Trover Saves the Universe (2019)

PC VR / PlayStation VR / PC / PlayStation 4
Action / Platform

Ontwikkeld door Squanch
Uitgegeven door Squanch

Je honden zijn ontvoerd door een gek die hun levensenergie wilt gebruiken om het universum te vernietigen. Je wordt gekoppeld met Trover: een paars monster dat het niet prettig vindt om de held te moeten uithangen. Alleen jullie teamwork kan het universum redden in dit bizarre, komische avontuur met gevechten, platformen, puzzels en morele dilemma's.

Een hele grappige videogame die leuk gebruik maakt van VR (maar ook speelbaar is zonder). Het is wel een humorstijl die je moet liggen: typische vunzige, donkere Justin Roiland komedie ala Rick And Morty. Het voelt haast alsof je in een aflevering van Rick And Morty bent geplaats, in een soort alternatieve dimensie waar Rick nog niet is geweest. De stijl hebben ze heel goed naar 3D weten te vertalen met grappige designs, komische gezichtsuitdrukkingen en spot-on voice acting. De stemmen zijn direct gekopieerd van Rick And Morty, maar ze komen goed in hun recht bij deze nieuwe personages.
Het is een game die constant, maar dan ook constant, dialogen op je afgooit. Trover geeft op vrijwel alles wat gebeurd commentaar. Soms duiken er zijpersonages op die hun uiterste best doen om irritant te zijn, waardoor ik me moest inhouden om ze niet stiekems te neerslaan. Ikzelf kon goed genieten van dit hoge commentaar gehalte door de zelfspot, 4th wall jokes, vunzigheid of de pure vreemdheid ervan. Maar ik kan me voorstellen dat dit als vervelend ervaren kan worden door wie deze humorstijl niet ligt of voor als je meer rust wilt.

Trover Saves The Universe weet op een goede manier gebruik te maken van het VR aspect. Je bestuurt zowel Trover als dat je zelfs een character bent (vergelijkbaar met Mos of Astro Bot), maar wat deze game anders doet is dat je jezelf kunt verplaatsen via warp-pads: als Trover op een warp-pad staat kun jij daar naartoe teleporteren. Je hebt ook de mogelijkheid omhoog te stijgen of omlaag te dalen voor een beter overzicht. Dit geeft je veel beweeg-mogelijkheden in de wereld, zonder dat het te chaotisch word, en het vormt een prettige VR besturing die ik vaker terug zou willen zien.
De gameplay is aardig, maar niets om versteld van te staan. De combat is button mashen met soms wegduiken. Aardig van tijd tot tijd, maar het kwam teveel voor om het riep me niet terug. Het leukste aspect was het zoeken naar Power Babies: dit moedigde je aan om ieder hoekje van het level te verkennen. Soms moest je experimenteren met objecten verplaatsen of elders op creatieve manier je omgeving gebruiken. Dit was voor mij het leukste onderdeel van de gameplay.

Een leuke game om gedaan te hebben. Ik kon hard lachen om de vunzige humor en het VR aspect is leuk uitgevoerd. Combat is teveel van hetzelfde, maar de puzzel-achtige momenten maken dat goed.

3,5/4*