FIFA 20 (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts

Wordt jij de superster van het internationale topvoetbal? Of heb jij het in je om als manager je team naar de top te leiden? FIFA 20 voert de bekende spelmodi op – waarbij jij deel kan nemen aan de grootste voetbaltoernooien ter wereld. Enkele verbeteringen aan de match-engine zorgen voor meer enerverende één-op-éen duels, en een verbeterde wijze waarop je spelhervattingen – zoals hoekschoppen en vrije schoppen – kunt inzetten. Daarnaast introduceert deze telg de comeback van pleintjes- en zaalvoetbal, onder de noemen FIFA Volta. Je hebt hierbij de keuze uit verschillende varianten zoals zaal-, drie-tegen-drie of vier-tegen-vier (met of zonder goalies).

FIFA 20 - Review | Power Unlimited - pu.nl

Scoort niet hoog.

Opvallend, ik vond de laatste versie vorig jaar juist een beste verbetering, maar er lijkt weinig vooruitgang te zijn.

avatar van richiedoom
Ik vond de vorige versie juist verschrikkelijk, met name omdat ik in Career mode geen enkele 'realistische' uitslag kon behalen. 6-3, 4-5, 0-7 en ga zo maar door. En dat op Legendarisch (want ik ben wel een ervaren FIFA-gamer). Heb ik in de edities dáárvoor nooit zo extreem gehad.

Ik ga deze morgen wel weer braaf aanschaffen, eens kijken hoe lang dat commentaar van Sierd de Vos leuk blijft. Aan de stem van Jeroen Grueter heb ik altijd een hekel gehad dus jammer dat hij dan zonodig sidekick moet zijn. Had dan voor iemand als Aad de Mos gegaan, dat had pas lachen geweest.

Pff nou het commentaar gaat bij mij zoals gewoonlijk weer direct op Engelstalig hoor . Ik twijfel eigenlijk nog tussen deze en PES...

Merijn82 schreef:
Ik twijfel eigenlijk nog tussen deze en PES...

PES natuurlijk. FIFA 19 was werkelijk afschuwelijk en deze lijkt van hetzelfde bedje ziek te zijn. FIFA heeft een paar jaar de betere voetbalgames afgeleverd nadat PES het PS2-tijdperk gedomineerd had maar sinds een jaar of 3 is PES weer de onbetwiste koning.

Al moet ik eerlijk toegeven dat beide reeksen me teleurstellen. De populairste sport ter wereld levert eigenlijk geen topgames af. Dat was ooit anders.

avatar van TheManInBlack
richiedoom schreef:

Hoe is career mode tot nu toe? In de vorige Fifa heb ik amper career mode gespeeld omdat het niks aan was want het was gewoon te simpel op 'Ultimate' niveau..

Heb tot nu toe alleen nog maar Ultimate Team en Volta gespeeld.

Manny Calavera schreef:
FIFA 20 - Review | Power Unlimited - pu.nl

Scoort niet hoog.

Ik kon mijn ogen net niet geloven toen ik zag dat het spel een 1.1 user score heeft op Metacritic

avatar van CynicalMarvin
JustMike schreef:

Vind ik ergens ook een beetje onterecht hoor. Ik snap best dat EA een k*t bedrijf is, en dat het frustrerend is dat ze elk jaar 'hetzelfde' spel uitbrengen en slechte veranderingen maken. Desondanks geniet ik toch wel weer van FUT dit jaar (heb ik vorig jaar namelijk niet gespeeld) en vind ik de toegevoegde modi bij kick-off zéér leuk om met vrienden te spelen. De fouten in career modus zou ik nog niet opgemerkt hebben, sinds ik gisteravond pas begonnen ben met aan Ajax-career en maar 2 wedstrijden gespeeld heb. Maar nogmaals; FUT is leuk, de uitgebreide Kick-Off biedt echt een leuke toevoeging (vooral voor couch gaming met vrienden) en ik vind Volta ook een leuke toevoeging en variant op het klassieke voetbal.* Ik snap best dat het geen 8/10 spel is, zeker niet als je de business-practices van EA in consideratie neemt. Maar puur gekeken naar het plezier wat dit spel me biedt (zeker als we net een Champions League wedstrijd hebben gekeken en dan zin hebben om zelf de Ziyech uit te hangen) is dit geen 1/10.

*Misschien wel handig om te vermelden dat mijn FIFA routine de alom bekende 1x per 2 jaar routine is. Ik koop om het jaar dus FIFA, zo merk ik meestal wel genoeg evolutie in het spel om mijn €60 aankoop te verantwoorden. Het kan dus heel goed zijn dat sommige veranderingen die ik voor positief aan zie in FIFA 20 ook al in FIFA 19 zaten.
..Ik ben te lui om die research te doen, ok? Don't judge me.

