The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

Joel was geen top personage maar die zijn sowieso zeldzaam. Gewoon een ruwe ruignek waar een ruwe ruignek als ik zich tot op zekere hoogte wel tijdelijk in kan verplaatsen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Ik vraag me altijd af welke mensen in hemelsnaam vooraf aan een film of game een uitgelekt script willen lezen. Over een ervaring verpesten gesproken.

Helaas ontkom je er zowat niet aan. Ik heb me er zo ver mogelijk van willen houden maar je wordt overal doogegooid met spoilers, of het nou op facebook, youtube of gamewebsites gebeurt - al is het maar via de titel van een artikel of filmpje of via een meme. Het nadeel van het hedendaagse internet.

Nou was ik al geen fan van het idee dat Druckman zelf aangeeft Sarkeesian een inspirerend figuur te vinden maar nou dat ik al een deel spoilers tegen mijn zin door de strot krijg geduwd door om het even welke internet medium heb ik zelf ook niet meteen meer interesse om het spel te spelen. Mocht ik al een PS4 hebben. Voor games die grotendeels verhaalgedreven zijn is dat toch wel een zwaar minpunt.

JacoBaco schreef:
Wat bedoel je eigenlijk precies met het verhaal niet bijzonder goed, maar het script wel?

Script is niet alleen het verhaal maar ook de dialogen omgeving/setting/geluiden. De manier hoe ze met elkaar communiceren (Intonatie/taalgebruik) komt heel natuurlijk over.

lennert schreef:

Joel was prima voor een game, maar zijn verhaallijn was klaar. Nog een verhaallijn met uitgewerkte surrogaat vader-surrogaat dochter band, was veel generieker geweest. Hij was sympathiek, maar redelijk standaard.

Mee eens. Al lijkt mij deel 2 meer een walking dead episode i.p.v. een quest (dus iets minder avontuurlijk).

Sinner schreef:

Opvallend. Ik lees ook geregeld op social media, op gamesites en ben nog geen spoilers tegengekomen, behalve topics die groot vermelden dat het om spoilers gaat. Die zijn te vermijden.

Doodzonde als je een verhaal al kent. Je zou eens bv Life is Strange spelen en de keuzes al kennen. Dan had ik er niks aan gevonden. Ik snap moderne gamers soms echt niet.

avatar van JacoBaco
Op youtube houden veel mensen er geen rekening mee. Niet lang geleden zocht ik iets op voor The Walking Dead TV serie en in de resultaten zat een video met als titel: Negan kills Alpha. <<<<<< Pas op, een Walking Dead seizoen 10 spoiler

Verder is het vrij gemakkelijk om spoilers te ontwijken en tegelijk de berichten op het internet te lezen omdat ze je inderdaad 9 van de 10x vooraf waarschuwen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Hier en daar sluipt er met name op youtube toch eentje tussendoor, en op FB, forums of artikelen op sites moet ik wel zeggen dat ik vaak net niet alert genoeg ben en bij het snel lezen bvb over het woordje spoiler heenga en voor ik het besef iets meekrijg. Dat ligt dan wel weer bij mij. Of dat er zodanig op iets wordt gezinsspeeld dat het ook zodanig duidelijk is wat die gebeurtenis is dat het gewoon niet leuk is.

Maar idd. Ik heb ook helemaal niets met spoilers.

Waar ik me nog het meeste aan stoor is dat op grote nieuws sites er net wordt gedaan of dit de eerste game is die aandacht besteedt aan lhbt’ers. Pff dat zijn er toch veel meer. Nou ja afgaande op de reacties bij deze game hoop ik maar dat er niet teveel sjw meuk en politiek correctness shit in deze game zit. Ik wil gewoon genieten van een toffe game en volgens mij gaat dat ook wel lukken afgaande op de serieuzere recensies. Vanavond gaan we los!

avatar van Nomak
Ik heb die spoilers eerst vermeden, is niet echt moeilijk.
Maar uiteindelijk wilde ik wel weten waar heel die heisa over was. Dat ik het verhaal dan zou kennen, boeide me niet echt, want het gaat uiteindelijk toch om de spelervaring op zich.

Maar nu ben ik wel blij dat ik de spoilers heb opgezocht. Dat een personage lesbisch of transgender is, dat boeit me werkelijk helemaal niets. Waar ik wel een probleem mee heb is dat je echt 10 tot 15 uur lang met Abby moet spelen, het personage dat Joel heeft vermoord, waar slaat dat nu op? En Ellie die zweert dat ze Abby gaat vermoorden laat alles achter om op zoek te gaan naar Abby, maakt honderden mensen af op haar tocht, en als ze dan eindelijk Abby kan kapotmaken, dan laat ze haar leven. Hoe slecht is dit verhaal geschreven. Dit slaat echt helemaal nergens op. Onze hoofdpersonages zijn totaal out of character.. Zoals Joel die normaal erg achterdochtig is, maar bij de eerste de beste gelegenheid geeft hij zijn naam aan een groep mensen die hij niet kent.

