu nog maar net in chapter 3 en daar heb ik denk ik toch wel iets van 25 uur over gedaan ofzo en ik heb volgens mij nog geneens alle side quests gedaan..
De quests vind ik op zich erg leuk alleen ik vind het soms heel irritant dat je van de ene npc naar de ander npc word gestuurd en dan weer terug maar dat zie je wel vaker in rpg's en wat ook vrij hinderlijk is zijn natuurlijk die lange laadtijden..
Maar al met al ben ik zeer erg te spreken over dit spel daarom geef ik ook 4,5 ster als ik hem uit heb gespeel mischien 5 sterren..

ken1978 schreef:

Hoera steeds meer Witcher fans! ken1978 check de update patch 1.2, hiermee worden de laadtijden enorm verkort.

rpger schreef:

Heey rpger leuk dat je ff reageert en uiteraard heb ik die patch al op mijn computer zitten en hij laad nu een stuk sneller alleen op sommige punten als hij gaat saven dan blijft hij bij nog wel eens hangen??
Maar om nog ff over het spel te hebben ik vind het jammer dat dit spel door vele gamers over het hoofd is gezien aangezien deze game voor mij echt het toppertje van dit jaar is en geen crysis,assassins creed of een mass effect die ik overigens wel alle 3 in bezit heb!
Crysis natuurlijk om met mijn pas nieuwe systeem te pronken
Assassins creed was de game waar ik heel erg naar uitkeek maar na een paar uur spelen erachter kwam dat de gameplay & verhaal eigenlijk vrij oppervlakkig is en ik ben op een gegeven moment gewoon maar gestopt
Mass effect heb ik wel uitgespeeld en is op zich ook wel een goede game hoor maar ik vond de game vrij kort en dat hele gehype om de game dat jouw beslissingen in de game het latere spelverloop veranderen vond ik ook vies tegenvallen..
ergste vond ik nog dat bij elke nieuw gedeelte waar je kwam in de game de textures nog ingeladen moesten worden is niet echt next gen denk ik zo??

The witcher doet mij denken aan het spel shenmue op de dreamcast bijna niemand kende de game en de console
er was daarom ook niet echt zoveel hype om deze game mede omdat er weinig sega dreamcast bezitters waren natuurlijk.. wat ik overigens ontzettend betreur want naar mijn mening was de dreamcast een van de betere spelcomputers
Maar goed ik was helemaal weg van shenmue met voor die tijd hele mooie graphics en een ijzersterk verhaal erin ik heb de game ook een aantal keer uitgespeeld en hij heeft natuurlijk een ere plaats in mijn zeer uitgebreide gamecollectie en 3 maal raden welke game ik er nu naast heb staan

ken1978 schreef:

Het wordt waarschijnlijk ook nog verholpen in een patch. Maar je hebt wel gelijk dat is wel een minpuntje, maar geen echt struikelblok.
ken1978 schreef:

Ik ken nog wel de lovende reviews die toen hoorde of las. Het was, van wat ik eruit kon opmaken, een klassieker. Helaas heb ik nooit een Dreamcast gekocht.
Btw Shenmue is wel een totaal ander spel dan The Witcher, toch?
The Witcher bevat (behoorlijk) wat meer actie en is een rasechte RPG.
De vergelijking met een ijzersterk verhaal kan ik wel begrijpen, als ik de berichten van rpger lees

ken1978 schreef:

Helemaal mee eens, het is een beetje de zielige stand van zaken waar momenteel de industrie zich in bevindt, ik geloof dat CD projekt (de makers) nog niet uit de rode cijfers zijn na de release van deze game, ondanks de sterke aanhang die het spel nu heeft. Hoe meer mensen dus enthousiast zijn over deze game (en hem netjes kopen) de beter!

The Witcher staat op het moment bovenaan in dit lijstje
Kan niet wachten tot volgende maand, dan ga ik The Witcher eindelijk spelen, hoewel het niet zo veel zal zijn in het begin. Heb namelijk in de derde week van januari schoolexamens

Tha)Sven schreef:
The Witcher staat op het moment bovenaan in dit lijstje

Heey Tha Sven ik heb even die link bekeken en vind het wel beter dat The Witcher gewoon de meeste stemmen heeft gekregen zelfs meer als Mass Effect!
En je moet die game zeker aanschaffen ik vind het de beste game van dit jaar!
Moet trouwens zeggen dat ik over The Orange box ook wel aardig te spreken ben vooral Portal had me aangenaam verast!

avatar van rpger
Mijn 5* blijft staan. Zojuist de game uitgespeeld.

The Witcher is de beste RPG, zoniet één van de beste games van de afgelopen paar jaar. Wie had gedacht dat een spel uit Polen, waar geen hype om was, geen grote marketingcampagne zoiets moois kon zijn.

