1080° Snowboarding (1998)

Nintendo 64 / Nintendo Wii / Nintendo Wii U
Sports

Ontwikkeld door Nintendo

"1080 Snowboarding" laat je snowboarden met één van de acht verschillende speelbare karakters. Probeer één van de zes afdalingen, laat je kunsten zien op de half-pipe of versla een vriend in de 2 player mode. In 1080 Snowboarding gaat het niet per definitie om stoere tricks met ellenlange combo's draait, maar voornamelijk om het racen. Wie gewoon het eerste de finish heeft gehaald is de winnaar.

avatar van Tha)Sven
Ik weet nog dat ik uitkeek naar deze game omdat ik snowboarden en skaten fantastisch vind. Hij viel een beetje tegen maar ik geef hem toch nog 3 *

neo (crew)
Ondanks dat deze qua graphics en snelheid beter als Twisted Edge was, kon deze mij toch wat minder bekoren. Heb mij toendertijd verwonderd over de enorme aandacht voor deze titel als ''de'' snowboard game van de N64.

avatar van Mega Man
Grafisch was het indertijd best indrukwekkend. Vooral wanneer je bij Golden Forest door het knisperende sneeuw heen gleed en de zon door de boom zag flikkeren. De achtergronden waren ook erg fraai en gaven je de indruk dat de piste gigantisch was. Op grafisch vlak toch wel een hele verbetering vergeleken met de Cool Boarders serie op de PSX. Het enige grote minpunt aan 1080 was naar mijn idee de belachelijk hoge moeilijkheidsgraad. Even voor je plezier snowboarden zoals, bij Cool Boarders en later SSX, was er helaas niet bij. Bij elke poging om normaal te landen maakte het figuurtje een behoorlijke smak en ging er weer een streepje af van de health meter. Dat nam voor een groot deel de toegankelijkheid en de fun weg. Opvolger Avalanche vindt ik dan toch weer beter aangezien die net weer wat makkelijker is en daarom ook leuker. Maar daarbij komt dan weer dat de levels in Avalanche een beetje aan de korte kant waren. Vooral vergeleken met 1080 op de N64.

supersfeervolle game. Goede herinneringen aan. Toendertijd, prachtige graphics. Qua verslaving kon deze game tellen. Gameplay superlekker, geen één snowboard game had en heeft zo een goede bestuuring.

avatar van Manny Calavera
Sfeervolle snowboard game. Ben nooit zon fan van dit soort games maar bij 1080 was het wel lekker uitgewerkt allemaal.

avatar van Mega Man
En ook heel erg frustrerend. Fatsoenlijk landen was er niet bij want zelfs als ik m´n board gelijk had met de sneeuw dan raakte het personage nog gewond op onverklaarbare wijze.

neo (crew)
Ben de game nu weer een beetje aan het herontdekken. Het blijft een uitermate moeilijke game, maar met wat oefening is het best te doen. Zo voorkom je vaker het onderuitgaan door bij een sprong gewoon de besturingspook los te laten of bij te verwachten lage sprongen een beetje gebukt te gaan zitten. Maar ik blijf mij erover verbazen dat de besturing van deze zo realistisch is. Na wat oefening valt ook de soms matige AI van de tegenstander op. Er zijn van die voorgeprogammeerde momenten dat deze onderuit gaat, waardoor je daar soms alsnog net je winst uit kan halen. Echter, soms wil de tegenstander vreemd genoeg deze fout overslaan.

op de N64 was het echt een fantastisch spel, maar vandaag de dag misschien iets te moeilijk voor de gemiddelde speler. Het blijft echter een revolutionair snowboardspel, het spel introduceerde bijvoorbeeld verschillende soorten sneew (losse sneeuw, vaste sneeuw), weersomstandigheden en een behoorlijk moeilijk tricksysteem.