The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

avatar van JacoBaco
Ik doel ook niet op jouw mening (dat zit wel goed) , maar de extreem linkse agenda. Ik probeer te snappen hoe zij denken .

Gamesmeter is al jaren een kalme boel, maar ik op dit topic tig berichten, reviews, onbekende users en discussies af komen. Kan dit ook niet eens bij andere games? Ik ervaar dit als positief.

Gisteravond dan ook eindelijk uitgespeeld, en ik kan me grotendeels vinden in het mooie verhaal van MarlowBrando. Alleen kom ik uit op 4* vanwege een paar kleine verschillen van mening.

MarlowBrando schreef:
Graphics en gameplay zijn directe verbeteringen van het origineel.

Graphics absoluut, prachtige game dit. De Seattle omgevingen waren echt beeldschoon, prachtig hoe je je door een natuur overwoekerde vervallen wereld manoeuvreert. Gameplay verbeteringen vond ik echter maar zeer minimaal. Deel 1 heb ik pas onlangs voor het eerst gespeeld en ik had echt het idee dat er niks was veranderd (speel ik een DLC?). Nu ik wat meer reviews heb gelezen zijn er idd een paar kleine verbeteringen te noemen, maar dat stelt echt niks voor naar mijn idee. Controls wise is er ook niks verbeterd terwijl dat juist een beetje clumsy is, had beter gekund/gemoeten.

Edit: oh en de AI is nog steeds allerbelabberdst, net als deel 1 lopen ze soms op 1 meter je side-kick voorbij maar zien ze blijkbaar niet. En 8 man op dezelfde plek neerhalen terwijl jij je verschanst achter een minuscuul bureautje is ook weer prima mogelijk. 1 voor 1 lieten ze zich naar de slachtbank leiden, zo van: "he daar ligt iemand, laat ik es kijken!" persoon 8 zag al 7 lijken liggen maar liep net als de 7 personen daarvoor precies dezelfde route en was te lui om even over het bureautje te kijken of om eens linksom te gaan ipv rechtsom. Echt matig.

MarlowBrando schreef:
Qua gameplay zijn er twee zaken die me tegenzaten: ten eerste duurde het spel zodanig lang dat ik naar het einde toe echt geen zin meer had om opnieuw in een gebouw langs de muren te joggen tot er een prompt kwam om op driehoekje te duwen om een item te verzamelen. Het was echt te veel van het goede. Zeker omdat je moet oppassen om niet toevallig een deur open te doen waardoor je het volgende stuk van het spel start en je niet meer terugkan.
....
De laatste tien uur was ik feitelijk aan het aftellen, en de vele valse eindes (nog erger dan LOTR Return of the King!) hielpen hier niet bij.

Zo mee eens dit, de game duurt te lang en er zitten wat teveel saaie stukken in. Of stukken die teveel op elkaar lijken. Het is ook allemaal zo voorspelbaar op den duur. Weinig variatie in gameplay/omgevingen en je voelt precies aankomen wanneer je weer mensen/infected people te lijf moet gaan of wanneer je weer ff moet exploren, die continu herhaling van dezelfde zetten verveelt op den duur. "Oh ik val in een donkere ruimte zonder zichtbare exit: tijd om infected te lijf te gaan dus.", "oh ik kom nu vrij veel ammo tegen, dat wordt schieten", "oh ik kom nu vrij veel boutjes tegen, dus er moet hier een werkbank zijn". Dat soort dingen trek ik best maar 30 uur lang, pfff... En dat einde haha, ik dacht ik ben er nu wel, bleek het inderdaad a la LOTR nog een paar uur door te gaan, ik snakte daarom ook naar het einde (please let it stop!!) en heb de credits uit frustratie geskipt wat ik normaal nooit doe bij zo'n grote game. Ik was er echt klaar mee.

MarlowBrando schreef:
De les ethiek & moraliteit kan me gestolen worden, losstaande van de gebrekkige uitvoering.

