Fell Seal: Arbiter's Mark (2019)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Strategy / RPG

Ontwikkeld door 6 Eyes
Uitgegeven door 1C

Eeuwen geleden heeft een machtig beest de wereld in puin en as gelegd. Het was toen dat de onsterfelijken voor het eerst optraden en het beest onschadelijk maakten. Om ervoor te zorgen dat het beest nooit meer zou opstaan werd de orde van arbiters in het leven geroepen. Een daarvan merkt dat er diepgaande corruptie gepleegd wordt die het lot van de wereld zal beïnvloeden.

Geinig, net GOTY podcast gehoord en iemand koos deze, omdat ie enorm dicht bij FF tactics komt...

Heb het al diverse malen in Sales zien voorbij komen op Steam en Xbox shops maar nooit toegehapt omdat ik nergens echt een degelijk, informatieve review heb gezien. En het is een genre waar toch tegenwoordig best wat concurrentie in is.

Sinner schreef:

Toegehapt! Nu voor de helft in de PS4 store. Op YouTube zijn er genoeg reviews te vinden inmiddels en genoeg positieve. Wat me opviel is dat de portretten een totaal andere stijl hebben dan de poppetjes zelf, toch vind ik het er fraai uitzien, zeker de omgevingen en ik heb zin om meer van dit soort games uit te proberen. In het ergste geval is het een Dark Crystal: Age of Resistance Tactics en in het beste geval een soort Fire Emblem.

avatar van FlorisV
En...helaas is het een soort Dark Crystal: Age of Resistance Tactics, maar dan nog houteriger. Wat heb ik me verkeken op dit spel! De mooie achtergrondjes kunnen niet verbloemen dat het spel niet mooi afgewerkt is. Zoals me al opviel wijken de portretten best wel af van het uiterlijk van de karakters. Maar voor de gameplay is dit dus ook echt een enorm probleem. Want je kunt niet zien wat je actieve karakter is, anders dan goed precies in het midden van je scherm kijken. Verder zijn de controls lang niet zo soepel als in Disgaea 5. Een verbetering ten opzichte van dat spel is wel dat je kunt bepalen welke kant je karakters opkijken na een actie. Een enorme verslechtering is het niet kunnen draaien van de camera. Dit is meteen in het eerste level al een afgang, als een vijand een steeg in loopt waar je hem niet eens meer kunt zien.

Ik had echt het idee dat ik een afgeraffelde beta versie aan het spelen was. Met meer zorg en aandacht voor gameplay en wat grafische elementen (die portretten van custom huurlingen zijn echt slecht) had dit best een goed spel kunnen worden maar helaas.

De fysieke Japanse versie speelt blijkbaar in het Engels. Vandaag opgesnoept voor een relatief kleine 30€, inclusief verzendingskosten (11€). Het is bijna bizar hoe goedkoop amazon verstuurt vanaf Japan. De bestelling is er na 4 dagen al en geen enkele bijkomende kost. Volgens mij zou het met prime zelfs nog goedkoper gaan. Verbaast me enorm!

avatar van FlorisV
Ik wilde het nog een tweede kansje geven maar Banner Saga trok te hard aan me! Heb het idee dat ik daar nu toch wel fan genoeg van ben geworden om de hele Trilogie te spelen. En dan wil ik de copycat Ash Of Gods nog wel spelen.