Serious Sam II (2005)

PC / Xbox

Ontwikkeld door Croteam
Uitgegeven door 2K

Sam "Serious" Stone moet voor de Sirian Great Council komen. Zij vragen hem om Mental voor eens en voor altijd te verslaan. Om dat te bereiken moet hij vijf delen van een medaillon vinden in vijf verschillende werelden. De medaillon kan hij vervolgens gebruiken om Mental te verslaan.

Absoluut belachelijk vervolg op de eerste twee encounters van Sam. Dit is volgens mij de eerste echte parodie op computergames. De eerste twee delen deden al hun best maar hier komt het echt allemaal samen. Het spel neemt zichzelf absoluut niet serieus en zet zichzelf en andere games ook de hele tijd in de zeik. Het barst ook van de referenties naar andere games en naar andere films. Een hoop cutscenes ook, die af en toe wat te lang duren maar wel erg grappig zijn.

Qua gameplay is het onveranderd gebleven, gewoon weer eindeloos knallen. Je hebt nu alleen wel voertuigen tot je beschikking, dat geeft wat meer afwisseling. De voertuigen slaan, net zoals het spel eigenlijk, helemaal nergens op. Vooral de dinosaurus en een bubble boy achtige bal zijn raar.

Het is trouwens wel een erg moeilijk spel, vooral de eindbaas is echt belachelijk moeilijk. Niet voor beginners dus.

avatar van Davincstyle
Betere grahics dan 1 en heb hem pas weer op me pc gezet. Deel1 vond ik al een hoop schieten maar daar had je meer vierkante velden en vervolgens komen er zooo veel monsters, bij deel2 is dit verweven in een stad bijvoorbeeld of in andere mooie ruimtes.

De eindbaas is wel erg lastig en het eindlevel is dan ook echt ziek. Ik gebruik cheats, misschien wel zwak maar zo blijft het ook leuk, het is net als BoordAppel zegt, lastig spel zonder codes.

avatar van davidov
Eens met bovenstaande heren...

Vermakelijk spel. Alleen de allerlaatste eindbaas was onmogelijk voor mij, en dat terwijl ik de rest van het spel prima kon halen.... dat had ik dan stiekem toch maar even met een cheat gedaan.

3.5* omdat het erg leuk en vermakelijk is maar ik vond het hier en daar net iets te low budget. Dat ik dacht: ik had graag hier iets meer van willen zien of dit had wat meer aandacht kunnen krijgen.

avatar van Deftones_JP
Die humor die er in zit is ook altijd lache. Een heerlijk spel om gewoon ff mee te kutten.

Ik gebruik de eerste keer dat ik een spel speel geen cheats maar bij deze eindbaas had ik die neiging wel. Gelukkig haalde ik hem ineens wel na een minuut of 15 de strafe en schietknop grondig te hebben misbruikt. Ik kan zo snel geen moeilijkere eindbaas in een shooter voor de geest halen.

Volgens mij heb ik het gehaald op de middelste moeilijkheidsgraad. Op het allermoeilijkste is die eindbaas écht onmogelijk volgens mij.

avatar van Vinnie_NL
Ik heb het een tijdje terug weer geinstalleerd om het samen met een vriend op mijn nieuwe pc te spelen. We lagen echt om de haverklap dubbel van het lachen. We deden het eerste deel, met die blauwe mannekes. Die maakten verschrikkelijk irritante en blije geluiden als je erop ging letten. En als het dorp van hun wordt aangevallen door een hoop vijanden en jij ze moet helpen, als zo'n middelgroot monster met zo'n grote knuppel zo'n blauw ventje slaat, vliegt ie metersver door de lucht en dat ziet er zo lomp en onrealistisch uit. In een andere game zou ik me eraan ergeren maar in SS2 klopt het gewoon allemaal. En dan die cutscenes, kon ik zo maar allemaal afspelen zonder de hele game uit te moeten spelen