Ik stoorde me veel minder aan het verhaal, ik vind dat juist wel ok-isch en om de game van beide kanten te spelen vond ik ook wel tof.. Ik stoorde me ook niet aan het SJW/feministische/moralistiche/politiek-correctheid gehalte, maar ik snap ook wel waar de discusses vandaan zijn gekomen. Het ligt er af en toe wel dik bovenop als je met een bepaalde mindset/vooroordeel de game te lijf gaat.

Tot slot: Ik twijfel tussen 3.5* en 4* maar uiteindelijk toch voor de 4* gegaan. Het is en blijft een schitterend avontuur met ongelooflijk veel oog voor detail, karakter ontwikkelingen, voice acting, muziek (gitaar spelen ook vet gedaan!). Echt dikke prima.
De stealth afgewisseld met snoeiharde actie blijft ook erg leuk om te doen (alleen wat repetitief helaas). Bij dit soort games probeer ik het altijd eerst stealth te doen en als dat dan halverwege mislukt dan gaan alle remmen los en gebruik ik m'n complete wapen arsenaal. Melee attacks zijn ook super. En hoe enemies/infected neergaan is ook prachtig, ja heel veel gedetailleerde gore en bloederige taferelen maar dat vond ik wel tof juist. Een exploding arrow zal in het echt vast ook afgechopte ledematen tot gevolg hebben of niet? Qua horror/suspense zit het ook echt goed af en toe, heb me regelmatig de tering geschrokken. Goed gedaan.

Nou ja, alles tegen elkaar afwegend: 4* en sinds lange tijd weer es een PS4 game tot het einde gespeeld, nu weer snel terug naar de Xbox

Ajax&Litmanen1 schreef:
Als je wilt mag je me simpele ps4 lenen en alle uncharted en last of us spelen binnen half jaar!?

gideonvdb schreef:

Da's wel een heel aardig aanbod Maar ik sla 'm toch af, ik krijg mijn eigen playlijst niet eens weg haha.

Misschien, heel misschien koop ik over een paar jaar ook een PS5 erbij. Met daarmee de optie om de PS klassiekers te kunnen spelen.

avatar van JacoBaco
Ik wist het niet, Joel gaat keihard dood. Hij wordt bruut vermoord. Na 1,5 uur al.. Jammer, maar toch heeft dit mij positief geprikkeld. Had best wel verwacht dat hij dood zou gaan, maar dan heel voorspelbaar op het einde of zo. Een indrukwekkende scène. Tommy lekker enthousiast en vertelt zonder aarzelen waar hun nederzetting is. Maar Joel heeft het eigenlijk al in de gaten dat er iets niet oké is. Helaas hij heeft gelijk. Ellie ziet later hoe slecht Joel eraan toe is en ze ziet hem ook sterven. Furieus, verdrietig en uit op wraak. Zo, nu gaat het pas echt beginnen. Maar op de 1 of andere manier wordt er weer flink wat gas teruggenomen. En er zijn nu al stukken en handelingen waarvan ik meteen dacht, in mijn tweede run gaat dit mij tegenstaan. En dit had ik dus ook al bij de FF VII remake. Ik weet niet of ik het al gezegd had , maar die quasi puzzel met die robot armen. Dat is echt verschrikkelijk.

avatar van JacoBaco
Ik wil toch iets (nu al) weten... Ik ben bijna bij Tommy denk ik. Halverwege de game neemt Abby het over hoorde ik. Is dit vooral waarom er zoveel kritiek is? En natuurlijk dat lesbo gedoe en Joel gaat dood. Het enige wat ik wil weten met een ja of nee.. Is dit het nou?

Gedeeltelijk ja

avatar van JacoBaco
Ik vind het eng dat je je antwoord als spoiler doet.

avatar van JacoBaco
Actrice krijgt doodsbedreigingen voor haar rol in The Last of Us Part 2.. Wat een idioten!

avatar van horizon
JacoBaco schreef:

Bizar! Dat slaat helemaal nergens op. Inderdaad idioten.