JustMike schreef:

Wat hierboven al staat, EA is nou eenmaal gehaat. Ik mag ze ook niet, maar Fifa is gewoon een heel degelijke reeks. Beetje flauw zulke scores.

CynicalMarvin schreef:

..Ik ben te lui om die research te doen, ok? Don't judge me.

Het is toch helemaal prima als je het spel leuk vindt. Ik vermaak me meestal wel goed met fifa, maar Ikzelf raak FUT nooit aan (terwijl dit toch een beetje de gamemode is die gepusht wordt) en speel bijna exclusief career mode en van wat ik gehoord en gelezen heb is die gamemode compleet kapot. FIFA 19 is prima voor mij op dit moment. Extra modi bij kick-off zaten ook al in 19 btw en die zijn wel leuk voor afwisseling, maar heb nog niet echt vrienden langs gehad die FIFA leuk vinden helaas.

avatar van richiedoom
TheManInBlack schreef:

Heb tot nu toe alleen nog maar Ultimate Team en Volta gespeeld.

Ik heb het een week lang grondig gespeeld, inmiddels zit de klad er weer een beetje in. Het is gewoon weer zoals voorheen, ook ik vind het op de moeilijkste stand nog steeds vrij eenvoudig tegen CPU. Wel vind ik het verdedigend een stuk beter spelen, je krijgt minder belachelijke goals tegen voor mijn gevoel.

De verdere vernieuwingen zijn wat mij betreft te verwaarlozen, dus ik vermoed dat je de career mode nog steeds niks vindt.

Nu FC Groningen nog goede face scans en ik zal m’n stem verhogen naar 4*

avatar van TheManInBlack
richiedoom schreef:

Aah dat is jammer, helaas.. Bedankt voor het beantwoorden!

mrdig schreef:
Nu FC Groningen nog goede face scans en ik zal m’n stem verhogen naar 4*

Pas als ze weer eens goede spelers halen

Na zo'n 300 potjes gespeeld te hebben in FUT ben ik stiekem toch wel tevreden over hoe deze Fifa speelt tov Fifa 19.

Gameplay is weer redelijk op de schop gegaan tov vorig jaar de heading meta is omgegooid naar de snellere spelers. Ben ik tevreden mee aangezien Salah en Mane in het echte leven natuurlijk ook niet bij te houden zijn, hierbij hang ik momenteel weer ouderwets tussen div. 2 en 3 zonder skillmoves te hoeven gebruiken. De pure pace van bepaalde spelers is voldoende om gaten te trekken. Ik weiger de skillmoves te gebruiken voor het eerst sinds jaren wordt ik hier niet heel erg op gestraft. Het verdedigen voelt voor mij ergens ook wat stabieler aan al gebeuren er met vlagen als nog rare dingen en maken verdedigers rare keuzes. De algehele gameplay vind ik vrij soepel mits de connectie goed is.

De connectiviteit binnen FUT is met vlagen (zoals veel beschreven) een drama wat in een competitieve gamemode eigenlijk niet zou moeten mogen het ene potje werkt het vloeiend het volgende is er enorme button delay, alleen heb ik niet het idee dat beide spelers dezelfde issues hebben. Zo speel ik potjes tegen veel betere teams die ik helemaal kapot speel om vervolgens een minder team te treffen en iedere speler heeft een extra touch nodig bij een pass of schot, Waardoor je dus verliest van Fifa 20 ipv de speler.

Het aanbod in FUT vind ik persoonlijk dit jaar erg sterk met OTW Ndombele Scream Dzeko en Ozil toch al 3 leuke kaarten aan de hand van objectives bij elkaar kunnen krijgen, vind ik ICON swap erg gul van EA tov de prijzen van de icons op de markt. Het wordt zo toch voor iedereen mogelijk de betere (niet de beste) icons te kunnen gaan gebruiken, al pusht het mensen om te kiezen voor untradable rewards en dus minder munten in omloop zal goed zijn voor het verkopen van fifa punten. De SBC's zijn over het algemeen wat over prised (op de OTW Promes en Scream Hulk na) maar door dat sbc's volgens mij minder gedaan worden zijn de prijzen van spelers op de markt ook lager vooral keepers van 88+ zijn koopjes tov vorig jaar.

