GreedFall (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / PlayStation 5 / Xbox Series X/S

Ontwikkeld door Spiders
Uitgegeven door Focus

Ontdek onbekende landen terwijl je terwijl je aan wal gaat van een afgelegen eiland boordevol magie, rijkdom, geheimen en geweldige wezens. Smeed het lot van deze nieuwe wereld terwijl je met partners of groepen samenwerkt of hen verraadt. Word met diplomatiek, bedrog en kracht onderdeel van een evoluerende wereld, beïnvloed zijn koers en vorm je verhaal. Dompel je onder in een mysterieuze, magische wereld, start een grootse tocht en onthul eeuwenoude geheimen beschermd door bovennatuurlijke wezens, verschijnselen eigen aan de magie van de wereld.

Vanaf morgen te koop, ziet er mooi uit iig!

Ziet er niet alleen mooi uit, maar de games van Spiders zijn ook allemaal (nou ja, de allereerste heb ik niet gespeeld, de rest op zijn minst wel enkele uren) best behoorlijk te noemen. Het zijn weliswaar eerder spellen die in de middenmoot vallen maar zich op de een of andere manier toch weer net ondescheiden van de rest - meestal qua setting, verhaal of karakters. Ze zijn gewoon vrij solide en dat is ook wel eens leuk - zonder per se 'the next big thing' te willen zijn.

avatar van Mithrandir
1,0
Ik weet niet wat het is met deze Spiders developer, ik had hun eerste game Bound by Flame gezien bij een kennis (heb hem hier ook nog liggen) maar die game kon mij niet bekoren, traag, log en de game miste een fun factor, het verhaal was mweh en de quests waren zoals ze in het engels zeggen "dull".

Daarna kwam hun 2de game, The Technomancer, heb die game 3 uurtjes gespeeld en dezelfde opmerkingen als bij hun vorige game blijven staan, op het laatst de game uitgezet, verwijderd en niet meer naar om gekeken. Het laatste uur had ik echt zo'n teleurgesteld hopeloos gevoel van "Is dit het", totaal inspiratieloos zat ik de game te spelen.

Gisteren voor de derde keer Spiders een kans gegeven en deze game wist mijn interesse vast te houden voor 2 uur, waarna, net zoals hun vorige games, je een missie krijgt (Je bent nog aan het begin van de game en moet smokkelwaar in een "warehouse" zien te krijgen en de game je 2 opties bied: Dood de wachters en smokkel de waar naar binnen of optie 2: Zoek slaappillen en voeg die toe aan hun bier...alleen, waar vind ik die slaappillen in hemelsnaam, de stad is enorm, alle quests worden duidelijk aangegeven, maar deze quest heeft dus 2 opties en de slaappillen zoeken is optional, dus word nergens aangegeven waar je nu heen moet, ik had die bewakers kunnen doden, de makkelijkste manier, maar je beschadigt wel je reputatie bij die factie en daar had ik in het begin geen zin in...heb 45 minuten lopen zoeken naar die pillen...niet gevonden) die de game helemaal onderuit halen, de game vertraagd, je weer rot hopeloos van binnen voelt en denkt, daar gaan we weer.
Dus nee dit is de laatste game van Spiders die ik een kans geef, ze zijn het net niet voor mij...

Daar bestaat een exact passend, Nederlands woord voor: saai

Mijn indruk tot zover behoorlijk positief. Game oogt erg scherp en ligt strak onder de knoppen voor een minder budget titel. Soort Witcher meets Vampyr qua stijl, doet zeker iets eigens tot zover. Mijn personage een lekker deftige krentenkakkert
dus dat heeft ook wel eens wat. Bovenstaand voorbeeld is overigens letterlijk een van de eerste quests dus wel vroeg misschien om de game dan al zo af te schrijven. Zelf overigens ook totaal geen moeite mee om in zo'n geval koekel erbij te pakken.

Je zoekt je wel de pleuris ja.

Het wil je blijkbaar iets minder aan het handje nemen dan gebruikelijk, krijg je dit.

Misschien toch niet zo'n goed idee.

Is wel een lache spel.

Het vechtsysteem vind ik overigens wel een van de betere die ik in een RPG ben tegengekomen. Zeker beter dan die van The Witcher.

Begint nu echt leuk te worden om deze game te playa.

Greedfall is alleszins ook eentje die nog op mijn lijst staat om op de Xbox in huis te halen. Heb hem bij een vriend zien spelen (die zat al enkele uren erin en het beviel me qua looks e.d toch best wel). Zoals ik ook al eerder zei vind ik dat Spiders misschien nooit de firma is met de grote 'toppers' maar toch eentje waar ik sympathy voor heb - Of Orcs and Man, Bound by Flame, Mars War Logs en Technomancer vind ik alleszins gewoon zeer degelijke games die zich in de middenmoot zeker mogen laten zien.

Ik ben dan ook blij dat er tenminste zo hier en daar iemand zich de moeite neemt om het op te pikken en te spelen.

Hij kwam op PS Now te staan dus daar ben ik weer erg dankbaar voor. Anders denk ik niet dat ik nu van het bestaan had geweten.

Mijn ervaring is vooral even doorbijten bij het eerste stuk voordat je met het schip vertrekt.