JacoBaco schreef:

Oké, wat ik er allemaal van begrijp (of beter gezegd begreep na bovenstaande:

de dood van Joel is niet zo erg. Wel de manier hoe het geschreven is, cq voor velen handelde Joel 'out of character' vlak van te voren.

De geaardheid van Ellie heb ik nergens als probleem naar voren zien komen.

Dat Abby het overneemt wordt door velen wel als een probleem gezien. Er zijn spelers met een band met Ellie en die willen dan niet de tegenstander zijn. En ze vinden het er erg dik opgelegd: Abby is lief voor honder, Ellie maakt ze dood,etc.

Ik denk dat je deze spoilers kunt lezen als je halverwege spel bent geweest.

avatar van JacoBaco

Ik heb het gelezen. Oké als dit het is dan is er voor mij geen enkele reden om te stoppen. Hooguit jammer, maar als de uitvoering goed is dan juich ik het wellicht zelfs toe. Vanaf minuut 1 dat Abby geïntroduceerd werd vond ik haar al interessant. En ze kijkt zo lekker boos/moeilijk. Ik ben nog niet zo ver, ik ben bij het ziekenhuis. Zit nu zo'n 12 uur in de game.

Begrijp alleen niet zo goed wat er nou zo afwijkend is aan Joel. (?)

Vanavond maar weer verder, maar voordat ik dat doe ga ik die actrice een doodsbedreiging sturen. Logisch toch. Het is helemaal geen actrice, het is allemaal echt! Mensen die in een film/serie/game/toneelstuk een onsympathiek of evil persoon spelen en dit met overtuiging doen, ja, die moeten in het echt dan ook wel onsympathiek/evil zijn. Want goede acteurs bestaan niet.

Ik merk overigens wel te duidelijk dat ze de game langer dan deel 1 wilde maken. Zo'n 10 uur langer zelfs. Is niet erg zolang dat niet opvalt. Maar het valt mij wel op en dat is niet positief.

avatar van solidKevin
JacoBaco schreef:

Ja, die mensen zijn echt niet goed snik. Het enige waar Laura Bailey zich schuldig aan maakt, is het doen van hetgeen waarvoor ze was ingehuurd: het zo goed mogelijk neerzetten van een ROL in een videogame. Als mensen een probleem hebben met het verhaal moeten ze (op een gepaste manier) bij Neil Druckmann zijn. Jim Sterling heeft er een goede video over gemaakt en vat perfect samen hoe idioot sommige mensen zijn.

I know you wish things were different. I wish things were different ... but they ain’t. - Joel

Over de technische en visuele bekwaamheid is al genoeg gezegd. Die is gewoon onmiskenbaar schitterend op elke vlak, alsook de erg strakke gameplay. Ik wil het hier vooral hebben over de 3 punten waar dit spel kritiek om heeft. Joel’s dood, Abby en het verhaal.

Na het uitspelen van dit spel ben ik een late avond wandeling gaan maken. Wat een rollercoaster van emoties. Zoveel brutaliteit en disgust, maar underneat it all toch een schoonheid in dit diep tragisch en ontroerend verhaal. Dit moest ik allemaal even laten zinken en de volgende uren bracht ik sprakeloos door, verzonken in gedachten. Aan The Last of Us 1 heb ik veel te danken. Die was mijn gateway naar zoveel andere fantastische games zoals Horizon Zero Dawn, The Witcher 3, Bloodborne, Bioshock Infinite, God of War, RDR2... om er maar enkele knallers op te noemen. Misschien ligt het aan de periode die ik momenteel doorga in mijn leven maar geen enkel ander spel heeft me ooit zo stil gemaakt bij het rollen van de credits en de uren, dagen nadien dan The Last of Us 2. De soundtrack staat al een week op repeat en telkens weer bij het horen van bepaalde nummers, komen al die emoties toch weer terug boven.

