Accounting (2016)

Alternatieve titel: Accounting+

PC VR / PlayStation VR

Ontwikkeld door Crows Crows Crows en Squanchtendo
Uitgegeven door Crows Crows Crows en Limited Run

Ervaar epische VR gameplay zoals: het opruimen van je kantoor, batterijen vervangen, skelet-xylofoon spelen en duizenden demonen oproepen in dit komische accounting avontuur voor VR.

1,5
Voor zover dit een game te noemen valt is het één van de meest doffe die ik in de laatste paar jaar heb gespeeld. 12 euro voor een flauwe ervaring waar je hooguit 20 minuten aan zoet bent is gewoon een te hoog prijskaartje. Inhoudelijk zijn het compleet willekeurige sketches die geen enkele logische samenhang hebben. Het voelt alsof de makers in een melige bui wat VR concepten bedachten, en in plaats van er één uit te werken gooiden ze alle willekeurige ideeën samen in de hoop dat het eindresultaat leuk zou zijn.

Deze game werd aangeraden omdat ik zocht naar soortgelijke games als Trover Saves The Universe. Qua toon is het inderdaad geheel gefocust op komedie en de stemcteur van Rick & Morty is ook aanwezig, al kon ik er bij Accounting + niet om lachen. De grappen voelde te geïmproviseerd en miste de creativiteit of zelfspot die Trover wel had. Alsof je in een paar skeches van de Interdimensional Cable aflevering van Rick And Morty bent beland.
Hier en daar wat geinige ideeën zoals de skelet-xylofoon of het gooien met levende eieren, maar niets van hoog niveau. De personages ratelen door en door zonder echt grappen eruit te gooien wat op den duur irritant begon te worden. Daarnaast had ik zelfs wat mankementen met de gameplay zoals dat je soms objecten moet gooien, maar dit lukte me met alle macht niet. Op gegeven moment gooide ik per ongeluk mijn controller uit mijn hand in een poging de objecten ver genoeg te gooien. Dit had makkelijk opgelost kunnen worden met een gooiknop ipv dat ik een gooi gebaar moet maken.

Gevoelsmatig zou ik het haast een 0,5* willen geven, maar dat zou iets te streng zijn. Er waren momenten waarin geinige ideeën voorbij kwamen en ik had wel nieuwsgierigheid naar wat er ging komen. In tegenstelling tot games die ik een 0,5* waard vind is Accounting + prima functioneel, grafisch prima en het heeft energieke voice acting. Voor wat je betaald tegenover wat je krijgt is het echter te dof. Een slechte korte game ervaring die ik niet kan aanraden. Misschien is het leuk om Let’s Play’s ervan te bekijken of om het te spelen bij een vriend, maar het is niet iets dat ik snel zou aanraden om zelf aan te schaffen (zelfs als het je een leuke game lijkt).

1/1,5*