
Half-Life 2 (2004)
PC / Xbox / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Android
Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts, Vivendi en Sierra
Gordon wordt door de mysterieuze G-Man uit zijn stasis gehaald om orde op zaken te stellen in City 17. Een alienras, de Combine, heeft de macht op aarde overgenomen en alle mensen ondergebracht in steden. Het leven van Xen heeft zich gemanifesteerd in de gebieden buiten de beschermde steden maar juist daar zal Gordon naartoe moeten om de Combine te verslaan.
- nummer 21 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=kWnzRGD9NDE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Welke Zal ik doen?
weet dat dit off topic is, sorry mods maar voor 1 keer.
orange box of bioschock 1 + oblivion+ mischien nog bioshock2 (op 1 disc blijkbaar:P )
neem orange box en beleef dit spel voor jezelf. Mij viel hij hard tegen, maar dat ben ik



Ben benieuwd.
(en wow, ik had er nog niet eens aan gedacht, maar bij de orange box zit ook tf 2 en portal 1. HELL YEAH!)

Komt dit wel vaker voor of ligt dat aan mijn exemplaar?

Maakt niks uit, op gegeven moment wen je eraan, en soms gaat het wel 10 minuten weg. Kleine irritatie meer niet, als de game goed genoeg is kan ik daar wel tegen

Heb de hele middag oranje doos gespeeld. Nog niet zoveel half-life, alleen maar het begin. Maar ik heb wel last dat ik de hele tijd gekraak hoor (en niet alleen bij hl ook bij tf2 en portal.).
Komt dit wel vaker voor of ligt dat aan mijn exemplaar?
Heb nog nooit ergens last van gehad met mijn versie.
Volgens mij is dit de perfectie. Nooit zal je denk ik een betere game spelen, het is allemaal tot in de puntjes uitgewerkt: de graphics die er zelfs na al die jaren erg goed uitzien, het boeiende verhaal, de sterke gameplay, de soms nagelbijtende actie scenes en de geweldige locatie's.
Het start mooi, het eerste hoofdstuk zorgt voor een inleiding binnen City 17.
Je komt van de trein en ze laten je wennen aan de realistische graphics waar je zelfs na een tijd misselijk van wordt. Na een spannende achtervolging, is het spel dan "echt" gestart.
Van spannende achtervolgingen op het water, lekker zombie's verslaan met de gravitygun, spannende actie in een gevangenis en gewoon lekker tot rustkomen en kijken hoe mooi Half-Life wel niet is vormgegeven?
De physics maken het spelen nog realistischer, zowel voor de puzzels of gewoon voor je Gravitygun. Het spel is eigenlijk 1 volledige wandeling vanaf de trein tot in de citadel.
Nee, geen overgangsfilmpjes, of irritante cutscenes.
De actie is werkelijk geniaal, van zombie's doden met een Gravitygun, tot grootse gevechten langs het water of aan een haven.
Er is erg veel variatie, vervelen doe je je geen seconde.
De geluiden zijn ook perfect, ieder geluidje klinkt realistisch.
De soundtrack is ook erg goed, de muziek speelt niet veel, maar als hij speelt voert hij de spanning op en is het nog meer genieten blazen.
5 natuurlijk!


Heb net Episode 1 uit, ben nu halfweg aan Episode 2. Wat een heerlijke serie games.
Waarschijnlijk schrijf ik ook wel een stukje bij de twee Episodes.

Van het begin tot einde is het gewoon een adrenaline trip, het blijft echt mega spannend en soms ook erg uitdagend tot het laatste moment. De omgevingen, de wapens en de vijanden van perfect.
Het werd allemaal heel filmisch gebracht en dat gaf echt een mega cool effect.
Ik kan hier echt niets slechts over zeggen en alleen maar blijven over spreken vol lof. Kan alleen nog maar zeggen dat deze nu officieel behoord tot mijn grote favorieten. En als ik ooit hier een top 10 maak dat deze er zeker zou in staan.
En ervaring om nooit meer te vergeten!
5*
Als je ze nog niet niet hebt moet je Episode 1 en 2 ook zeker proberen.


Edit: even voor de zekerheid, ik wil de PS3 versie kopen...
Half - Life 2
Half- Life 2 : Ep 1
Half - Life 2 : EP 2
Portal
Team Fortress2 multiplayer
Geen code dus. Je hebt een beginmenu, kiest je game en hopla je kan spelen.
Mijn orange box is één disc met;
Half - Life 2
Half- Life 2 : Ep 1
Half - Life 2 : EP 2
Portal
Team Fortress2 multiplayer
Geen code dus. Je hebt een beginmenu, kiest je game en hopla je kan spelen.
Aaii relaxt, is goed man thnx! Dan wordt dan ff kopen
Ik vind hem verder on-ge-looooflijk langdradig. Ervaar ik op zich niet als nadelig als het maar goed gedaan wordt, ik ben nog niet afgehaakt dus zal wel iets goed zijn. Viel me alleen op. Morgen weer een paar uurtjes, de komende weken een beetje afwisselen met Super Mario Galaxy 2 en Dragon's Dogma.

