Sayonara Wild Hearts (2019)

Nintendo Switch / PlayStation 4
Racing / Adventure

Ontwikkeld door Simogo
Uitgegeven door Annapurna

Sayonara Wild Hearts is een dromerig arcade-spel over motorrijden, skateboarden, dansgevechten, schietende lasers, zwaarden en gebroken harten met een snelheid van 300 km/u. Terwijl het hart van een jonge vrouw breekt, wordt het evenwicht in het universum verstoord. Er verschijnt een diamantvlinder in haar dromen die haar over een snelweg in de lucht leidt, waar ze haar andere ik vindt: de gemaskerde biker genaamd The Fool. Reis door een speciaal geschreven pop-soundtrack, achtervolg scores en ga op pad om de harmonie van het universum te vinden, verborgen in de harten van Little Death en haar bondgenoten die onder een ongunstig gesternte zijn geboren: Dancing Devils, Howling Moons, Stereo Lovers en Hermit 64.

avatar van CynicalMarvin
Het game equivalent van een studenten kort-film. In essentie is het één kernidee wat op verschillende manieren goed uitgewerkt wordt. Als een fan van electronica/synth muziek biedt de game goede tunes aan om de te weinig gevarieerde gameplay mee door te komen. Het spel heeft er dan ook baat bij dat het binnen 1-2 uur uitgespeeld kan worden, want het biedt niet genoeg variatie of ontwikkelingen in het genre en gameplay aan om veel langer dan dat interessant te blijven. Daarentegen bieden de combinatie van muziek en visuals een soort lsd-trip ervaring waar je wel ingezogen wordt voor dat uur aan gameplay.
Om het stom te zeggen: 'het voelt wel goed'. Het is het dan ook waard om hiervoor het spel te spelen (wellicht als het €10 of minder is) als je op zoek bent naar iets om een avond mee te spenderen en eens iets anders wil dan een film, album of diepgaande game. Het is vooral een 'chille' ervaring.

Ik zie dit meer als een soort muziek-ritme game, en dan een bezonder matige vertegenwoordiger van dat genre. Want belangrijk is dat je bij een muziek game een soort ritme te pakken kunt krijgen en dan beter wordt, hier voel ik dat vooral vanbuiten leren je beter maakt. En ik heb het dan idd om een gouden score te halen, wat mij in de meeste games van dit genre ook lukt. Hier moet je echter een perfecte run halen en daar heb ik de goesting niet voor.

De stijl van het game is goed gelukt en ook de muziek-stukjes zijn meestal best te pruimen, maar zelfs voor 1,5 uur is er weinig variatie en na 75% van het spel had ik het eigenlijk al gezien.

Eerst had ik hier 3,5* aan willen geven, maar na het schrijven van dit lijken me 3* beter gepast.