Half-Life 2 (2004)

PC / Xbox / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Android
single player / online

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts, Vivendi en Sierra

Gordon wordt door de mysterieuze G-Man uit zijn stasis gehaald om orde op zaken te stellen in City 17. Een alienras, de Combine, heeft de macht op aarde overgenomen en alle mensen ondergebracht in steden. Het leven van Xen heeft zich gemanifesteerd in de gebieden buiten de beschermde steden maar juist daar zal Gordon naartoe moeten om de Combine te verslaan.

spelfreak schreef:
Welke Zal ik doen?
weet dat dit off topic is, sorry mods maar voor 1 keer.
orange box of bioschock 1 + oblivion+ mischien nog bioshock2 (op 1 disc blijkbaar:P )

neem orange box en beleef dit spel voor jezelf. Mij viel hij hard tegen, maar dat ben ik

spelfreak
als het goed is neemt mijn ma de orange box mee uit de stad. (terwijl ik lekker thuis zit te wachten )
Ben benieuwd.
(en wow, ik had er nog niet eens aan gedacht, maar bij de orange box zit ook tf 2 en portal 1. HELL YEAH!)

spelfreak
Heb de hele middag oranje doos gespeeld. Nog niet zoveel half-life, alleen maar het begin. Maar ik heb wel last dat ik de hele tijd gekraak hoor (en niet alleen bij hl ook bij tf2 en portal.).
Komt dit wel vaker voor of ligt dat aan mijn exemplaar?

avatar van wiiplayer
Haha! Wat zei ik je. Zie mijn post hierboven. Ik heb er ook last van.

Aah, haha
Maakt niks uit, op gegeven moment wen je eraan, en soms gaat het wel 10 minuten weg. Kleine irritatie meer niet, als de game goed genoeg is kan ik daar wel tegen

spelfreak schreef:
Komt dit wel vaker voor of ligt dat aan mijn exemplaar?

Heb nog nooit ergens last van gehad met mijn versie.

avatar van wiiplayer
Dat ligt aan een of andere patch. Erg irritant vond ik zelf.

avatar van ASman
Heb dit spel vroeger een tijdlang gespeeld.
Wie kent dit deuntje nog ?

Creepy Radio

*bibbert*

avatar van kobe bryant fan
Half-Life 2

Volgens mij is dit de perfectie. Nooit zal je denk ik een betere game spelen, het is allemaal tot in de puntjes uitgewerkt: de graphics die er zelfs na al die jaren erg goed uitzien, het boeiende verhaal, de sterke gameplay, de soms nagelbijtende actie scenes en de geweldige locatie's.

Het start mooi, het eerste hoofdstuk zorgt voor een inleiding binnen City 17.
Je komt van de trein en ze laten je wennen aan de realistische graphics waar je zelfs na een tijd misselijk van wordt. Na een spannende achtervolging, is het spel dan "echt" gestart.

Van spannende achtervolgingen op het water, lekker zombie's verslaan met de gravitygun, spannende actie in een gevangenis en gewoon lekker tot rustkomen en kijken hoe mooi Half-Life wel niet is vormgegeven?

De physics maken het spelen nog realistischer, zowel voor de puzzels of gewoon voor je Gravitygun. Het spel is eigenlijk 1 volledige wandeling vanaf de trein tot in de citadel.
Nee, geen overgangsfilmpjes, of irritante cutscenes.

De actie is werkelijk geniaal, van zombie's doden met een Gravitygun, tot grootse gevechten langs het water of aan een haven.
Er is erg veel variatie, vervelen doe je je geen seconde.

De geluiden zijn ook perfect, ieder geluidje klinkt realistisch.
De soundtrack is ook erg goed, de muziek speelt niet veel, maar als hij speelt voert hij de spanning op en is het nog meer genieten blazen.

5 natuurlijk!

avatar van LimeLou
Goede review! Ik zag je een paar keer op MusicMeter, maar nooit hier

kobe bryant fan

Hehe met muziek én games dezelfde smaak!

avatar van kobe bryant fan
Bedankt! En ja, ben erg actief op Mume hier wat minder.
Heb net Episode 1 uit, ben nu halfweg aan Episode 2. Wat een heerlijke serie games.
Waarschijnlijk schrijf ik ook wel een stukje bij de twee Episodes.