Nu vind ik dat je dit nog niet helemaal kan zeggen aangezien de motieven van de combine nog niet helemaal duidelijk zijn maar het gaat er vooral om hoe dat verhaal verteld wordt. Geen enkele game doet het op de manier van Half-Life. Ja, cutscene-loze games zijn er wel meer maar Half-Life (deeltje 1) is daar mee begonnen en geen enkele doet het zo consequent als de Half-Life-serie.
Bovendien is het echt heerlijk gedaan hoe je de ontbrekende jaren van Gordon Freeman zelf moet invullen met de kleine hints die her en der in de game verstopt zijn. Het verhaal wordt je niet door de strot geduwd maar voor een ieder die verder kijkt dan zijn neus lang is is het grootste gedeelte wel te construeren.
Fair enough, maar dat een vertelwijze (relatief) origineel is (in games althans) maakt haar nog niet automatisch fantastisch. Het grote theoretische pluspunt van zo'n vertelwijze is dat je je goed in een personage kan verplaatsen, maar omdat Gordon zo'n lege huls is lukt dat simpelweg niet. Verder ben ik het er wel mee eens dat het verhaal op een zeer subtiele wijze gepresenteerd wordt, en ook de eerstepersoons-vertelling is inderdaad verfrissend, maar die twee elementen hebben er bij mij niet voor gezorgd dat het spelen van Half-Life 2 een geweldige ervaring was, en daar gaat het natuurlijk uiteindelijk wel om.
Hoe lang moet ik nog blijven proberen voor ik een definitieve conclusie vel? Wordt het nog de moeite waard of kan ik beter afhaken?
Ik kan me wel een beetje vinden in je irritatie. Volgens velen is Ravenholm het vetste stuk in de game, dus ik zou voor jezelf kijken of je dat nog wilt zien. Voor mij werd het vooral tegen het einde heel vet, maar bijzonder vond ik het nooit worden.
Bedankt. Ik ga het nog wel even proberen, ik vind het anders ook zo zonde (ik heb hem in één keer gekocht met Episode 1 en 2).
Ravenholm, de uprising en de conclusie zijn de vetste stukken, en dat komt vooral door de sfeer die wordt neergezet. Ik baalde van het eindscherm, en dat is een goed teken meestal.. De opening is juist een wat minder stuk (het ontsnappen via een normaal gedeelte van de stad).
De kritiek hierboven over het ontbreken van muziek vind ik juist een pluspunt. De muziek is wordt heel beperkt ingezet, en dat doet juist goed aan de sfeer. Als er muziek is, is het een soort beloning. Een bijzonder moment, een hint naar opkomende actie of juist om een sinistere sfeer neer te zetten.
Zelf erger ik me dan ook niet aan een identiteitsloos (lees: stil) hoofdpersonage. Tenslotte: JIJ bent het hoofdpersonage. Als je een hoop vijanden verslaat zeg je immers niet 'Gordon schiet iedereen overhoop," maar, "Ik schiet iedereen overhoop". In bv. de Gears of War serie heb ik juist minder binding met de hoofdpersonages. Allemaal tough guys met hun eigen verhaal, maar ík ben het niet.
De controls (PC) in de source engine zijn subliem. Het was even klooien met instellingen maar dan werkte het ook superlekker. Je kunt redelijk improviseren, iets wat ik fijn vind. Draag je bijvoorbeeld een groot object om jezelf te beschermen tegen de kogelregen van de vijand? Ga je de hele zooi bombarderen shieten of schakel je eerst de turrets uit met granaten? Of... laat je het vuile werk opknappen door spinachtige wezens die je onder controle kan houden, of zelfs als decoy kan inzetten.
De moeilijkheidsgraad vond ik prima op hard mode. Grote wezens kunnen in een klap de helft van je levensenergie vernietigen, wat weer nieuwe tactieken afdwingt, zoals healthpacks in je buurt houden en nieuwe schuilplaatsen creëren, bv door autowrakken om je heen te zetten. Bedenk je situaties waar grote wezens 10 aanvallen van een raketlanceerder nodig hebben om te verslaan, terwijl ze jou in tien seconden kunnen afmaken. Dat de zombies/headcrabs zwak zijn vind ik niet echt een argument, ze worden namelijk of in grote getalen of op moeilijk momenten op je afgestuurd waardoor je soms toch weer rare sprongen moet maken om van ze af te komen.
Het verhaal dan: Het is interessant, maar vaag. Mysterieus, ja, maar nu ik door het spel heen ben heb ik nog steeds geen idee van de drijfveren van de dictator-figuur. Het verhaal komt ongeveer neer op: de wezens van planeet Xen hebben de wereld overgenomen en er een extreme dictatuur van gemaakt. Door het hele spel kom je mensen tegen (al dan niet in zombie/headcrab variant). Jij bent samen met een handje vol hoofdkarakters bezig met het uitschakelen van 'de combine'. Wat de menselijke dictator wil van de wereld? Al sla je me dood. Ik had graag gezien dat er iets meer geschiedenis achter deze 'world domination' zat.
Dan nog even de structuur. Wie half-life 1 gespeelt heeft weet dat de serie bestaat uit knallen en puzzels. Nou waren de puzzels meestal niet erg moeilijk en komen ze er meestal op neer dat je een aantal blokkades op moet heffen om door te kunnen gaan met je weg. Denk aan het verzwaren van een platform om er over heen te kunnen met een voertuig of een weg proberen te vinden in een ruimte vol lasers die bommen activeren. Voor de rest is het voornamelijk doorgaan, de omgeving verkennen en schieten. Dat er geen eindbazen zijn, klopt niet helemaal. Zo nu en dan is er een één op één (of één op twee) gevecht met zware vijanden. Bv. een gevecht met twee luchtschepen die 5/6 keer moeten worden geraakt met een raketlanceerder. Er zijn een aantal van dit soort grote gevechten die ik toch echt wel zie als 'bossfights' maar nooit zo geïntroduceerd worden.
Al met al is half-life 2 een van de beste shooters die ik ken. De grootste pluspunten zijn de sfeer, de controls, het geniale wapen 'de gravitygun', ruimte voor het bedenken van tactieken en, anno 2015 nog steeds supergoeie graphics. Het verhaal heeft (te) veel ruimte voor eigen interpretatie, maar de sfeer is subliem.