The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

Ik vind dat het er niet zozeer om gaat of het repetitief aanvoelt als je het over gameplay hebt, dat is bij ieder spel uiteindelijk het geval. Het gaat er objectief om of de core mechanics werken, en dat doen ze. Toegegeven bij deel 1 stroever dan bij deel 3 of 4 of The Last of Us. Maar zeker die laatste delen doen het imo prima.

Of althans dat is wat ik onder gameplay versta. De besturing, loopt het soepel, werken cover en stealth mechanics. Repetitief tel ik persoonlijk dus niet hierbij. Tenslotte loop je in ieder spel wel tientallen uren hetzelfde te doen in essentie. Maar goed dat is maar mijn mening.

avatar van LikeAJedi
Ik ben toch maar eens in alle leaked footage gedoken en ik ben erg blij dat ik dat heb gedaan. TLOU ll schrap ik per direct van mijn lijst af. Zonder hier ook maar iets te spoilen raad ik iedereen af die net als ik een hekel heeft aan politieke agenda’s in games om dit spel te pre-orderen. Het gaat hier namelijk om het verhaal want de rest heeft ND namelijk ontkent dat zou “anders zitten”, maar alles wat over het verhaal naar buiten is gebracht blijkt dus waar te zijn. Het gaat hier om extreme propaganda wat op de voorgrond staat en wat absoluut ten koste gaat van het verhaal.

avatar van SeptuSword
Kan mij vrij weinig interesseren wat er allemaal achter de schermen gebeurt. Politieke agenda twijfel ik ook wel aan. Merk al gauw anno 2020 dat als mensen het ergens niet mee eens zijn het al gauw zo'n stempel krijgt. Ik zal de game halen en ik zal mijn eigen mening erover hebben.

avatar van LikeAJedi
Prima jonge, is niet mijn 70€ ik waarschuw alleen dat dit écht extreme propaganda is. Ik heb het zelf allemaal gelezen en gezien, wat het plot van het verhaal is en alles over de personages etc. Het is echt met geen pen te beschrijven wat ze met het verhaal gedaan hebben.

Overigens zei ik ook duidelijk dat dit voor iedereen is die een hekel heeft aan games waarbij politieke propaganda op de voorgrond staat. Dat jij daar niks om geeft interesseert mij dan weer niks, dan was het bericht dus niet voor jou.

Tja ik had intussen inderdaad al gelezen dat Anita Sarkeesian, ieder's favoriete feminazi blijkbaar van invloed is geweest op Druckmann en het spel. In het geval van die dame en haar hottakes gaan vaak mijn haren spontaan omhoog staan. Maar goed - geen PS4 dus is het sowieso niet aan mij besteed. Ik ben echter wel benieuwd naar bvb de reacties op een youtube kanaal als ACG en van het publiek. Spoilers heb ik me wel nog steeds verre van afgehouden.

avatar van LikeAJedi
Klopt inderdaad, Anita Sarkeesian heeft een ontzettend groot aandeel in het verhaal en als er iemand is die echt me strot uit komt is zij het wel. Ik kan er ook echt met me pet niet bij dat Sony het zo ver heeft laten komen. Ik laat de game in ieder geval aan me voorbij gaan en ik wacht de reviews af. Mochten die op een of andere manier nog erg goed uitpakken schaf ik hem nog aan.

LikeAJedi schreef:
Anita Sarkeesian heeft een ontzettend groot aandeel in het verhaal en als er iemand is die echt me strot uit komt is zij het wel..

Helaas hier van hetzelfde. Ze is een beetje een gesel voor de moderne game / comic / film industrie - een zelfverklaarde feministische goeroe die over alles en nog wat loopt te zeiken maar waar feitelijk letterlijk niemand maar dan ook niemand zich druk over zou maken tot zij en haar 25 volgers haar mond op het internet opendoen. Behalve dan al die remakes van 'feministische' regisseurs met een 'all-feminin' cast waar geen drol naar komt kijken waar dan de mannen de schuld van zijn. (vreemd genoeg kwamen er ook geen vrouwen kijken maar dat blijkbaar terzijde...het is een bijzonder ergerlijk persoon.