Ik heb dit jaar de champions editie gekocht om eerder te kunnen spelen verder zou ik nooit een euro extra uitgeven aan fifa. Aan de hand van handelen en de bronze pakketjes is er toch vrij makkelijk aan coins te komen en een competetief team te bouwen. Al heb ik persoonlijk het idee dat de "goede" spelers bijna niet beter zijn als de goedkopere varianten en dan vooral de verdedigers. Zo vind ik Militao (81) bijvoorbeeld niet slechter in game aanvoelen als Lenglet (85) en kun je dus beter je coins gebruiken voor je voorhoede. De echte top spelers (van Dijk, Messi en Ronaldo bv) zijn wel aanzienlijk beter dan de "standaard"

In veel reviews wordt het pay to win princiepe binnen FUT heel erg aangehaald persoonlijk ben ik geen voorstander van pakketjes voor echt geld maar weet ik mijzelf ieder jaar best wel staande te houden zonder echt geld uit te geven. Ook vind ik dat EA je veel gratis content geeft waar je naar toe kan grinden of dus kan kopen. Het is je eigen keus en een maand na de release hebben de topspelers zich toch al los gespeeld van de middelmaat waardoor je tegen mensen speelt met een vergelijkbaar niveau en is het verschil tussen Militao (ong 5k) en Lenglet (ong 115k) dus minimaal.

Mijn team op dit moment
CAM Firmino
RB Mane
SP Luis Suarez
LB Salah

Al met al een goede footie vanuit EA's kant eentje die E-Footbal PES 2020 in mijn ogen compleet weg blaast door het gebrek aan content daar. De verbinding is met vlagen slecht iets wat aangepakt moet worden maar de basis gameplay is in mijn ogen stabieler als voorheen en vind ik leuker als bv vorig jaar. En dan neem ik de scrippted losses (of overwinningen) af en toe met forse tegen zin en wat binnen monds gevloek maar op de koop toe.

3.5

Autobahn
Ik vind deze versie al weer een stuk beter dan fifa 19. Het speelt beter, de spelers bewegen beter, het is vloeiender en andere commentatoren geven dit spel weer iets nieuws. Alleen het verdedigen vind ik raar, want dan denk ik de bal gewoon te hebben, gaat de tegenstander ermee aan de haal. Ook het keepen vind ik soms vreemd: bijvoorbeeld een hoge bal die de keeper normaal gesproken simpel moet kunnen vangen, stompt ie ineens over of iets dergelijks. Maar ik vermaak me prima!

Fifa 20 voelt als een flinke teleurstelling, nadat de reeks de afgelopen jaren de lijn omhoog in had gezet. Het begon bijna weer op voetbal te lijken…
Dat gevoel ben ik bij Fifa 20 wel weer kwijtgeraakt ben ik bang. Op bijna elk gebied voelt het als achteruitgang. Het speelt stroef, het speelt retetraag, spelers hebben gemiddeld de draaicirkel van een oceaantanker en nog altijd voelen een hoop momenten voorgeprogrammeerd aan. Het ergste is gewoon dat mijn speelplezier vele malen minder geworden is, tegen CPU en tegen iemand in het echie. Daarnaast is het vrije trappen en penalty systeem lachwekkend klote, lukt koppend scoren veel te moeilijk, doen keepers nog steeds domme dingen en is het nieuwe systeem voor verdedigen en moeilijk en onnatuurlijk. Ook voegt de nieuwe Volta optie (zaalvoetballen) weinig toe. Wel geinig is dat Sierd de Vos het Nederlandse commentaar doet. Die man is een baas, maar na een paar potjes zet je ook hem weer over op Engelstalig, want dat klinkt gewoon veel fijner.
Eigenlijk vraag ik me ieder jaar af waarom ik weer 55 Euro uit heb gegeven aan de nieuwe Fifa en elk jaar doe ik het toch weer, dus het is weer wachten op september 2020. Fifa is gewoon te verslavend. Nog altijd zet ik heel geregeld Fifa 20 aan om een paar potjes te spelen. Dat maakt EA dan toch wel in me los en dat is ook de enige reden dat ik er een kleine voldoende nog voor over heb.

Kleine 3*

Voorlopig geen fifa meer voor mij. Slechtste fifa sinds jaren. Er wordt meer aandacht besteed aan hoe zoveel mogelijk pakjes kunnen worden verkocht, dan de game daadwerkelijk leuk maken. Career mode zag ik weinig vooruitgang in.

Voorlopig weer even PES. Ik heb ze helaas beiden gekocht...

Het begin van Fifa 20 was veel belovend nu we (normaal gesproken) richting het einde van de cyclus gaan heeft EA het toch weer voor elkaar gekregen de game wederom te"verkloten".

