The Witcher (2007)

Alternatieve titels: The Witcher: Enhanced Edition | The Witcher: Enhanced Edition Director's Cut

PC / Macintosh
Action / RPG

Ontwikkeld door CD Projekt
Uitgegeven door Atari, Noviy Disk, CD Projekt en 1C-SoftClub

Een actie RPG geïnspireerd door de boeken van de Poolse fantasy schrijver Andrzej Sapkowski. De speler kruipt in de huid van Geralt, een man die een "witcher" wordt. Een witcher is een zwaargetrainde vechter met bijzondere gemuteerde eigenschappen. Een witcher verdient zijn geld met het afslachten van monsters en is lid van een orde die het volk beschermt tegen weervolven.

JustMike schreef:
Btw, hoe lang was je ongeveer met het spel bezig?

Bedankt voor het compliment Mike. Ik heb er ongeveer 40 uur over gedaan.

Mooie review Kevin. Ook wel geïnteresseerd om met deze serie te starten

avatar van threeohthree
Omdat Traoika zeer zijn best heeft gedaan om The Masquerade vandaag de dag onspeelbaar te maken, dan eindelijk begonnen aan deze reeks. En ondanks dat ik nog steeds een klein beetje sceptisch ben dat het combat systeem mij 40 uur kan boeien, ben ik na 3 uurtjes spelen erg enthousiast.

Hopelijk blijft dit zo, en kan ik voor dat het derde deel uitkomt ook nog deel twee erachteraan gooien, want het werd absoluut de hoogste tijd dat ik hieraan begon.

Zag wel dat Vampire: The Masquerade - Bloodlines nu op Steam staat. Mag toch hopen dat die versie wel werkt voor 20 buxx, maar zie bij systeemeisen enkel 98/ME/2000/XP staan... Derp!

avatar van threeohthree
Ik heb de Steam versie, dus helaas, men zal toch moeten kutten met patches en dergelijke. Heb hem uiteindelijk wel aan het werken gekregen, maar ja, had The Witcher al opgestart en was vrijwel direct hooked.

avatar van Maiky
Zelden zo sterk getwijfeld over de aanschaf van een game. The witcher was in de basis veel van wat ik in een game zocht: sterk verhaal, sterke personages, aardige wat speeltijd en RPG. De reviews op Gamesmeter maakten me enthousiast, met name die van rpger. Maar de gameplaybeelden maakten me wat minder enthousiast - met name het vechtsysteem stond me tegen. Maar als je vervolgens ziet dat de game op Steam voor een paar euro te krijgen is, dan kun je ook weer geen nee zeggen...

En zo kwam het dat ik me er dus toch een kleine 35 uur mee vermaakt heb. Het vechtsysteem had ik vrij snel door, en het speelt aardig, maar enthousiast werd ik er niet van. Ik heb liever een wat directere manier van vechten. Bevat ook weinig uitdaging: op een vijand klikken, wachten tot het zwaardje vlam vat en dan nog een keer klikken... Meer had ik vaak niet nodig om te winnen.

De kleine onregelmatigheden kan ik ze nog vergeven. Kapsels vliegen wel eens spastisch alle kanten op, de overgang tussen Kaer Morhen en de outskirts van Vizima kwam wat plotseling en zaaide wat verwarring, het hele potion brewing systeem was wat onduidelijk, de laadtijden zijn (voor een redelijke high end pc zoals de mijne) relatief lang en de animaties tijdens conversaties zijn wat sullig en slecht getimed. De vaart wordt er tenslotte ook wat uitgehaald als je Geralt iets uit kistjes of struikjes wil laten plukken: als je er niet goed bij staat, neemt Geralt eerst ruim de tijd om een half rondje om het voorwerp te wandelen alvorens je de loot kan verzamelen.

De beperkingen binnen de gamewereld zorgden overigens soms ook voor wat irritatie. Zoals al vaker is aangegeven, kan onze onverschrokken monsterjager niet over hekjes of van heuveltjes springen. Terwijl dit toch een essentieel onderdeel van een witcher-training zou moeten zijn.

Allemaal details natuurlijk, en ik wil echt niet teveel zeuren hierover, want ik heb me er toch ruim 30 uur mee vermaakt. Het was echter alsnog het vechtsysteem dat me uit pure frustratie de game opzij liet leggen. In het gevecht met de Zeugl (op de drempel van het einde) zat het systeem me uiteindelijk zo tegen dat de lol er voor mij snel af was.

Dus kort samengevat: vermakelijke game, mooie graphics, aardig wat diepgang, bugs en kleine minpunten kan ik door de vingers zien, vechtsysteem is niet mijn cup of tea, Geralt is best wel een cool personage. Heb inmiddels toch The witcher 2 aangeschaft, en de eerste uurtjes bevallen me al wel beter.

