Half-Life 2 (2004)

PC / Xbox / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Android
single player / online

Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts, Vivendi en Sierra

Gordon wordt door de mysterieuze G-Man uit zijn stasis gehaald om orde op zaken te stellen in City 17. Een alienras, de Combine, heeft de macht op aarde overgenomen en alle mensen ondergebracht in steden. Het leven van Xen heeft zich gemanifesteerd in de gebieden buiten de beschermde steden maar juist daar zal Gordon naartoe moeten om de Combine te verslaan.

avatar van davidov
Iron Rose schreef:
Maar dan heb je een controller en dat vind ik toch wat chiller. Bij een controller weet ik al snel waar elke knop voor dient en bij het toetsenboord moet ik dan steeds weer opnieuw denken. Ik haal het dan teveel door elkaar. Maar goed, dit zal wel aan mij liggen; ik kan er gewoon niet zo aan wennen.

Anyway, ik ben in ieder geval blij dat Half-Life naar de consoles is gekomen anders had ik de game waarschijnlijk nooit gespeeld.

Bij sommige games is dat idd vervelend als er extreem veel knoppen zijn, bij half life valt dat erg mee... springen spatie, sprinten shift, flashlight f, " actie" e..... 4 knoppen de rest heb je niet echt nodig...

Soms als je ook nog bukken hebt, liggen, langzaam lopen, van super wapen verwisselen, "kracht verwisselen" zoals in far cry of bioshock etc etc dan kan ik er ook wel eens zat van worden.

avatar van Iron Rose
rpger schreef:

Ah ok, nou dat is inderdaad een steekhoudend argument.

Ja he?

avatar van Tha)Sven
Hahaha _0_
Btw lijkt hij nu meer op een xbox 360 controller dan een PS 3 controller

avatar van davidov
Wow tof ding, en helemaal niet duur.... *moet ik onthouden*

BoordAppel schreef:

Niet het springen, maar wel richting geven aan je sprongen. Met een muis kan je nu eenmaal gemakkelijker meer nuance aanbrengen, sneller om je as draaien enz. Het is niet voor niets dat elke console shooter richthulp heeft, dat kom je op de pc niet tegen.

Het spelen van een FPS op een console voelt nog steeds aan alsof je een tank bestuurd, ook bij Halo. Het is wel speelbaar maar muis + toetsenbord blijft ongeëvenaard.

Tja, ik kan misschien beter niet ingaan op dit soort ignorant uitspraken, maar goed.. Het keren en nuance aanbrengen met een controlstick gaat prima. Werken met een muis is bij de meesten veel meer ingebakken dan het bewegen met stick, vandaar ook richthulp. De verder gevorderden spelen spellen als Halo na verloop van tijd zonder auto-aim. Met die tank opmerking geef je vooral aan hoe enorm slecht je blijkbaar met een controller kan omgaan. Wist je al dat je de sensitivity kan aanpassen bij de meeste console FPS'? Verder is het een groot voordeel dat je op de 360 het betreffende stuk in H-L2 met een analoge controlstick kan doorlopen i.p.v. de gebrekkige digitale WASD toetsen.

avatar van Fluidvirgo
Ik heb ook weinig ervaring met het spelen van FPS games met een joypad. Probeerde al een aantal keer Resistance op de PS3, maar ik blijf er moeite mee hebben, dus kan me het commentaar van SilverGun wel voorstellen.
Tuurlijk, wanneer je ervaring opdoet zal je er wellicht meer uit kunnen halen (vrienden van me zijn er zeer goed in), tot die tijd blijft het voor mij idd als het besturen van een tank, mooie metafoor, trouwens!

Even ontopic: met het overschot aan FPS games is het heel moeilijk om nog met nieuwe dingen te komen. Wil je je onderscheiden, dan zal je met een wel heel denderend product aan moeten komen. Half-Life 2 deed dat! Eindelijk weer eens een FPS doorgespeeld zonder halverwege wegens boredom af te haken, en dat mag in mijn geval wat zeggen...
Met recht een classic!

