Luigi's Mansion 3 (2019)

Alternatieve titel: Luigi Mansion 3

Nintendo Switch

Ontwikkeld door Nintendo

Luigi wordt samen met Mario en zijn vrienden uitgenodigd voor een verblijf in een luxe hotel. Zijn droom spat echter al snel uiteen wanneer blijkt dat die vakantie een listig plan van King Boo is om Mario en de rest te vangen. Luigi zal zijn angst opzij moeten zetten om de anderen te redden. Gelukkig wordt onze groene held op sokken wederom bijgestaan door professor K. Wibus. Gebruik de verbeterde Spookzuiger G-00 om spoken op te zuigen en tegen de grond te slaan, of roep Gooigi op. Deze groene dubbelganger kan obstakels overwinnen die voor Luigi een brug te ver zijn. Speel in je eentje en wissel zelf tussen Luigi en Gooigi, of nodig een vriend uit om samen te griezelen.

avatar van TonyTHorror
Eigenlijk gekocht om co-op te spelen met m'n vriendin, maar bleek toch iets te lastig te zijn (ze is meer van de échte 2D platformers, zoals Rayman Legends (2013) ). Dus dan maar zelf uitspelen... en 9,5 uur later is dat gelukt. Denk dat het voor de meeste spelers richting de 10 uur zal bieden. De rek is er na die tijd ook wel uit, prima lengte. Typisch Nintendo verder; solide gameplay mechanics, creatieve puzzels en een hoop geinige details in het level design en de interactie met alles wat zich daarin bevindt. Het hoeft eigenlijk niet gezegd te worden, maar dit is een must have voor iedere Switch-eigenaar.

TonyTHorror schreef:

En je cijfer?

Ik heb nog een lijstje games liggen waar ik mee begonnen ben, maar weer in moet duiken. Maar wil deze ook heel graag kopen zeg.

Ligt het aan mij of is dit spel echt moeilijk....?
Ik heb soms het gevoel dat ik op de hard modes aan spelen ben.

En zo versla ik een eindbaas ook weer in 10 minuten!.
Wat een heerlijk spel is toch...

Pffff die ghost boss in badeend was echt frustrerend.
Game is fantastisch, geniet er enorm van, maar de besturing laat soms wel wat steekjes vallen.
Met name het besturen van die opblaasbare eend is verschrikkelijk!!!

Ja die besturing is het enige minpuntje tot nu toe...
Maar die neem ik op de koop toe.

avatar van Princess Piranha
Haha, die zwemband vond ik ook echt heel lastig om onder de knie te krijgen! Na twee keer verliezen hadden mijn vriend ik geswitcht en was hij Luigi en ik Gooigi. Toen lukte het in vijf minuten ofzo. Hij is iets beter in gamen dan ik

Voor de rest vind ik het gelukkig meevallen!

avatar van Princess Piranha
"Uitgespeeld!", zojuist de eindbaas verslagen. Dit is echt een game waarbij je continu aan het genieten bent. De vorige twee Luigi's Mansion games hadden ook al een geweldige sfeer en persoonlijkheid. Maar bij deze game doen ze er nóg wat schepjes bovenop! De belichting is erg goed uitgewerkt. Licht en schaduw zien er super mooi uit en ook alle verschillende soorten materialen zijn mooi uitgevoerd. Er zit veel humor in de game en veel kleine details maken het ontzettend GEESTig. Tijdens de intro scene lagen mijn vriend en ik helemaal dubbel toen Luigi plots inslaap viel Deze punten werden allemaal versterkt door fantastische animaties! Heel levendig en uitgebreid, het geeft zoveel meer persoonlijkheid en emotie mee. Vooral de animaties als Luigi schrok van iets waren zo leuk en grappig om te zien, maar bijvoorbeeld ook hoe Mario in het laatste stuk van de game als een soort hyperactieve Rambo door deuren rende en snel verder wilde.

