River City Girls (2019)

PC / Xbox One / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox Series X/S / PlayStation 5

Ontwikkeld door WayForward
Uitgegeven door Arc System Works, Limited Run en Crunchyroll

De rollen in River City zijn omgedraaid. Het is dit maal aan de twee 'rough-and-tough' meiden Kyoko en Misako om hun vriendjes – Kunio en Riki – te bevrijden uit de handen van hun ontvoerders. Knok je een weg doorheen de zes regio’s van River City, waarbij je de beschikking krijgt over een arsenaal aan combo’s, counters en speciale aanvallen. Voltooi uitdagingen om vaardigheidspunten te verdienen waarmee je kunt winkelen en zodoende je vaardigheden kan verbeteren.

Leuke beat ‘em up. Had altijd al de intentie om eens een game uit de River City Ransom reeks te spelen. Ik heb ooit deze eens (kort) op emulator gespeeld: Shin Nekketsu Kōha: Kunio-tachi no Banka (1994) - GamesMeter.nl. En van wat ik na het spelen van deze game begrepen heb is dit de enige game uit de reeks waar de protagonisten uit deze River City Girls – Kyoko en Misako – ook daadwerkelijk de vriendinnetjes zijn van de Kunio en Rikki. Een toevallige connectie dus met de enige River City Ransom game die ik heb gespeeld.

Ben verder niet zo van de beat ‘em ups. De paar ervaringen binnen het genre hebben me vooral geleerd dat de meeste nogal meedogenloos zijn als het op moeilijkheidscurve neerkomt. Wellicht een bijkomstigheid uit de tijd dat het genre vooral populair was als coin-op. Maar daar is bij deze game echt geen sprake van. Ik heb de game eerst op normal uitgespeeld, en vervolgens nog eens op hard in new game +, waarbij de eerste run eigenlijk nog het meest uitdagend was.

Ben in normal mode wel regelmatig K.O. gegaan, maar de ‘straf’ die daarop staat is eigenlijk zeer mild. Je raakt wat van je gespaarde geld kwijt, maar begint altijd terug op het laatste scherm. Enkel met een drietal van de in totaal zes reguliere bosses had ik in de eerste run wat moeite; de eerste, derde en vierde. Maar het is vooral patronen onder de knie krijgen. En ik geloof dat ik ze allemaal binnen een poging of vijf á zes wel K.O. had.

Tijdens mijn eerste run merkte ik weinig voordelen van het feit dat mijn character in level omhoog ging, omdat de vijand toch voor mijn gevoel in vrij gelijke mate met je mee-levelt. Maar wat wel enorm veel verschil maakt is je stamina – ofwel je snelheid. Toen ik new game+ startte met een level 1 char was het moeilijk om terug wennen aan de stugge en trage movement. Ik heb new game+ op hard mode dan ook opgestart met mijn level 20+ character, en dat is wat de run op hard mode eigenlijk eenvoudiger maakte dan de eerste run.

Het verschil tussen normal en hard mode had voor mij wel groter mogen zijn. Je vijanden zullen iets meer afblokken, en incasseren misschien net iets meer. Maar ik had niet het idee dat ze veel meer damage toebrachten. En de bossfights waar ik eerder nog wat last mee had waren in hard mode een 'walk in the park' – toch wel bijzonder. Het maakte de tweede speelbeurt toch wat minder leuk dan de eerste. Ondanks dat er nog een en ander te doen is binnen de reguliere missies – wat collectibles met name.

Die collectibles zijn nog ergens goed voor. Want door ze allemaal te verzamelen speel je nog een extra boss fight vrij. Wel jammer dat deze redelijk buggy is in de PlayStation 4 versie (toch op t moment van schrijven). In het laatste stadium van deze boss fight dien je blijkbaar een beetje voorzichtig te zijn met welke moves je uitvoert. Want pak de verkeerde en de game crasht zowaar. Met een klein beetje hulp van onze geliefde zoekmachine heb ik toch de juiste strategie kunnen vinden om m alsnog te voltooien. Maar dat was nog een klein minpuntje op t einde.

Het enige andere dat wat jammer is, is dat de power-ups die je kan kopen/verzamelen voor het merendeel vrij nutteloos zijn. Redelijk aan het begin krijg je al twee power-ups die je effectiviteit tegen zowel mannelijke als vrouwelijke vijanden met 5% vergroot. Het meeste dat je daarna krijgt is eigenlijk specifieker of minder dan deze power-ups. Dus ik heb dan ook slechts één enkele andere power-up gebruikt. Men had dit wat beter kunnen balanceren, met meer bruikbare power-ups in de loop van de game. Maar afin…

Verder is het toch vooral echt een lekkere brawler. Met veel fijne moves en special attacks (Killer-Dab!) om mee te combineren. Ik had zeker verwacht dat de hele setting en stijl me zou aanspreken – maar dat de gameplay me zo zou pakken had ik niet direct verwacht. Daarom een hele fijne verassing!