Dat terzijde misgun ik de personen die The Last of Us 2 kopen hun plezier met het spel niet. Kopen ze het en genieten ze ervan prima. Wellicht dat de gameplay prima in orde is - kan ik op voorhand niets van zeggen en ben nog steeds spoiler free (hoewel de naam Sarkeesian me dus inderdaad wel heeft afgeschrokken, en ik ben niet alleen denk ik dan). Sowieso wordt het enkele jaren wachten want ik heb geen PS4 en zal binnen x jaren wel een PS5 kopen - dan kan het zijn dat ik het alsnog een keer oppik. Maar ik ben voornamelijk heel benieuwd naar hoe het spel komende maand wordt ontvangen door zowel de pers, als de fans, als ook qua verkoop.

Het is best een interessante situatie - na al die jaren wachten en toch een van de gedoodverfde Sony Exclusives die haast te boek stond als 'kan niet falen' om in dergelijke situatie te belanden (doet me zelfde denken aan de hele Lucasarts situatie met Kathleen Kennedy en het mismanagement met de (vooralsnog laatste Star Wars Trilogy).

LikeAJedi schreef:

Ik heb ook geprobeerd om het eea te zoeken maar kan even zo snel niet alle informatie vinden en wat ik vind hoeft voor mij niet echt de verkeerde kant op te gaan.. De rol van Ellie is toch allang bekend (zie DLC van deel 1) dat het hier op voort borduurt vind ik niet zo gek. Ik ben nu juist eerder benieuwd geworden naar de game omdat er zoveel haat op is. Ik vind het wel jammer dat er geen gevolg aan deel 1 wordt gegeven dit lijkt nu ook meer een episode ipv een queste.

avatar van lennert
Dit is een hele rel die kennelijk aan me voorbij gegaan is, maar als ik even vlug op internet kijk vind ik de kritiek behoorlijk lachwekkend.

lennert schreef:

Helrmaal mee eens!

centurion81 schreef:

Helrmaal mee eens!

Ik zie sowieso op internet daar boze gamers weer op hun lelijkste. Anita Sarkeesian heeft dus niets geschreven aan de game, de producenten zijn echter wel geinspireerd geraakt door haar filmpjes over de weergaves van vrouwen in games. Ik was ook niet haar grootste fan, maar de hetze die ze over zich heen kreeg bevestigde weer goed een hoop van de aangehaalde punten. En ja, een flink aantal punten die ze maakte waren ook gewoon legitiem.

Ik lees boze berichten over mensen die vinden dat de vrouwen 'lelijk' gemaakt zouden zijn (vrouwen zonder perfect lichaam/make-up in een apocalyptische samenleving? stel je voor!), Ellie's seksualiteit (dit is zowel in de game als de comic al bevestigd als lesbisch), woede over het feit dat je de focus niet meer op Joel ligt (ok, maar dat is al helemaal geen bewijs van een agenda, helemaal omdat je al eerder als Ellie gespeeld hebt, daarnaast kun je jezelf afvragen of Joel's vaderlijke gevoelens een tweede keer nog steeds boeiend zijn om te volgen). Grappig dat toen er een teaserfilmpje uit kwam de game meteen beschuldigt werd van vrouwonvriendelijkheid omdat er daar een vrouw flink in elkaar gemept werd.

Ik heb er gewoon zin in. Als wie ik speel/hoe deze er uit ziet zal me verder worst wezen.

avatar van Dudady
Ik heb 'm gereserveerd en ik ga ervan uit dat ik er een hoop plezier aan ga beleven. Als bescheiden gamer vind ik dat toch het belangrijkste.

Gaat nu dus echt letterlijk die kant op waar ze spellen geschikt willen maken voor hen die tijdens het spelen ook nog een goed boek hopen te lezen of wat was willen opvouwen.

Verzet me er al jaren tevergeefs tegen, vreselijke ontwikkeling.

Confusie schreef:

Verzet me er al jaren tevergeefs tegen, vreselijke ontwikkeling.

Ik snap het probleem even niet. Waarom is het een vreselijke ontwikkeling als mensen met beperkingen tegemoet gekomen worden zodat ze wel kunnen genieten van games? Ik heb een vriend die voor 80% blind is, het gros van de games gaat hem te snel of is te donker. Met zoiets als dit, kan hij eindelijk weer van een spel genieten.