Niet alleen het uiterlijk was goed gedaan, ook de gameplay en level design was echt goed! Heel knap hoe ze elke verdieping een eigen thema hebben gegeven én dat het niet herhaaldelijk aanvoelde. Er waren steeds weer interessante en nieuwe soorten puzzels te vinden. Naast de verdiepingen waren de mini bosses ook interessant! Toch steeds weer nadenken hoe je die specifieke boss kon verslaan. De balans tussen puzzels oplossen, spookjes bevechten en rondlopen/ontdekken vond ik erg goed gedaan. En dan is er natuurlijk ook nog Gooigi. Heel eerlijk, toen ik die voor het eerst zag in trailers enzo, was ik niet echt een fan. Duidelijk een gimmick die mij niet zo uitgebreid leek. Gelukkig was mijn eerste indruk niet goed! Het bracht toch een stuk meer met zich mee. Soms iets ieder voor zich iets oplossen en soms krachten bundelen. Ook die balans was redelijk, het was niet zo dat Gooigi maar af en toe iets kon/mocht doen. En het bracht natuurlijk een co-op optie met zich mee! Ik heb eigenlijk alleen maar co-op mode gespeeld samen met mijn vriend. Hier zit dan ook een klein minpunt, want het duurde echt te lang voordat de co-op optie er überhaupt was. Nogal een domper als je lekker samen klaarzit en maar één iemand kan spelen. Ik vond het zelfs zo oncomfortabel lang dat ik ging twijfelen of we iets hadden gemist, of dat we co-op ergens moesten aanzetten. Voordeel hoe het nu is uitgevoerd, is dat het logisch en mooi in het verhaal verwerkt zit.

Voor het wachten op de co-op en een paar kleine issues geef ik het toch geen volle 5* en wordt het 4,5*! (Al twijfel ik eigenlijk nogsteeds over de score... Sterker nog, ik ga zelfs een plekje zoeken in mijn Top 10!) Ik heb zóveel genoten van deze game en de uitwerking was echt PRACHTIG. Maar ook de humor en de leuke gameplay dragen bij aan mijn enthousiasme voor deze game. Voor mij persoonlijk absoluut Game of the Year

Princess Piranha schreef:
Voor mij persoonlijk absoluut Game of the Year

Fijne review.

Ben nu nog even bezig met het uitspelen van lopende games, maar Luigi's Mansion 3 gaat begin 2020 mijn eerste aankoop van het jaar worden. Heel veel zin in. Voorgangers overigens niet gespeeld.

avatar van Maxigames
Ik heb 'm inmiddels uitgespeeld, deze game bevat toch een zeer behoorlijke hoeveelheid content en dan heb ik nog niet eens alle verzamelobjecten gevonden. Ik kan niet anders zeggen dan dat het van begin tot eind een erg goede ervaring is. Het is mooi te zien hoe interactief de omgevingen zijn, hoe goed alles geanimeerd is, maar ook qua gameplay is er voldoende variatie en uitdaging in gevechten en puzzel elementen. Er zijn toch wel een hoop momenten geweest dat ik geen flauw idee had hoe ik dingen moest aanpakken, het geeft dan wel voldoening als je het na van alles proberen ontdekt. Luigi heeft dan ook een behoorlijk aantal technieken tot zijn beschikking en dan is er ook nog de samenwerking met Guigi die zich handig door rioolpijpen kan laten stromen of zich door tralies heen kan duwen

De game mag dan niet zo groots en uitgebreid zijn als een Zelda of main-line Mario game, in kwaliteit doet het er naar mijn mening niet voor onder. Dit voelt toch wel als een klassieker die ik over jaren rond de Halloween periode nog zou willen herbeleven. 4,5*

Mag er zeker zijn ja.

Een paar kleine puntjes die wat beter gekund hadden. De intro die niet 2P-friendly is, is een jammerlijk begin. De baas met het zwembandje is er eentje die wel wat extra aandacht verdiend had, want redelijk frustrerend. En ook de laatste versie van de eindbaas, met de timer vond ik niet bepaald geslaagd.

Daar tegenover staat een spel vol variatie, waar elke verdieping weer iets nieuws weet te bieden. Waar elke kamer vol grappige details zit. Waar puzzels net moeilijk genoeg zijn om er hier en daar een paar te missen, maar wel steeds voldoening geven als je ze uiteindelijk toch weet op te lossen. Ondertussen zijn we bezig alle Boos en Gems te verzamelen, ook dan zie je hoeveel detail er in dit spel gestoken is.

Het is inderdaad niet al te lang, maar op zich zijn we er toch zo'n 20 uurtjes mee bezig geweest, wat helemaal niet mis is. Echt heel moeilijk is het verder ook niet, Gooigi is een geweldige toevoeging (en een perfecte 2P toevoeging voor mensen die niet volwaardig willen meespelen, maar toch best wat te doen willen hebben).

