Children of Morta (2019)

Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One / PC / Macintosh

Ontwikkeld door Dead Mage
Uitgegeven door 11 bit

De familie Bergson heeft lang over Mount Morta gewaakt als beschermer van de mystieke berg en het land eromheen. Nu staan ze als familie voor de grootste uitdaging. Het kwaad is de berg ingesijpeld en verandert de ooit zo vredige plek in een kwaadaardige, met monsters gevulde nachtmerrie. Ervaar hoe het is om lid te zijn van een heldenfamilie. Ga met ze op reis en wees getuige van hun problemen en hun overwinningen. Zie hoe sterk hun liefde voor elkaar is, vecht tegen hordes ongelofelijke beesten en verken de duisterste dieptes van deze steeds veranderende berg. De procedureel gegenereerde dungeons zullen je elke keer dat je het huis van de Bergsons verlaat een unieke beleving bieden. Vecht, bescherm en ontdek de waarheid achter het kwaad.

Ook eentje die best hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik vind het pixel artwork hier prachtig, maar ook het idee van de de diverse familie leden die je kan spelen en blijkbaar de interactie met elkaar om het verhaal voort te laten gaan (ondanks dat je sterft of niet) lijkt me interessant. (als ik het goed heb in ieder geval). Ik wil hem in ieder geval een keertje proberen.

...en vandaag blijkbaar op Xbox Gamepass. Eventjes gedownload en vanavond of morgen maar eens even spelen! Prima tijdstip zo vlak na Outer Worlds.

...nou uurtje mee gespeeld intussen en daar blijft het even bij (vanwege even geen zin - ik denk dat ik me aan een ander genre ga wagen) maar het ziet er wel absoluut geweldig uit en het sfeertje is prachtig. Het verhaal van de familie Bergson wordt ook heel erg verhalend gebracht - in de stijl van bvb Bastion - met een verteller die in ieder geval het eerst half uur uitdrukkelijk aanwezig is.

Qua gameplay speelt het aardig - al is het meer een standaard dungeon crawler - en vrij rechtlijnig tot nog toe maar dat is omdat ik natuurlijk pas op het begin zit. Lijkt erop dat je gaandeweg de andere familieleden of bijbehorende karakters vrij speelt om zelf te spelen (die keuze had ik na de eerste 20 minuutjes of zo van gameplay al) of in co-op te gebruiken gedurende de rest van het spel.

Dus - wel eentje die op de lijst gaat om later eens op te pikken. Oh - tijdens mijn eerste dungeon run kon ik dus wel sterven maar kwam ik terug in huis van de familie en werd er een forge geopend door een van de familieleden om sterkere wapens te maken - dus in hoeverre je 'echt' sterft e.d of andere familieleden het overnemen weet ik niet. Dit lijkt me dus nog deel uit te maken van een vrij lange tutorial.