Vreemd dat ik deze nu pas heb ontdekt.
Dit is namelijk echt een spel naar mijn hart: Blasphemous wordt vaak vergeleken met Hollow Knight, en dat is één van mijn favoriete spellen. En die vergelijking is mijns inziens helemaal terecht. Uitdagende gameplay waarbij je vaardigheden in gevechten en taaie platformsecties tot het uiterste op de proef worden gesteld? Check. Een grote wereld die je naar eigen inzicht kan verkennen, met flink wat ruimte tussen savepoints waardoor je vaak bevend zit te zoeken naar een rustpunt? Check. Een mooie grafische stijl met veel sfeer? Check. En een uitstekende soundtrack die die sfeer perfect ondersteunt? Nog een check.
Als je een liefhebber was van Hollow Knight zal dit spel je waarschijnlijk dus ook wel gaan bevallen - en het is aanzienlijk korter dus het vergt een stuk minder tijd. In sommige opzichten verschillen de spellen uiteraard wel van elkaar - Blasphemous is bijvoorbeeld een stuk donkerder en gewelddadiger, met overal groteske monsters die in een bloedige pulp uit elkaar vallen als je ze verslaat, en ontbindende lijken op de grond - maar ze hebben een stuk meer met elkaar gemeen dan dat ze van elkaar verschillen.
Uiteindelijk is Blasphemous mijns inziens echter toch duidelijk de mindere van de twee. Vooral later in het spel stelt het je geduld soms erg op de proef. Ik hou er zelf altijd wel van om voor optionele uitdagingen (collectibles, side quests, etc) te gaan, maar hier maakt het spel je dat soms wel erg moeilijk. De meeste collectibles zijn wel redelijk te vinden, maar als je voor de 100% wil gaan is eigenlijk je enige keuze om er een gids bij te pakken: een goed middel om je in de eindfase de juiste weg op te helpen is er niet, en een aantal zijn alleen met puur geluk (of heel veel doorzettingsvermogen) te vinden. Zo zijn er optionele platformuitdagingen ("Miriam's Challenges") waarbij je in een bepaalde tijd een parcours door moet komen, en een aantal daarvan zitten er letterlijk achter muren verstopt, zonder ook maar één visuele aanwijzing. En om nog een voorbeeld te noemen: om een bepaalde upgrade vrij te spelen (die nodig is om een aantal collectibles te verzamelen) moet je een NPC op bepaalde locaties helpen, en dan uiteindelijk op een bepaalde locatie met hem praten terwijl je de items die hij je heeft gegeven hebt geactiveerd. Mij is dat uiteindelijk gelukt met een gids erbij, maar als je een walkthrough nodig hebt om upgrades vrij te spelen of collectibles te vinden - en dat is regelmatig zo in het spel - is het ontwerp van het spel gewoon niet goed. Dat soort dingen moeten kunnen lukken met je eigen vaardigheden, niet vanwege een gids of puur geluk. Bovendien zijn sommige secties behoorlijk frustrerend (vooral de instant death traps kunnen erg op de zenuwen werken, en die platformuitdagingen worden steeds langer - in plaats van slechts moeilijker - waardoor je ze keer op keer opnieuw door moet spelen), maar dat was voor mij een minder groot probleem, want over het algemeen is de moeilijkheidsgraad - mede vanwege de zeer responsieve besturing - gewoon prima: tough but fair. Taai, maar daardoor des te bevredigender.
Zeker een aanrader voor liefhebbers van Hollow Knight (en taaie metroidvanias in het algemeen) dus. Een aantal frustrerende ontwerpkeuzes (instant death traps, en soms te obscure puzzels en side quests) staan een hogere score uiteindelijk net in de weg, maar op die stoorpunten na speelt het over het algemeen zeer fijn weg, en de sfeer, vormgeving en soundtrack zijn stuk voor stuk uitmuntend. 4*