avatar van metaledje
Mijn god wat een heerlijk droge humor, ik lig elke keer weer dubbel met een tussenscene. echt he, de humor in deze game roeleert zwaar!!!!!Alleen daarom blijf je spelen ookal is de game gauw eentonig.. En die schreeuwende ventjes met bommen in hun klauwen blijven komisch!! 4*

avatar van Justinx
Jaa, dit is inderdaad geen hoogstaande gameplay, maar dat wil niet zeggen dat Serious Sam altijd zeer vermakelijk is. Breinloos alles knallen wat je tegenkomt is soms best wel lekker. De besturing is gewoon lekker en het loopt allemaal vlot en snel. Helemaal leuk wordt het als je met vrienden dit spel gaat doen. Ik heb me erg vermaakt met de co-up-missies samen met mijn broertje. Niks hoogstaands, maar wel goed - al helemaal voor de prijs .

Ben er samen met m'n broertje vanmiddag om 1 uur mee begonnen en we hebben de game een half uur geleden voltooid.

We begonnen beiden met gemengde gevoelens; geen verhaal, knallen, knallen, knallen, is dat niet saai? Nee dus, vanaf de eerste minuut is het een duizelingwekkende achtbaanrit. Plak je muisknop vast en strafen maar. Vergeet Rambo, Sam is de man! Het is soms echt totale waanzin en verbazingwekkend hoeveel vijanden er op je af stormen. En dacht je dat je het meeste wel had gezien, wacht dan maar op het eindlevel waar de bom pas echt los barst.

De levels zijn erg leuk met hilarische personages ( blauwe ventjes, lopende bommen) en eindbosses ( Prince Chan, King Kong). Het is wel echt absurd, doordat er geen verhaallijn in zit, dat je de ene keer in een sneeuwlevel bent en van de ene op de andere seconde opeens in de woestijn bent. Maar dat maakt in dit geval niks uit, want de game neemt zichzelf toch niet serieus. Echt een aanrader als je eens een keer flink los wil gaan met allerhande brute schietijzers!

Lexcoaster
Precies hetzelfde als de originele games: Knallen tegen belachelijk monsters in een prachtige setting. Maar wel met betere graphics. Dom vermaak, maar wel erg leuk. 3.5*

War-Ultima
De xbox versie heeft een andere grafische engine en die ziet er veel minder indrukwekkend uit, veel te heldere kleuren en te kleurrijk, jammer.

iedereen altijd dat gezeur, wees blij dat dit soort spellen er nog zijn en nog gemaakt worden . je kan ook een Duke Nukem fan zijn maar dat word niet meer gemaakt, of je komt hier serieus praten of je gaat maar weg

War-Ultima
serioussam schreef:

Blah Blah, dom gelul, ja de pc versie is toppie, hersenloos maar dat maakt het juist zo vermakelijk, de xbox versie aan de andere hand is zeer matig.

avatar van markwiering
BoordAppel schreef:

Dit spel heeft meerdere moeilijkheidsgraden waar je uit kunt kiezen. Als jij de eindbaas te moeilijk vindt, kun je voor een makkelijkere moeilijkheidsgraad kiezen zodat jij de eindbaas weer wel aan kunt.

avatar van Animosh
De tweede tweede kans deze week, en ook dit spel beviel me dit keer beter (misschien doordat ik het dit keer niet direct na de andere Serious Sam-spellen speelde). Ik blijf het veruit de minste van de Serious Sam-reeks vinden door haar cartooneske stijl en muziek en haar zeer flauwe humor (gelukkig kun je de cutscenes overslaan), maar over the top FPS-gameplay vermaakt me altijd wel. De eerste levels vond ik nog steeds erg duf (en de eerste keer ben ik er daardoor toen al mee gestopt), maar als je daar doorheen weet te komen word je daar later rijkelijk voor beloond met legers aan vijanden die je op je afstormen. Vooral de finale is weer een chaos van jewelste. Het minste SS-spel dus, maar nog steeds vermakelijk. Een kleine 3*.