The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

avatar van LikeAJedi
lennert schreef:

Kun je, desnoods in een spoiler, bronnen aangeven waaruit die agenda in het tweede gedeelte van het spel zou blijken?

Wat ik kan doen is een website linken waarin ze de leaks bespreken, of ik kan een video linken die in gaat op die social-Justice agenda. Alleen bij beide zul je spoilers van het verhaal te zien/horen krijgen die je wellicht niet wilt weten.

avatar van horizon
Mij mag je de website link sturen.

LikeAJedi schreef:

Website met de leaks lijkt me prima, iemand horen praten over een agenda interesseert me minder.

avatar van LikeAJedi

The Last of Us Part II - Spoiler Thread | ResetEra

avatar van horizon

Uhm... Dat is 159 pagina's forum. Ik verwachtte een website met een artikel waarin iemand gedegen de zogenoemde politieke agenda onderbouwd. Volgens mij verwacht Lennert dat ook.

horizon schreef:

Niet echt, ik had gewoon wat leaks verwacht op basis waarvan ik kon bepalen of er een agenda achter zit. Ik heb geen agenda gevonden, wel een gebeurtenis die me hoogstwaarschijnlijk flinke feels geeft

Die agenda was toch al een aantal jaar public knowledge...

Neil Druckmann IGDA Toronto

@37:35 So while working on The Last of Us I had this secret agenda...

Dat die nou iets meer is doorgeslagen van pro-female naar anti-male lijkt me geen stretch gezien zijn muse...

avatar van horizon
Ja, maar is het dan echt aantoonbaar in het spel wat je daar schrijft? Ik kan het niet ontdekken in de spoilers.

Squall Lionheart schreef:
Die agenda was toch al een aantal jaar public knowledge...

Neil Druckmann IGDA Toronto

@37:35 So while working on The Last of Us I had this secret agenda...

Wat hij hier zegt is dat hij een non-geseksualiseerd female protagonist wilde. Is natuurlijk geinspireerd door mw. Sarkeesian, maar ik blijf het vooral intrigerend vinden dat alles wat aan die naam gekoppeld wordt, meteen wordt afgeschoten. Ja, ik vond ook niet alles van haar even sterk en sommige dingen ergerden me, maar betere female representation in games is voor mij echt geen probleem.

Druckmann die zegt dat hij betere rolmodellen voor zijn dochter wil, vind ik overigens een mooi stuk.

horizon schreef:
Ik kan het niet ontdekken in de spoilers.

Nou ja, het feit dat voormalig hoofdpersoon Joel unceremoniously wordt gekilled door een tranny, waar je vervolgens het tweede deel van het spel als speelt, vind ik niet super subtiel...

Nee, ik denk dat het dev-tweets als deze zijn die mensen in het verkeerde keelgat schieten die het niet zo hebben op die us vs them SJW retoriek, die imo vaak gewoon negatief verdelend is ipv equality promotend. Kinderachtig om elke kritiek daarop dan af te doen als gamerbro vrouwenhaat of homofobie.

lennert schreef:
...vind ik overigens een mooi stuk.

Vond ik ook best mooi. Hoewel ik TLoU nou niet meteen zou aanraden aan jonge meisjes...

...maar betere female representation in games is voor mij echt geen probleem.

Daar is ook niks mis mee. Een agenda hoeft ook niet perse negatief te zijn. Ik ben ook best benieuwd naar de gritty revenge-begets-revenge ride. Wat mij wel een beetje stoort is de beeldvorming dat de hele gamesindustrie alleen maar vrouwonvriendelijke representaties bevat. Ik game iig al sinds jaar en dag allerlei soorten games, van violent machismo powerfantasies tot gevoelige emotionele coming of age romances. Volgens mij was er al plaats voor alle soorten en maten. Wellicht wat minder in de AAA mainstream, maar vond gaming iig al stukken meer inclusive dan meeste andere media.

Van Anita Sarkeesian hoef je enkel dit filmpje van 40 seconden te kijken en je weet genoeg .

