The Lost Bear (2017)

PlayStation VR
Platform / Puzzle

Ontwikkeld door Fabrik en Odd Bug
Uitgegeven door Fabrik

Raak verwikkeld in de handgetekende wereld van The Lost Bear. Help Walnut in haar reis door het mysterieuze land, waar de de speelgoed-stelende Snatcher zich bevind. Met een combinatie van 3D VR werelden en 2D platforming los je puzzels op om Walnut's teddybeer terug te vinden.

Een leuke puzzel-platformer die op een aparte manier VR heeft toegepast. Wel jammer dat het allemaal wat kort en ingetogen is.

The Lost Bear is leuk om doorgespeelt te hebben. Het heeft een fijne, eigen getekende stijl die prettig was om naar te kijken. “Het redden van je teddybeer” is niet een heel nobel streven, maar daar draait de kracht van het verhaal niet om. De kracht zit juist in het verkennen van een vreemde, soort post-apocalyptische wereld waarin delen van de wereld verlaten zijn, met alleen gevaarlijke robot-dieren om je gezelschap te houden. Ik raakte heel benieuwd naar waar de wereld mee ging komen, afvragend wat er echt speelde. Uiteindelijk gaf de game geen antwoorden, maar dat vormde niet zo’n belemmering aan het verkennen.

De gameplay is heel vergelijkbaar met Limbo en Inside: een trial en error puzzel-platformer waarin je puzzels oplost door regelmatig dood te gaan totdat je de juiste oplossing op een probleem vind. Het was redelijk simpel, maar niet te simpel waardoor het leuk bleef. Puzzels werden ook nooit herhaalt; iedere confrontatie vroeg om een andere uitweg.

Het VR aspect is heel apart gedaan. Streng gezien is het niet nodig om dit in VR te maken: je zit in een stoel en speelt een 2D game die voor je staat. Je had, bewijs van spreken, de 2D game als een losse non-VR game kunnen maken en het had waarschijnlijk evengoed gewerkt. Er is ook nooit interactie met de omgeving om je heen, wat een gemis is om het VR aspect een unieke noodzaak te maken. Maar dat terzijde, het vormt wel degelijk een leuke, aparte vorm van immersie. De omgeving om je heen verandert aan de hand van waar je bent. Qua sfeer komt het perfect met de settings overheen, waardoor ik regelmatig om me heen keek om te zien of dingen waren veranderd. Soms waren er objecten in de 3D omgeving die uit het 2D gedeelte kwamen, wat een geinige toevoeging was. Dit is een vorm van VR met potentie. Als ze interactie met je omgeving hadden gecreëerd, waardoor de 2D en 3D hand in hand gingen, dan was het erg gaaf geweest. Voor nu is het een sierlijke toevoeging.

Het grootste gemis is dat het gewoon erg kort is. Ik ben er hooguit 3 uur mee zoet geweest. Het verhaal vormde ook een redelijk abrupt einde, waarbij het stopte zonder het idee te hebben echt iets grootst gedaan te hebben. Ook was het enigszins vervelend dat je tussen de 10-20 seconden moest wachten na dood te zijn gegaan op de volgende poging. Dit is een game waar je snel dood kan gaan, dus een rappe herlaad-mechanic is welkom.

Een leuke game met een fijne stijl, creatieve wereld en leuke puzzelmomenten. De potentie word echter helaas niet volledig gerealiseerd.