Episode 2 is heel erg goed daar heb je plezier aan, maar episode 1 was niet zo veel.

misterwhite
Vandaag eindelijk voor de 1ste keer uitgespeeld. Had ik al veel langer moeten doen want dit is een groots meesterwerk. Denk niet dat er veel shooters ook maar in de buurt komen van dit niveau. Een spel vol spanning en sensatie en dat op een zeer originele manier gebracht. Zoiets kunnen alleen maar de mensen van Valve.

Van het begin tot einde is het gewoon een adrenaline trip, het blijft echt mega spannend en soms ook erg uitdagend tot het laatste moment. De omgevingen, de wapens en de vijanden van perfect.
Het werd allemaal heel filmisch gebracht en dat gaf echt een mega cool effect.

Ik kan hier echt niets slechts over zeggen en alleen maar blijven over spreken vol lof. Kan alleen nog maar zeggen dat deze nu officieel behoord tot mijn grote favorieten. En als ik ooit hier een top 10 maak dat deze er zeker zou in staan.

En ervaring om nooit meer te vergeten!

avatar van bvonk
Mooi om te lezen misterwhite. Kan niet anders dan je helemaal gelijk te geven.

Als je ze nog niet niet hebt moet je Episode 1 en 2 ook zeker proberen.

misterwhite
Episode 1 & 2 staan klaar om gespeeld te worden

Jongens, ik zit te denken deze klassieker te proberen als ik klaar ben met de MGS-marathon en ik wil de Orange Box halen, zijn niet duur meer. Mijn vraag: ik zie dat zowel Half Life 2, episode 1 en episode 2 erop staan maar de voorkant doet me twijfelen. Komt bij mij net over alsof alleen episode 2 fysiek op disc staat en HL2 en Episode 1 als code of iets dergelijks. Ik kan er neit veel over vinden op 't internet, dus kan iemand iets voor mij bevestigen? Thnx.

Edit: even voor de zekerheid, ik wil de PS3 versie kopen...

avatar van dr channard
Mijn orange box is één disc met;

Half - Life 2
Half- Life 2 : Ep 1
Half - Life 2 : EP 2
Portal
Team Fortress2 multiplayer

Geen code dus. Je hebt een beginmenu, kiest je game en hopla je kan spelen.

dr channard schreef:
Mijn orange box is één disc met;

Half - Life 2
Half- Life 2 : Ep 1
Half - Life 2 : EP 2
Portal
Team Fortress2 multiplayer

Geen code dus. Je hebt een beginmenu, kiest je game en hopla je kan spelen.

Aaii relaxt, is goed man thnx! Dan wordt dan ff kopen

avatar van bvonk
Dat code gebeuren was voor de mensen die HL2 en Ep1 al hadden. Ze konden dan de orange box kopen en dan via een code de extra HL2 en ep1 aan een vriend schenken. Is dus niet van toepassing als je HL2 of ep1 nog niet had.

Uiteindelijk voor de 360 gehaald vanwege de frame-rate problemen en zo die hij zou hebben bij de PS3. Eerst Portal uitgespeeld en toen met HL2 begonnen. Inmiddels 8,5 uur of zo op de klok en ik ben ergens halverwege Nova Prospekt. Dus ik weet niet wat voor tempo dat is, maar ik neem vaak mijn tijd.