In eerste instantie vond ik die feminist frequency filmpjes ook erg interessant, maar na twee eps kom je er al achter dat het geenszins een betoog voor inclusivity is, maar een behoorlijk intolerante ideologie die bovendien maar weinig met de werkelijkheid heeft te maken. Elk beetje kritiek hierop wordt echter meteen afgedaan als misogyny. Zoals meeste SJW stromingen, beginnen met een good point, maar al snel doorslaan en dan precies dat doen waar ze zelf kritiek op hebben. Er is gewoon geen plaats voor nuance in die stromingen, of je bent een ally of een enemy, die Bush-retoriek is wat me nog het meeste stoort. Dan laten mensen zich meeslepen in enkel extreme standpunten. I like da middle way, maar trap er toch ook af en toe in. Extra gaar in dit geval eigenlijk, je aangesproken voelen als "gamer", het is een hobby geen identiteit. Maar als devz zelf hun game zo marketen wordt het lastig natuurlijk. Identity politics begets identity politics.

Hier nog een measured respons van een feministe waar ik me wel in kan vinden. Het narratief dat gamers een toxic vrouwenhatende cultuur is heb ik ook nooit zo ervaren. Al sinds Metroid blijkt dat niemand iets heeft tegen spelen met female chars. En bovendien vind ik sexualization van whatever gender eigenlijk helemaal niets mis mee in fantasy escapisme. I like meh some virtual boobage now and then...

Voor wie dit een tof spel leek en een pre order bij bol plaatste wachtte een leuke verrassing die niet helemaal de bedoeling was naar het schijnt.

avatar van Nomak
Squall Lionheart schreef:

Dude, ik stond op het punt om nog snel te bestellen, maar nu heb ik eerst alle spoilers opgezocht. Dit is erger dan 'The Red Wedding' in Game of Thrones..

Kijk dat onze Joel door een tranny wordt vermoord is al erg genoeg. Maar daar kan ik nog mee leven omdat dit voor een ongelooflijk sterk wraakverhaal zou kunnen zorgen. Maar dat ik dan ook nog eens met die tranny het hele tweede deel moet spelen en blijkbaar ook nog eens Ellie moet zoeken en doden?????
Neen, fuck dat.. Ik heb er geen zin meer in..

avatar van jellecomicgek72
Confusie schreef:
Lol, ik heb hem inderdaad bij bol.com besteld van de week alleen heb ik nog niks binnen. Wel leuk voor die lui. Achja weetje, dat ene dagje nog, dat zal allemaal wel.

Nomak schreef:
Ik heb er geen zin meer in..

Nou dat vind ik dan ook weer een ietwat voorbarige reactie. Dat Joel's keuze om die firefly doctors te vermoorden terug zal komen to bite him in the ass had ik al verwacht toen aangekondigd werd dat er een deel twee zou komen. Dat 'ie het loodje zou leggen door die beslissing leek mij dan ook eerder onvermijdelijk. En dat dit dan door de dochter van een van die doctor's gebeurt, hoewel misschien iets te voorspelbaar, passend, of die nou genderqueer of whatever is, doet er niet zoveel toe toch?. Dat je de tweede helft 'gedwongen' wordt om als de andere kant (ghehe) te gamen is idd een behoorlijk harde shift, maar daar ben ik dan juist weer best benieuwd naar eigenijk...

Begrijp het pijnpunt wel, na deel 1 zijn veel lui van die chars gaan houden, maar het is toch wel redelijk in lijn met de grittiness van deze wereld, misschien pakt het wel super vet uit. Om nu gelijk een heel dev-team te judgen op basis van wat angry tweets van een dude... Eerst zelf gamen voor oordelen .

