The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

avatar van JacoBaco
Ik doel ook niet op jouw mening (dat zit wel goed) , maar de extreem linkse agenda. Ik probeer te snappen hoe zij denken .

Gamesmeter is al jaren een kalme boel, maar ik op dit topic tig berichten, reviews, onbekende users en discussies af komen. Kan dit ook niet eens bij andere games? Ik ervaar dit als positief.

Gisteravond dan ook eindelijk uitgespeeld, en ik kan me grotendeels vinden in het mooie verhaal van MarlowBrando. Alleen kom ik uit op 4* vanwege een paar kleine verschillen van mening.

MarlowBrando schreef:
Graphics en gameplay zijn directe verbeteringen van het origineel.

Graphics absoluut, prachtige game dit. De Seattle omgevingen waren echt beeldschoon, prachtig hoe je je door een natuur overwoekerde vervallen wereld manoeuvreert. Gameplay verbeteringen vond ik echter maar zeer minimaal. Deel 1 heb ik pas onlangs voor het eerst gespeeld en ik had echt het idee dat er niks was veranderd (speel ik een DLC?). Nu ik wat meer reviews heb gelezen zijn er idd een paar kleine verbeteringen te noemen, maar dat stelt echt niks voor naar mijn idee. Controls wise is er ook niks verbeterd terwijl dat juist een beetje clumsy is, had beter gekund/gemoeten.

Edit: oh en de AI is nog steeds allerbelabberdst, net als deel 1 lopen ze soms op 1 meter je side-kick voorbij maar zien ze blijkbaar niet. En 8 man op dezelfde plek neerhalen terwijl jij je verschanst achter een minuscuul bureautje is ook weer prima mogelijk. 1 voor 1 lieten ze zich naar de slachtbank leiden, zo van: "he daar ligt iemand, laat ik es kijken!" persoon 8 zag al 7 lijken liggen maar liep net als de 7 personen daarvoor precies dezelfde route en was te lui om even over het bureautje te kijken of om eens linksom te gaan ipv rechtsom. Echt matig.

MarlowBrando schreef:
Qua gameplay zijn er twee zaken die me tegenzaten: ten eerste duurde het spel zodanig lang dat ik naar het einde toe echt geen zin meer had om opnieuw in een gebouw langs de muren te joggen tot er een prompt kwam om op driehoekje te duwen om een item te verzamelen. Het was echt te veel van het goede. Zeker omdat je moet oppassen om niet toevallig een deur open te doen waardoor je het volgende stuk van het spel start en je niet meer terugkan.
....
De laatste tien uur was ik feitelijk aan het aftellen, en de vele valse eindes (nog erger dan LOTR Return of the King!) hielpen hier niet bij.

Zo mee eens dit, de game duurt te lang en er zitten wat teveel saaie stukken in. Of stukken die teveel op elkaar lijken. Het is ook allemaal zo voorspelbaar op den duur. Weinig variatie in gameplay/omgevingen en je voelt precies aankomen wanneer je weer mensen/infected people te lijf moet gaan of wanneer je weer ff moet exploren, die continu herhaling van dezelfde zetten verveelt op den duur. "Oh ik val in een donkere ruimte zonder zichtbare exit: tijd om infected te lijf te gaan dus.", "oh ik kom nu vrij veel ammo tegen, dat wordt schieten", "oh ik kom nu vrij veel boutjes tegen, dus er moet hier een werkbank zijn". Dat soort dingen trek ik best maar 30 uur lang, pfff... En dat einde haha, ik dacht ik ben er nu wel, bleek het inderdaad a la LOTR nog een paar uur door te gaan, ik snakte daarom ook naar het einde (please let it stop!!) en heb de credits uit frustratie geskipt wat ik normaal nooit doe bij zo'n grote game. Ik was er echt klaar mee.

MarlowBrando schreef:
De les ethiek & moraliteit kan me gestolen worden, losstaande van de gebrekkige uitvoering.

Ik stoorde me veel minder aan het verhaal, ik vind dat juist wel ok-isch en om de game van beide kanten te spelen vond ik ook wel tof.. Ik stoorde me ook niet aan het SJW/feministische/moralistiche/politiek-correctheid gehalte, maar ik snap ook wel waar de discusses vandaan zijn gekomen. Het ligt er af en toe wel dik bovenop als je met een bepaalde mindset/vooroordeel de game te lijf gaat.

Tot slot: Ik twijfel tussen 3.5* en 4* maar uiteindelijk toch voor de 4* gegaan. Het is en blijft een schitterend avontuur met ongelooflijk veel oog voor detail, karakter ontwikkelingen, voice acting, muziek (gitaar spelen ook vet gedaan!). Echt dikke prima.
De stealth afgewisseld met snoeiharde actie blijft ook erg leuk om te doen (alleen wat repetitief helaas). Bij dit soort games probeer ik het altijd eerst stealth te doen en als dat dan halverwege mislukt dan gaan alle remmen los en gebruik ik m'n complete wapen arsenaal. Melee attacks zijn ook super. En hoe enemies/infected neergaan is ook prachtig, ja heel veel gedetailleerde gore en bloederige taferelen maar dat vond ik wel tof juist. Een exploding arrow zal in het echt vast ook afgechopte ledematen tot gevolg hebben of niet? Qua horror/suspense zit het ook echt goed af en toe, heb me regelmatig de tering geschrokken. Goed gedaan.

Nou ja, alles tegen elkaar afwegend: 4* en sinds lange tijd weer es een PS4 game tot het einde gespeeld, nu weer snel terug naar de Xbox

Ajax&Litmanen1 schreef:
Als je wilt mag je me simpele ps4 lenen en alle uncharted en last of us spelen binnen half jaar!?

gideonvdb schreef:

Da's wel een heel aardig aanbod Maar ik sla 'm toch af, ik krijg mijn eigen playlijst niet eens weg haha.

Misschien, heel misschien koop ik over een paar jaar ook een PS5 erbij. Met daarmee de optie om de PS klassiekers te kunnen spelen.

avatar van JacoBaco
Ik wist het niet, Joel gaat keihard dood. Hij wordt bruut vermoord. Na 1,5 uur al.. Jammer, maar toch heeft dit mij positief geprikkeld. Had best wel verwacht dat hij dood zou gaan, maar dan heel voorspelbaar op het einde of zo. Een indrukwekkende scène. Tommy lekker enthousiast en vertelt zonder aarzelen waar hun nederzetting is. Maar Joel heeft het eigenlijk al in de gaten dat er iets niet oké is. Helaas hij heeft gelijk. Ellie ziet later hoe slecht Joel eraan toe is en ze ziet hem ook sterven. Furieus, verdrietig en uit op wraak. Zo, nu gaat het pas echt beginnen. Maar op de 1 of andere manier wordt er weer flink wat gas teruggenomen. En er zijn nu al stukken en handelingen waarvan ik meteen dacht, in mijn tweede run gaat dit mij tegenstaan. En dit had ik dus ook al bij de FF VII remake. Ik weet niet of ik het al gezegd had , maar die quasi puzzel met die robot armen. Dat is echt verschrikkelijk.