Ik vind hem verder on-ge-looooflijk langdradig. Ervaar ik op zich niet als nadelig als het maar goed gedaan wordt, ik ben nog niet afgehaakt dus zal wel iets goed zijn. Viel me alleen op. Morgen weer een paar uurtjes, de komende weken een beetje afwisselen met Super Mario Galaxy 2 en Dragon's Dogma.

mister-fool
Een van de beste spellen die ik in mijn leven heb gespeeld . Het tempo ligt moordend hoog: van de eerste tot de laatste minuut voelde ik me door de combine opgejaagd. Tel daar het uitstekende verhaal bij op en je hebt een adrenalinerit van jewelste. Het grootste pluspunt van dit spel zit echter in de gameplay. Deze verandert continue waardoor Half life 2 geen moment verveeld. 5*

avatar van Animosh
Om maar op een positieve noot te beginnen: Half-Life 2 is zonder twijfel de beste first-person shooter die ik ken. Het spel is zeer gevarieerd, verveelt vrijwel nooit, heeft passende, sfeerversterkende muziek en geluiden, ziet er (ook nu nog) verzorgd uit, heeft geen eindbazen (wat de algehele sfeer van het spel ten goede komt imo) en is voor een shooter erg volwassen (i.t.t. machoïstisch, puberaal, overdreven goor en wreed, volstrekt inhoudsloos, etc.). Maar dat betekent niet dat ik het ook een briljant spel vind. Dat ligt gedeeltelijk aan het genre: het neerschieten van honderden vijanden, het enorme contrast tussen de vriendelijke hoofdpersoon onder vrienden en de moordmachine onder vijanden, het simplistische goed-kwaad verhaaltje (is het nu echt slim om je te gaan verzetten tegen vijanden die zo machtig zijn dat een fractie van hun leger alle legers van de mensheid in 7 uur kan verslaan?) ... de conventies van shooters staan me gewoon wat tegen. Maar het ligt ook gedeeltelijk aan het spel zelf. Ten eerste hadden de muziek en/of omgevingsgeluiden mijns inziens een stuk aanweziger mogen zijn. Nu voelde het spel vaak wat sfeerloos aan. Ten tweede zijn niet alle vijanden leuk om tegen te spelen. Vooral headcrabs en manhacks zijn erg irritant - ze zijn niet moeilijk (want zwak) maar wel irritant, en dat komt de gameplay niet ten goede. Ten derde spreken de hoofdpersonages me geen van allen erg aan. Omdat Gordon niet spreekt en geen eigen (geprogrammeerde) wil heeft blijft zijn personage volstrekt leeg en oninteressant; Alyx's energieke vrolijkheid onder de meest verschrikkelijke situaties zorgt ervoor dat ook haar personage nooit geloofwaardig aanvoelt; de G-Man is overdreven mysterieus en excentriek; en Eli Vance voelt aan als een oude zeur (die, ondanks het bestaan van een militair buitenaards rijk dat zich over meerdere parallele universums uitstrekt, nog religieus is ook). Dr. Breen en Dr. Kleiner bevielen me beter, maar zijn uiteraard ook wandelende clichés. Ten vierde zijn sommige stukken van het spel (vooral in de laatste paar hoofdstukken, maar ook de puzzels van het spel zijn over het algemeen niet erg interessant) behoorlijk saai. En ten slotte - en dat is waarschijnlijk het belangrijkste - wordt het spel simpelweg nergens geniaal. Er was geen moment waarop de gameplay, het verhaal of de sfeer van het spel me echt in het spel trok. Het is consequent leuk om te spelen, maar een interessante meer-dan-slechts-vermaak-ervaring biedt het mij niet. 3* lijken me dus passend.

het simplistische goed-kwaad verhaaltje

Nu vind ik dat je dit nog niet helemaal kan zeggen aangezien de motieven van de combine nog niet helemaal duidelijk zijn maar het gaat er vooral om hoe dat verhaal verteld wordt. Geen enkele game doet het op de manier van Half-Life. Ja, cutscene-loze games zijn er wel meer maar Half-Life (deeltje 1) is daar mee begonnen en geen enkele doet het zo consequent als de Half-Life-serie.

