The Last of Us: Part II (2020)
Alternatieve titel: The Last of Us: Part II Remastered
PlayStation 4 / PlayStation 5
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.
- nummer 66 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=II5UsqP2JAk
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik snap overigens ook niet dat er een televisie serie komt rondom de gebeurtenissen met Ellie en Joel die wellicht zowel deel 1 als 2 bevatten. Wie daar je daar nou een plezier mee? De gamers? Want ook al heb ik deel 2 niet gespeeld (geen ps4 - komt ooit nog wel) - deze games zijn desdanig opgebouwd uit zowel verhalende elementen / gameplay alsook cutscenes dat ik eigenlijk niet meteen hierop zit te wachten op een slap aftreksel van beide games.
Er zou ook al jaren een Life is Strange tv-serie komen. Nu een ruime tijd later is 'ie er ook niet.
Ik snap wel dat ze zulke series maken. Het vergroot de naamsbekendheid van de franchise enorm, dus het zal de gamebedrijven flink geld opleveren. En de verhalen van die games zijn weer goed genoeg dat je er best een goede serie van kunt maken mits je er budget en goede schrijvers in stopt.
Ik zal nooit Last of Us spelen, want ben geen PS gamer. Dus ik zou zo'n serie best leuk vinden om het verhaal toch te mogen zien.
En de verhalen van die games zijn weer goed genoeg dat je er best een goede serie van kunt maken mits je er budget en goede schrijvers in stopt.
Maar net daar ligt het probleem. Want dan krijg je weer een hoop scripschrijvers die vanwege hun eigen ego gaan proberen dingen te veranderen of bewerken. etc etc. Ik bedoel maar kijk naar de laatste Star Wars films - hopen prima uitgewerkt materiaal in comics en boeken en zelfs Lucas had een script voor een laatste trilogie ingediend. Wat kregen we? Poep. The Walking Dead. De comics gevolgd tot ongeveer 110 issues (en verkocht - dus ik koop ze wel digitaal) - de televisie serie? Met moeite kwam ik doorheen de eerste drie seizoenen. En die troep loopt nog altijd en heeft intussen twee spin-offs. En alleen al in die eerste seizoenen zaten ze zodanig mijlenver van de comics dat ik het gevoel had van 'nope. Dit is wel okay maar geen Walking Dead'.
En daar heb ik bij 'The Last of us' ook. Dan verkies ikzelf toch de beleving (van de tweede - de eerste heb ik op de PS3 gespeeld). op gamevlak ipv het risico te leven een halfzachte beleving te krijgen zoals zo vaak het geval is bij game-adaptaties.
Had ik al eens gezien ja. Overigens vond ik de hele serie wel het bekijken waard ondanks dat er tegen het einde wel een hoop afgerafeld werd e.d. Het is wellicht het enige einde wat we ooit krijgen want aangezien Martin er nooit in zal slagen zijn eigen boekenreeks af te maken met gemiddeld 10 jaar tussen ieder boek (huidig boek nog steeds niet in zicht), nog 2-3 boeken te gaan, op zijn leeftijd en zijn conditie, kan ik er wel mee leven.
Het moment dat Ellie voor de eerste keer een niet dode Joel in haar hoofd ziet bij het verdrinken van Abby, niet toevallig net een flits van de cruciale laatste flashback waar ze Joel vergeeft, zegt voor mij dat dit hele spel niet om wraak gaat, maar om vergiffenis. Ik denk zeker niet dat ze Abby vergeeft, but she’d like to try en kan het eindelijk loslaten. Een erg belangrijke evolutie in de arc van Ellie. En of ze nu Abby doodt of niet, Dina is ze toch verloren. De wraak had zinloos geweest want uiteindelijk is ze alles kwijt op het einde. Maar door Abby net toch te sparen, behoudt ze het allerlaatste van haar menselijkheid en de link met Joel. Erg mooi.