Mnee, had er in het begin misschien niet zoveel zin in als in bepaalde andere spellen, maar deze is echt een volwaardig Nintendo spel. Spelvreugde van begin tot einde, hopelijk laat een volgend deel niet zo lang meer op zich wachten.

Fijne game die je met je kind (4 jaar) kan spelen. Gooigi die perfect is om mee te laten spelen, omdat deze zelden in lastige situaties terecht kom (en bovendien ook niet dood kan gaan) Zo hebben ze het gevoel dat ze toch helemaal meedoen in de game.

Ik mis wel een beetje een 'new game plus' optie met een hogere moeiljlkheidsgraad. De game is wel te makkelijk voor de gevorderde gamer.

Het badeendje moet gewoon een fout zijn. Het is niet onmogelijk te besturen maar wel heel onlogisch. Niet des nintendo's

Rujar schreef:

Is een game in een donker spookhuis vol spoken niet te eng voor een 4-jarige?

Manny Calavera schreef:

Is een game in een donker spookhuis vol spoken niet te eng voor een 4-jarige?

De game kent geen spanning (Kindvriendelijk context) Hij moet ontzetend om Luigi en die spoken lachen.

Gister uitgespeeld ( nog niet alle jewels en boo’s )
Erg vermaakt met deze sfeervolle game.
Her en der wel een aantal maal, meer dan me lief is, geërgerd aan de controls, jammer.

Heb de game sinds kort in bezit. Helaas nog niet al te lang gespeeld, maar wel een eindje. Wat me opvalt is dat dit pure Nintendo kwaliteit weer is. Zoveel details, kleur, verrassingen, creativiteit.
Wel vind ik de besturing een beetje stroef. Om je as heen draaien en mikken met je stofzuiger vind ik maar moeizaam gaan. Ben ik hier de enige in?

avatar van Onderhond
Nee, en wacht maar tot je het zwembad tegenkomt. Hopelijk ben je een geduldig gamer

Onderhond schreef:

Ik ben meer de gamer die gaat schreeuwen tegen de tv en de controller heel boos neer legt. Ga er niet mee gooien, da's me te duur

Wel jammer hoor, Nintendo is juist meester in spelers de volledige controle te geven. Mario Odyssey speelde als een malle.

Nou verwacht ik niet dat Luigi's Mansion 3 onspeelbaar gaat zijn, maar matige controlls zijn altijd wel een afknapper. En dan speel ik nog met een pro controller.

avatar van Onderhond
Het is eigenlijk één baas die gewoon hysterisch irritant is. Maar volgens mij is het verschil met dit spel en Mario dat LM3 niet écht in-house Nintendo is? Er zal vast een hoop quality control gebeurd zijn, maar als ik het goed heb is het uiteindelijk wel een andere studio die dit gemaakt heeft.

Verder wel eens dat het een beetje on-Nintendo is. Besturing is door het gehele spel niet optimaal, maar omdat het verder ook niet echt een moeilijk spel is valt dat minder op. Die ene baas is alleen hell. Ook de enige keer (buiten de eindbaas) dat we doodgegaan zijn.

avatar van richiedoom
Nou wil ik niet bijdehand doen, maar de eindbaas in het zwembad hebben mijn viriendin en ik zonder dood te gaan gisteren in 1 keer verslagen...

Fantastische, verslavende game zeg! We zitten nu op verdieping 12 en we proberen gelijk alles te verzamelen wat er te verzamelen valt. Ik vind het op die manier nog een behoorlijk lange game eigenlijk. Lang genoeg in ieder geval.

Review volgt!

avatar van Princess Piranha
In één keer?!?! Haha, dat is wel een applaus waard hoor!

Ik moet de game denk ik nog voor 2/3e deel spelen. Tijdje gespeeld, toen kwam er een nieuwe game en toen lag deze weer in het doosje. Niet terecht, want het is een fantastische game.

Princess Piranha schreef:
In één keer?!?! Haha, dat is wel een applaus waard hoor!

Misschien komt het omdat ik extra gewaarschuwd was door jullie.

Zo, het zit er op!

Na 24 uur gamen rolden de eindcredits voorbij. Hierin hebben we ook alle juwelen in het hotel gevonden en alle Boo's gevangen. De perfecte lengte voor een game als deze.