Als het op die manier daadwerkelijk voor hem of zo iemand werkt hartstikke mooi. Ik moet het nog zien dat het allemaal zo gaat werken maar goed. Wens hen niets minder dan veel geniet plezier en het nodige vertier. Sowieso. Verder doelde ik op de versimpeling in gameplay die ons de laatste jaren is opgedrongen. Die blijkbaar alleen mij was opgevallen dus je hoeft nu niet te zeggen van: was mij niet opgevallen.

avatar van Julian McArthur
Sind resident Evil 2 in 1998 geleden dat ik zo uitkijk naar een sequel. Ik heb er alle hoop in dat deze shit alles gaat wegvagen en de lat sky high gaat leggen. Maar ieder zijn mening.

Bij allyourgames.nl voor € 56,95 .
Beste deal ?

avatar van horizon
Ik dacht dat al dat internet drama was afgelopen.

En, ik heb de spoilers gelezen en kan daar geen politieke agenda in ontdekken.

Spel is besteld , heb er erg veel zin in

De reviews zijn binnen en holy shit, een 96 op metacritic! Zo zie je maar dat al die negatieve kritiek en "boycott" omtrent de (uit context gelezen) leaks zo overdreven waren.

Spel ziet er fantastisch uit. Erg veel zin in! Gaat ongetwijfeld wat records verbreken qua sales.

Nou heb ook al gematigde reviews gelezen die uitkomen op een 7. Pacing was daar de voornaamste kritiek. Maar meerendeel is zeker positief tot nu toe, zelf deze game toch ook maar gepre-ordered. Onlangs deel 1 (eindelijk) gespeeld en heb wel zin in deel 2.

avatar van horizon
Pacing was ook de kritiek op deel 1. Dus als je niet van die stijl houd dan zal deel 2 dat niet verbeteren. Hoewel deel 2 wel dynamischer in beweging schijnt te zijn.

avatar van LikeAJedi
Bij Metacritic heeft Battlefield V ook een score van 7.3 terwijl de user score 2.3 is. Dus hoe betrouwbaar is die Metascore? Zij hebben wellicht geen enkel probleem met de politieke/ideologie die er in verwerkt zit.

avatar van SeptuSword
LikeAJedi schreef:

Maar vertel ons even wat die politieke ideologie is. Vrouwen die houden van vrouwen?

LikeAJedi schreef:

Welke ideologie in Battlefield ?

SeptuSword schreef:

Wat in de eerste game al bevestigd was in de DLC en in de comics die als aanvulling op de game bestaan.

avatar van jellecomicgek72
Gaat een lange week worden dit..

SeptuSword schreef:

Vrouwen die houden van vrouwen is voor mij geen politieke ideologie. Plus het was al sinds 2014 bekend dat Ellie lesbisch zou zijn en dat we daar in Part II ook meer van zouden gaan zien. Een van de allereerste beelden van Part II van ruim 2 jaar geleden lieten dat al zien. Daar was verder ook helemaal geen kritiek op, dus begrijp überhaupt al niet waarom jullie dat constant aanhalen want daar ligt het hele probleem niet. Het is meer social-Justice ideologie, wat blijkbaar in het 2e gedeelte van het spel de overhand zou nemen. Nou is sowieso de een veel gevoeliger voor activistische onzin in films en games dan de ander. Ik vind Spike Lee films bv helemaal niks omdat ik gewoon niet houd van activistisch geneuzel in films, ook vind ik het gewoon minder verstandig omdat er altijd tegenpartijen zullen zijn, dus zo beperk je ook alleen maar je doelgroep. Hier kunnen we overigens eeuwen over blijven discussiëren of er nou wel of geen politieke-ideologie in verwerkt zit, of dat het allemaal wel meevalt etc. Voor de mensen die inderdaad voorstander zijn van die ideologie, zal het allemaal wel meevallen en wellicht valt het ook wel mee. En schrijf ik hier over paar weken een review dat de game mij gewoon ontzettend goed is bevallen en dat de spoilers helemaal niet kloppen. Alleen ben ik op dit moment gewoon sceptisch daarover en daarom wacht ik tot dat de hele wereld hem heeft kunnen spelen.

LikeAJedi schreef:

Kun je, desnoods in een spoiler, bronnen aangeven waaruit die agenda in het tweede gedeelte van het spel zou blijken?