Verder zijn er trouwens theorieën dat Ellie toch terug bij Dina is. Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat Dina naar Jackson is teruggekeerd door die brief. En Ellie draagt op het einde de armband die ze van Dina heeft gekregen, maar nog niet droeg toen ze naar Californië ging. Ze zou naar de boerderij zijn terug gekeerd om de gitaar te gaan halen, maar besluit om hem achter te laten om het einde van haar wraak te duiden en de afsluiting met Joel.
Ik vind het einde onder zijn miserabele façade toch bijzonder hoopvol en is niet zo donker als iedereen denkt. Het eerste deel ging over licht zoeken in de duisternis en dat is hier in deel 2 niet anders. In de allerlaatste frame zien we tenslotte ook (net als de eerste frame en loading screens) een mot. Die mot symboliseert de pull to the light. Jawel, ik denk dat het wel goed komt met onze meid Ellie.
Al is dit een bericht van maanden terug, iedereen met kritiek op de game zou dit moeten lezen. Er is geen enkele game die ik kan bedenken waar het verhaal zo goed is uitgewerkt en overduidelijk het werk van artiesten en niet alleen van door commercie gedreven programmeurs. Mochten ooit de John de Mol types van deze wereld ook de gameindustrie verneuken met termen als 'production value' dan zal ik met weemoed terugdenken aan deze game waarbij de makers de vrijheid namen het verhaal zo neer te zetten als zij wilden en niet zoals ze dachten dat het publiek het wil. Driewerf hoera en hulde.
Ik ben een eind op weg, FAN-TAS-TISCH, het verhaal, de graphics, de gameplay... Ik heb gehoord dat er veel commentaar zou zijn op de game maar daar snap ik echt helemaal niks van. Ik ga het nog niet lezen omdat ik niet nog meer spoilers wil, maar dat er mensen zijn die deel 1 goed vonden en dit niet kan ik echt niet bij. Verwende gamers wellicht. De mensen die moeite hebben met de gay kant van dit verhaal moet je sowieso in een raket naar Mars zetten, met zulke mensen wil je geen planeet delen. Man. Ik ga nog weer even verder.
Helemaal eens met bovenstaande. Heb m net uitgespeeld. Ik vind deel 2 nig beter dan deel 1
Ik vond deze nog een stuk beter dan deel 1.
Het verhaal in TLOU2 is, net zoals bij deel 1, echt niet zo bijster origineel. De manier waarop het wordt verteld, is van een zeer hoog niveau. De gezichtsanimaties en de manier waarop alles in beeld wordt gebracht, doen allemaal niet onder voor menig film of serie. Alle stemacteurs zitten er lekker in en weten veel emotie in hun rol te leggen. Ik moet wel bekennen dat ik een beetje Laura Bailey moe ben. Wat mij betreft zit ze in te veel AAA-titels.
Het verhaal zelf heeft wat mij betreft een duidelijke moraal: wraak kent alleen maar verliezers. Dit geldt voor zowel Abby als Ellie. Beide dames verliezen hun vrienden en familie door de haat die ze voor elkaar hebben. Aan het einde zijn er alleen nog twee gebroken vrouwen over die alles hebben opgegeven voor wraak. Hierbij trekt Ellie duidelijk (en niet geheel onterecht) aan het kortste eind.
Over de lengte van de game kan je discussiëren. Zelf was ik er in iets minder dan 25 uur doorheen en ik heb me er niet doorheen hoeven trekken ofzo. Dit had ik bij Uncharted 4 bijvoorbeeld wel. Die game werd echt vijf uur lang onnodig gerekt. Hoewel TLOU2 genoeg vaart had om me te blijven boeien, vond ik het laatste gedeelte een beetje onnodig.
Als je kritisch naar TLOU2 kijkt, zou je kunnen stellen dat het gedeelte waarin je als Abby speelt niet per se nodig was. Die tien uur had je ook kunnen inkorten of zelfs weg kunnen laten. Dat had het verhaal misschien scherper gemaakt. Aan de andere kant biedt het ook een ander perspectief op de situatie. Het is maar hoe je het bekijkt.