Heel erg zonde allemaal. Dit zou een topspel geweest zijn als je enkel alsEllie moest spelen en op het einde Abby zou kunnen afmaken. Maar neen, ik het eerste deel wordt je als speler verplicht om op het einde een dokter te vermoorden en hier MOET je de bad guy in leven laten.

Nomak schreef:
...dan laat ze haar leven.

Die had ik nog niet gelezen. Aw, haalt de angel er wel wat uit. Had eerder verwacht dat je als Abby Ellie zou moeten killen to save mankind... Uiteindelijk inzien dat eye for an eye iedereen blind maakt, best een appropriate les lijkt me... Maar voor een 2020 vidya game toch net wat te soft .

The last of us deel 1 imdb een 9,7.
The last of us 2 tot nu toe een 5,1.

Heb gisteren ca 8 uur gespeeld, moet waarschijnlijk nog veel spelen tot het einde, maar echt super is het tot nu toe niet.

avatar van LikeAJedi
De user reviews op de meeste sites zijn alles behalve positief. Zo zie je maar hoe weinig je kunt vertrouwen op critics reviews. De storyline blijkt toch wel echt hopeloos gefaald te zijn, maar goed. Ik hoop dat de rest hier wel plezier heeft in het spelen van deze game.

avatar van Julian McArthur
Die extreem negatieve commentaren lijken me verdacht veel op een boycot. Dit spel heeft op 1 dag al vier keer zoveel reviews dan GTA 5 op al die jaren. Mensen willen allemaal heel graag een nul geven. En no way dat die dat allemaal al deftig gespeeld hebben. Alles wat afgekraakt kan worden kraken ze af. Je mag het dan niet eens zijn met het verhaal of de “politieke agenda” maar niks goed aan gans het spel?
Ieder zijn mening zeker... ik vind het een topper en het verhaal is fantastisch uitgewerkt. De graphics zijn de shit, mooie locaties, veel meer bewegingsvrijheid tov deel 1, ook weer prachtige muziek, snoeihard geweld afgewisseld met mooie scenes, top acteerwerk van de voice actors,... ben nog lang niet aan het einde natuurlijk. Dit is mijn mening tot nog toe.

avatar van SeptuSword
Ik vind het verdrietig dat 'cancel culture' de overhand begint te nemen op het internet. Overal zie je dit in terug. Invloedrijke mensen die hun sponsoren kwijtraken, Apu die weg is van The Simpsons, The Last of Us die blijkbaar een politieke agenda heeft. Creativiteit en vrijheid van expressie zijn niet meer tolerant, cancel culture is een nieuwe vorm van censuur. Als genoeg mensen maar samen komen op internet om hun mening te uiten, op de meest extreme manier, zo erg dat er mensen ontslagen worden en zelfs hun privéleven gevaar lopen, dan moet een bedrijf wel buigen.

Ieder onderwerp was laatste jaren al steeds iets 'gevoeliger', maar het begint uit de hand te lopen. Alles is nu gevoelig.

Ja al de negatieve critics op bijv metacritic voelt als een boycot, statement maken. Nou laat ze lekker zou ik zeggen.

Zelf gisteravond paar uurtjes gespeeld en damn wat ziet het er mooi uit om maar positief te beginnen. En het verhaal, tja als je al 7 jaar op een vervolg wacht, de karakters voor je inmiddels halve afgoden zijn dan kan je gefrustreerd/boos/teleurgesteld worden als het iets anders verloopt dan gehoopt.

Nu heb ik deel 1 pas onlangs gespeeld en heb daar geen last van. Dit voelt eigenlijk als een soort opgepoetste dlc/uitbreiding. Daarin zit ook ergens wel een minpuntje: gameplay en controls wise is er niks verbeterd/veranderd, had wel gemogen. Verhaal vind ik tot nu toe ok-ish en ben benieuwd hoe het verder gaat.

Aangezien ik deze game niet zal spelen heb ik wat spoilers in dit topic gelezen. Kan me de irritatie goed voorstellen. Die gaycommunity (niks op tegen btw) probeert men al jaren in films en series door je strot te douwen en schijnbaar ook al een tijdje in games. Games zijn normaal zo mooi omdat ze je wegleiden van de werkelijkheid, naar fictie. Daar zijn het games voor. Alhoewel ik ook wel eens een game speel met een politieke boodschap (Life is Strange 2 bijvoorbeeld) zoek ik dit nooit echt graag op, maar schijnbaar doet deze LoU2 dit wel. En schijnbaar was LoU1 op dat vlak anders en veel minder pushy. Dan snap ik wel dat gamers er nu niet blij mee zijn.
Zie ik dit zo goed?

Metacritic fixt die reviewbombs vaak op n gegeven moment

avatar van Princess Piranha
Zie ik dit zo goed?

