Ys IX: Monstrum Nox (2019)

PlayStation 4 / PC / Nintendo Switch / Google Stadia / PlayStation 5

Ontwikkeld door Nihon Falcom
Uitgegeven door Nihon Falcom en Nippon Ichi

Het verhaal speelt zich af in Balduq – In de regio Gllia, in het noord-oosten van Eleria. De Romun hebben dit gebied onder controle. De stad staat met name bekend om zijn gevangenis en extreem hoge muren. In deze setting komt Adol Christin terecht. Net op het moment dat een verschijnsel genaamd Monstrum de kop op steekt.

Hoop dat deze ook naar het westen komt, pretty-please!

Zou me al sterk verbazen als dat niet het geval gaat zijn aangezien de laatste paar delen hier ook verschenen zijn. Weer zo'n reeks die ik ooit nog een keertje wil uitproberen. Hier heb ik dus werkelijk nog niet 1 spel van in mijn collectie...

Kunt de versie op DS of PSP van de eerste 2 delen eens van mij lenen. Heel origineel en simpel vecht-systeem, maar met een verbazingwekkende diepte en interessante boss-fights. Deel een is in een paar uur uit te spelen.

Grovonion schreef:
Kunt de versie op DS of PSP van de eerste 2 delen eens van mij lenen.

Bedankt voor het aanbod! Maar denk dat ik ze vroeg of laat wel eens in een Steam sale koop of kijk of ze ergens te verkrijgen zijn op een van de handhelds tegen een leuke prijs. Leen niet zo graag games ivm mijn backlog. Voelt altijd als cheaten ?

Deel VIII was awesome. Was wel voor de Vita gebouwd en toen geport naar PS4, PC en later Switch. Dat zag je er wel aan af, maar het speelde zo soepel en was zo'n mooie wereld dat je dat 4 granted nam.

Deze trailer doet vermoeden dat het grafisch niet echt veel beter wordt. Echter, de game lijkt nu wel voor de PS4 gebouwd te worden. Vraag me af of ze daar nu wel weer mee weg gaan komen.

avatar van Maxigames
Ik hoop dat deze uiteindelijk ook nog naar de Switch komt, aangezien ik daar het vorige deel op gespeeld heb, maar ik hoop vooral dat het qua beleving in de buurt komt.

Engelstalige Gameplay trailer toegevoegd, en komt naar Switch, Maxigames! Localization pas in 2021 gereed though :s

Ook alvast een review opgeduikeld: Ys IX: Monstrum Nox - Rainfall Review - YouTube
Ivm spoilergevaar heb ik het filmpje alleen gegrasduind, Geen sfeervolle cutscenes blijkbaar, iets meer bewegingsvrijheid en lijkt alsof het bouwen van je basis zoals in Ys VIII ook is losgelaten...Dus denk iets minder dan Ys VIII maar heb er toch wel weer erg zin in, alleen al door die typische soundtrack op de achtergrond van de review

om de wachttijd wat aangenamer te maken kun je nog steeds Ys 1 tem 7 spelen

Zelfs de allereerste is de moeite waard, heb deze op de Nintendo DS gespeeld.

Grovonion schreef:
om de wachttijd wat aangenamer te maken kun je nog steeds Ys 1 tem 7 spelen

Zelfs de allereerste is de moeite waard, heb deze op de Nintendo DS gespeeld.

Hou Memories of Celceta in de gaten in de PS store als ie weer es on sale gaat en ik net dan r geld aan uit wil geven

Deze hele reeks staat verspreid over diverse consoles en PC nog op mijn lijst

Begin maar alvast met Ys I op PSP of DS, is maar een spel van een uurke of 4 dacht ik.

Ja heb ergens een retrospective bekeken op youtube. Hoewel ik deze serie net zoals Dragons Quest en Tales of niet per se in 'order of' hoef te spelen. Aardig zou ook zijn als Nintendo de eerste 6 games op de Switch pleurt. De remakes van 3 en 4 heb ik dan wel op de 3DS maar V en VI zou ik ook wel graag hebben.

Net zoals gewoon alle delen van deze reeks ff porten. Het verkoopt uiteindelijk toch wel.

avatar van Maxigames
Na de geweldige ervaring van YS VIII een paar jaar terug was ik erg benieuwd naar het vervolg. Deel 8 leek een action RPG uit begin jaren 2000, maar had zo'n geweldige sfeer, gameplay, muziek en verhaal dat het een van de leukste games is die ik ooit heb gespeeld.
Of ik deel 9 net zo goed zou vinden was de vraag. In het begin was ik bang dat het niet in de buurt zou komen, maar nu ik het totaal gespeeld heb kan ik niet anders zeggen dan dat het toch weer de moeite waard was!
In principe heeft dit spel vrijwel alles wat 8 ook had, weer een fascinerende sfeer, geweldige characters een zeer boeiend verhaal en vergelijkbare gameplay. Het enige wat ik jammer vind is dat Falcom hier geprobeerd heeft wat meer open world feel te creëren, maar dit resulteert in een hoop grote loze ruimtes. Die grote loze ruimtes gecombineerd met dat in plaats van de mooie tropische setting van deel 8 nu de meeste gebieden een saaie, grauwe look hebben van rotsen en een middeleeuws stadje dat van hetzelfde gesteente gemaakt is. Dat maakt dat het regelmatig een zeer belabberde indruk geeft.
Op het eerste gezicht lijkt het daardoor een behoorlijke afknapper, maar al snel merk je dat dit spel qua gameplay en voornamelijk het verhaal en de characters echt weer top klasse is. De characters hebben allemaal facinerede eigen verhaallijnen en komen echt tot leven. Ook de sidequests zijn vaak erg goed en zorgen ervoor dat je helemaal op gaat in dit opzichzelfstaande eigenzinnige wereldje.
Kortom op het eerste gezicht lijkt deze dus een stuk minder als 8 door de groezelige eerste indruk, maar al snel merk je dat het verder heel vergelijkbaar is in kwaliteit. Deze games (Ys 8 en 9) zijn een beetje als twee ijsjes (Ysjes )van dezelfde ijsboer, maar in verschillende smaken (aardbei of pistache? ) totaal anders van sfeer maar met dezelfde basisstructuur en kwaliteit.

Ik snap dat Falcom wat probeert te vernieuwen, maar dan hoop ik dat ze toch wat op technisch vlak verbeteren (Nieuwe engine ofzo? Ach ik ben geen expert ) voor ze "open world" aspecten op een meer succesvolle manier kunnen toepassen en ook een grijze rotsachtige omgeving esthetisch mooi kan worden neergezet. Verder was dit echt weer een top ervaring die mensen die deel 8 goed vinden vast ook kunnen waarderen. Het verhaal en de characters laten zeker een indruk achter die lang zal bijblijven en qua gameplay zeer vermakelijk. 4*