De definitie van een RPG, of cRPG is dat je je character kunt vormen naar je eigen wensen. The Witcher is hierin fenomenaal, nog nooit waren keuzes in een RPG zo grijs, elke actie heeft gevolgen, hoe goed je ook denkt een bepaalde keuze te maken, vroeg of laat word je met de gevolgen geconfronteerd, die niet altijd zo goed uitpakken als je denkt. Het verhaal is subliem, geen zeikverhaal over een kwade tovenaar die alles bedreigt, maar een levensreis van een man die zijn identiteit zoekt en met zichzelf in het reine probeert te komen, tegen de achtergrond van een zinloze oorlog.

De diverse aspecten van het verhaal en de keuzes worden soms afgebeeld in cutscenes door schitterende handgetekende aquarel schetsen. De graphics van het spel zijn zoiezo van het hoogste niveau, en het motion captured zwaardvechten (met name de laatste cutscene!) doet Assasins Creed verbleken.

De lengte van dit spel, een goede 60-80 uur inclusief alle side quests, is al helemaal een zeldzaamheid tegenwoordig, waarin veel games worden afgeraffeld om maar zo snel mogelijk te cashen, lijkt aan de Witcher geen eind te komen, in positieve zin. De side quests bestaan hoofdzakelijk uit het uitschakelen van diverse monsters, je journal beschrijft ieder monster tot in elk detail inclusief de zwakheden, zo krijgen deze wezens ineens veel meer betekenis en inhoud voor de speler.

De Alchemy is hierin onmisbaar, Specter Oil word op het zwaard gesmeerd om geesten te verslaan, Ornithaur Oil voor draken etc. Daarnaast zijn er legio potions te maken die je character allerlei bonussen geeft. Alles in prima balans, het spel is moeilijk (zeker op de hoogtste graad) maar met een goede voorbereiding kom je er doorheen.

Ik kan nog wel pagina's volschrijven over deze game, maar het beste kun je hem gewoon zelf gaan spelen. Geralt of Rivia, known as The Witcher is een game die de gloriedagen van de RPGs (Baldur's Gate, Planescape Torment) doet herbeleven. Waren er maar meer games als deze, dit is pure kunst. Ik hoop ten zeerste dat meer mensen deze prachtige game ontdekken.

rpger schreef:

Wat een prachtige conclusie en ik heb de game hier al liggen, nu nog wachten op mijn PC

avatar van ken1978
Heey rpger ik heb ff een aantal dagen niet kunnen spelen ivbm de kerstdrukte en al.. en dit is nou echt een spel wat je echt uren achter elkaar wil spelen zodat je er helemaal in op kan gaan dus ik ben vandaag weer begonnen.
Ik zit nu in chapter 4 "the lakeside" jezus het lijkt wel of het spel alleen maar beter word en vooral mooier.
Ben nu ff de buurt aan het verkennen en het ziet er allemaal prachtig uit de kleine details zijn om van te smullen.
Ik ben nu met een bootje naar het kleine eilandje gevaren daar heb je een tempel die voor de helft in het water staat kan je daar later nog in want ik zag 2 standbeelden staan waar je wat in kan doen??
Ik ben nog helemaal niet ver in chapter 4 maar kan wel zeggen dat deze chapter het meeste indruk op mij maakt vooral omdat het allemaal wat mysterieuzer is van opzet..
Ik vraag me alleen wel af of je meer van Geralt zijn achtergrond te weten komt en hoe ze dat in het verhaal implenteren??
Maar ik blijf erbij ik vind het echt een top game en als hij mij blijft bekoren tot het eind verdient hij een plekje in mijn top 10!!

ken1978 schreef:

Tja moet ik dat gaan spoilen? Op de forum zijn er wel al talloze theorieën over het verleden van Geralt, in het verhaal komen nog wel een aantal zaken aan het licht, let maar op

avatar van rpger
Toch zonde dat zo´n eikel als Coolermaster zich aanmeld op deze forum, vervolgens 1 stem uit brengt (een 1,5) op deze fantastische game en daarmee het gemiddelde zo naar beneden trekt. What´s with these people!!

lordsnoopy
Waarom vindt je Coolermaster een eikel? Omdat hij dit spel blijkbaar niet goed vindt?
Iedereen heeft recht op zijn eigen beoordeling, al zou het wel fijn zijn om te weten waarom hij de Witcher maar een 1,5* geeft.

Helaas kan mijn computer het spel niet aan (slaat steeds vast), ik kan dit spel dus pas spelen als ik een nieuwe computer heb

lordsnoopy schreef:
Waarom vindt je Coolermaster een eikel?