Bovendien is het echt heerlijk gedaan hoe je de ontbrekende jaren van Gordon Freeman zelf moet invullen met de kleine hints die her en der in de game verstopt zijn. Het verhaal wordt je niet door de strot geduwd maar voor een ieder die verder kijkt dan zijn neus lang is is het grootste gedeelte wel te construeren.

avatar van Animosh

Fair enough, maar dat een vertelwijze (relatief) origineel is (in games althans) maakt haar nog niet automatisch fantastisch. Het grote theoretische pluspunt van zo'n vertelwijze is dat je je goed in een personage kan verplaatsen, maar omdat Gordon zo'n lege huls is lukt dat simpelweg niet. Verder ben ik het er wel mee eens dat het verhaal op een zeer subtiele wijze gepresenteerd wordt, en ook de eerstepersoons-vertelling is inderdaad verfrissend, maar die twee elementen hebben er bij mij niet voor gezorgd dat het spelen van Half-Life 2 een geweldige ervaring was, en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk wel om.

avatar van andnino
Nu ruim twee uur bezig, en heb me nog geen seconde vermaakt. Dat opgejaagde gevoel vind ik vooral irritant, ik vind de sfeer niet enorm bijzonder en van het verhaal heb ik tot dit punt zo weinig meegekregen dat ik amper kan zeggen wat het verhaal is...

Hoe lang moet ik nog blijven proberen voor ik een definitieve conclusie vel? Wordt het nog de moeite waard of kan ik beter afhaken?

Ik kan me wel een beetje vinden in je irritatie. Volgens velen is Ravenholm het vetste stuk in de game, dus ik zou voor jezelf kijken of je dat nog wilt zien. Voor mij werd het vooral tegen het einde heel vet, maar bijzonder vond ik het nooit worden.

avatar van andnino
DarthSolidKevin schreef:

Bedankt. Ik ga het nog wel even proberen, ik vind het anders ook zo zonde (ik heb hem in één keer gekocht met Episode 1 en 2).

nuf
Net uitgespeeld, en dat ging nog best snel!
Ravenholm, de uprising en de conclusie zijn de vetste stukken, en dat komt vooral door de sfeer die wordt neergezet. Ik baalde van het eindscherm, en dat is een goed teken meestal.. De opening is juist een wat minder stuk (het ontsnappen via een normaal gedeelte van de stad).

De kritiek hierboven over het ontbreken van muziek vind ik juist een pluspunt. De muziek is wordt heel beperkt ingezet, en dat doet juist goed aan de sfeer. Als er muziek is, is het een soort beloning. Een bijzonder moment, een hint naar opkomende actie of juist om een sinistere sfeer neer te zetten.

Zelf erger ik me dan ook niet aan een identiteitsloos (lees: stil) hoofdpersonage. Tenslotte: JIJ bent het hoofdpersonage. Als je een hoop vijanden verslaat zeg je immers niet 'Gordon schiet iedereen overhoop," maar, "Ik schiet iedereen overhoop". In bv. de Gears of War serie heb ik juist minder binding met de hoofdpersonages. Allemaal tough guys met hun eigen verhaal, maar ík ben het niet.

De controls (PC) in de source engine zijn subliem. Het was even klooien met instellingen maar dan werkte het ook superlekker. Je kunt redelijk improviseren, iets wat ik fijn vind. Draag je bijvoorbeeld een groot object om jezelf te beschermen tegen de kogelregen van de vijand? Ga je de hele zooi bombarderen shieten of schakel je eerst de turrets uit met granaten? Of... laat je het vuile werk opknappen door spinachtige wezens die je onder controle kan houden, of zelfs als decoy kan inzetten.

De moeilijkheidsgraad vond ik prima op hard mode. Grote wezens kunnen in een klap de helft van je levensenergie vernietigen, wat weer nieuwe tactieken afdwingt, zoals healthpacks in je buurt houden en nieuwe schuilplaatsen creëren, bv door autowrakken om je heen te zetten. Bedenk je situaties waar grote wezens 10 aanvallen van een raketlanceerder nodig hebben om te verslaan, terwijl ze jou in tien seconden kunnen afmaken. Dat de zombies/headcrabs zwak zijn vind ik niet echt een argument, ze worden namelijk of in grote getalen of op moeilijk momenten op je afgestuurd waardoor je soms toch weer rare sprongen moet maken om van ze af te komen.