De content is dit jaar redelijk geweest, zwakt af nu we richting het einde gaan SBC spelers zijn over het algemeen veelste duur of gericht op spelers die net beginnen en dus spelers die bij de veel spelende gamers niet meer in de selectie komen. Echter betaal je miljoenen voor de sbc spelers die het wel zouden doen. POTM Messie (97) is ben ik bang voor 99% van de spelers niet haalbaar veelste overprised tov zijn andere kaarten. Ik snap dat EA wil pushen om packs te verkopen maar dit is bizar met de gemiddelde inkomens uit packs zou je 1000den euros voor deze speler betalen en is gewoon weg belachelijk en eigenlijk ook niet meer goed te praten.

Kleine kanttekening hier bij is dat aan het einde van elk seizoen wel een speler zit die meer dan bruikbaar is voor 85% van de community op dat punt in de game, wel is merkbaar dat ze "goed" zijn tot de volgende uitkomt.

Hier zit ook direct het probleem een goed team bouwen is niet zo moeilijk maar de laatste 5% zijn bijna niet te doen. Om de normale Neymar te upgraden naar zijn eerste InForm kost je 1.4 miljoen, voor een plus 1 upgrade en positie wijziging, wat het vaak niet waard is. Ik speel Weekend League, sommige weekenden heb ik al mijn coins geinvesteerd in een zo goed mogelijk team om er het maximale uit te kunnen halen, echter 2 miljoen extra uitgeven heeft mijn prestaties niet echt verbeterd en lijkt het ook niet waard.

Weekend League is sowieso eigenlijk een drama van een game mode. Ten eerste 30 potjes binnen 3 dagen vind ik te veel het zou meer verspreid moeten worden om iedereen een reële kans (werk school sociale verplichtingen) op de zelfde rewards te geven.

Dat is ook direct het 2de pijnpunt weekend league spelen kost je bijna meer coins dan dat het oplevert. Ik heb dit jaar elk weekend minimaal gold 3 gehaald (14-3 ga ik gemiddeld gok ik, de weekenden die ik afmaak haal ik vrij ruim Gold 1), we zitten nu in week 28 wat inhoud dat ik 56 playerpicks heb gehad uit de weekend league, 5 86+ upgrade player picks en dan nog tijdens player days 2 extra picks door gewonnen wedstrijden, maakt 63 red player picks, 90 LW Mbappe is de enige bruikbare speler eruit die ik gekregen heb, ik moet er niet eens over nadenken hoeveel potjes (en controllers) me dat gekost heeft voor 1 (op het moment) 800k speler. Dit moet in de toekomst echt beter je hoeft geen gratis top spelers uit te delen maar ik heb dit jaar veel gespeeld wordt te weinig beloond voor de moeite die ik erin steek, dit geld voor praktische iedere "normale" fifa speler.

Het 3de pijnpunt van de WL is de verbinding, EA kiest er voor dit op te proppen in het weekend wat voor de speler niet fijn is maar hun servers kunnen het ook niet aan. Als je een "goede" speler bent zou gold 1 makkelijk te halen zijn binnen 25 potjes, echter verlies je erg vaak door de verbinding. Imput delay of AI spelers die niet meer reageren of bewegen. Gezien de rewards die EA uit deelt kan dit echt niet de miljoenen euros die ze verdienen aan POTM Messi of Neymar mogen op zijn minst gedeeltelijk geinvesteerd worden in de servers en andere service aan de spelers, wil EA dit niet investeren verspreid het meer belast de servers minder of probeer op zijn minst het probleem op te lossen.

Deze voetballoze week door het Corona virus gaf EA de kans om een team vol met goede spelers te releasen voor de trouwe spelers. Iets te doen voor de mensen die EA ieder jaar weer bijstaan tijdens het geld harken, zwakke servers en met vlagen frustrerende gameplay. Er komt gewoon niks, een TOTW Moments noemen ze het, wat gewoon het TOTW 28 was uit Fifa 18 met de ratings van Fifa 20, werkelijk een elftal spelers waar niemand niks aan heeft, als je 1 maand regelmatig speelt komt niemand van dit TOTW meer in je team (vooruit misschien Bale 86 CF was bruikbaar geweest). Dit is gewoon schaamteloos en vooral inspiratieloos.

En dan de belangrijkste vraag waarom in godsnaam blijf je spelen? Eigenlijk een erg simpele conclusie er is geen concurentie en er is niks wat beter zou zijn.

Verder zijn de promos dit jaar over het algemeen goed, zijn er door te spelen nog nooit zoveel pakketjes te verdienen en zijn er voor mijn gevoel veel meer special cards.