De algemene gameplay is ook een stuk aangenamer dan die van zijn voorganger. Laat ik wel zeggen: de gameplay is nog steeds achterhaald. Er zijn games die de verschillende onderdelen (stealth, third-person shooter, etc.) gewoon drie keer beter doen. Het is echter wel een verbetering ten opzichte van het eerste deel en het was goed genoeg om niet te irritant te worden.
Ik heb me prima vermaakt met The Last of Us: Part II en vond hem, vooral dankzij de gameplay, leuker om te spelen dan zijn voorganger. Verhaaltechnisch is het gewoon weer sterk in elkaar gezet. Daarom 4* van mijn kant.
Deel 3 is bevestigd!
Uhm...sorry maar dat lees je dan toch niet goed, er staat dat er een algemene outline geschreven is (dat kan dus een summiere samenvatting of idee van 1 pagina zijn die niet uitgewerkt is) en er niet actief aan gewerkt wordt.
Dus verre van bevestigd momenteel zou ik zeggen. En als je het aantal jaren tussen 1 en 2 neemt hoef je hier de komende 5 jaar alvast niet op te zitten wachten. Zeker als Druckmann zelf 'one day' en 'we'll see' gebruikt....
n als je het aantal jaren tussen 1 en 2 neemt hoef je hier de komende 5 jaar alvast niet op te zitten wachten. Zeker als Druckman zelf 'one day' en 'we'll see' gebruikt....
Kan ook niet anders toch? Hij is ook super Druck,man!
Kan ook niet anders toch? Hij is ook super Druck,man!
Natuurlijk. Hij is nog erg druck bezig om een zo feministisch mogelijke levensstijl aan te houden om Anita Sarkeesian het hof te maken. Daarom dat ze ook eerst maar even The Last of Us 1 weer even remasteren.
Na ruim 13 jaar Uncharted en The Last Of Us mag Naughty Dog echt wel een keer met wat anders op de proppen komen. Misschien iets met een gozer met grote oren en een wezel. Maar ja dan moet je een game maken die in de eerste plaats leuk moet zijn en dat kan Naughty Dog volgens opperheerser Neil 'SJW' Druckmann natuurlijk niet meer.
Dus verre van bevestigd momenteel zou ik zeggen. En als je het aantal jaren tussen 1 en 2 neemt hoef je hier de komende 5 jaar alvast niet op te zitten wachten. Zeker als Druckmann zelf 'one day' en 'we'll see' gebruikt....
Leek mij voldoende info dat het zal komen . Er is iig nog van alles dat ze zouden kunnen vertellen en waar ik veel belangstelling bij heb.
Zitten we daar nu echt op te wachten? Het verhaal is gewoon klaar na Part II. Doe eens gek en bedenk eens iets nieuws.
Na ruim 13 jaar Uncharted en The Last Of Us mag Naughty Dog echt wel een keer met wat anders op de proppen komen. Misschien iets met een gozer met grote oren en een wezel.
Begrijp niet goed waar je vandaan komt. Genoeg studio's die het merendeel van hun aandacht op succesvolle reeksen storten. Rockstar heeft GTA en Red Dead, CD Projekt Red heeft Witcher etc. Een 3e deel is nog gebruikelijk en welkom, geziene ze nog op het een en ander in kunnen gaan.
Naughty Dogs games (LOU1 en 2, U3 en 4) zijn een paar van de hoogst gewaardeerde games van het laatste decennium. Je hebt zelf dit deel een 4* gegeven. Vanwaar de implicatie dat hun games niet meer leuk zijn? Of bedoel je 'leuk' in de zin van gekker, kleurrijker en vrolijker zoals Crash of Jak? Over je middelvinger naar SJW durf ik ff geen uitspraak te doen, zolang het maar niet vanuit homofobische intenties komt over het hoofdcharacter.
