FIFA 20 (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch
Sports

Ontwikkeld door Electronic Arts
Uitgegeven door Electronic Arts

Wordt jij de superster van het internationale topvoetbal? Of heb jij het in je om als manager je team naar de top te leiden? FIFA 20 voert de bekende spelmodi op – waarbij jij deel kan nemen aan de grootste voetbaltoernooien ter wereld. Enkele verbeteringen aan de match-engine zorgen voor meer enerverende één-op-éen duels, en een verbeterde wijze waarop je spelhervattingen – zoals hoekschoppen en vrije schoppen – kunt inzetten. Daarnaast introduceert deze telg de comeback van pleintjes- en zaalvoetbal, onder de noemen FIFA Volta. Je hebt hierbij de keuze uit verschillende varianten zoals zaal-, drie-tegen-drie of vier-tegen-vier (met of zonder goalies).

FIFA 20 - Review | Power Unlimited - pu.nl

Scoort niet hoog.

Opvallend, ik vond de laatste versie vorig jaar juist een beste verbetering, maar er lijkt weinig vooruitgang te zijn.

avatar van richiedoom
Ik vond de vorige versie juist verschrikkelijk, met name omdat ik in Career mode geen enkele 'realistische' uitslag kon behalen. 6-3, 4-5, 0-7 en ga zo maar door. En dat op Legendarisch (want ik ben wel een ervaren FIFA-gamer). Heb ik in de edities dáárvoor nooit zo extreem gehad.

Ik ga deze morgen wel weer braaf aanschaffen, eens kijken hoe lang dat commentaar van Sierd de Vos leuk blijft. Aan de stem van Jeroen Grueter heb ik altijd een hekel gehad dus jammer dat hij dan zonodig sidekick moet zijn. Had dan voor iemand als Aad de Mos gegaan, dat had pas lachen geweest.

Pff nou het commentaar gaat bij mij zoals gewoonlijk weer direct op Engelstalig hoor . Ik twijfel eigenlijk nog tussen deze en PES...

Merijn82 schreef:
Ik twijfel eigenlijk nog tussen deze en PES...

PES natuurlijk. FIFA 19 was werkelijk afschuwelijk en deze lijkt van hetzelfde bedje ziek te zijn. FIFA heeft een paar jaar de betere voetbalgames afgeleverd nadat PES het PS2-tijdperk gedomineerd had maar sinds een jaar of 3 is PES weer de onbetwiste koning.

Al moet ik eerlijk toegeven dat beide reeksen me teleurstellen. De populairste sport ter wereld levert eigenlijk geen topgames af. Dat was ooit anders.

avatar van TheManInBlack
richiedoom schreef:

Hoe is career mode tot nu toe? In de vorige Fifa heb ik amper career mode gespeeld omdat het niks aan was want het was gewoon te simpel op 'Ultimate' niveau..

Heb tot nu toe alleen nog maar Ultimate Team en Volta gespeeld.

Ajax&Litmanen1 schreef:
FIFA 20 - Review | Power Unlimited - pu.nl

Scoort niet hoog.

Ik kon mijn ogen net niet geloven toen ik zag dat het spel een 1.1 user score heeft op Metacritic

avatar van CynicalMarvin
JustMike schreef:

Vind ik ergens ook een beetje onterecht hoor. Ik snap best dat EA een k*t bedrijf is, en dat het frustrerend is dat ze elk jaar 'hetzelfde' spel uitbrengen en slechte veranderingen maken. Desondanks geniet ik toch wel weer van FUT dit jaar (heb ik vorig jaar namelijk niet gespeeld) en vind ik de toegevoegde modi bij kick-off zéér leuk om met vrienden te spelen. De fouten in career modus zou ik nog niet opgemerkt hebben, sinds ik gisteravond pas begonnen ben met aan Ajax-career en maar 2 wedstrijden gespeeld heb. Maar nogmaals; FUT is leuk, de uitgebreide Kick-Off biedt echt een leuke toevoeging (vooral voor couch gaming met vrienden) en ik vind Volta ook een leuke toevoeging en variant op het klassieke voetbal.* Ik snap best dat het geen 8/10 spel is, zeker niet als je de business-practices van EA in consideratie neemt. Maar puur gekeken naar het plezier wat dit spel me biedt (zeker als we net een Champions League wedstrijd hebben gekeken en dan zin hebben om zelf de Ziyech uit te hangen) is dit geen 1/10.

