The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III (2017)

PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Google Stadia / PlayStation 5

Ontwikkeld door Nihon Falcom, Engine en PH3
Uitgegeven door Nihon Falcom en Nippon Ichi

Bijna anderhalf jaar is verstreken sinds de Ereboniaanse burgeroorlog. Sindsdien is er veel veranderd. Van de verschuivende standpunten van landen naar de interne politiek van het Rijk, en zelfs het leven van Rean Schwarzer, hebben de schaduwen van het verleden plaatsgemaakt voor het begin van een nieuw hoofdstuk. Rean is nu afgestudeerd aan de Thors Military Academy en is instructeur geworden op de Thors Branch Campus, een pas geopende academie die zich al snel op het nationale toneel stort. Hier neemt hij de leiding over een gloednieuwe Class VII en moet hij een nieuwe generatie helden naar een onbekende toekomst leiden. Hoewel alles nu rustig is, blijft de snode Ouroboros-organisatie een duister complot weven dat het hele continent in een oorlog zou kunnen opslokken.... of misschien wel iets nog veel sinisterder.

avatar van Maxigames
Erg gave game, na deel 1 en 2 ga je in deel 3 met Rean als instructeur van de nieuwe Class VII op pad. In het begin miste ik de oude klasgenoten wel, maar het wordt toch wel duidelijk dat de nieuwe leerlingen zeker niet onderdoen als personages. Verder vonden de eerste 2 delen veelal in de zelfde gebieden plaats, kom je in dit deel in vrijwel allemaal nieuwe gebieden, de graphics zijn een stuk beter en ook de muziek klinkt nog beter. Ik speel het op de Switch wat erg goed bevalt, vooral vanwege dat ik dit soort games ook geweldig voor handheld vind.
Het enige minpuntje is dat het af en toe vast loopt, het gebeurd vrij weinig maar is al snel vervelend natuurlijk. Maar ik heb het vermoeden dat dit meer te maken heeft met de uitgave die nu door NIS america gedaan wordt ipv Marvelous en niet zozeer dat het de Switch versie betreft. (heb dat namelijk ook gehoord over de PS4 release van YS9) maar gelukkig is het wel te handelen, het zijn vooral een paar winkels in steden waar dit erg vaak gebeurd, op andere plekken vrijwel nooit.
Ben inmiddels al 90 uur in de game en heb het gevoel dat ik nog lang niet klaar ben, als deel 1 en 2 goed bevallen is deze zeker aan te raden, zeker aangezien deze veel nieuws biedt in vergelijking met deel 2 dat na het eerste deel wat wel erg veel het zelfde deed.

avatar van Maxigames
Na ruim 160 uur de eindstreep gehaald. En kan deze minstens zo waarderen als de deel 1 en 2. De enige minpuntjes zijn de vastlopers (wel op heel specifieke plekken, dus ik kon me er een beetje op voorbereiden) en de moeilijkheidsgraad die wat instabiel is, ik speelde op Hard, in het begin was het best pittig, maar na een tijdje voelde ik me soms wat overpowered. Maar deze minpuntjes doen niet veel af aan de algehele indruk, de game voelt vertrouwd, maar toch met duidelijke vooruitgang op gebied van graphics, soundtracks, en het battle systeem heeft een aantal nieuwe toevoegingen die het nog leuker maken. Wat me zo bevalt aan het systeem is dat het ontzettend veel opties biedt maar in de praktijk helemaal niet te complex aanvoelt, alles is vrij overzichtelijk weergegeven en uitgelegd en het voelt voor turn based combat tamelijk vloeiend.
Ook het verhaal beviel erg goed, er zijn aardig wat verrassende momenten en onthullingen over verschillende mysteries. Aan het eind had ik eigenlijk wel zin om een nieuw game te starten, maar het is dat deel 4 van de week binnenkwam, dus ik kan gelijk weer verder! 4,5*