Yooka-Laylee and the Impossible Lair (2019)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Playtonic
Uitgegeven door Team17

Als hun aartsvijand, Capital B, met een nieuw kwaadaardig plan op de proppen komt, is het aan Yooka en Laylee om hem te stoppen. Dit keer is hij van plan om een ​​'Hivemind'-apparaat te gebruiken en een ​​heel koninkrijk van bijen tot slaaf te maken. Maar om dit plan te dwarsbomen zullen onze helden zijn 'Impossible Lair' moeten zien binnen te dringen!

Zin in deze game.

Zijn voorganger heb uiteindelijk nooit gespeeld en dus overgeslagen. Dit omdat de 3D wereld me toch wat leeg leek, gameplay en vijanden te eentonig.
Ben erg fan van 2D platformers. Gezien de gameplay trailers tot op heden, schat ik zo in dat dit een day one aanschaf word voor mij

Hoop wel dat deze lager word geprijsd dan zijn voorganger.

In 2D ja dat is wel heel geschikt voor mijn Switch Lite..
Die kan in de wenslijst..

Game ziet er geweldig uit. Soundtrack is dope. De map/wereld is leuker dan gedacht, veel geheimen te ontdekken.
Controls zijn (voor mij) ff wennen en de lvl’s zijn best pittig, met name als je alle vijf munten en geheimen wilt zoeken.

Tot heden ben ik erg tevreden over de game.

Hoe kan het nou dat jij zogenaamd de enigste bent die dit spel hier speelt -marco-.
En dan heb je op gamemeter 7000 gebruikers! wat een stelletje slapers!.
Op Musicmeter zit je zo op 40 stemmen.
Het is erg off topic ik weet het maar sommige dingen moeten gezegd worden !

Ik haal dit spel ook want mijn naam is niks voor niks Banjo (kazooie)

Ben het gewend banjo. De activiteiten op GM zijn de laatste jaren drastisch afgenomen.

On-topic: hoe meer ik van Yooka Laulee speel, ga ik steeds meer waardering krijgen voor deze game. Echt een dikke aanrader imo.

Banjo schreef:
En dan heb je op gamemeter 7000 gebruikers! wat een stelletje slapers!.
Op Musicmeter zit je zo op 40 stemmen.
Het is erg off topic ik weet het maar sommige dingen moeten gezegd worden !

Ik haal dit spel ook want mijn naam is niks voor niks Banjo (kazooie)

7000 gebruikers zijn geen 7000 actieve gebruikers. Ik denk dat er maar een paar honderd regelmatige stemmers zijn en slechts een paar tientallen die er ook berichten bij plaatsen. Jammer genoeg.

avatar van Princess Piranha
Yep, weinig actieve leden helaas. En dan scheelt het ook nog eens per game hoeveel activiteit er is.

Deze game staat wel op mijn lijst met games die ik wil hebben. Maar het zijn er even zoveel op dit moment, duurt nog wel even voordat ik deze aanschaf denk ik. De trailer gaf heel erg Donkey Kong Country vibes. Daardoor veel interesse in the Impossible Lair gekregen

Hey Marijke heb je nu eindelijk al een Switch aangeschaft..?

avatar van Princess Piranha
Haha ik ben een extreme Nintendo-nerd, dus de Switch gelijk bij de release gekocht!

leuk spel en voor de prijs is hij het echt waard, ik ben er wel even mee bezig geweest om hem uit te spelen.

p.s Ik heb hem te koop op marktplaats

doom4 wat een vreemd bericht van je en zo snel al uitgespeeld?
Hmm vreemd..

Banjo schreef:
doom4 wat een vreemd bericht van je en zo snel al uitgespeeld?
Hmm vreemd..

haha hoezo vreemd? Ik vond hem namelijk best goedkoop, dus ik dacht dat het een spel was die zo uitgespeeld was. Ik heb er elke dag wel 2 uur aan gezeten en in het weekend misschien nog wel iets langer........verslavend spel
Ik ben echt een allround gamer, race games. rpg's, shooters en ook platform games vind ik leuk maar ik hou er niet van om alles tegelijkertijd te spelen dus ik speel liever iets uit voordat ik een nieuw spel koop en aangezien dit de maanden van de nieuwe games zijn waarop ik heb gewacht......

oke heel goed !
Maar je hebt Yooka-Laylee al verkocht neem ik aan?

oke heel goed !
Maar je hebt Yooka-Laylee al verkocht neem ik aan?

nee nog niet, spellen van een andere genre verkopen vaak sneller... misschien ff wachten tot sinterklaas.