Oh hoe ik wou dat bepaalde dingen in dit verhaal anders zijn verlopen of hoe ik het lot van personages kon veranderen. Maar een moeilijkheidsgraad om het leven makkelijker te maken bestaat helaas niet. In de wereld van The Last of Us zal dat ook nooit het geval zijn. Dat is toch altijd al één van zijn grote thema’s geweest. Niemand is ooit veilig. Het is zo lelijk en ondankbaar, met bloed en geweld om elke hoek. Vergankelijkheid in elke relatie, en een doorn in elke droom. Joel’s dood deed me enorm veel pijn, maar was een logisch gevolg van zijn daden. Het spel slaagt er ook in exact te laten voelen wat Ellie op dat moment voelt en doormaakt: Pure woede, wanhoop en walging. Maar vooral ook onbegrip en waar je niets liever wil dan Abby zo hard kapot maken.

Wat The Last of Us 2 in zijn opzet en structuur doet op narratief vlak is ongezien in een game en vond ik zo indrukwekkend. Origineel is het zeker niet, maar de manier hoe het ontvouwt en gebracht wordt, doet het hem. Het neemt erg veel risico’s, daagt je mentaal uit en laat je een conflict van emoties voelen, door je met Abby te laten spelen. Dat sommige mensen hier kritiek op hebben begrijp ik .. maar ik ben er zo oneens mee. Waarom je überhaupt sympathie moet hebben voor iemand om iets boeiend te vinden zal ik echt nooit begrijpen. Sommige van de beste films en boeken hebben een hoofdpersonage dat ik niet kan uitstaan of waar ik geen empathie voor voel, maar dat maken ze toch niet minder interessant? Integendeel!

De switch hier was verhalend toch leuk bedacht, of je nu Abby kan uitstaan of niet. En dat je je ongemakkelijk en ziek voelt als Abby in de theater is toch net het hele punt? Je kan verder ook gewoon je perspectief hieromtrent veranderen, en dit gewoon bekijken als: “dit spel laat me lekker met de villain spelen! Heerlijk toch? In elk ander spel zou men dit geweldig vinden, maar hier dus vreemd genoeg niet. En om te zeggen dat er niets te genieten valt in de tweede helft is ook maar een understatement. Je mag met de beste wapens spelen, je krijgt de beste set pieces voorgeschoteld (dat brandend dorp op het einde, My God!) en je krijgt een veel boeiendere kant te zien wat betreft de world building en verschillende factions, met name de Scars. Ik had er alvast allemaal echt geen probleem mee, hoe graag ik ook Ellie en Joel heb.

Sympathie of niet, narratief gezien toch ongelooflijk boeiend en ik ben er gelukkig helemaal in meegegaan en was geprikkeld om dit verhaal koste wat het kost tot zijn einde te zien.

Nu perfect is het allemaal niet, maar geen enkel spel (of film) is dat. Ik geloof dat met een iets aangepaste indeling, een meer verzorgde opbouw naar bepaalde beats en een strakkere pacing, dit verhaal nog net iets beter verteld kon worden. Toch laat het in zijn geheel nog steeds een diepe indruk na en adoreer ik de ambitie enorm “om iets anders te doen” in plaats van de veilige (Joel + Ellie) sequel die iedereen wou. Over dit spel gaat alvast nog jaren gesproken en gediscuteerd worden langs beide kanten maar lijkt me zo’n geval dat na de verwachtingen, hype en doorheen de tijd veel positiever beoordeeld gaat worden.

The Last of Us 2 blijft echt nazinderen en laat me moeilijk los. Voor mij persoonlijk kan ik niet anders concluderen dat op vlak van storytelling dit misschien één van de beste en moedigste games is die ik ooit heb gespeeld.

avatar van lennert
horizon schreef:

En deze kritiek vond ik dus ook echt onzinnig. We zijn zes jaar verder en Joel zou niet even een beetje veranderd kunnen zijn? Als dit de reden is dat je het spel laat liggen of een kutcijfer geeft, dan ben je gewoon een ongelooflijke zeikerd.

avatar van lennert
JacoBaco schreef:
Begrijp alleen niet zo goed wat er nou zo afwijkend is aan Joel. (?)

