Concrete Genie (2019)

PlayStation 4 / PlayStation VR

Ontwikkeld door PixelOpus

Nadat Ash een magische kwast vindt die zijn schilderingen tot leven brengt, gaat hij op een ontroerende missie om zijn stad uit de duisternis te halen. Laat je creativiteit de vrije loop terwijl je door de straten en over de daken van Denska loopt en de stad tot leven schildert. In deze game gebruik je de DUALSHOCK®4 draadloze controller als een kwast en schilder je als een echte kunstenaar.

Gekocht bij Amazon, komt woensdag of donderdag binnen.
Ben benieuwd ?

Lijkt me ook een toffe game, wel voor een sale want volgens mij is ie vrij kort (6 à 7 uur).

Ben deze sinds kort aan het spelen en het bevalt wel. Hoewel het grootste probleem tot nu is om uit te vinden wat je het volgende moet doen. De mini-map helpt daar niet veel. Het is niet enorm moeilijk om uit te zoeken, maar onnodig omslachtig en schaadt de flow een beetje.

Het is een kort spel, met een melancholisch verhaal, een enorm mooie neo-fluo-grafitti stijl die er bij momenten echt van het scherm afspat en een beperkte game-inhoud.

Er zijn een paar game-mechanics/gimmicks die je op bepaalde momenten moet gebruiken (er is weinig echte vrije keuze in dit spel, alles enorm lineair), en zodra je ze allemaal te pakken hebt is het spel ook alweer gedaan. Toch is het precies lang genoeg, een relatief unieke, korte game ervaring.

Het laatste derde van het spel, waar je in korte burst donkere genies bevecht, had voor mij niet gemoeten, het voelt zich wat krampachtig aan. Dan hadden ze beter de core-mechaniek wat actiever uitgebouwd. Maar het wel eens zijn dat de makers geen idee meer hadden hoe dat moest, de vierde level ook al enorm ingekort hebben en dan maar dachten te moeten aflsuiten met heel andere game-play.

Grovonion schreef:

Nou precies dit. Gisteren ook in dit stuk beland, maar het voelt zo out of character met de atmosfeer en pacing van de game tot nu toe...Heb echt zo'n "This isn't what I signed up for when I installed this game" gevoel...Maar ja, maar ff doorzetten tot het einde, vanavond op naar de vuurtoren!

Grovonion schreef:

Deze snap ik niet zo, als je de touchpad indrukt krijg je een prompt onder in beeld die precies aangeeft wat je moet doen, vind het juist nogal "doe dit, doe dat"-achtig zonder enig gevoel van exploratie, te meer daar de open wereld (meer een open dorpje) toch al zo klein is.

centurion81 schreef:
Dan heb ik een tip: vergeet het bestaan van het touchpad, dat verhelpt dit euvel blijkbaar

Een prachtig ogende, sfeervolle, originele en charmante game die op veel vlakken wat oppervlakkig aanvoelt, helaas.

De gameplay bestaat uit licht schilderwerk, licht puzzelwerk en irritant vechtwerk dat helemaal niet thuis lijkt te horen in deze game. De game heeft eigenlijk een vrij simpel verhaaltje en de wereld waarin dit alles zich afspeelt is vrij klein.

Het geheel is dus verpakt in prachtige graphics en lighting, met een mooie originele artstyle en sfeervolle setting.

Dit is een wat kleinere game, zowel qua speelduur als qua budget (ondanks dat PixelOpus onderdeel was van Playstation Studios). Goede, kleinere, vaak indiegames, weten van boven genoemde elementen iets te maken wat de som der delen overstijgt en een blijvende indruk achter te laten. Concrete Genie doet dat wmb niet. Hier vind ik het eindresultaat precies wat de optelsom van de ingrediënten is, meer ook niet.

3* prima te spelen en vermakelijke ervaring, maar geen aanrader.