Yooka-Laylee uit 2017 (die ik destijds een 4,5* gaf) is een goed voorbeeld van waarom ik liever recensies en ratings ontwijk van games die ik ga spelen, totdat ik ze zelf gedaan heb en er een recensie van heb gemaakt. Er is op die manier niets dat je mening kan beïnvloeden of iets dat je verwachtingen kan veranderen. Het is daarmee één van de weinige games waarvan ik achteraf schrok van hoe ver mijn mening bleek af te wijken van de meeste reacties. Ik had gedacht dat het een indie-hit zou worden die geprezen werd voor het terugbrengen van Banjo-Kazooie, maar in plaatst daarvan was een verrassend groot deel van de spelers teleurgesteld en hoge cijfers waren eerder uitzonderingen dan gewoontes. Ik sta iig nog steeds achter mijn cijfer en ik keek daarom zeker uit naar dit vervolg. Nu ik The Impossible Lair gedaan heb kan ik zeggen dat Playtonic weer erin slaagt een top platformer te maken boordevol met charme en originaliteit. Vanaf het opening scherm straalde de game al persoonlijkheid uit, wat een lach op mijn gezicht maakte die zelden wegging tijdens de 15 uur die ik erin heb gestoken.

Opmerkelijk is dat The Impossible Lair geen 3rd person platformer ala Banjo-Kazooie is, maar een 2D platformer zoals Donkey Kong Country (ik moest ook sterk aan Rayman Legends denken). Op het eerste gezicht vond ik dit jammer omdat ik juist de 3D platforming zo leuk vind, maar ze laten zien bij 2D ook sterk uit de verf te komen. De controls werken erg prettig mee waardoor verliezen bijna altijd aan mijn vaardigheden lag, ieder level introduceert nieuwe leuke mechanics om je vaardigheden uit te dagen, visueel ziet de game er kleurrijk en levendig uit, muziek is aanstekelijk en de moeilijkheidsgraad is niet te hoog of te laag. Het lijkt alles uit een 2D platformer te halen wat je er maar uit kan halen.
Naast de levels zit de HUB world ook boordevol leuke, kleine platform/puzzel taken die je aanmoedigen om te verkennen. Er was gewoon zoveel te doen dat ik soms overweldigd raakte aan waar ik allemaal heen wou gaan.

The Impossible Lair heeft een aantal opmerkelijke mechanics ten opzichte van andere platformgames. Zo heb je veel invloed op de moeilijkheidsgraad: je kunt power ups aanzetten, maar hoe sterker de power up hoe lager je beloning. Als je grote hoeveelheden quills wilt dan zou je zonder power ups moeten spelen. Je kunt zelfs met opzet handicaps aanzetten waardoor je een extra bonus krijgt bij het halen van een level. Hierdoor is de moeilijkheid zo groot als je zelf wilt. Voor het grootste gedeelte speelde ik met sterkere enemies, zonder power ups en kreeg ik rond de 500-800 quils per level. Maar er waren levels waarin dit voor zulke hoge moeilijkheidsgraden kon zorgen dat ik uit frustratie allerlei power ups aandeed en maling had de quills. Met quils kun je power ups kopen die je kunnen helpen voor munten/bijen verzamelen, of ze hebben komische gekke effecten.
Ik heb ook nog nooit een game gezien die een eindbaas-level heeft zoals The Impossible Lair (LOZ Breath of the Wild komt het dichtste bij): je kunt direct naar de eindbaas toe, maar het level is zo dusdanig.. tering-shit-fuck-moeilijk gemaakt dat het onmogelijk is deze te halen zonder eerst de levels te doen. Voor het halen van een level krijg je één bij. Hoe meer bijen, hoe meer hits je kunt krijgen in The Impossible Lair.

