MLB The Show 19 (2019)

PlayStation 4
Sports

Ontwikkeld door Sony
Uitgegeven door Sony

Ga de strijd aan in de Major League Baseball. Neemt de leiding over jouw favoriete team, of stap zelf het veld op, en werk je op van rookie tot held van het seizoen. Naast de realistische Franchise mode en toernooi -spelmodi, introduceert het spel een multi-player vriendelijke spelmodus, genaamd Retro Mode. Hierin kun je - zowel met ervaren als minder ervaren baseballers - een paar innings spelen met zeer simpele regels. Daarnaast is het spel een robuuste simulator voor de hardcore baseball-fanaat, waarbij je iedere tactische afweging en beweging op het veld naar je hand kunt zetten.

DMF
Nooit verwacht dat ik een honkbalgame aan zou schaffen, maar na vorig jaar voor het eerst een MLB wedstrijd bezocht te hebben, begon het toch te kriebelen.

Ik had nog nooit een volledige honkbalwedstrijd gezien, maar toen ik vorig jaar het Rogers Centre in Toronto binnenstapte, was ik al snel enthousiast. Datzelfde gebeurde eigenlijk toen ik voor het eerst een oefenpotje in deze game speelde en namens de Blue Jays in hetzelfde stadion aantrad. Het Rogers Centre oogt levensecht en dat kan ook gezegd worden van alle overige stadions: grafisch is het spel echt heel dik in orde.

Het concept is natuurlijk heerlijk simpel: sla die bal zo ver mogelijk weg als je aan slag bent en zorg dat je tegenstander dit zo min mogelijk kan doen als je aan het pitchen bent. Zo makkelijk als het klinkt, zo lastig is de uitvoering. Gelukkig zijn er voldoende moeilijkheidsniveaus zodat je jezelf een beetje op weg kunt helpen. Speel je op een wat lager niveau, dan zal de pitcher alle ballen in de strikezone gooien. Een paar niveaus hoger zullen er ook regelmatig ballen buiten de strikezone belanden en is het aan jou om in een split-second te beslissen of de pitch in de strikezone komt of dat je de gok waagt omdat je vermoed dat de bal wijd gaat. Het spel tussen pitcher en slagman is elke keer weer spannend en zeker in situaties waarin een honkslag vereist is, leidt het nogal eens tot de nodige frustratie als je een domme keuze maakt of tot pure euforie als in een walk-off homerun de tribune in jaagt.

Gaaf aan de game is ook dat er een dynamische moeilijkheidsgraad is die zich steeds aanpast aan jouw niveau. Als jij in een inning twee homeruns slaat en nog een paar RBI's, dan gaat het niveau uiteraard omhoog. Hetzelfde geldt als je de rol van pitcher aanneemt en je de ene na de andere strikeout gooit. Word je echter totaal overlopen door je tegenstander, dan zal het niveau uiteraard naar beneden gaan. Op deze manier zijn de meeste wedstrijden echt close en spannend en is dat ouderwetse gevoel van 'nog één potje' continu aanwezig. Fijn is ook dat er heel veel gameplay sliders aanwezig zijn waardoor je alles naar wens kunt instellen.
In de carrièremodus kun je zelf kiezen hoe je de wedstrijden speelt: je kunt controle nemen over de volledige negen innings, je kunt een deel van de wedstrijd simuleren en alleen de touwtjes in handen nemen bij belangrijke momenten en zo zijn er meer opties. Zelf speel ik eigenlijk iedere wedstrijd volledig, waardoor je al snel 35 tot 50 minuten kwijt bent aan een wedstrijd. Gelukkig is er de optie om tijdens de wedstrijden alsnog te simuleren. Handig als je vlak voor het eind ruim voor of achter staat.