Allereerst complimenten voor de enorme variatie per verdieping. Het was elke keer weer een aangename verrassing om de lift uit te stappen en je in een compleet andere wereld te wanen dan de vorige. Je doet in principe op elke verdieping hetzelfde. Kamers verkennen, juwelen zoeken, alles opzuigen wat op je pad komt, spookjes vangen, eindbaas verslaan en liftknop bemachtigen. En toch bleef dit tot aan het einde toe leuk, dankzij die variatie in locaties. Het is moeilijk om een favoriet aan te wijzen, maar vooral de filmstudio blijft me bij.

Ook de humor is leuk. De schrikreacties van Luigi bijvoorbeeld, of het taaltje wat gesproken wordt. Ik kon er telkens weer om glimlachen. De eindbazen boden veel humor, erg leuk gedaan en ik moet zeggen dat de bossfights zelf ook stuk voor stuk erg leuk waren. Zoals gezegd, de gevreesde badeend vond ik uiteindelijk wel meevallen. De enige uitdaging vormde King Boo op het einde, maar ook die hadden we relatief snel verslagen.

Als ik het dan over de moeilijkheidsgraad heb, deze was over het algemeen goed gebalanceerd maar voor mij toch net iets te makkelijk. Als je zorgt dat je altijd voldoende botten bij je hebt, is het eigenlijk een fluitje van een cent. Ik ben denk ik in heel de game nog geen 10 keer 'flauw gevallen', dat ben ik eigenlijk niet gewend van Mario games (Odyssey bijvoorbeeld, erg pittig richting het einde). De moeilijkheid zat 'm meer in het zoeken van juwelen en oplossen van puzzels. Soms duurde het even voordat je het doorhad en bij een vijftal juwelen moesten we toch even Youtube raadplegen (waarna je je kneiterdom voelt als je ziet hoe gemakkelijk de oplossing was).

De gameplay is erg goed, verslavend zelfs. Je blijft alles maar opzuigen in de hoop iets geheims te ontdekken. Het enige minpuntje hieraan vond ik alle Boo's verzamelen. Deze spookjes waren veel te eenvoudig om te vangen, waardoor het een beetje voelde als grinden (lees: schatkisten vinden in Assassin's Creed). Erg leuk vond ik de wisselwerking met Gooigi. Hoe dit als multiplayer in de game is geïmplementeerd vind ik perfect. Uitdagend was het voor mijn vriendin, maar niet frustrerend moeilijk. Vandaar dat we hier samen enorm veel plezier aan hebben beleefd.

Over de graphics kan ik ook alleen maar lovend zijn. Typisch Nintendo uiteraard, maar de vormgeving van het hotel en de spookjes vond ik prachtig.

Aan iedereen die co-op op de bank wil spelen, haal deze game in huis. Haal deze game sowieso in huis, ook al speel je alleen. Kan zich wat mij betreft meten met de allerbeste games op de Switch!

Luigi's Mansion 3 straalt vooral sfeer uit. Wat een geweldige setting is dit hotel, waarbij elke verdieping een unieke stijl heeft. Ik heb heel lang geleden wel eens kort het origineel gespeeld, maar niet zo lang en daarna heb ik de franchise nooit meer aangeraakt. Maar dit derde deel leek me door de reviews en de beelden zo charmant dat ik er toch weer mee aan de slag wilde.

Het is misschien wel een van de mooiste Switch games die er is. Zoveel mooie kleuren en ontworpen locaties, maar het is niet alleen maar decoratie, want ik heb zelden zo'n interactieve game gespeeld. Alles is op te zuigen en overal zijn geheimen te ontdekken. De game moedigt je dan ook uit om creatief en ondernemend te zijn. Eigenlijk loont het gewoon om op elk object een pijl te schieten of de stofzuiger aan te zetten. En zeker als je Gooigi erbij krijgt kan je nog creatiever te werk gaan doordat je groene kopie overal doorheen kan glibberen en op plekken kan komen waar jij het niet kan. En soms moet je gewoon samenwerken. Het duurde wel even voor ik door had dat je samen een object om moest laten draaien met je stofzuiger, voordat je een bepaalde winkel in kon. Nintendo haalt echt alles uit deze game als het om de beelden en de interactiviteit gaat. Ook de cut scenes zijn van erg hoog niveau.