Begrijp niet goed waar je vandaan komt. Genoeg studio's die het merendeel van hun aandacht op succesvolle reeksen storten. Rockstar heeft GTA en Red Dead, CD Projekt Red heeft Witcher etc. Een 3e deel is nog gebruikelijk en welkom, geziene ze nog op het een en ander in kunnen gaan.
Is dat ook niet een beetje het probleem? Dat studio's constant dezelfde reeksen maken? Het verhaal rondom de Master Chief heeft al vijf (en binnenkort zes) delen en de Fenix familie staat ook al vijf (en in de nabije toekomst zes) keer centraal. Nathan Drake is ook al vier keer komen opdraven. Ze zullen het goed doen, maar bijster origineel is het niet.
Het grote verschil met bijvoorbeeld GTA is dat Rockstar elke keer een compleet nieuw verhaal met andere personages maakt. Het is wel dezelfde wereld, maar er wordt niet constant geleund op hetzelfde verhaal. CD Projekt Red heeft ook al gezegd dat een nieuwe Witcher game niet met Geralt zal zijn.
Persoonlijk hoef ik geen derde deel, want voor mijn gevoel ga je dan onnodig rekken in een gameserie die, als je er echt kritisch naar kijkt, na één deel ook afgerond had kunnen worden.
Als je mijn recensies bij TLOU 1 en 2 leest, kan je precies zien waarom ik deze serie juist zo overgewaardeerd vind. Het zijn games met een sterk verhaal en goede personages, maar de gameplay is een sleur. De gameplay in deel 1 krijgt van mij een 2,5* en het verhaal een 4,5*, dus daarom (even kort door de bocht) een 3,5*. In het tweede deel is het wat beter en daarom krijgt dit deel een iets hoger cijfer. Uncharted 4 is in mijn ogen ook zeer overgewaardeerd. Die game wordt echt 4-5 uur onnodig gerekt.
Dat je denk dat ik de uitspraak over 'SJW' vanuit homofobische overweging maak, verrast me een beetje. Het kan me niks schelen hoe iemand is. Als je er gelukkig van wordt en je doet er niemand kwaad mee dan moet je lekker doen wat je wil. Ik ben alleen wel helemaal klaar met de verpreutsing in de samenleving en dat elk stukje media hyper inclusief moet zijn. Inclusiviteit is iets waar je naar moet streven, maar inclusiviteit om maar inclusief te zijn, is weer iets anders.
Ronduit belachelijk aangezien er letterlijk niet meer staat dan 'we hebben er al eens aan gedacht en in grote lijnen is er wel een idee'. Zo zijn er vast nog wel 500 ideeen of zo voor games op het internet te vinden.
Vind hoe LOU2 2 zijn gay hoofdpersonage verwerkt in het verhaal juist heel gewoontjes gedaan, eigenlijk. Er word niet op de speler neergepraat door bv een neerbuigende speech te geven over hoe gays "geaccepteerd moeten worden door de starre maatschappij" oid, alsof er wat mis met je is als je hun konten niet kust, en het speelt verder ook geen rol in het verhaal. Je kunt Ellie's vriendin bewijs van spreken veranderen met een jongen en er zou qua verhaal niet veel veranderen. Vind het daarom lastig om te zeggen of er niet degelijk spraken is van een onderdrukt homofobisch ondertoontje wanneer mensen het vervelend vinden om dit te zien. Misschien onterecht van mijn kant, maar het kan verkeerd overkomen. Wat zou er in LOU's geval zo vervelend zijn hoe deze thema's zijn behandeld? Hoe zou het anders hadden gemoeten, maar waar nog steeds een soortgelijk eindresultaat zou zijn? Als het binnen deze context al teveel is, wanneer is het dan wel prima en niet een politieke forcering?
Deze satirische Reddit post omschrijft op humoristische wijze hoe dergelijk kritiek kan overkomen. I don't have a problem with the straights, some of my best friends are straight, I just don't like it when it's being shoved down my throat.
