Sayonara Wild Hearts (2019)

Nintendo Switch / PlayStation 4
Racing / Adventure

Ontwikkeld door Simogo
Uitgegeven door Annapurna

Sayonara Wild Hearts is een dromerig arcade-spel over motorrijden, skateboarden, dansgevechten, schietende lasers, zwaarden en gebroken harten met een snelheid van 300 km/u. Terwijl het hart van een jonge vrouw breekt, wordt het evenwicht in het universum verstoord. Er verschijnt een diamantvlinder in haar dromen die haar over een snelweg in de lucht leidt, waar ze haar andere ik vindt: de gemaskerde biker genaamd The Fool. Reis door een speciaal geschreven pop-soundtrack, achtervolg scores en ga op pad om de harmonie van het universum te vinden, verborgen in de harten van Little Death en haar bondgenoten die onder een ongunstig gesternte zijn geboren: Dancing Devils, Howling Moons, Stereo Lovers en Hermit 64.

avatar van CynicalMarvin
Het game equivalent van een studenten kort-film. In essentie is het één kernidee wat op verschillende manieren goed uitgewerkt wordt. Als een fan van electronica/synth muziek biedt de game goede tunes aan om de te weinig gevarieerde gameplay mee door te komen. Het spel heeft er dan ook baat bij dat het binnen 1-2 uur uitgespeeld kan worden, want het biedt niet genoeg variatie of ontwikkelingen in het genre en gameplay aan om veel langer dan dat interessant te blijven. Daarentegen bieden de combinatie van muziek en visuals een soort lsd-trip ervaring waar je wel ingezogen wordt voor dat uur aan gameplay.
Om het stom te zeggen: 'het voelt wel goed'. Het is het dan ook waard om hiervoor het spel te spelen (wellicht als het €10 of minder is) als je op zoek bent naar iets om een avond mee te spenderen en eens iets anders wil dan een film, album of diepgaande game. Het is vooral een 'chille' ervaring.

Ik zie dit meer als een soort muziek-ritme game, en dan een bezonder matige vertegenwoordiger van dat genre. Want belangrijk is dat je bij een muziek game een soort ritme te pakken kunt krijgen en dan beter wordt, hier voel ik dat vooral vanbuiten leren je beter maakt. En ik heb het dan idd om een gouden score te halen, wat mij in de meeste games van dit genre ook lukt. Hier moet je echter een perfecte run halen en daar heb ik de goesting niet voor.

De stijl van het game is goed gelukt en ook de muziek-stukjes zijn meestal best te pruimen, maar zelfs voor 1,5 uur is er weinig variatie en na 75% van het spel had ik het eigenlijk al gezien.

Eerst had ik hier 3,5* aan willen geven, maar na het schrijven van dit lijken me 3* beter gepast.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Dit is helaas de eerste miskoop van het nieuw jaar. De game was in de aanbieding – dus ondanks de twee gematigde ervaringen hierboven te hebben gelezen dacht ik, ik ga m toch eens proberen. De trailer zag er ontzettend flitsend uit. En voor flitsende audiovisuals ben ik normaal gesproken wel gevoelig. Maar niet wanneer de gameplay zo op z’n gat ligt…

Dat Grovonion het een muziek-ritme game noemt is nog best coulant. De synthwave-poppy audio heeft een overduidelijke aanwezigheid. Samen met de visuals – die me op een vreemde manier nog het meeste aan Project Rub op de DS doen denken – is het wel de smaakmaker van deze game. Maar (bijna) nergens is de implementatie goed genoeg dat het zich een ritmische game kan noemen. Maar zelden zet de muziek ook dusdanig de toon dat het je doorheen één van de levels kan begeleiden.

De gameplay is vooral trial-en-error. Quick-time events afgewisseld met een soort achtbaanrit waarin je van het ene naar het andere camerastandpunt springt, en ondertussen maar moet hopen dat je je naar de juiste kant beweegt om niet een hoop punten te mis te lopen. Af en toe laat de game wat potentie zien door ineens wat on-rails of shoot ‘em up elementen erin te gooien. Helaas zijn het steeds plukjes gameplay die na een seconde of tien alweer gepasseerd zijn.

De meeste levels zijn sowieso aan de korte kant. Maar ondanks dat alle levels binnen een uurtje of anderhalf wel uit te spelen zijn, had ook ik de nodige moeite om hier doorheen te komen. Om eerlijk te zijn had ik het na een derde van de game al wel gezien. Het kon me ook weinig boeien of mijn score goed genoeg was voor een bronze of silver rank. Toch geen goed teken voor een game die zich volledig berust op het (proberen te) behalen van een perfecte score.

Waar ik me nog het meest aan heb gestoord zijn die onnozele trophies. Dat je het verzint om alle trophies te ‘verstoppen’ achter één of ander cryptische omschrijving is al iets waar ik niet bij kan komen. Je moet wel half zot zijn wil je je tijd hier in steken om te achterhalen wat je precies moet doen om een trophy te behalen. Natuurlijk zoekt 99-% van de spelers dit op. In welk jaar leven we nu? Maar dat je trophies vervolgens zo stupide zijn dat je de game twaalf keer moet pauzeren, of een halve minuut in het menu moet blijven om daarna een liedje op te starten, gaat er bij mij niet in. Is het te veel moeite om mij gewoon een trophy te geven voor het voltooien van een level?

Spijtig genoeg is dit een product dat enorm veel stijlpunten scoort zonder inhoud. Ik kan het zelfs in de uitverkoop niet aanraden. Tip: kijk de trailer, dan heb je het beste al gehad. Meer dan 2* heb ik hier niet voor over.