Theseus (2017)

PlayStation VR / PC VR

Ontwikkeld door Forge Reply
Uitgegeven door Forge Reply

Een VR ervaring gebaseerd op de Griekse mythe waarin Theseus de Minotaurus confronteerde. Theseus zit vast in een labyrinth waar hij een uitweg van probeert te vinden. Door verkenning, klimmen en vechten maak jij een reis om het hart van het labyrinth te bereiken, om voor eens en altijd Theseus te bevrijden.

Een aardige korte game. Visueel is het één van de gedetailleerdere VR games: gedetailleerde personages, levendige tempel omgevingen en gore monsters (eerste keer dat ik in een donker spinnennest kwam flipte ik). Niet zozeer heel artistiek of uitzonderlijk mooi om te zien, maar het is fijn om meer VR games te zien met een hogere productiewaarde. Ik ben niet goed bekend met de mythe, maar wat ik ervan meekreeg is dat deze game losjes gebaseerd is op de Theseus VS Minotaurus mythe, maar het slaat zijn eigen weg. Verwacht dus geen accurate herbeleving, maar eerder wat leuke knipogen.

Hoewel het verhaal uiteindelijk niet veel voorstelt geziene de korte duur en het gebrek aan echte diepgang was ik wel geboeid. Wie is Theseus? Waarom zit hij vast in het labyrinth? Wat is de Minotaurus precies en wie is de vrouw die hem begeleid? De game had aardig wat mysterie en het wekte mijn nieuwsgierigheid naar wat het ging brengen. De gameplay is echter zwakjes. Het heeft stapsgewijze platformelementen van Prince Of Persia, wat één van mijn favorieten gamereeksen allertijden is, maar het is erg versimpelt: je doet alles met de analogstick ipv klim/daal knoppen + het gebrek aan obstakels haalt de spanning uit het klimmen. Je bent meer bezig het volgen van een lineair pad dan dat er daadwerkelijk gevarieerde inputs of juiste timingen van je wordt gevraagd. Toch zie ik deze stapsgewijze platforming zelden buiten POP, waardoor ik er toch een zwak voor had om ze in VR uit te voeren. Een VR Sands Of Time remake dan maar?

De combat is ook simpel button mashen zonder complexe tactiek. De combat moet het vooral hebben van de dingen die ze met de vijanden doen: eerst heb je geen wapen waardoor je ze moet afweren met vuur, het andere moment moet je ze lokken naar de Minotaurus zodat hij ze kan slaan etc. Deze momenten gaven de combat meer kracht, ondanks dat het matig was.

Geen echte aanrader, maar ik heb het wel met plezier gespeeld. De grootste kracht zit het kijkje bij de Griekse mythologie en om de gedetailleerde beelden in VR te zien. De gameplay is echter zwakjes. Overigens vond ik de wijze hoe VR hier toegepast prettig werken: het heeft fixed-camera angles zoals de oude Resident Evil / Silent Hill games, maar de camera is zo neergezet dat je altijd overzicht hebt en nooit verrast word door iets waar je niet op kan reageren. Dit is een methode die ik zomaar zie werken in een grotere game.