Ik denk dat je meer plezier zult beleven aan deeltje 2 Maiky. Ik kan me goed vinden in je kritiek, maar ik had zelf genoeg positieve dingen om hem een hoog punt te geven. Het tweede deel is in alle opzichten superieur aan dit deel, dus ik denk wel dat je hem goed gaat vinden.

Na al de boeken te hebben gelezen opnieuw aan deze game begonnen. Dit keer zijn de referenties allemaal duidelijk, dat is erg fijn. Ik ga alle delen opnieuw spelen. Ben benieuwd of het op deze wijze nog meer zal bevallen.

Glacius schreef:
Ik ga alle delen opnieuw spelen.

Erg cool lijkt me, was ik ook ooit van plan om te doen nog... Stukkie van Last Wish gelezen en deel 2 voor de 360 gescoord nog, maar beland op de immer groeiende to-do pile. Daardoor de expansions van 3 zelfs nog niet gecheckt .

De expansions voor deel 3 heb ik daarom ook bewaard. De boeken zijn het zeker waard, overigens.

Net deze gratis gekregen op GOG, cool stuff. Hiervoor wil ik misschien nog eens PC-gamen, als dit met controller werkt, tenminste.

Grovonion schreef:

Naieveling. Een PC RPG uit 2007 die met controller werkt? Dream on

Hoewel je wellicht Xpadder of Pinnacle zou kunnen gebruiken en instellen als Gamepad Mod. Maar aangezien het spel daar niet voor gemaakt is lijkt me dat niet echt speelbaar.

Dacht aan Witcher 2, dat gewoon ook voor X360 was verschenen, kan maar hopen

Nee helaas, je kan wel kiezen om isometrisch of bijna in 3rd person te spelen, maar imo is die tweede methode niet te doen. Ik heb het destijds wel eens geprobeerd met de muis EN een mod voor gamepad (eentje zoals ik vernoemde) maar dat ging werkelijk voor geen meter. De eerste Witcher is echt puur een muis / keyboard game.

The Witcher 2 is een ander verhaal natuurlijk.

Verbazingwekkend! Nooit verwacht, ongezien en gewaagd.

Eerste The Witcher-game krijgt een remake

Nou is dit ergens wel weer leuk voor mensen op consoles die hem nooit gespeeld hebben en zal er allicht een hoop veranderen. Dus wel eentje waar ik me iets kan bij voorstellen.

Sinner schreef:
Verbazingwekkend! Nooit verwacht, ongezien en gewaagd.

Eerste The Witcher-game krijgt een remake

"This is the world we live in", zong Phil Collins ooit. Ik moet zelf eerlijk bekennen dat dit deel van The Witcher trilogie me eigenlijk niet zo bij is gebleven. Aan de ene kant door de wat houterige voice acting en aan de andere kant door de combat die echt niet om naar huis te schrijven was.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken eigenlijk. Ik hoop alleen niet dat het een open world game wordt eigenlijk, want ik ben het wel een beetje beu dat bijna elke AAA-game zo moet zijn. Doe dan maar lekker een semi open world.

DarthSolidKevin schreef:
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken eigenlijk.

Nou ik dus ook. Ik blijf The Witcher 1 een prima spel vinden en ergens heb ik hier meer plezier aan beleefd aan dan The Witcher 2. Karakters en wereld waren destijds erg goed neergezet. (maar goed - aangezien ik van alle drie de games wel genoten heb is dat niet zo veelzeggend) Het leent zich ook meer naar een hubwereld - maar ik neem haast aan dat het wel op de Witcher 3 zal lijken qua opzet. De grootste verandering zal nu natuurlijk zijn dat het 'echt in 3D' te spelen zal zijn in plaats van in een isometrisch perspectief met een semi-3D modus die bijna onspeelbaar is. En dat is dan wel weer interessant. Zelfs voor mij.

En natuurlijk voor de meeste console gamers die pas bij deel 2 op de xbox op nog later, deel 3 in de reeks stapten. Het zou me dan ook niet echt verbazen dat vroeg of laat ook deel 2 een current gen behandeling krijgt.

Voor mij is de remake perfect. Ik ben een grote fan van deel drie, maar ik ben ook pas begonnen met deel drie. Dus de kans deel 1 nog te spelen, maar dan in een modern jasje zou wel eens fantastisch kunnen zijn.

Grovonion schreef:
Voor mij is de remake perfect.

Maar dan zou je ook deel 2 als remake moeten spelen om de trilogie te vervolledigen, hoewel dat het zwakste deel uit de reeks is (zwakste...niet 'zwak'). Ergens heb ik het idee dat ook dit nog wel zal gebeuren in de toekomst.

CD Project Red heeft trouwens nog heel wat gepland voor de toekomst wat betreft Witcher. Zo komt er een nieuwe trilogie en nog een alleenstaand spel. Ze zouden ook aan een multiplayer spel in het Witcher universum werken maar dat boeit mij dan weer minder.