Om het wat uit te balanceren dan hier ook nog iets positiefs over feminist frequency. Ze heeft er goed aan gedaan om voormalig gamespot reviewer Carolyn Petit in te huren, die wel duidelijk een game fan is en imo dan ook iets genuanceerdere meningen heeft. Ook blij om te zien dat er door haar iets meer humor bij is gekomen. Desondanks is het voor mijn taste toch nog net iets te veel seek and ye shall find. Mijn privileged hot take: context en intent zijn zeker wel belangrijk. Sexy is niet hetzelfde als sexist, niet alle gay kritiek is homofoob en niet alle blackface is racist, and apparently you have to point that out too sometimes...

avatar van horizon
Gister eens op Reddit gekeken, en joh, wat een.... duhrama!

Serieus SPOILERS! Niet klikken dus voor diegene die niet spoiled willen worden!:
Het lijkt er gewoon op dat de schrijvers een George RR Martin'tje doen: in boek 1 is Jaime Lannister iemand die een kind een toren uit duwt en opeens is hij POV karakter vanaf boek 2.

En dus zelfde met Abby die Joel dood en vervolgens speel je met haar... en dat roept de meeste emoties op over het spel bij een groep. Het lhbgt gebeuren ook (maar minder, op blijkbaar 1 scene na).

En het einde bevalt niet. Men heeft moeite met de pay-off.

Dus de kritiek is veel meer op slecht schrijverschap dan een politieke agenda).

[/spoilers].

Het spel is binnen, dus ik ga lekker beginnen

Spoilers lees ik nooit, ik zie wel wat er komt en wat er gaat gebeuren, ik laat me verassen en vooral ga ik genieten van het spel.

avatar van JacoBaco
Ik weet dat Ellie op vrouwen valt en meer weet ik eigenlijk niet. Is dit gewoon zomaar of is het functioneel of provocerend, of... ? Ik weet het niet en zolang ik de game nog niet gespeeld heb wil ik het ook niet weten. Maar kennelijk is er veel meer aan de hand? Hoe erg kan het zijn? Ik weet dat ik gevoelig ben voor de manier waarop mensen zo nu en dan een statement willen maken. Maar ik weet ook dat ik kan relativeren en er voor mij vaak een gezonde middenweg is. Even Final Fantasy VII afronden en dan gauw beginnen!

Tja dat is de juiste vraag hoe erg kan het zijn? In eerste aanleg zijn het misschien toch xenofobe reacties terwijl men zich heel ruimdenkend vind. En men houdt niet zo van verandering. Dat is wat ik ook wel heb gezien met de hele zwarte pieten discussie en BLM.

Ik vraag me altijd af welke mensen in hemelsnaam vooraf aan een film of game een uitgelekt script willen lezen. Over een ervaring verpesten gesproken.

Wel jammer dat ik niet aan deze hype mee kan doen als PS-loze gamer. De game lijkt me erg mooi.

avatar van JacoBaco
Zelf de keuze maken om uit je comfort zone te stappen kan al lastig zijn, maar als een ander het voor je beslist kan het nog veel lastiger zijn. Als ik gewoon eerlijk ben dan merk ik dat zelf ook. En dat is vaak wat verandering is. Uit je comfort zone stappen.

Sinterklaas liedjes met teksten als: wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe. Dan denk ik wel, dat is gewoon echt niet meer van deze tijd, dus schaf dat maar af. Of dat rookverbod bijvoorbeeld. Ik was destijds furieus. Maar nu zie ik het als 1 van de beste besluiten ooit! Maaaarrrr ik ben het er niet altijd mee eens. Bij sommige zaken is het zo dat ik jaren later nog steeds denk wat een overdreven onzin.

avatar van horizon
Ik heb de spoilers gelezen omdat ik sowieso niet voornemens was dit spel te spelen (geen playstation) en ik wou weten waar al dat gedoe over was. Zelfs de NOS had er een artikel over!

Maar voor fans van deel 1 zou ik zeggen gewoon spelen en je eigen mening vormen.

Ergens toch jammer dat ze met zo'n belachelijke opzet de boel om zeep hebben geholpen.

Had gewoon weer verder gegaan met Joel.