Kennelijk vind men dat het out of character is dat hij in de val is gelopen omdat hij in deel 1 zo op zijn hoede was. Ik zie het probleem echt niet. We zijn zes jaar verder. Joel redde Abby in het begin van een horde infected. Abby vocht daarna met Joel en zijn broer mee om het vege lijf te redden. Joel had volgens de fans achterdochtig moeten blijven en niet zomaar zijn naam moeten geven. Sorry, maar dit is geen kritiek waar ik iets mee kan.

lennert schreef:

Deze kritiek gaat wel heel erg ver ja. En inderdaad, Joel en Tommy helpen Abby. Nadenken of de dame wel te vertrouwen is was geen prioriteit. Ontsnappen was de prioriteit. Het is later vooral Tommy die slordig is. Joel is terughoudend, maar Tommy heeft eigenlijk al te veel gezegd en Joel gaat er dan toch maar in mee. Joel heeft vervolgens al snel in de gaten dat er iets raars is. En wat je ook al zegt, we zijn 6 jaar verder! Eigenlijk 5 , maar dat is ook lang. Joel heeft al deze jaren een redelijk veilig leven opgebouwd. Het is niet meer zoals 5 jaar geleden. Dus vrijwel geen begrip voor deze kritiek.

avatar van Davidov90
Oké, toch even mijn gedacht over deze neerpennen.

Ik speelde deze zonder de leaks/spoilers bekeken te hebben. Ik had natuurlijk wel een bepaalde verwachting, want alle critics vonden hem fantastisch en (bijna) alle users bagger.

Ik vond hem top. Graphics zijn fantastisch, gameplay speelt smooth. Het verhaal is geloofwaardig.

However.. Ik begrijp wel het standpunt dat hij wat te politiek correct moest zijn. Oké er zitten lesbische relaties in, geen probleem. Er zitten meerdere culturen in. Positief. Heck, er zit zelfs een transseksueel in! (Mijn excuses moest dit niet helemaal correct zijn, ik ben geen kenner). Alleen, doordat echt alles erin zit, en ze echt geen enkele bevolkingsgroep tegen de schenen wilden stoten, voelt het wat geforceerd aan. Dat die kritische uitlatingen vooral uit conservatief Amerikaanse hoek komen, hoeft dus allerminst te verbazen. Dat brengt me op het geweld. There is plenty. Soms gaat het er inderdaad wat over. Maar dat is bewust gedaan. Het doet je nadenken over je acties en gevolgen, en net dat maakt het einde zoveel krachtiger imo. Ik voelde me bvb. schuldig dat ik Abby aan het doden was, en vice versa, dat zegt toch genoeg? There is no right when there's two wrongs. . De beweringen dat het spel niet verder te spelen valt door het excess aan violence, wijt ik opnieuw aan hypocriete americans. De pot verwijt de ketel, niet waar?

Velen vonden het 1ste deel beter dan deze TLOU2. Ik vond dat niet per se. Qua verhaal doet deze weinig onder voor mij. Bij het 1ste deel moest ik mezelf soms pushen om verder te spelen. Niet qua verhaal, maar meer qua gameplay. Ik ben geen echte stealth-player, en de meeste situaties vereisten net dat. Daar moest ik toch even inkomen. Ik speelde beide games trouwens op de gemakkelijkste moeilijkheidsgraad (net omdat ik wil dat het verhaal vooruitgaat, en ik soms genoeg heb van stealth en gewoon wil knallen).