Aanmelden op deze site vervolgens 1 stem uitbrengen (dat is alles wat hij heeft gedaan hier) en dan precies op deze game. Misschien had ie een 1st person shooter verwacht en baalt hij van zijn uitgegeven 49 euro, anders kan ik me niet voorstellen.

avatar van rpger
"The Witcher is not like most other games. It is "about" something. Game reviewers simply aren't capable of fitting this fact into their conceptual review-writing framework, which leaves them handing out not-really-that-great grades... but with many of them nevertheless saying they liked the damn thing, without being able to say why; sometimes slapping an Editor's Choice onto it for good measure. That's because they'd really need to write two reviews -- the game review and the book review -- but they only have the capability to do one. Poor gaming journalists.

The trouble is that this game shifts the goalposts in such a way that the usual scale of rating games doesn't really apply: it moves the entire genre forward in a way that only very few games manage.

The Witcher isn't the sum of its parts, let alone the average. It's more like the product. That would make The Witcher's final score sixteen out of five: in other words, the best thing that has happened to computer games in what feels like a very long time. Let us hope that it's not just a flash in the pan, but a harbinger of a whole new type of game -- and that we won't have to wait too long for the one that scores a full twenty-five out of five."

Zoiezo een prachtige recentie die ingaat op de filosofie achter de "kunst" van gaming, ik had hem zelf niet beter kunnen schrijven..

avatar van Tha)Sven
Haalt de game het niveau van NWN of BG ?
Ik zit met spanning te wachten tot ik de game eindelijk kan spelen

Ik wacht even tot dit in de budgetbakken komt te liggen, dan ga ik hem ook maar eens kopen. Of is dit een enorm commercieel succes?

Tha)Sven schreef:
Haalt de game het niveau van NWN of BG ?
Ik zit met spanning te wachten tot ik de game eindelijk kan spelen

Als RPG is de game niet zo strategisch en uitgebreid als BG, maar als GAME haalt het makkelijk het niveau van de beste games ooit gemaakt, de recentie in de link hierboven legt dat wat nader uit.

BoordAppel schreef:

Vind ik wel enigsinds jammer om te horen, ik support nml maar al te graag dit soort softwarehuizen, microsoft en EA hebben al genoeg geld denk ik dan, die games koop ik wel in de Bart Smit 5 euro bak...

BoordAppel schreef:

Of is dit een enorm commercieel succes?

Lastig te zeggen, de game is wel een enorm cultsucces, in die zin dat ik er overtuigd van ben dat over 10 jaar er nog steeds een levendige fanboy community is te vinden op het web voor The Witcher, zoals het geval is bij classics als Baldur´s Gate, Deus Ex, Vampire Masquerade etc. of dat ook bij commerciele successen als Call of Duty 4 het geval zal zijn betwijfel ik ten zeerste.

Vandernagel
Nog maar redelijk kort in deze game en al met al toch een goede. Prima graphics en geluid. Het verhaal is goed en de gameplay is ook een plus. De dialogen zijn redelijk hoewel lineair maar ze hebben nauwelijks effect op het verhaal dat zich ontvouwt. Jammer.

Een andere minpunt is het laden. En dan heb ik het niet zozeer over de tijd maar over de hoeveelheid. Iedere keer als je een huis binnengaat, weggaat, ... Wordt enigszins irritant na een tijdje en het haalt de vaart uit de game. Ook de inventory is een minpunt. Te onoverzichtelijk, hoewel je na een tijdje wel de dingen gaat herkennen aan de hand van hun afbeelding.

4,0 sterren

Vandernagel schreef:

Dat komt nog wel, is een grote game he....

Vandernagel schreef:

Heb je patch 1.2 gedownload?

Dit is trouwens erg tof nieuws:

Een review van Zero Punctuation, erg negatief, maar wel weer grappig:

Zero Puntuation

Legan
Ravnoss schreef:
Een review van Zero Punctuation, erg negatief, maar wel weer grappig:

Zero Puntuation

Supergrappig maar ook een weerspiegeling van mijn visie. Na twee dagen heb ik er maar de brui aangegeven. Ik zal het vast nog eens spelen dit jaar, dus misschien is een herziening dan aan de orde. Maar voorlopig even niet.

avatar van Tha)Sven
Ik heb gisteren mijn nieuwe PC eindelijk binnengekregen ( ) en dus ben ik vandaag even aan de slag gegaan met deze game. Heb nog maar een uurtje gespeeld, vanwege werk en uitgaan
Mijn eerste indruk was: man wat zit ik te wachten op een nieuwe strategische D & D game
Het isometrische standpunt deed me onmiddelijk aan NWN denken en Triss aan Arabeth. Ik hoop maar niet dat haar hetzelfde lot overkomt, want ze mag er wel zijn .

avatar van rpger
Er komt een enhanced version uit van the witcher.

Improved gameplay (Inventory, Short loading times)
Additional Content (Extra Adventures, "prequel' mod)
Mod Editor Tool

Ga jij die kopen?

avatar van rpger
Voor degene die hem al aangeschaft hebben komt die waarschijnlijk als downloadable content beschikbaar. Maar voor deze topper heb ik geen probleem wat geld uit te geven.