Nee niet echt. De 'politieke boodschap' is niet waar het probleem ligt voor mensen. Als je het bericht van Nomak leest hierboven, daar staan denk ik de grote problemen goed omschreven. Ik ga het ook niet spelen dus kan mooi alle spoilers lezen haha. Een review die ik zag zei nog over het punt met Abby, dat het nu nergens op slaat dat je met haar speelt. Je hebt nog geen band met haar, geen sympathie. Dat had veel langer opgebouwd moeten worden om impact te maken. De vertelling van characters en plots had echt anders gemoeten.

Overigens is een groot deel van de gamer gaycommunity eerder gefrustreerd, omdat veel media het doen lijken alsof dit de eerste game ooit is met LGBHT+ representatie.

(En er gaan rare verhalen rond over Neil Druckmann, maar wat daarvan allemaal waar is weet ik niet )

avatar van horizon
Zoals gezegd het probleem van groep fans is niet het lhbgt gebeuren.

Het zit hem in verhaal. Ergens halverwege speel je met Ellie, switch je naar Abby en moet je Ellie verslaan. Dat is gewoon niet heel handig. Vind ik persoonlijk..

Ik had best wel zin om deze game te spelen. Maar door de slechte user reviews twijfel ik erg om er nu de volle mep aan uit te geven.

Gewaagd was het wel.

Maar zal helaas de geschiedenisboekjes ingaan als een ietwat minder geslaagd experiment.

Het narratieve buddy ding destijds redelijk grondleggend geweest.

Deze opzet echter zullen we vermoedelijk niet meer terugzien.

Zojuist het 2e deel van The Last of Us uitgespeeld. Wat een tegenvaller!

De game ziet er grafisch gezien ontzettend gelikt uit, alleen dat wilt niet direct zeggen dat het een goede game is. Want net als bij het eerste deel waren de gameplay mechanics niet het sterkste punt van de game. Dat geldt eigenlijk ook voor dit deel. Bar weinig improvements op dat gebied en dat vind ik al een flinke tegenvaller, maar goed. Als het verhaal dan top is (dat is ook het belangrijkste aan deze game) zie ik dat nog door de vingers. Maar man wat hebben ze daar de plank misgeslagen zeg! Het 1e gedeelte van de game is nog oké, maar zodra je vanaf het 2e gedeelte ineens met een personage moet spelen die in de 1e game misschien 2 seconde screentime heeft gehad, gaar bij mij de lamp uit. Wat een ontzettend domme zet was dat van Naughty Dog en dan nog maar te zwijgen over dwaas Neil Druckmann, die deze game voor mij letterlijk heeft verkracht.

Jammer! Want had echt high hopes voor deze game. Ik dacht echt dat dit de game van 2020 ging worden, maar dat word het absoluut niet. Als je fan was van het 1e deel (zoals ik) kom je echt van een koude kermis thuis bij deze game.

Je had dan nog Kojima die je ineens met Raiden opzadelde maar valt nog mee vergeleken met dit. Voor wie dacht dat Kojima ze al zag vliegen.

The last of us 2 verplettert verkooprecords in de eerste paar dagen....
Uncharted 4 is verslagen door The Last of Us Part 2
The Last of Us doet het niet alleen beter dit jaar, maar voor de hele generatie. Aan de overkant van de Noordzee is de game namelijk de snelste verkochte titel op de PlayStation 4. Part 2 weet net het oude record van Uncharted 4 te verslaan met één procent. De originele The Last of Us is ook ruim verslagen, met maar liefst 76 procent meer verkopen voor het tweede deel.

Die evil algorithm marketing toch weer mooi gewerkt... I did my part!

avatar van symonvld
Vanmorgen uitgespeeld! Wat een dikke game. Ziet er top uit en een erg realistisch en grauw verhaal. Verhaal is verder erg goed uitgewerkt (al vond ik het verhaal van deel 1 met name het einde iets beter). Een verhaal waarin niets zwart wit is maar meer grijs en beide partijen toch uiteindelijk geoorloofde redenen hebben voor hun doen en laten. Leefde uiteindelijk met allebei de kanten mee.

Naughty Dog flikt het weer voor mij.
Jammer van al het geboycot voor de geaardheden van personages ook. In het echte leven bestaan hun namelijk ook. Dus erg realistisch.

Ervaar het zelf zou ik zeggen. Ik speel hem over een tijde duidelijk nog een keer back2back met deel 1.

avatar van lennert
Maurice40 schreef:
The last of us 2 verplettert verkooprecords in de eerste paar dagen....
Uncharted 4 is verslagen door The Last of Us Part 2

Mooi zo, was oprecht angstig dat de haatcampagne zou werken. Heb er al 11 uur zitten en vind het ook weer erg sterk en sfeervol gedaan. Script iets minder dan de eerste, actie en spanning een tandje beter.

Dus de jump-on-the-bandwagon campaign waar zowat ieder 'pro' medium een reviewscore van 100 heeft gegeven om niet uit de boot te vallen heeft dus wel gewerkt

lennert schreef:

Als je de eerste 11 uur al goed vond, het wordt nog veel beter.
Ik vond de eerste uren vrij matig, maar daar komt verandering in, vooral de laatste uren heb ik echt genoten.
Wat een fantastisch spel.