Bij de Uncharted-games had ik een vergelijkbaar probleem. Nummer 4 vloog voorbij als een trein, terwijl ik de andere games nog moet finishen. Niet toevallig van dezelfde makers. Veel elementen uit die game voelden ook hetzelfde aan in deze TLOU2. Ligt het aan de betere graphics? Deels waarschijnlijk. Misschien ook wel omdat ik een vergelijkbaar verhaal al meemaakte met The Walking Dead (surrogaat vader-dochter relatie), en die game me persoonlijk harder raakte. Maar het lag zeker ook aan enkele nieuwe gameplay-mechanics. De trekkabel van de jeep in Uncharted 4 die je rond een boom vasthaakt. In deze TLOU2 pak je niet zomaar wapens & ammo van gevallen vijanden op als je erover loopt. Nee, je neemt de lader met ammo uit het wapen dat op de grond ligt. Kleine details die het zo levensecht maken.

In ieder geval. Laat alle reviews links liggen en speel deze TLOU2 zelf. Vorm er je eigen mening over. Dat deed ik ook, en het was het, in mijn ogen althans, dubbel en dik waard!

Davidov90 schreef:
conservatief hoek komen

Het gaat sowieso om veranderingen die men niet kan bijbenen. Dit zit denk ik ook vaak diepgeworteld, ook bij mensen die wat minder conservatief zijn. Blijkbaar is het voor mensen erg lastig om gewoon ergens aan toe te geven.

avatar van Davidov90
Rujar schreef:

Het stoort me vooral dat die kritiek van mensen kwam die de game niet eens hebben (uit)gespeeld.

Moet echt ongelofelijk frustrerend zijn als maker van de game.

Rujar schreef:

Alsof je maar aan alles moet toegeven of alles moet willen veranderen. Heel goed dat mensen daar nog tegenin durven te gaan in deze belachelijke social justice warrior wereld.

Waarbij ik overigens geen oordeel over de inhoud van deze game geef, want niet gespeeld.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee je hoeft niet aan alles toe te geven, maar dit heeft niet veel met SJW te maken. Dit is ook een realiteit. Maar misschien is dat het probleem ook.

avatar van JacoBaco
Ik merk echt dat er een duidelijke verdeeldheid is. Dat is er altijd, maar het is extreem geworden. Qua politiek heb ik raakvlakken met links en rechts. Echter, waar ik niet van hou zijn die extremen. Extreem links, extreem rechts. En dan kan je al een discussie krijgen wat is dan extreem? Maar dat hele je bent voor of je bent tegen principe en polariseren. Niet leuk.. Waar is de middenweg gebleven?

Het probleem zou dus met name door het LHBT komen terwijl dat juist eigenlijk niets zou moeten uitmaken. Zelfs de timing van dit alles zou ook geen afbreuk moet doen aan de game. Alsof dit allemaal nieuw is.. (nou ja in games misschien wel)

Bepaalde keuzes in de game kan je over twisten. Het haalt je wel uit een comfort zone, maar ik zou eerder denken dat men door de beperking aan inleving/voorstellingsvermogen dit velen dus tegen staat. Misschien staat het wel veraf van deel 1 maar ik vind het ook wel verfrissend omdat je eigenlijk wel weet als je op dezelfde voet was doorgegaan dat je precies weet hoe het afloopt (althans aantal scenario's).

Ik vind de massale ophef buiten alle proporties.

avatar van JacoBaco
In games is het absoluut niet nieuw. In 2012/2013 viel het mij al op dat er heel veel gezeik was toen de trailer voor de Tomb Raider reboot uitkwam. In de trailer werd Lara vastgepakt door een man en deze viezerik maakte mogelijk een gebaar voor aanranding, want zijn hand ging richtig haar smakelijke zitkussen. En een recent voorbeeld is Mortal Kombat maar weer. Koppen eraf slaan, darmen eruit trekken is geen probleem, maar sexy uitziende vrouwen gaat te ver. En dan nog Wolfenstein natuurlijk. Zie YouTube

Of het nou games, films, TV programma's, boeken enz. zijn. Wat ik als het probleem zie is dat het extreem wordt. Extreem links of extreem rechts. Ik vind het vervelend worden als het er zo dik bovenop ligt. De laatste X-Men film... Change the name to X-Women... (als advies).. pffff.. En het ergste is, het slaat sowieso totaal nergens op, want in de scène waar Mystique naar verwijst is het ook vooral Nightcrawler die zijn leven riskeert en heldhaftig bezig is en dus niet alleen de chickies.

