XING: The Land Beyond (2017)

PC / PC VR / PlayStation 4 / PlayStation VR
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door White Lotus
Uitgegeven door White Lotus

Dit is een niet-combatieve, spirituele reis door het hiernamaals. Onderweg word je uitgedaagd om een groot aantal puzzels op te lossen die logica, creativiteit en de beheersing van de omgeving vereisen. In dit vredige hiernamaals kunnen puzzels in je eigen tempo worden opgelost. Tijdens je reis leer je de kracht van de zon, de regen, de sneeuw en nog veel meer te benutten.

Tip: met L3 kun je sprinten. Hier kwam ik pas bij level 3 achter en het had heel wat kunnen schelen.. . En indien je gevoelig bent voor motion-sickness dan is deze af te raden om in VR te doen! Het is een game waar je constant rondloopt, springt en draait. Ikzelf kan er prima tegen, maar het is wel een belangrijk detail om te weten als je deze wilt aanschaffen.

Een fijne, rustgevende puzzelgame die een juiste balans in zijn moeilijkheidsgraad vind. Het begint makkelijk met puzzels die meer als instructies voelen dan dat er denkwerk word gevraagd, maar vanaf het 2e level komen er lastige stukken waar ik even over moest nadenken. De puzzels waren nooit vergezocht of hadden elders onlogische oplossingen; ik kon altijd na te experimenteren een logische oplossing vinden. Dat is hoe een goede puzzel hoort te zijn.
De puzzels zelf bestaan voornamelijk uit het verschuiven/verplaatsen van objecten en het veranderen van het klimaat: soms moet je het laten regenen of sneeuwen, andere momenten moet je de windrichting beïnvloeden of de zon onder laten gaan. Al deze weersveranderingen hebben invloed op de omgeving, waardoor je moet bepalen welke weersomstandigheden nodig zijn om de juist stappen uit te kunnen voeren. Dit begint simpel met een deur die pas opengaat als het nacht is, maar later moet je meerdere elementen door elkaar heen activeren om een paar stappen voor één puzzel te kunnen uitvoeren.

Grafisch is het “niet perfect”, om maar even die woorden te gebruiken. Het is namelijk gemaakt met de Unity Engine en de ruigheid van 3D Unity komt regelmatig naar voren: platte textures die zich vaak herhalen, schaduwen die niet altijd logisch kloppen of objecten die ‘samengegooid’ zijn zonder dat het aanvoelt als een levendig geheel. Maar tot mijn verbazing wist XING alsnog voor meerdere hele mooie, sfeervolle gebieden te zorgen. Ieder level introduceert je aan een nieuw type gebied en het merendeel van deze levels hebben mooi gebruik van belichting, waarin de schoonheid van de natuur centraal staat. Tropische eilanden, Chinese dorpen in de bergen of tempels in de woestijn, je legt echt een reis af en ik was bij iedere nieuwe wereld benieuwd waar ik terecht zou komen. Voornamelijk de gebieden waarop je uitzicht had op een grote zee met ondergaande zon konden heel rustgevend zijn. Ondanks de mindere aspecten van de graphics is XING zeker een mooie game om in VR te zien.

Het narratief heeft ups en downs. In ieder level zit een verhaal dat word verteld door korte gedichten. Sommige waren mooi uitgedacht en hadden een pakkende inhoud, terwijl andere wat zoetsappig en cliché waren. Al met al bleef ik wel geboeid om ieder gedicht uit te lezen. De muziek voelde meer als stock-music zonder echte kracht, maar het sloot zich wel aan op de rustgevende toon van de game. De echte grote minpunten zaten vooral bij het save systeem: XING geeft geen duidelijke checkpoints en er is geen gelegenheid om handmatig te saven. Hierdoor waren er meerdere keren momenten dat ik een stuk, of soms een geheel level, opnieuw moest doen nadat ik een tijdje gestopt was. Een laad-functie om naar verschillende gebieden in een uitgespeeld level toe te gaan was ook welkom. Ik wou alle Runes verzamelen, maar ik miste er 1 aan het einde van een level. Ipv daar naartoe te kunnen teleporteren moest ik het gehele level opnieuw doen.

Een leuke game om gedaan te hebben. Een aantal mooie gebieden die leuk waren om te verkennen, juiste balans in de moeilijkheidsgraad van de puzzels en sommige gedichten waren pakkend. Niet alles slaat evengoed aan, maar zelfs door de minste stukken voelde ik een verlangen om door te blijven spelen.