Als het binnen deze context al teveel is, wanneer is het dan wel prima en niet een politieke forcering.
Aangezien het verhaal door anderen nu wel gespoilt is heb ik hier geen probleem mee. Ik heb wel een probleem ermee als het voortdurend in je gezicht wordt gewreven zonder dat het iets bijdraagt aan een game, film, comic of boek en het enkel aanwezig is om een quota te vervullen.
Bvb : in het kort - DC comics deed onlangs een rondvraag / keuze tussen 8 verschillende comic ideeen voor een mini-serie. Eentje daarvan was Justice League Queer - dus - 8 homosexuele superheldenmoeten de aarde tegen een verschrikkelijk kwaad beschermen. Dat gaat bij mij erover. Zeker omdat het 5 nummers zijn en het niet draait om de sexualiteit van de karakters, maar over het feit dat ze een kwaadaardig iets moeten tegenhouden. Of hebben ze tussen de bedrijven door nog de tijd voor een orgietje of te zoenen? Want dat zie je bij gewone comics ook niet. Dat is tokenism en gaat te ver.
Bij een game als bvb Tell me Why werd het TS zijn op een heel natuurlijke manier in het verhaal opgenomen en maakte deel uit van het karakter en verhaal. Daar werd het 'gewoon' neergezet. Dus niet storend.
Of althans dat is mijn mening. Net zoals ik nu al de ballen heb voor 75 jaar Captain America - waar we diverse 'nieuwe iteraties' zien. Een homofiele Captain America, een Zwarte vrouwelijke Captain America etc etc. Dat is pure troep bedacht door mensen die denken dat ze een nieuw publiek gaan aanboren. Maar die kopen toch geen comics, maar juichen het enkel toe via social media, terwijl de fans van het karakter tenenkrommend toekijken deze juni naar hoe het karakter misbruikt wordt om een extreem linkse agenda te vullen.
De politieke correctheid over een openlijk gay hoofdpersonage is een thema waar LOU2 weleens voor bekritiseerd is en ik moest aan die controversie denken toen Solidkevin het over SJWs had , vandaar dat er een sprong naar een ander onderwerp was. Nou is dit een onderwerp waar ik sowieso al een tijdje gedachtes over wou delen (niet naar Solidkevin's bericht gericht maar naar dergelijk kritiek over het algemeen)
De game zelf doet het (in mijn witte hetero man mening) prima wat betreft de lesbische relatie van het hoofdpersonage. Mijn punt over de 'SJW' was dan ook gericht op mensen die je automatisch uitmaken voor homofoob of iets dergelijks als je een film/game/serie met daarin een LHBTIQ+ (sorry als ik een letter heb gemist ) hoofdpersoon niet leuk vindt.
Pin me er niet op vast, maar ik weet bijna zeker dat Druckmann een van de mensen was die met dit argument kwam aanzetten toen men kritiek gaf op de game. Nou kan de beste man sowieso al niet zo goed tegen kritiek, maar dat terzijde. Neemt niet weg dat er wel degelijk mensen zijn die het om deze (ronduit belachelijke) reden niks vonden, maar goed dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Aangezien het verhaal door anderen nu wel gespoilt is heb ik hier geen probleem mee. Ik heb wel een probleem ermee als het voortdurend in je gezicht wordt gewreven zonder dat het iets bijdraagt aan een game, film, comic of boek en het enkel aanwezig is om een quota te vervullen.
Ik kreeg het gevoel van zo'n quota ook een beetje toen Disney bijvoorbeeld aankondigde dat de rol van Ariel in de live-action remake van The Little Mermaid door Halle Bailey zou worden vertolkt. Ik ben blij voor haar en gun haar al het succes, maar het iconische aan Ariel is voor mij dat blanke meisje met dat vuurrode haar. Had dan de prins gewijzigd ofzo. Maar goed we gaan een beetje van het topic af .