Of een andere ruwe ruignek.

avatar van JacoBaco
Ik had ook verder willen gaan met Joel als protagonist. De simpele reden hiervoor, ik kan mij (na deel 1) beter identificeren met Joel en een stuk minder met een jonge vrouw van 18 die lesbisch is. Maar dat is (voor mezelf) bevooroordeeld zijn en misschien begrijp ik nadat ik klaar ben met deze game beter hoe het is om een lesbo van 18 te zijn in een post-apocalyptische wereld.

De meeste mensen hebben voorkeur. Vroeger merkte ik dat al toen ik de film Ghostbusters keek. Zo kon ik mij het beste identificeren met Peter Venkman, terwijl mijn beste vriendje destijds zich het beste kon identificeren met Egon Spengler. Een stukje herkenning in een personage.

Het is natuurlijk niet altijd identificeren, want het personage Hans Landa in Inglourious Basterds lijkt in de verste verte niet op mij, maar ik ben dan toch bijzonder onder de indruk van zo'n personage. En dan krijg je het you love to hate verhaal.

En dan nog even Tomb Raider... Tja, het lijkt makkelijker te accepteren omdat dit vanaf het begin al een chick is.

Maar waar ik echt niet tegen kan zijn zaken als Mystique die in de laatste X-Men film tegen professor X zegt dat hij de naam beter in X-Women kan veranderen. Daarnaast is het nog dom ook, want in de scène die eraan vooraf gaat is het ook vooral Nightcrawler (een man) die levens aan het redden is.

avatar van lennert
Oh wow, die duizenden 0/10 user reviews, dat is meer politiek dan deze game waarschijnlijk zal zijn. Niemand kan de game nu al uitgespeeld hebben en een 0/10 voor een spel is praktisch onmogelijk. Ja, ook als je het niet met het verhaal eens bent.

lennert schreef:

Eens. Op Metacritic staat na 4500 userreviews gemiddelde op 3,4...

Behalve dat er inderdaad toch al mensen het spel hebben uitgespeeld. Al aantal youtube streams te zien.

Toch is Joel ook best een generiek personage. Ik had sowieso niet binding met de personage. Verhaal was goed, maar niet heel bijzonder. Kracht vond ik hem vooral zitten in de sfeer/dialogen/script. Ik vind het best interessant om de meerder kant van de serie te zien.

Rujar schreef:

Joel was prima voor een game, maar zijn verhaallijn was klaar. Nog een verhaallijn met uitgewerkte surrogaat vader-surrogaat dochter band, was veel generieker geweest. Hij was sympathiek, maar redelijk standaard.

In dat opzicht vind ik heel Last of Us eigenlijk viesjes overgewaardeerd, best met plezier het eerste deel uitgespeeld maar veel gekker moet het niet worden. Dat ze nu dat meske als centrale character naar voren schoven was ik al gelijk niet weg van, paar kleine uitstapjes in game waar je haar even onder de knoppen krijgt waar je denkt van moet dit okee moet maar dan maar veel gekker moet ook dat niet worden.

Rujar schreef:
Joel is een zakkenwasser, dus daar heb ik in principe ook geen binding mee. Echter, hij is een zakkenwasser geworden vanwege de tragische gebeurtenissen. En dan begrijp ik wel dat een mens zo kan worden waardoor ik dan toch wel weer binding krijg met zo'n personage. De empathie. Al gaat het niet specifiek om de binding met Joel. Het gaat mij (qua binding om de vergelijking tussen Joel en Ellie. En dan lukt mij dat (verwacht ik) ietsje beter met hem dan met de lesbo van 18. Dat was het punt.

Het verhaal is mij ook het minst bijgebleven. Het wordt sowieso steeds lastiger om met iets te komen wat we niet al eerder hebben gezien of gelezen. Het is tegenwoordig vaak vergelijkbaar met een ander bekent verhaal. Er worden dan ook al minstens 400 jaar lang interessante verhalen geschreven. Bijvoorbeeld Hamlet.

Wat bedoel je eigenlijk precies met het verhaal niet bijzonder goed, maar het script wel?