*Misschien wel handig om te vermelden dat mijn FIFA routine de alom bekende 1x per 2 jaar routine is. Ik koop om het jaar dus FIFA, zo merk ik meestal wel genoeg evolutie in het spel om mijn €60 aankoop te verantwoorden. Het kan dus heel goed zijn dat sommige veranderingen die ik voor positief aan zie in FIFA 20 ook al in FIFA 19 zaten.
..Ik ben te lui om die research te doen, ok? Don't judge me.

JustMike schreef:

Wat hierboven al staat, EA is nou eenmaal gehaat. Ik mag ze ook niet, maar Fifa is gewoon een heel degelijke reeks. Beetje flauw zulke scores.

CynicalMarvin schreef:

..Ik ben te lui om die research te doen, ok? Don't judge me.

Het is toch helemaal prima als je het spel leuk vindt. Ik vermaak me meestal wel goed met fifa, maar Ikzelf raak FUT nooit aan (terwijl dit toch een beetje de gamemode is die gepusht wordt) en speel bijna exclusief career mode en van wat ik gehoord en gelezen heb is die gamemode compleet kapot. FIFA 19 is prima voor mij op dit moment. Extra modi bij kick-off zaten ook al in 19 btw en die zijn wel leuk voor afwisseling, maar heb nog niet echt vrienden langs gehad die FIFA leuk vinden helaas.

avatar van richiedoom
TheManInBlack schreef:

Heb tot nu toe alleen nog maar Ultimate Team en Volta gespeeld.

Ik heb het een week lang grondig gespeeld, inmiddels zit de klad er weer een beetje in. Het is gewoon weer zoals voorheen, ook ik vind het op de moeilijkste stand nog steeds vrij eenvoudig tegen CPU. Wel vind ik het verdedigend een stuk beter spelen, je krijgt minder belachelijke goals tegen voor mijn gevoel.

De verdere vernieuwingen zijn wat mij betreft te verwaarlozen, dus ik vermoed dat je de career mode nog steeds niks vindt.

Nu FC Groningen nog goede face scans en ik zal m’n stem verhogen naar 4*

avatar van TheManInBlack
richiedoom schreef:

Aah dat is jammer, helaas.. Bedankt voor het beantwoorden!

mrdig schreef:
Nu FC Groningen nog goede face scans en ik zal m’n stem verhogen naar 4*

Pas als ze weer eens goede spelers halen

Na zo'n 300 potjes gespeeld te hebben in FUT ben ik stiekem toch wel tevreden over hoe deze Fifa speelt tov Fifa 19.

Gameplay is weer redelijk op de schop gegaan tov vorig jaar de heading meta is omgegooid naar de snellere spelers. Ben ik tevreden mee aangezien Salah en Mane in het echte leven natuurlijk ook niet bij te houden zijn, hierbij hang ik momenteel weer ouderwets tussen div. 2 en 3 zonder skillmoves te hoeven gebruiken. De pure pace van bepaalde spelers is voldoende om gaten te trekken. Ik weiger de skillmoves te gebruiken voor het eerst sinds jaren wordt ik hier niet heel erg op gestraft. Het verdedigen voelt voor mij ergens ook wat stabieler aan al gebeuren er met vlagen als nog rare dingen en maken verdedigers rare keuzes. De algehele gameplay vind ik vrij soepel mits de connectie goed is.

De connectiviteit binnen FUT is met vlagen (zoals veel beschreven) een drama wat in een competitieve gamemode eigenlijk niet zou moeten mogen het ene potje werkt het vloeiend het volgende is er enorme button delay, alleen heb ik niet het idee dat beide spelers dezelfde issues hebben. Zo speel ik potjes tegen veel betere teams die ik helemaal kapot speel om vervolgens een minder team te treffen en iedere speler heeft een extra touch nodig bij een pass of schot, Waardoor je dus verliest van Fifa 20 ipv de speler.

Het aanbod in FUT vind ik persoonlijk dit jaar erg sterk met OTW Ndombele Scream Dzeko en Ozil toch al 3 leuke kaarten aan de hand van objectives bij elkaar kunnen krijgen, vind ik ICON swap erg gul van EA tov de prijzen van de icons op de markt. Het wordt zo toch voor iedereen mogelijk de betere (niet de beste) icons te kunnen gaan gebruiken, al pusht het mensen om te kiezen voor untradable rewards en dus minder munten in omloop zal goed zijn voor het verkopen van fifa punten. De SBC's zijn over het algemeen wat over prised (op de OTW Promes en Scream Hulk na) maar door dat sbc's volgens mij minder gedaan worden zijn de prijzen van spelers op de markt ook lager vooral keepers van 88+ zijn koopjes tov vorig jaar.

Ik heb dit jaar de champions editie gekocht om eerder te kunnen spelen verder zou ik nooit een euro extra uitgeven aan fifa. Aan de hand van handelen en de bronze pakketjes is er toch vrij makkelijk aan coins te komen en een competetief team te bouwen. Al heb ik persoonlijk het idee dat de "goede" spelers bijna niet beter zijn als de goedkopere varianten en dan vooral de verdedigers. Zo vind ik Militao (81) bijvoorbeeld niet slechter in game aanvoelen als Lenglet (85) en kun je dus beter je coins gebruiken voor je voorhoede. De echte top spelers (van Dijk, Messi en Ronaldo bv) zijn wel aanzienlijk beter dan de "standaard"

In veel reviews wordt het pay to win princiepe binnen FUT heel erg aangehaald persoonlijk ben ik geen voorstander van pakketjes voor echt geld maar weet ik mijzelf ieder jaar best wel staande te houden zonder echt geld uit te geven. Ook vind ik dat EA je veel gratis content geeft waar je naar toe kan grinden of dus kan kopen. Het is je eigen keus en een maand na de release hebben de topspelers zich toch al los gespeeld van de middelmaat waardoor je tegen mensen speelt met een vergelijkbaar niveau en is het verschil tussen Militao (ong 5k) en Lenglet (ong 115k) dus minimaal.

Mijn team op dit moment
CAM Firmino
RB Mane
SP Luis Suarez
LB Salah

Al met al een goede footie vanuit EA's kant eentje die E-Footbal PES 2020 in mijn ogen compleet weg blaast door het gebrek aan content daar. De verbinding is met vlagen slecht iets wat aangepakt moet worden maar de basis gameplay is in mijn ogen stabieler als voorheen en vind ik leuker als bv vorig jaar. En dan neem ik de scrippted losses (of overwinningen) af en toe met forse tegen zin en wat binnen monds gevloek maar op de koop toe.

3.5

avatar van Autobahn
Ik vind deze versie al weer een stuk beter dan fifa 19. Het speelt beter, de spelers bewegen beter, het is vloeiender en andere commentatoren geven dit spel weer iets nieuws. Alleen het verdedigen vind ik raar, want dan denk ik de bal gewoon te hebben, gaat de tegenstander ermee aan de haal. Ook het keepen vind ik soms vreemd: bijvoorbeeld een hoge bal die de keeper normaal gesproken simpel moet kunnen vangen, stompt ie ineens over of iets dergelijks. Maar ik vermaak me prima!