The Last of Us: Part II (2020)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel strijken Joel en Ellie neer in de Amerikaanse staat Wyoming. Daar kiezen ze ervoor om zich te voegen in een gemeenschap die, ondanks de voortdurende bedreiging van geïnfecteerden, voor stabiliteit zorgt. Maar wanneer een gewelddadige gebeurtenis de rust verstoort, is Ellie gedwongen te vluchten – en gaat ze op zoek naar gerechtigheid.

Sinner schreef:
Ik snap overigens ook niet dat er een televisie serie komt rondom de gebeurtenissen met Ellie en Joel die wellicht zowel deel 1 als 2 bevatten. Wie daar je daar nou een plezier mee? De gamers? Want ook al heb ik deel 2 niet gespeeld (geen ps4 - komt ooit nog wel) - deze games zijn desdanig opgebouwd uit zowel verhalende elementen / gameplay alsook cutscenes dat ik eigenlijk niet meteen hierop zit te wachten op een slap aftreksel van beide games.

Er zou ook al jaren een Life is Strange tv-serie komen. Nu een ruime tijd later is 'ie er ook niet.

Ik snap wel dat ze zulke series maken. Het vergroot de naamsbekendheid van de franchise enorm, dus het zal de gamebedrijven flink geld opleveren. En de verhalen van die games zijn weer goed genoeg dat je er best een goede serie van kunt maken mits je er budget en goede schrijvers in stopt.

Ik zal nooit Last of Us spelen, want ben geen PS gamer. Dus ik zou zo'n serie best leuk vinden om het verhaal toch te mogen zien.

avatar van drezic
Ik ben een eind op weg, FAN-TAS-TISCH, het verhaal, de graphics, de gameplay... Ik heb gehoord dat er veel commentaar zou zijn op de game maar daar snap ik echt helemaal niks van. Ik ga het nog niet lezen omdat ik niet nog meer spoilers wil, maar dat er mensen zijn die deel 1 goed vonden en dit niet kan ik echt niet bij. Verwende gamers wellicht. De mensen die moeite hebben met de gay kant van dit verhaal moet je sowieso in een raket naar Mars zetten, met zulke mensen wil je geen planeet delen. Man. Ik ga nog weer even verder.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Maar net daar ligt het probleem. Want dan krijg je weer een hoop scripschrijvers die vanwege hun eigen ego gaan proberen dingen te veranderen of bewerken. etc etc. Ik bedoel maar kijk naar de laatste Star Wars films - hopen prima uitgewerkt materiaal in comics en boeken en zelfs Lucas had een script voor een laatste trilogie ingediend. Wat kregen we? Poep. The Walking Dead. De comics gevolgd tot ongeveer 110 issues (en verkocht - dus ik koop ze wel digitaal) - de televisie serie? Met moeite kwam ik doorheen de eerste drie seizoenen. En die troep loopt nog altijd en heeft intussen twee spin-offs. En alleen al in die eerste seizoenen zaten ze zodanig mijlenver van de comics dat ik het gevoel had van 'nope. Dit is wel okay maar geen Walking Dead'.

En daar heb ik bij 'The Last of us' ook. Dan verkies ikzelf toch de beleving (van de tweede - de eerste heb ik op de PS3 gespeeld). op gamevlak ipv het risico te leven een halfzachte beleving te krijgen zoals zo vaak het geval is bij game-adaptaties.

avatar van JacoBaco
Sinner Met Game of Thrones ging het lang goed.

klik

JacoBaco schreef:
Sinner Met Game of Thrones ging het lang goed.

klik

Had ik al eens gezien ja. Overigens vond ik de hele serie wel het bekijken waard ondanks dat er tegen het einde wel een hoop afgerafeld werd e.d. Het is wellicht het enige einde wat we ooit krijgen want aangezien Martin er nooit in zal slagen zijn eigen boekenreeks af te maken met gemiddeld 10 jaar tussen ieder boek (huidig boek nog steeds niet in zicht), nog 2-3 boeken te gaan, op zijn leeftijd en zijn conditie, kan ik er wel mee leven.

avatar van drezic
synec schreef:
Het moment dat Ellie voor de eerste keer een niet dode Joel in haar hoofd ziet bij het verdrinken van Abby, niet toevallig net een flits van de cruciale laatste flashback waar ze Joel vergeeft, zegt voor mij dat dit hele spel niet om wraak gaat, maar om vergiffenis. Ik denk zeker niet dat ze Abby vergeeft, but she’d like to try en kan het eindelijk loslaten. Een erg belangrijke evolutie in de arc van Ellie. En of ze nu Abby doodt of niet, Dina is ze toch verloren. De wraak had zinloos geweest want uiteindelijk is ze alles kwijt op het einde. Maar door Abby net toch te sparen, behoudt ze het allerlaatste van haar menselijkheid en de link met Joel. Erg mooi.

