Oddworld: Stranger's Wrath (2005)

Alternatieve titel: Oddworld: Stranger's Wrath HD

Xbox / PC / PlayStation 3 / PlayStation Vita / Apple iOS / Android / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Adventure

Ontwikkeld door Oddworld Inhabitants en Just Add Water
Uitgegeven door Electronic Arts, Oddworld Inhabitants, Limited Run en Microïds

In de stoffige, verlaten woestenij van Western Mudos worden de onverzettelijke dorpsbewoners belegerd door gevaarlijke bandieten. En nu maakt Stranger zijn opwachting: een lange en geheimzinnige gelukszoeker die boeven vangt en overlevert aan de gevestigde macht om achter de tralies te gooien. Maar Stranger verbergt een geheim en heeft een dure operatie nodig om te overleven. In zijn zoektocht naar geld neemt Stranger met tegenzin het ultieme premiegeld van de eigenaar van de Mongo-rivier aan. Plotseling krijgt zijn avontuur een totaal nieuwe wending.

Een spel dat volgens mij nogal onopgemerkt is verschenen... en weer verdwenen. Ik heb het maar korte tijd in winkels zien liggen, daarna nooit meer. Onterecht! Misschien ben ik wat meegesleept door een laaiend enthousiaste recensie en wat interviews met Lorne Lanning, de bedenker, die ik las, maar Stranger's Wrath heeft wel een geweldige indruk op me gemaakt. En met zoveel verschillende aspecten van het spel.

Met vernieuwende gameplay bijvoorbeeld... waaronder de briljante combinatie van twee verschillende perspectieven. Het derde-persoonsperspectief komt tot z'n recht bij het onderzoeken van de wijdse omgevingen, het eerste-persoonsperspectief is juist handig bij gevechten die nogal wat precisie vereisen. Tegelijkertijd worden spelelementen die zich al bewezen hebben volop gekopieerd én knap verbeterd, waaronder het dual-wielding van Halo 2 of de stealth van Metal Gear Solid.

Maar de wereld komt ook tot leven door prachtige animaties, prachtige ontwerpen. En door leuke personages. En door een mooi verhaal over de hebzucht van sommigen, over de hoge prijs die anderen daarvoor betalen. Overigens betaalde ook Lanning een prijs voor dit eigenzinnige spel... Stranger's Wrath was geen commercieel succes en teleurgesteld heeft hij de spellenindustrie achter zich gelaten.

avatar van SilverGun
Ik heb deze nog steeds ongeopend staan in m'n kast. Laatst gekocht voor slechts een tientje, maar ik kwam er pas thuis achter de het spel niet backwards compatible is op de 360 Hopelijk komt daar ooit nog verandering in, in de vorm van een patch, maar ik betwijfel het.

avatar van Tha)Sven
Wat je zegt klopt allemaal wel, maar ik vind het toch niet zo heel sterk.
Zit te twijfelen tussen 3,5 en 4 sterren. Voorlopig even 3,5.

avatar van Donkerwoud
Nooit de kans gehad om het te spelen, helaas...

Deze game heb ik een aantal jaren geleden op de XBOX gespeeld. Ik vond hem zo ontzettend gaaf dat ik hem binnen een paar dagen uitgespeeld had. Voorheen heb ik nooit oddworld games gespeeld (geen specifieke reden) maar deze game heeft me wel geraakt onwijs gaaf.

Ik kan me niet precies meer herinneren hoe de gameplay in elkaar zat maar volgens mij was het een 3D shooter/platform waarin je allerlei puzzles moest oplossen en allerlei vage beesten in het wilde westen en moest je jagen op slechterikken in ruil voor cash waarmee je dan weer nieuwe wapens kon kopen etc..

Er zaten uiteindelijk nog een paar leuke twists in de game Bijvoorbeeld dat je op een gegeven moment in de game werd getransformeerd in een ander beest waardoor je veel sneller kon lopen en nog wat andere extra shit kon doen. en de werelden zagen er voor dat moment erg mooi uit.

avatar van Brains
Deze game zal volgend jaar heruitgegeven worden voor op de Playstation 3.
Lijkt me een must-have voor iedere PS3 bezitter .

Ford KAduuk
Lijkt me een must-have voor iedere PS3 bezitter

Inderdaad, deze ga ik dan zeker kopen. Wel jammer voor degene die enkel een X-Box 360 hebben, want het spel is niet backwards compatible. Of ze moeten het spel spelen op de PC, want volgens mij komt dit spel daar ook op uit.

Waarom niet op de xbox 360? :O De Oddworld series waren geweldig, erg jammer dat hij alleen voor de ps3 komt.

avatar van Brains
Microsoft heeft momenteel nog een limiet voor de grootte van een Xbox Live Arcade game waar Stranger's Wrath niet aan voldoet. Laatste wat ik erover gelezen heb is dat de game zo goed als klaar ligt voor de Xbox, maar Microsoft het nog niet toelaat.

AvMerode
Wou hem aanschaffen, maar heb RE4 HD voor in de plaats gedaan.
Volgende keer maar Oddworld Stranger's Wrath.

Had de game toch uitgespeeld in 2005 op de xbox original.

Gotta get this bounty, gots to get paid.

Misschien koop ik hem straks wel met een psn kaart, dan koop ik er gelijk de eerste twee oddworld's bij.

Natan85
Eén van, nee, de beste HD conversie tot nu toe. En dat zijn er een hoop, sinds ik de vorige generatie amper tot niet heb meegemaakt. Beste FPS uit 2011, al kan dat ook komen doordat het een action/adventure is met vleugjes daarvan. Werkelijk fenomenaal. Speelt heerlijk weg en bomvol sfeer.

Eind Februarie/begin Maart brengt Just Add Water een patch uit met
1.3DTV support
2.Move support
3.Video capture (XMB or YouTube)
4.Some audio fixes
5.Some more subtitles

En dan heb ik het er nog nieteens over dat dit is gepost door de CEO, Stewart Gilray, op verschillende fora waar hij zelfs antwoord op mensen hun problemen en daar naar aan het kijken is.
De held.

Koop deze parel, éénmaal door de massa over het hoofd gezien is al erg genoeg, maar tweemaal...
Onacceptabel! KOPUH!

avatar van Brains
En nog steeds geen nieuws over of deze game nog naar de 360 komt. Kan wel janken .

Allemaal de schuld van MS natuurlijk.

Natan85
Zoals te lezen op hun Twitter hebben ze het nogmaals geprobeerd, maar mot Microsoft ze niet.
Now that's odd.

avatar van Brains
Het heeft te maken met de grootte van de game. Ze hebben voor XBLA een limiet van 2 GB en deze game gaat daar over heen.

MS heeft het te druk met de plaatsing van advertenties en het groter maken daarvan op het dashboard en nutteloze uitbreidingen als Facebook en Twitter dan met de mogelijkheden voor games. Belachelijk gewoon.

Komt in november naar de Nintendo Switch!