Ik moet zeggen dat de game je niet heel erg bij de hand neemt in de verschillende mogelijkheden die er zijn en als honkballeek is dat nog best lastig. De verschillende pitches die je kunt gooien worden niet echt uitgelegd, al zijn er gelukkig wel wat opties die je aan of uit kunt zetten om je te helpen bij de pitchkeuze. Ook als leek is het uiteindelijk pick up and play, terwijl de die-hard voor volledige simulatie kan kiezen en bijvoorbeeld ook allerlei managertaken op zich kan nemen.
In mijn carrière zet ik veel managertaken op automatisch waardoor de CPU jouw helpt beslissen welke spelers bijvoorbeeld tijdelijk gestald worden op een lager niveau. Elke MLB-franchise heeft namelijk een aantal opleidingsclubs die op lagere niveaus spelen. Hier kun je je talenten stallen die nog niet op MLB-niveau zijn of een paar revaliderende spelers hun eerste minuten na blessureleed laten maken. Er mogen immers maar 40 spelers op het MLB-roster staan: zij mogen minuten maken op het hoogste niveau en als je een nieuwe speler wil toevoegen, moet je dus een andere speler vervangen. Een speler die op Triple A niveau (het hoogste niveau onder de MLB) goed presteert, kan op deze manier doorstromen naar MLB-niveau, zolang een andere speler (die bijvoorbeeld minder presteert) maar de omgekeerde weg bewandelt. Van deze optie kun je per speler maar een aantal keer gebruik maken gedurende een seizoen, dus het zijn soms best lastige overwegingen.

Interessant aan honkbal is dat statistiek een enorm grote rol speelt. Het is bij uitstek een sport dat zich laat kwantificeren en als manager kun je daar je voordeel uit halen. Voor iedere wedstrijd kun je je 'batting order' bepalen. Kies je er bijvoorbeeld voor om een snelle speler als lead-of man te kiezen, dan is het voordeel dat je meteen een goede runner op het honk hebt staan als hij een hit maakt. Als er vervolgens een speler met een hoge OPS (kort gezegd: komt vaan op een honk terecht) volgt, zou je je snelle man een honk kunnen laten stelen om vervolgens met je goede slagman een kickstart te realiseren. En laat je al je sterke hitters bovenin de slagvolgorde staan of wil je ook onderaan je order, tussen de iets mindere goden, nog een goede slagman hebben? Het zijn allemaal tactische overwegingen die je wedstrijd kunnen maken of breken. Ook hierin neemt de game je niet enorm bij de hand en zul je zelf de betekenis van wat statistieken op moeten zoeken, maar dat kan net het verschil maken tussen winst of verlies.

Een MLB seizoen bestaat uit ruim 160 wedstrijden. Het zegt voldoende dat ik ondertussen bijna aan het eind van het seizoen ben (en mijn divisie heb gewonnen, waardoor post-season binnenkort gaat starten!) en ik nog steeds meermaals per week mijn carrière opstart om twee of drie potjes te spelen. Het duel tussen slagman en pitcher blijft enorm leuk en het gevoel als je een 'no doubter' over alles en iedereen het publiek in slaat, blijft elke keer fantastisch. Daarnaast heeft het spel af en toe zo'n uniek moment waardoor je beseft hoe goed het eigenlijk in elkaar steekt. Dat zijn vaak kleine dingen: een speler die de knuppel uit zijn handen laat vliegen, een knuppel die in tweeën breekt na de slag of dat je per ongeluk een pitcher de wedstrijd uit slaat door met 95 mph een bal vol in z'n gezicht te rammen...

Misschien dat ik mijn score nog verhoog als ik wat andere modi heb geprobeerd, want die zijn er zeker. Ik denk dat ik dat pas bij het volgende deel ga doen. Die is overigens al sinds maart uit, maar ik wilde eerst een oudere versie proberen om te kijken of het leuk is. En dat is het zeker!

* * * *

Dank voor de uitgebreide uiteenzetting! Deze zat aantal.maanden terug bij PS Plus, al paar keer overwogen het te installeren, door jouw recensie is die stap weer wat dichterbij gekomen