Ook zijn er momenten (jammer genoeg niet vaak in de WL) dat het wel lekker speelt je ballen erin ramt waar je toch even voor gaat zitten, het grinden (al moet hier een aparte gamemode voor gaan komen) naar de icons die dit jaar voor iedereen toegankelijker zijn geworden zie liever 90% Ronaldinho te kunnen gebruiken dan 15% die de prime kaart aan de hand van een SBC kan vrijspelen. Dit is positief en niet gericht op geld verdienen.

Met bv Ziyech 90, Daniel James 86, Osimhen 88, shapeshafter Acuna etc, hebben ze ook geregeld goede objective spelers gereleased die vaak tijd kosten maar voor iedereen haalbaar zouden zijn.

Mijn team is nu GK van der Sar 89, RB Zambrotta 86 CB Sergio Ramos 93, CB de Ligt 96, LB Alex Sandro 91, CDM Prime Ballack 91, CDM Marcello 91, CAM Neymar 92, RW Thauvin 89, SP Ben Yedder 88 en LW mijn 800k Red Pick Mbappe 90, alles untradable dus hier en daar wel echt behoorlijke pack luck gehad en de rest kunnen verdienen door te spelen, ook dit jaar geen extra euro uit gegeven aan het kopen van packs, wel veel meer bezig geweest met het handelen binnen de markt hier zijn vooralsnog best wel mogelijkheden om coins te maken maar valt en staat alles met het hebben van geluk.

Na een kleine 3000 potjes ben ik al met al nu we (normaal gesproken) richting TOTY gaan werken en het topkaarten gaat regenen het einde van Fifa 20 in zicht komt ben ik teleurgesteld in wat EA er van gemaakt heeft ze geven de community te weinig en er zit veel meer in het wel nog steeds erg sterke Fifa Ultimate Team.

avatar van Janor
Wat ik zo bizar vind aan deze Fifa; zodra je tegenstander een rode kaart krijgt, wordt zijn (of haar) team ineens veel beter, alsof ze een boost krijgen. Lopen ineens overal doorheen, zijn niet van de bal af te zetten en je hebt het gevoel dat je tegenstander 1 of 2 man meer heeft. Terwijl die in werkelijkheid dus met een man minder speelt. Ik heb 6 potjes op rij met een vriend van me gespeeld en elke pot was ik wel de bovenliggende partij. Tot het moment dat hij rood pakte (praktisch elke wedstrijd haha). Vanaf dat punt was ik elke keer kansloos. Totaal kansloos. De basis van deze game is best prima maar het voelt allemaal zo 'gescript' aan. Zonde, de potentie is er wel degelijk maar het levert mij vooral frustratie op. Hopen dat de volgende versie op dat vlak wat beter zal zijn.....al ben ik er bang voor want Fifa....

Wat ik op zich maf vind is dat heel veel mensen niet helemaal happy zijn met FIFA, maar bijna niemand dan overschakelt naar PES.. Althans, als ik de stemmen hier zo zie.

centurion81 schreef:

PES is al jaren B niveau. Op bijna elk vlak gedateerd en minder. Ik heb wel PES gespeeld, in de goede jaren. Maar Fifa is veel completer, al valt er heel veel op Fifa aan te merken. Blijft wel erg leuk om gewoon tegen iemand effe een uurtje te spelen.

Ik kan wel weer zeggen dat ik Fifa 21 ga boycotten, maar dan lieg ik. Game komt toch wel de eerste week weer in huis.

PES b niveau noemen gaat wat ver. Grafisch doet het niet onder en op veel vlakken zelfs beter/mooier dan FIFA. Gameplay wise zijn er genoeg mensen die PES prefereren boven Fifa.

Het is alleen B niveau qua licenties waardoor Fifa populairder is. Grote kracht van Fifa zijn de echte teams/namen en de FUT modus. Wel raakt Fifa nu af en toe een licentie kwijt zoals Juventus in Fifa21.

Blijft een geweldige franchise

wvernooij schreef:
Blijft een geweldige franchise

Ik moest toch even gniffelen. Games als deze zouden dit woord op de cover moeten hebben: 'melkkoe'.

Om de 1 of andere reden heb ik 2 jaar geleden FIFA 19 nog eens een kans gegeven. Ik garandeer u: nooit meer.

Indien er mensen zijn die zich hiermee amuseren ben ik oprecht blij voor hen maar ik kon de woorden 'geweldige franchise' niet zomaar voorbij laten gaan

ik heb de rij gezien tot buiten waar sommigen jaarlijks in gaan staan. En dan ook nog bij Game Mania. Schokkend.