Ik juich het toe.. Sarah Connor, Ripley, Ellie, Lara Croft enz. Ik smul ervan. Maar bijvoorbeeld die quote uit de laatste X-Women, ik bedoel X-Men.., vreselijk. Het is de manier waarop ze het doen. Er zou eens een mannelijke versie van Charlie's Angels moeten komen.. Ik denk dat de Derde Wereldoorlog uitbreekt.. Het is gewoon jammer dat als je een keer kritiek uit en dat is hoe ik het ervaar, je meteen een stempel extreem rechts krijgt. Ik verlang naar een gezonde middenweg. Overigens vind ik de ophef omtrent TLOU 2 wel overtrokken.

SJW... In de breedste zin van het woord: een strijder voor sociale rechtvaardigheid. Een persoon die complexe serieuze sociale, economische en politieke kwesties gebruikt als een manier om hun eigen agenda te bevorderen door te beweren dat ze vechten om "een fout'' te corrigeren.

Het wordt met name gebruikt om te verwijzen naar mensen die beweren te vechten voor sociale rechtvaardigheid, maar in feite hun eigen ego valideren, op zoek zijn naar een speciale behandeling of aandacht.

Ironisch genoeg veroorzaken strijders van sociale rechtvaardigheid meer schade aan hun doelen dan goed, omdat ze vaak slecht geïnformeerd zijn, niet geïnteresseerd zijn in discussiepunten omdat ze meer geïnteresseerd zijn in 'gelijk' hebben en agressief iedereen aanvallen die het er niet mee eens is.

Bovenstaande over SJW heb ik niet uit mijn hoofd geleerd.. En wat er staat is natuurlijk ook maar gewoon een mening. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Social%20Justice%20Warrior

X-men bespreekt juist racisme/apartheid als metafoor. Maar waarom het dan X-men heet i.p.v. X-man is bijvoorbeeld wel weer apart. Maar mee eens dit gaat echt wel te ver om het daadwerkelijk aan te passen. Maar wel prima om toch even aan te stippen in de film. Vind het wel een statement met een knipoog.

avatar van JacoBaco
Ik zou X-Men veranderen in X-Mix.

avatar van Janor
Heb me uitstekend vermaakt met deze game en de ophef is natuurlijk buitenproportioneel. Nu raak ik er aan ‘gewend’ dat nuance tegenwoordig vaak ver te zoeken is maar een stemactrice die doodsbedreigingen ontvangt vanwege een videogame....de juiste woorden daarvoor kan ik niet vinden. De game was misschien wat te lang, bepaalde keuzes waren opmerkelijk te noemen en qua schrijven kan het niet tippen aan zijn voorganger. Daarom 4 van de 5 sterren.

avatar van LikeAJedi
Ik zat er toch wel écht compleet naast. Ik liet me erg meeslepen in de haat rondom deze game. Ik was daardoor erg sceptisch en heb deze game dus ook niet op dag 1 gekocht, want ik wilde de reviews afwachten. Uiteindelijk waren aan die reviews echt geen touw aan vast te knopen, dus heb ik hem vorige week maar zelf aangeschaft. En man man man, wat zat ik er naast.

