menu

NG (2019)

Alternatieve titel: Spirit Hunter: NG

mijn stem
3,50 (1)
1 stem

PlayStation 4 / PlayStation Vita / Nintendo Switch / PC
Adventure
single player

Ontwikkeld door Experience
Uitgegeven door Experience, Aksys en Ghostlight

Volg het verhaal van een jonge man die, met gevaar voor eigen leven, probeert te achterhalen wie of wat er verantwoordelijk is voor de verdwijning van zijn jonge zusje. Om haar te redden zal hij beslissingen moeten nemen die grote verantwoordelijkheden dragen voor ieder en alles dat hem lief is. Zie nachtmerries onder ogen waarvan je dacht dat het broodje-aap-verhalen waren. Gebruik je gezonde verstand en je zaklantaarn om aanwijzingen te zoeken. Werk samen met louche figuren om achter een duister geheim te komen en neem dodelijke beslissingen om te overleven. Jouw keuzes bepalen je lot en beïnvloeden het leven van iedereen om je heen.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=swJvurRivKQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van Fonzzz002
3,5
Fonzzz002 (crew)
Phoenix Wright meets The Grudge, soort van. Hier heb ik verrassend veel over te zeggen gehad. Een TLDR onderaan geplaatst.

Sfeervolle visual novel horrorgame die aardig-ish begon, maar na 1/3e (of het middelpunt) wist het een goed niveau vast te houden. Eén van de weinige horrorgames waarbij ik ten oprechte angst heb ervaren in de laatste paar jaar. Daarnaast komt het meest schokkende moment dat ik ooit in een game heb gezien uit NG. Ik raad daarom sterk af om het te spelen als je enigszins gevoelig bent voor heftige horror onderwerpen. Het is niet dat je bedolven word in gore oid (95% van de game is drama en spanning), maar in de 5% waarin er schokkende content komt remmen ze niet af.

In het begin focust het verhaal zich voornamelijk op introductie en opbouw. Bij de eerste 45 minuten had ik gezworen en realistische dramagame te spelen, als ik niet beter wist. Zelfs bij de eerste geest werd je regelmatig onderbroken door politie, wachters of andere dingen die je van het onderzoek hielden. Bij de 2e geest is het tempo al beter. Minder afleidingen, niemand hoeft meer geïntroduceerd te worden en er is minder politie om je tegen te houden. Geest 3 is waar ik op het puntje van mijn stoel zat! Hier werd het gruwelijk spannend, perfecte pacing, goede mysteries die opbouwde naar een angstaanjagende climax. De rest van de game hield wellicht niet het hoge niveau vast van de 3e geest, maar vanaf dit punt zat ik er wel in en vlogen de uren voorbij.

De tekenstijl zit mooi in elkaar: characters hebben duidelijke eigen designs en er zijn allerlei sfeervolle grauwe achtergronden. Ze zijn voornamelijk met de weirde designs van de monsters losgegaan, waarbij alleen al het aanzien van een monster voor de zenuwen kon zorgen. Daarnaast is de sound design sterk: muziek die bij de stemming van het moment past, allerlei nare kreten / vervormde stemmen van de verschillende monsters. Hier hebben ze goed over nagedacht.
Een geinige bonus is de “Scary Mode”. Er zijn een aantal jumpscares of enge afbeeldingen verstopt, die pas zichtbaar worden wanneer je er met een zaklamp overheen schijnt. De scares zijn redelijk ver uit elkaar, waardoor ik ze vaak niet zag aankomen. En het zijn meestal niet jumpscares, maar juist creepy geesten die stil vervagen als je naar ze kijkt. Deze Scary Mode is een goede toevoeging die net wat meer spanning erin hield, maar wie helemaal klaar is met jumpscares krijgt eindelijk eens de optie om deze uit te zetten.