Het verhaal dan: Het is interessant, maar vaag. Mysterieus, ja, maar nu ik door het spel heen ben heb ik nog steeds geen idee van de drijfveren van de dictator-figuur. Het verhaal komt ongeveer neer op: de wezens van planeet Xen hebben de wereld overgenomen en er een extreme dictatuur van gemaakt. Door het hele spel kom je mensen tegen (al dan niet in zombie/headcrab variant). Jij bent samen met een handje vol hoofdkarakters bezig met het uitschakelen van 'de combine'. Wat de menselijke dictator wil van de wereld? Al sla je me dood. Ik had graag gezien dat er iets meer geschiedenis achter deze 'world domination' zat.

Dan nog even de structuur. Wie half-life 1 gespeelt heeft weet dat de serie bestaat uit knallen en puzzels. Nou waren de puzzels meestal niet erg moeilijk en komen ze er meestal op neer dat je een aantal blokkades op moet heffen om door te kunnen gaan met je weg. Denk aan het verzwaren van een platform om er over heen te kunnen met een voertuig of een weg proberen te vinden in een ruimte vol lasers die bommen activeren. Voor de rest is het voornamelijk doorgaan, de omgeving verkennen en schieten. Dat er geen eindbazen zijn, klopt niet helemaal. Zo nu en dan is er een één op één (of één op twee) gevecht met zware vijanden. Bv. een gevecht met twee luchtschepen die 5/6 keer moeten worden geraakt met een raketlanceerder. Er zijn een aantal van dit soort grote gevechten die ik toch echt wel zie als 'bossfights' maar nooit zo geïntroduceerd worden.

Al met al is half-life 2 een van de beste shooters die ik ken. De grootste pluspunten zijn de sfeer, de controls, het geniale wapen 'de gravitygun', ruimte voor het bedenken van tactieken en, anno 2015 nog steeds supergoeie graphics. Het verhaal heeft (te) veel ruimte voor eigen interpretatie, maar de sfeer is subliem.

avatar van Maarten0402
Hoe ongeloofwaardig dan ook... Ik hoop echt op een nieuw Half-Life deel. Ik ben echt klaar met de huidige (singleplayer)shooters, maar een nieuw Half-Life deel (Episode 3 of HL3?) lijk me weer heerlijk! Helaas is het totaal onwetend en door rond die info...

avatar van GuybrushPeepwood
Wat een ongelooflijk bizar goed spel!! :O

avatar van The_CrY
Onlangs nog eens opnieuw doorgespeeld. Mijn initiële 'klachten', voor zover je daarvan kan spreken, gelden nog steeds: Half-Life 1 had qua verhaal, sfeer, vijanden, en wapens meer originaliteit en had wat meer verbeelding. Echter, Half-Life 2 was zeker toen het uitkwam een enorm indrukwekkend spel qua physics, verhaal, en eigenlijk qua alles. Dat het niet de perfecte opvolger is in mijn optiek, doet niets af aan het feit dat dit spel gewoon de volle mep verdient op eigen kracht. Of het nou de gravity gun is, de heerlijke gunplay, de veelzijdige missies, of gewoon de prachtige manier waarop het verhaal vertoond wordt - de typische Valve manier van "show, don't tell" - Half-Life 2 is gewoon een meesterwerk.

Het begint wat traag en moeizaam met die boottocht, maar daarna begint het avontuur. Met plezier denk ik terug aan Ravenholm, die snelweg missie, Nova Prospekt, en uiteindelijk de voltallige oorlog waar je door de straten van City 17 vecht tegen de zogeheten Striders, en dan... het citadel! De levels zijn ontworpen als een soort speeltuin, met losse, gooibare objecten vrijwel overal verstopt. Er zijn zoveel manieren hoe je dit spel kan spelen. Ook de AI wordt dikwijls geprezen, en met recht. De Combine, hoewel gewoon soldaatjes met een likje verf, zijn een leuke vijand om tegen te vechten. Gemengd met een scala aan zombievarianten en de zogeheten Antlions, is het ook leuk om in bijvoorbeeld Garry's Mod je eigen battles op te zetten.

Nu is het wachten op het vervolg... wordt zo onderhand wel weer een keer tijd na 14 jaar...

wat een top spel veel van genoten zowel single play als multi dit spel was top en dankzij mesa totaal 1 ticket naar een begrafinis hehe