Rond de eerste 5 uur zat ik qua cijfer op de 5*. Mijn enthousiasme was torenhoog en de game was zeer verslavend om te spelen. Tussen de 5-10 uur kwamen een paar gimmick stages voorbij die minder prettig werkte, soms zelfs vervelend. Dit waren gemiddeld weinig momenten, maar genoeg om de 5* potentie eraf te halen. Maar waar echter mijn grootste frustratiepunt zat is bij het laatste level: The Impossible Lair zelf. Zelfs met 42 bijen en meerdere pogingen kom ik niet verder dan 60-70% van het level. Geen checkpoints of levens; er word verwacht dat je meerdere fases van een lange boss battle, in combinatie met de pittigste platformsequenties uit de game, in één zit haalt waar weinig fouten gemaakt mogen worden. Dit kan tussen de 5-30 minuten duren voor één poging. Ik had gewild dat de game checkpoints oid zou activeren voor als je een bepaalde hoeveelheid bijen verzamelt hebt. Maar nope. Hier heb ik helemaal geen zin in en daarom gaf ik het na een paar pogingen op. Misschien dat ik later nog wat pogingen waag, maar ik ben niet vastberaden het te gaan uitspelen.

Los daarvan heb ik superveel genoten van dit fijne vervolg. Fijn dat Playtonic nog in business is en ik ben benieuwd wat hun volgende project gaat zijn. Nog een vervolg of gaan ze zich aan een new-ip wagen? De tijd zal het zeggen.

4/4,5*

Fonzzz002 Heeft dit spel veel weg van Rayman Origins (2011)

Banjo schreef:
Fonzzz002 Heeft dit spel veel weg van Rayman Origins (2011)

Ze zijn zeker vergelijkbaar . Beiden zijn vlotte 2D platformers met kleurrijke, vrolijke werelden. Het einde van een level halen is relatief simpel, maar er zijn allerlei pittige collectebles verstopt in de levels om de ervaren-platformgamer uit te dagen.

Fonzzz002 schreef:

Daarom heet het spel ook The Impossible Lair
Maar goed ik ga hem nu kopen hij spel lijkt me perfect voor op de Switch lite en is in de aanbieding samen met nog 700 spellen!. Jingle bell's jingle bell's gaming all the day....

avatar van Jordy
Redelijke mix van Donkey Kong en Rayman. Vooral de overworld is leuk gedaan. Die eindbaas hield ik inderdaad ook snel voor gezien, die moeilijkheidsgraad stond ik geen enkele verhouding tot de rest van het spel.

avatar van Eraser2
My kinda game dit. Heb alle 48 bijtjes aan mijn leger toegevoegd. Nu alleen The Impossible Lair nog. Op 23% daarvan gekomen tot nu toe maar ik zie genoeg verbeterpunten dus ik heb stille hoop dat ik het nog wel ga halen.

Echt een top platformer die speelt als de beste DKC games maar die met de leuke overworld en de tonics toch haar eigen sausje eroverheen weet te gieten. Leuke humor ook!
Als je een 2D platformer fan bent is dit eigenlijk een must buy.

Wat ontzettend vet dat je de muziek naar 8 bit kan zetten.

De soundtrack is dan ook een van de hoogtepunten. Erg leuk om hem af en toe op 8 bit stijl te zetten. Er wordt ook wel gezegd dat dit vervolg beter zou zijn dan zijn voorganger, zelf ervaar ik dat niet zo. Ergens mis ik iets in de 2d gameplay waardoor het voor mij minder aanvoelt dan een Rayman of de Crash remakes. Om maar wat te noemen. Ook zijn Yooka en Laylee nou eenmaal een minder memorabel duo dan Banjo en Kazooie of Donkey en Diddy.

Begint nu wel echt te klikken en te groeien met me. De levels zitten knap complex in elkaar wat het nog een hele kluif maakt om alle muntjes te verzamelen. De uitdaging en aanlokkelijkheid tot herspelen ligt vrij hoog. Wat ik overigens wel mis heel gek misschien is een knop op de controller om naar 8 bit stijl muziek te schakelen. De game loopt over van de memorabele deuntjes die in beide uitvoeringen de sfeer zetten en het beluisteren waard zijn. Erg leuk dat de optie bestaat om te switchen maar nu vrij omslachtig in het opties menu weggestopt terwijl niet eens alle knoppen op de controller zijn benut of iets doen. Bijvoorbeeld het driehoekje was hier ideaal voor geweest. Denk daarbij ook aan bijvoorbeeld de Grim Fandango remaster waar je een knop hebt om te wisselen tussen oude en nieuwe look. Gemiste kans wat mij betreft.

Als iemand die Team17 nog kent uit de tijd dat ze 17 bit software werden genoemd en hun oudere games te gek vindt snap ik eigenlijk niet waarom ik deze 2D game nooit een kans heb gegeven. Daarom dank voor de updates Confusie, vanmiddag de game via GamePass binnen gehengeld en de 1e 2 levels gespeeld. Ja hier ga ik me wel even mee vermaken