Ik heb aardig wat heftige content gezien in games zoals de martel scene van GTA 5, de verkrachting verhalen van Outlast 2, realistische moorden in Manhunt of de talloze bloederige scenes uit bekende horrorreeksen. Toch voel ik geen graad twijfel bij het zeggen dat NG het meest schokkende, heftige moment heeft dat ik ooit in een game heb gezien. (*De rest van de alinea niet lezen als je niet tegen schokkende content kan! Het gaat heel ver). Het komt voornamelijk door de ijzersterke opbouw in het verhaal. Beetje bij beetje ontrafel je meer van een mysterie in een huis. Eerst leer je dat er kinderen naar dit huis gebracht werden, dan leer je dat ze pijn werden gedaan, dan leer je dat de reden van hun pijn kwam omdat de moordenaar hun ledematen eraf haalde... Dan leer je dat de moordenaar zocht naar een manier om de kinderen in leven te houden bij het verwijderen van de ledematen.. wat bij het 4e kind lukte. Je leest audio berichten dat het meisje van de pijn smeekte om te sterven, terwijl hij haar lichaam gebruikte om vervolgens een levend mens/zwaan kunstwerk te maken. Holyyyyyy fucckiikng shit game. Take it easy. Het grote schokmoment was, rond het einde van dit hoofdstuk, je de geest van dit meisje daadwerkelijk tegenkwam. Ik heb mij nog nooit zo beroerd gevoeld bij de onthulling van een monster design. Dat terwijl (toen ik achteraf het design nog eens opzocht) het reuze meevalt hoe erg het is om naar te kijken. Het is de context, het verhaal ernaartoe, wat het zo heftig maakte. Ze zijn echt zoekend geweest naar de grenzen tussen spannend/eng en gewoon ziek/smakeloos. Voor mij zit dit echt op het randje en niets hoeft er ooit overheen te komen.

Persoonlijk vond ik het adventure aspect veel te godganse moeilijk, dus had ik standaard een guide paraat. Dit verpeste niet de ervaring, sterker zelfs: het hield de spanning erin omdat er nooit langdurig werd stilgestaan bij puzzels. Als je van leuke puzzle/adventure uitdagingen houd dan twijfel of deze game logisch genoeg zal zijn. Ik vond de antwoorden meestal te vergezocht en de straf voor fouten maken (steeds de cutscenes opnieuw kijken) was te tijdrovend om te willen puzzelen.

Er is een opmerkelijke grote hoeveelheid invloed die jij hebt in het verhaal. De hoofdlijnen zijn altijd hetzelfde, maar iedereen die jou helpt kan sterven en de dialogen zijn aangepast aan de hand van je teamgenoot. Je kunt hele scenes missen, of compleet andere versies van gesprekken krijgen, ten opzichte van andere spelers. Ik realiseerde mij pas hoeveel ik meeleefde met het verhaal toen Kaoru Hazuki overleed (bij de eerste geest) en ik te down was om op deze manier verder te spelen. Oude save file opnieuw geladen, betere guide uitgezocht en verder gegaan.
Er zijn 3 type eindes (bad, normal, good) en binnen deze types zijn er weer verschillende varianten. Achteraf blijkt dat ze allemaal bad/evil zijn behalve the good ending. Als je geen bad ending wilt dan is het een idee om ook een guide bij de hand te hebben. Fouten bij geest 1 geranderen dat je uren en uren later alsnog een bad ending krijgt, zelfs als je de rest van de game goed doet.

Blij dat ik deze heb opgepakt. Speelt fijn weg, zo laat in de avond op de PC. Eén van de engere horrorgames die ik gedaan en het is aan te raden voor liefhebbers van j-horrorgames. Ik heb direct zijn voorloper Death Mark aangeschaft en Death Mark II (die ergens dit jaar word verwacht in het Westen) op mijn to-do lijst gedaan.

3,5/4*

TL,DR: de eerste 3e van de game is te traag, maar halverwege sloeg dit over naar spanning die niet meer werd losgelaten. Een aantal spannende stukken (die niet geschikt zijn voor mensen die weinig ervaring met horror hebben). De tekenstijl is sterk en de geluidsdesign houdt de horrorsfeer er goed in. Zeker de moeite waard als je j-horror kunt waarderen!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:05 uur

geplaatst: vandaag om 20:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.