Stifled (2017)

PlayStation VR / PlayStation 4 / PC / PC VR / Macintosh

Ontwikkeld door Gattai
Uitgegeven door Gattai en Sony

Volg de voetsporen van David Ridley, een rouwende weduwe die vrede probeert te vinden door zijn trauma's te confronteren. Dit probeert hij in in een virtuele representatie van zijn herinneringen, die steeds duisterder worden. Door het maken van geluid krijgt de wereld om je heen vorm, maar het trekt echter ook gevaar aan...

Eindelijk! Een goed excuus om hardop commentaar te geven bij het gamen.

Een aardige horrorgame met een origineel concept. Ik heb de game met een VR en een mic gespeeld, wat zeker een goed manier was om dit concept te ervaren. De gevoeligheid van mijn mic stond erg hoog, waardoor fluisteren ervoor zorgde dat er een klein gedeelte om me heen zichtbaar werd, terwijl een kleine kreet de hele omgeving zichtbaar maakte. Met name de stukken waarin monsters dichtbij waren, en ik zo min mogelijk geluid probeerde te maken, waren spannend. Monster confrontaties konden overigens ook aardig pittig zijn als je roekeloos speelt. Er waren momenten dat ik eindelijk langs een pittig monster kwam, waarna ik met plezier even ging terugroepen naar het beest omdat ie toch niet meer dichtbij kon komen.

De mic vond ik erg leuk werken en ik zie dit spel niet snel evengoed uit de verf komen zonder. Waar Stifled uiteindelijk matig word is dat 50% van de game een walking-simulator dramagame was: gewoon rondlopen, brieven lezen en een verhaal volgen zonder spanning. Het verhaal leek ver af te wijken van het hele “ontwijk monsters in stilte” principe. En persoonlijk had ik gewoon geen behoefte om allerlei brieven te lezen. Ik wou gewoon naar de geluidsequenties toe en het verhaal meemaken ipv het te moeten lezen. Niet dat er iets mis met walking simulators is, maar in dit geval had ik gewoon geen zin om regelmatig langdurig stil te staan om allerlei brieven te lezen. Aan de hand van de recensies die ik las krijg ik ook niet de indruk iets grootst gemist te hebben. Wat ik wel voor positiefs kan zeggen over deze sequenties is dat ze de nodige rustmomenten gaven tussen de monster confrontaties. Het was ook fijn om niet de gehele game geluid te moeten maken om dingen te kunnen zien. Het is een leuke mechanic, maar het gaat na gedurende tijd storen om steeds geluid te moeten maken. Deze rustmomenten waren daarom welkom.

Hoewel het geen bijzonder hoogstaand werk is ben ik blij het gedaan te hebben. Soms is het interessanter om een mediocre game te spelen die wat nieuws probeert dan iets bekends dat goed is. Als je een liefhebber van horrorgames bent en je zoekt naar nieuwe manieren van interactieve horror dan kunnen de geluidsequenties heel interessant zijn. Stifled krijgt iig: