eFootball PES 2020 (2019)

Alternatieve titel: Pro Evolution Soccer 2020

PlayStation 4 / PC / Xbox One
Sports

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

eFootball PES 2020 stelt je in staat de leiding te nemen over jouw droomclub, en deze naar de top van het globale voetbal te begeleiden. Tal van bekende spelmodi maken opnieuw hun opwachting. Zo kun je wederom aan de slag in de Master League, myClub en Career -modus. Nieuw is de Matchday-modus, waarin elke week één wedstrijd centraal staat, bijvoorbeeld tussen Barcelona en Arsenal. Kies één van deze teams en verzamel gedurende de week zoveel mogelijk punten in online één-op-één duels. Daarnaast maken iconische voetbalmanagers hun opwachting in de Master League. Stuur je team aan via de hand van Zico, Cruyff of Maradona.

Na een aantal dagen weer fors de Master League gespeeld te hebben ben ik persoonlijk erg teleurgesteld in PES en slaat de naam E-Footbal nergens op, of PES beter of slechter zou zijn dan Fifa maakt niet eens uit want ook met dit deel gaan ze de populariteits strijd met EA's Fifa niet winnen.

Waar de licenties voor vele een opstakel zijn is dit op de PS4 en PC totaal geen issue meer aangezien het harde werk van PES Universe en de bijzonder goede option files is iedere grote club toch present in deze footie. Echter de presentatie van PES 2020 is erg matig de generieke spelers zijn plastieken gedrochten wat anno 2019 toch echt niet meer kan, dit is ook iets wat Konami (ondanks een kleiner budget) echt wel verweten mag worden, waar Barca Liverpool er wel redelijk uit ziet is Willem II - Groningen een drama. Ook lang niet alle "geface scande" spelers zien er goed uit, sommige lijken wederom op een soort paspop van desbetreffende speler Ik vind het esthetisch sowieso allemaal nog steeds middelmaat binnen PES en wordt er volgens mij niet echt vooruitgang geboekt. Zonde aangezien er op deze manier nooit meer een concurent komt voor Fifa wat de laatste jaren ook steeds weer meer de middelmaat weet te vinden. Ook schandalig dat er bij wederom bij de release niet de juiste rosters zijn, ondanks een lullig excuus slaat dit wederom gewoon nergens op dat je bijna 2 weken na de transfer periode dit nog steeds niet op orde kan hebben.

De gameplay was jaren lang sterk binnen PES en hierin vind ik het ook (na een jaar lang Fifa 19) erg matig het ziet er allemaal net niet uit en het reageert voor mij allemaal net te laat en is de AI vooral vervelend (online niet gespeeld) het is stroef en stroperig en spelers maken "bijzondere" keuzes. Is het slecht nee dat niet perse. De gameplay is ook meer gebaseerd op jou als speler en de randomnes van Fifa heeft het veel minder maar er zit voor mij te weinig flow in, iets wat ze bij Fifa er wel in krijgen en voor mij persoonlijk meer bevalt tov wat PES bied iets wat ik jammer vind aangezien ik ook jaren plezier heb gehad met de ML van PES.

Hier bij komt ook wederom het veelste karige aanbod aan game modes en een FUT ripoff waar ik echt niet van begrijp dat Konami er geen moeite voor doet om een beetje (overzichtelijke) content te leveren. Eigenlijk is PES ook door het gebrek van licenties en dua game modes geen 60 euro waard en zou 20 euro een veel redelijkere prijs zijn, puur ondat Fifa voor de zelfde prijs veel en veel meer boeiende content deliverd iets wat ze de afgelopen jaren vooral binnen FUT goed doen, zorgen dat je altijd voor iets kan spelen en er altijd iets te verdienen is het is ook nog eens overzichtelijk wat je moet doen en hoeveel moeite het gaat kosten.

Al met al vind ik PES geen goede footie heeft het zeker zijn charmes (de snoeiharde schoten in het dak van de goal bijvoorbeeld). Konami doet zich zelf eigenlijk misschien nog wel meer te kort dan het eeuwige graaien van EA en levert een erg matig product wat in de basis niet eens zo heel slecht is dit met de erg karige game modes is het geheel eigenlijk net niks. 2.0. Vind het toch jammer aangezien ik na 2 maanden toch wel weer helemaal in een footie wou duiken nu maar wachten op Fifa.

Toch vind ik deze beter dan FIFA op sommige punten bij FIFA is tegenwoordig ook het balans weg (speel het al vanaf FIFA 2000 ) met wedstrijden die nog net geen basketbal uitslag kennen. Daarnaast draait alles om snelheid. een speler met dezelfde rating en fysiek sterk is , is haast overbodig

Daarnaast ben ik enorm fan van de Master League. Voor de tacticus is het diepgaand genoeg , en voor iemand die daar minder behoefte aan heb is het ook speelbaar (indien je het juiste niveau selecteert)

Online zitten er een paar aardig modus in .

Daarnaast bij de update 21 komt pes er ieder geval openlijk voor uit dat het een update is (was ook niet full budget . Iets waar FIFA ook een handje van heb (wat wel full budget is )

3'5