Daarna begint het echt interessant te worden en ontvouwt zich iets dat in niets onderdoet voor om het even welke grotere RPG.

Naar mijn idee.

Altijd het voordeel van Xbox Gold en PS Now. Of de Humble Bundles. Soms wordt je aangenaam verrast door games die je anders wellicht over het hoofd zou gezien hebben.

Maar idd - meestal is het begin van de meeste RPG's wel even doorbijten vooraleer je er van kan genieten.

In ieder geval zoals gezegd komt deze ook bij mij vroeg of laat in de verzameling.

Mithrandir schreef:

Ik herken dit soort frustraties wel hoor, heb het onder andere ook met Assassin's Creed Unity en Syndicate gehad. Mijn advies is toch om dan online hulp te zoeken en kijken hoe je het misschien zonder hulp had kunnen weten. Voor een deel kan het nog onwennigheid zijn, maar het kan ook gewoon keihard een bug zijn. Doorzetten kan mooie dingen opleveren, eigenlijk loont het voor mijn gevoel meer als ik eenmaal een minder toegankelijk spel eigen gemaakt heb. Maar goed ik hou ook van puzzel spellen.

Spiders heeft er een handje van soms quest items bij handelaars te laten verkopen in plaats van een echte zoekquest ervoor te maken. In het begin is het wennen maar als je eenmaal weet hoe je quests actief maakt zijn de markers vrij makkelijk te vinden, inclusief afstandteller (R3 zodra je gericht bent op een uitroepteken dat wijst naar de quest waar je naar toe wilt).

Wat ze deden was een uitroepteken plaatsen bij de workbench. Bij die workbench kon je zien welke 2 componenten je nodig had. Je kon de pillen en brandewijn gewoon aanschaffen bij de koopman om de hoek en bij de workbench kon je met die componenten slaapdrank vervaardigen.

Wat ik had is dat ik die neef bepaalde kledij moest geven. Bleek ik die zelf aangetrokken te hebben, terwijl de kaart nog wees naar de plek waar die had gelegen.

Ook wordt er geen log bijgehouden van soms best belangrijke informatie. Dat wil je wel eens teruglezen.

Confusie schreef:
Hij kwam op PS Now te staan dus daar ben ik weer erg dankbaar voor.

Ik eigenlijk niet omdat ik hem 2 weken daarvoor gekocht had. De rottigheid met PsNow vind ik dat je pas heel laat weet wat erbij komt. Voordeel dat ik wel heb is dat ik het spel niet tijdelijk heb, maar definitief. En tot nu toe vind ik hem mooi. Jammer dat er teveel hergebruik is geweest van grafische componenten (in elk hoofdkwartier hangen kennelijk dezelfde 3 portretten) maar het zij vergeven. Ze moeten korte bochten nemen door een veel lager budget dan bijv. Ubisoft heeft.

avatar van Mithrandir
1,0
FlorisV schreef:

Thanks FlorisV, sta daar nooit bij stil om even google erbij te pakken, waardoor ik blijf zoeken en geergerd raak, nog een beetje van de oude stempel, zoeken, zoeken totdat je een ons weegt zoals in de jaren '80 en '90.
Misschien in de komende tijd nog eens wagen aan Greedfall, alhoewel de games van Spiders me igg. niet zo liggen. Zoals bv. deze Greedfall, Bound by Flame en The Technomancer, geprobeerd die games tof te vinden maar al snel geef ik er de brui aan, weet ook niet wat het is met hun games hierzo, maar ze stoten me op 1 of andere manier af en ga ik door naar een volgende game.

Mithrandir schreef:

Belangrijke aanvulling hierop is dat je die slaapdrank enkel kunt mixen met science skill 1. Want uitrekenen hoeveel een percentage van 10 is ten opzichte van een halve liter brandewijn, tsja dat is toch wel hogere wiskunde natuurlijk. Anders kun je dit stukje gewoon niet doen (wat voor de meeste gamers die aan Greedfall beginnen dus zo zal zijn, by design, maar het wekt wel verwondering).

Nu kun je handschoenen kopen met crafting +1 en een cape met charisma +1. Maar voor science zul je toch echt meerdere XP levels erbij moeten vergaren en dat kan nog helemaal niet op het stuk waar je begint, voorafgaand aan je bootreis. In Technomancer kon je een doktersjasje kopen en meteen science +1 krijgen, dat was toch wel mallotig.

Hoe dan ook die slaapdrank is dus een stukje sidequest wat je zonder science 1 gewoon niet kunt voltooien. Het lijkt erop dat Spiders echt wil dat elke replay en keuze gewoon een andere ervaring oplevert en totaal andere resultaten, maar ook in negatieve zin dus dat je dingen mist, ik denk dat dit een bewuste design keuze is.

Wat ik wel raar vind is dat ze niet meer creative commons rechten (gratis) hebben gebruikt op foto's van schilderijen of stock foto's (goedkoop).

Dat met die science skill liep ik ook tegenaan inderdaad. Mede dat maakte het eerste stuk bij tijd en wijlen vrij tergend. Uiteindelijk wel anders op kunnen lossen volgens mij gewoon door de gastjes in de warehouse stuk voor stuk gestrekt te leggen dan maar zo. Had het gehad.