Qua gameplay speelt het ook lekker, maar is het wel af en toe behelpen met de controls. Ik verwacht geen bewegingsvrijheid zoals in Mario Odyssey, maar een tikje soepeler had het soms wel gemogen. Het spokenvangen zelf is wel weer verrassend smooth om te doen, eigenlijk moet je gewoon altijd tegengas in de andere richting geven. Dat went snel en het blijft ook bevredigend om zo'n spook een pak rammel te geven. De bosses zijn weer een ander verhaal, zij dwingen je om creatief te na te denken. Zo had ik bij de chef-kok pas na minuten door dat je zijn koekenpan als tegenwapen moet gebruiken, omdat ik dacht dat je hem met het fruit neer moest schieten. Het houdt de game fris, al ben ik niet zo'n levelboss fan in games. Maarja, dan zit je hier verkeerd. De boss-spoken ieder geval wel prachtig ontworpen, of het nu een enorme piano of een bewaker met een waterpistool is.

Luigi's Mansion 3 is ieder geval een topgame, zeker ook door de humor en de verwijzingen en knipogen naar Nintendo en het spookhuisgenre, en mag zich voegen bij de betere games op de Switch.

Enerzijds is Luigi's Mansion 3 visueel gezien een schitterend spel. Het licht- en kleurengebruik in het donkere hotel ziet er bij vlagen prachtig uit. Dat nota bene de dappere angsthaas Luigi dit soort taferelen moet meemaken, maakt het geheel van begin tot eind een hilarische ervaring. De humor en interacties tussen de personages vervelen nooit.

Daarnaast zijn de puzzels over het algemeen best leuk bedacht. Nou verwachtte ik geen breinkrakers in een spel dat overwegend op kinderen is gericht, maar ik schaam me bijna om te zeggen dat ik bij sommige puzzeltjes niet altijd even makkelijk uit kwam.

Anderzijds kan de besturing behoorlijk onintuïtief aanvoelen. Vooral in het begin was ik erg aan het struggelen met de besturing, totdat ik er achter kwam dat je juist níét te veel moeite moet doen. Het merendeel van het richten en dergelijke gebeurt namelijk grotendeels automatisch. Bij mij klikte dat pas redelijk laat (lees: langer dan nodig), maar heel intuïtief wordt de besturing nooit. Met name bij sommige bazen valt dit in negatieve zin op. Dat perspectief van een vaste camerapositie helpt daar niet echt mee, al is dat ook wel beetje de charme van Luigi's Mansion.

Daarnaast is het tempo niet altijd consistent. Vooral richting het laatste derde segment kakt het tempo behoorlijk in. Dat merk je bijvoorbeeld aan de latere verdiepingen, die soms maar uit één ruimte bestaan en/of in het algemeen gewoon veel minder gedetailleerd zijn. Dan had ik liever 10 consistent uitgediepte verdiepingen gezien, in plaats van 15 verdiepingen die niet allemaal hetzelfde niveau behalen. Dat tempo krijgt ook een dreun door bepaalde backtracking. Vanwege spoilers ga ik daar niet inhoudelijk op in, maar op een gegeven moment moet je tot driemaal toe meerdere verdiepingen opnieuw bezoeken voor een korte tijd. Dat kunstmatig verlengen van de speelduur doet afbreuk aan het tempo.

Al met al een schitterend uitziende taart die duidelijk met veel liefde gemaakt is, maar toch minder lekker smaakt dan 'ie eruit ziet.

avatar van bettafish14
Toch veelal positieve reacties hier, zit al een tijdje te kijken naar deze game. Denk toch dat ik hem maar eens ga halen.

avatar van thoyouknow1980
Vreemde eend in de bijt
Ben al een flinke tijd bezig met deze game,en ondanks dat het zn charme heeft toch niet helemaal mijn ding.
Dat zit hem voornamelijk in de frustrerende besturing
Naar mijn mening werkt dat gewoon niet goed,bij het verkennen van het hotel is het niet zo'n probleem.
Maar bij de vele eindbazen wel,en dan word het meer trial en error dan lekker gamen.
De graphics en het hele idee erachter kan ik wel waarderen❤️
Mischien moet men dat eens in een volledige 3d stijl zoals bijv.Mario sunshine proberen,dat lijkt mij beter.
Al met al niet verkeerd deze game,maar het moet je maar net liggen.