DARQ (2019)

Alternatieve titel: DARQ: Complete Edition

PC / PlayStation 4 / PlayStation 5 / Xbox One / Xbox Series X/S / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Unfold
Uitgegeven door Unfold en WFH

Volg het verhaal van Lloyd, een jongen die zich bewust wordt van het feit dat hij droomt. De droom verandert echter al snel in een nachtmerrie en alle pogingen om wakker te worden eindigen in mislukking. Lloyd leert hoe hij de nachtmerrie kan overleven door de natuurwetten om te buigen en het vloeibare weefsel van deze droomwereld te manipuleren.

Een leuk indiespel met goede puzzels, een benauwende sfeer en mooie omgevingen. Houd wel in gedachten dat je het spel binnen zo'n 2-3 uur (op je eerste playthrough) uit zal spelen. Naast de lengte van het spel is het grootste minpunt voor mij het gebrek aan een verhaal. De levels voelen losstaand zonder enige uitleg of samenhang en daardoor was het einde voor mij een beetje plots en ondermaats.

Hoe dan ook kan ik dit spel zeker aanraden. Er is overigens al een gratis DLC (van zo'n 15 minuten) uitgebracht en er komt er nog een aan in de toekomst.

Een sfeervolle sterke puzzelgame. Darq heeft een slim gebruik van de omgeving: het is een 2D game, maar je kunt het scherm draaien door op muren/plafons te lopen, of op bepaalde punten tussen voor- en achtergrond wisselen. Hierdoor moet je goed in 3D gaan nadenken, ondanks dat je in eerste instantie maar 2 kanten op kan. De manier hoe je interactie hebt met de objecten wisselt, afhangend van welke hoek je ze benaderd. Deze stijl word op creatieve wijze toegepast op de puzzels die je oplost. Het antwoord lag er meestal niet te dik op, maar het was ook nooit te ver gezocht. De tijd nemen, experimenteren en logisch nadenken word goed beloond; een juiste balans.

De sfeer is vergelijkbaar met titels als Little Nightmares of Inside, waar je voor een onschuldig figuur speelt in een grimmige wereld met surrealistische monsters. Waar Darq zich onderscheid is dat de hoofdfocus op het puzzelen zit en de moeilijkheidsgraad iets hoger dan die titels zit, terwijl het “verhaal” (voor zover er iets van te snappen valt) eerder een bijzaak is.

De game is echter heel kort en eindigt zonder duidelijke antwoorden. Voor ik het wist begon ineens de aftiteling, denkend dat ik pas op de helft oid zat. Maar inmiddels zijn er DLC levels die de ervaring langer maken. Deze DLC kan ik zeker aanraden erbij te kopen want ze zijn minstens zo creatief als de levels uit de hoofdgame.

Gewoon een sterke puzzelgame met creatieve ideeën. Jammer dat het zo kort is, maar kwaliteit boven kwantiteit.

Fonzzz002 schreef:
... Maar inmiddels zijn er DLC levels die de ervaring langer maken. Deze DLC kan ik zeker aanraden erbij te kopen want ze zijn minstens zo creatief als de levels uit de hoofdgame...

Ik geloof dat de DLC gewoon gratis is