Verder zijn er trouwens theorieën dat Ellie toch terug bij Dina is. Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat Dina naar Jackson is teruggekeerd door die brief. En Ellie draagt op het einde de armband die ze van Dina heeft gekregen, maar nog niet droeg toen ze naar Californië ging. Ze zou naar de boerderij zijn terug gekeerd om de gitaar te gaan halen, maar besluit om hem achter te laten om het einde van haar wraak te duiden en de afsluiting met Joel.

Ik vind het einde onder zijn miserabele façade toch bijzonder hoopvol en is niet zo donker als iedereen denkt. Het eerste deel ging over licht zoeken in de duisternis en dat is hier in deel 2 niet anders. In de allerlaatste frame zien we tenslotte ook (net als de eerste frame en loading screens) een mot. Die mot symboliseert de pull to the light. Jawel, ik denk dat het wel goed komt met onze meid Ellie.

Al is dit een bericht van maanden terug, iedereen met kritiek op de game zou dit moeten lezen. Er is geen enkele game die ik kan bedenken waar het verhaal zo goed is uitgewerkt en overduidelijk het werk van artiesten en niet alleen van door commercie gedreven programmeurs. Mochten ooit de John de Mol types van deze wereld ook de gameindustrie verneuken met termen als 'production value' dan zal ik met weemoed terugdenken aan deze game waarbij de makers de vrijheid namen het verhaal zo neer te zetten als zij wilden en niet zoals ze dachten dat het publiek het wil. Driewerf hoera en hulde.

avatar van KOKUSMAKREEL
drezic schreef:

Helemaal eens met bovenstaande. Heb m net uitgespeeld. Ik vind deel 2 nig beter dan deel 1

Ik ben vooral benieuwd naar samenvattingen van nieuwe releases. Zijn daar nog geen filmpjes van? Is wel iets om eind van het weekend te bekijken.

avatar van solidKevin
Vandaag de eerste paar uur van de game gespeeld en het is wel gelijk duidelijk dat de productie van hoog niveau is. Mijn verwachtingen zijn niet heel hoog (ik vond deel 1 een prima 3,5*), maar ik laat me graag verassen.

avatar van Baldur
Dat kan met bv. de flamethrower.

Ik vond deze nog een stuk beter dan deel 1.

avatar van solidKevin
Gisteravond de credits voorbij zien rollen en het is me niet tegengevallen. Mijn verwachtingen voor The Last of Us: Part II (TLOU2) waren vrij laag, omdat ik het eerste deel een zwaar overgewaardeerde game vind. Het kon me dan ook niet zoveel schelen dat ik al van een paar grote gebeurtenissen afwist en nu ik het hele plaatje zie, snap ik de keuzes van Naughty Dog een stuk beter.

Het verhaal in TLOU2 is, net zoals bij deel 1, echt niet zo bijster origineel. De manier waarop het wordt verteld, is van een zeer hoog niveau. De gezichtsanimaties en de manier waarop alles in beeld wordt gebracht, doen allemaal niet onder voor menig film of serie. Alle stemacteurs zitten er lekker in en weten veel emotie in hun rol te leggen. Ik moet wel bekennen dat ik een beetje Laura Bailey moe ben. Wat mij betreft zit ze in te veel AAA-titels.

Het verhaal zelf heeft wat mij betreft een duidelijke moraal: wraak kent alleen maar verliezers. Dit geldt voor zowel Abby als Ellie. Beide dames verliezen hun vrienden en familie door de haat die ze voor elkaar hebben. Aan het einde zijn er alleen nog twee gebroken vrouwen over die alles hebben opgegeven voor wraak. Hierbij trekt Ellie duidelijk (en niet geheel onterecht) aan het kortste eind.

Over de lengte van de game kan je discussiëren. Zelf was ik er in iets minder dan 25 uur doorheen en ik heb me er niet doorheen hoeven trekken ofzo. Dit had ik bij Uncharted 4 bijvoorbeeld wel. Die game werd echt vijf uur lang onnodig gerekt. Hoewel TLOU2 genoeg vaart had om me te blijven boeien, vond ik het laatste gedeelte een beetje onnodig.

Als je kritisch naar TLOU2 kijkt, zou je kunnen stellen dat het gedeelte waarin je als Abby speelt niet per se nodig was. Die tien uur had je ook kunnen inkorten of zelfs weg kunnen laten. Dat had het verhaal misschien scherper gemaakt. Aan de andere kant biedt het ook een ander perspectief op de situatie. Het is maar hoe je het bekijkt.

De algemene gameplay is ook een stuk aangenamer dan die van zijn voorganger. Laat ik wel zeggen: de gameplay is nog steeds achterhaald. Er zijn games die de verschillende onderdelen (stealth, third-person shooter, etc.) gewoon drie keer beter doen. Het is echter wel een verbetering ten opzichte van het eerste deel en het was goed genoeg om niet te irritant te worden.

Ik heb me prima vermaakt met The Last of Us: Part II en vond hem, vooral dankzij de gameplay, leuker om te spelen dan zijn voorganger. Verhaaltechnisch is het gewoon weer sterk in elkaar gezet. Daarom 4* van mijn kant.

Berichten verplaatst naar The Day Before (2021)