Even beginnen met het verhaal, want dat is waar heel de controversie om draaide en dat verhaal is als je het mij vraagt gewoon uitstekend. Absoluut niet zo goed als deel 1, maar dat was te verwachten aangezien het eerste deel eigenlijk geen vervolg nodig had. Neil Druckmann neemt een aantal ballsy moves en kiest hier absoluut niet voor de veilige weg.Inplaats van dat je weer een reis doet samen met Joel, kiest Neil ervoor om Joel al vrij snel in het verhaal te laten uitschakelen. Dat wekt direct ontzettend veel emoties op en ik moest daardoor koste wat het kost Abby afmaken. Ik vond dat ondanks dat ik het liever niet zo had gewild een goede keuze. Ik had direct de emotie en was meteen in het verhaal meegesleurd. De eerste 12uur waren daarom ook fantastisch, want je reist met Ellie door Seattle om wraak te nemen op Abby en dat doe je samen met Dina voor een gedeelte en met Jesse. De chemie tussen Ellie en Dina was echt top! Ik had echt het idee dat ik met een verliefd stel aan het spelen was en vond het daarom ook jammer dat ik voor een gedeelte alleen moest reizen. Uiteindelijk kom je Jesse tijdens die reis tegen en ook hij is een goed uitgewerkt personage. Maar dan naar 12 uur komt er een opmerkelijke keuze. In plaats van dat jij Abby hebt gevonden, heeft Abby jou gevonden. Vanaf dat moment ga je 7uur lang met Abby spelen, om het verhaal vanuit haar perspectief te bekijken en om te weten te komen wat nou haar motief was om Joel te vermoorden. Daar was ik iets minder over te spreken, want ik had gewoon minder interesse in haar verhaal en ik vind Ellie ook gewoon een leuker personage. Al begrijp ik de keuze wel enigszins. Neil wilden hiermee laten zien dat er in die wereld geen goed of fout is. Uiteindelijk na 7 uur kom je weer terecht waar je bent geëindigd met Abby en moet je (met pijn in me hart) Ellie helemaal in elkaar meppen. (Ik ging express zo’n 10x dood) . Uiteindelijk mep je dus ook Ellie in elkaar en komt er wederom een opmerkelijke keuze, want Abby neemt wederom de keuze om Ellie te laten leven. Uiteindelijk kan Ellie het toch niet laten en gaat Ellie wederom opzoek naar Abby, ditmaal in Californië. Waar Abby opzoek gaat naar een teken van leven van de FireFly. Ellie reist daar uiteindelijk dus ook naar toe, maar ondertussen is Abby gevangen genomen door een groep genaamd de “Rattlers”. Ellie vindt Abby uiteindelijk waar uiteindelijk een gevecht ontstaat. Wederom komt er een opmerkelijke keuze, want Ellie wint in dit gevecht maar kiest er ditmaal voor om Abby in leven te laten (oftewel voor Jan lul naar Californië gevaren). Het einde vond ik daarom ook niet zo bevredigend, maar wel mooi. Dat Ellie Joel uiteindelijk toch vergeeft maakt het een emotioneel einde. Al is bij dit einde wel duidelijk te zien dat Neil hier wellicht een vervolg op wilt maken.

Dan de gameplay, die ik absoluut verbeterd vind ten opzichte van deel 1. Het voelde echt erg smooth aan en realistisch. Het stealthen was leuk om te doen, maar guns blazing was misschien nog wel leuker. Natuurlijk ben je vaak schaars aan ammo, maar ik had eigenlijk altijd wel genoeg ammo om er guns blazing in te gaan. Het horror aspect is hier ook veel meer aanwezig dan in het eerste deel en ook dat is een absoluut pluspunt. Af en toe was het echt wel erg scary met name als er stalkers in de buurt waren.

Visueel hoef ik eigenlijk weinig aan toe te voegen. Zelfs een blinde kan nog zien hoe prachtig dit spel is. Voor mij hoeft de nieuwe generatie consoles nog niet te komen.

Conclusie: laat je absoluut niet misleiden door de controversie rondom deze game, want de nuance is echt ontzettend ver te zoeken. Want als je 1 of 2tjes gaat uitdelen aan deze game, kun je jezelf echt niet serieus nemen.

LikeAJedi schreef:
Zelfs deel 1 heeft een aantal 2tjes gekregen .