****1/2

Heeft de Half-Life 2 versie uit de Orange Box eigenlijk commentaar van de makers, of zit dat er niet bij?

avatar van SilverGun
Nee helaas niet. De rest van het pakket wel.

avatar van Deftones_JP
Dat zou ik inderdaad heel vet gevonden als ze dat toegevoegd hadden. Ze wijzen toch op een hoop details met dat commentaar. Hoewel ik die dingen pas bij de tweede keer spelen aanzet vind ik het wel heel erg vet dat commentaar. Je merkt op die manier hoe diep ze hebben nagedacht over de details en achtergronden.

avatar van kArIzMa_TuRk
Half-Life 2 is (hier op de site) meer gespeeld dan het eerste deel.

Logisch lijkt me. GamesMeter heeft voornamelijk een jong publiek dat het eerste deel niet zal kennen.

avatar van Deftones_JP
Ik vond de vibe van het eerste deel persoonlijk beter. Hoe het begon enzo. De geheimzinnige G-man die nog onbereikbaarder lijkt dan in deel 2. Bovendien vond ik het black mesa complex heel sfeervol uitgewerkt.

avatar van Tsjo-Wi
Eindelijk uitgespeeld, op PS3. Mooie game. Het barst gewoon van de kwaliteit: de graphics, de sound, de physics van alle voorwerpen en de ragdoll physics van de vijanden, de AI van de combine-soldaten, alles is gewoon super goed uitgewerkt. Tel daarbij op dat de game behoorlijk gevarieerd is (het ene moment schiet je in een eng dorpje hordes zombies af, het andere moment race je met een buggy over stranden etc.) plus dat de game best lang is, en ik kom al gauw op een hele hoge score. Enige puntjes van kritiek zijn dat de omgevingen soms een beetje saai worden en dat het verhaal niet goed naar voren komt. Ik vond dat er gewoon te weinig verhalende momenten waren, terwijl het achtergrondverhaal juist zo vet is. Daarom 4,5*

Nu ga ik gauw episode 1 en 2 spelen

avatar van tovenaar
Beetje raar waarom ik Half-Life 2 altijd links heb laten liggen. Half-Life 1 vond ik een leuke game, maar zeker niet meer dan dat. Jaren later komt daar dan een Orange box uit, toch maar eens even aanzetten.... en niet meer afgezet. De Gravity-gun zorgt voor behoorlijk wat lol: Combine doodgooien met een verwarming is heerlijk. Lekker lange game, waarin veel variatie in omgeving zit, zodat het niet gaat vervelen. Vrij lineair misschien, maar met de nodige puzzles onderweg vind ik dat niet erg.

Weet iemand trouwens of de Half-Life 2 uit de Xbox360 Orange Box versie een grafische update heeft gehad of zag het er altijd al zo uit? Behoorlijk fijne graphics.

Op één gebied steekt Half-Life 2 honderd koppen boven veel andere games uit en dat is het geluid. Enorm lekker, vooral als je gaat schieten met de Pulse-gun. Heerlijk dof geluid, dat een flinke impact suggereert.

Ik kan wel zeggen dat ik meteen hooked was en pas weer rust had toen ik het spel helemaal uit had gespeeld. Speelde vrij lekker op de 360 moet ik zeggen, weinig last gehad van controls. Wel van irritante glitches waardoor ik sommige stukken van de game helemaal opnieuw moest spelen. Zal wel met de port te maken hebben. Desalniettemin stom.

avatar van Deftones_JP
Van glitches heb ik geen last gehad! En even over die update; die is er niet geweest. Valve is wel een tijdje bezig geweest met het overzetten van deze game.

avatar van SilverGun
Die glitches heb ik nergens gehad en zijn voor zover ik weet ook niet algemeen bekend.

De Orange Box versie heeft inderdaad een grafische update gehad. HDR belichting maakte oorspronkelijk pas bij Episode One zijn intrede (nou ja, eigenlijk techdemo Lost Coast) maar is nu dus ook toegepast bij Half-Life 2. De modellen van de Vortigaunts zijn ook aanzienlijk verbeterd. Episode Two is er helemaal een stuk op vooruit gegaan t.o.v. H-L2, ziet er schitterend uit.

avatar van tovenaar
Heb toch echt een aantal glitches gehad (bijvoorbeeld mijn auto die vast zat in het water en er met geen mogelijkheid meer uit kwam). De ergste glitch was echter in Half-Life 2 Episode 2. Zie dit bericht.

avatar van SilverGun
OK, dat is zeker vervelend. Ben ze zelf gelukkig niet tegengekomen.

avatar van Deftones_JP
O jullie bedoelen een grafische update t.o.v. de pc versie. Ze hebben op de xbox 360 inderdaad die dynamic lightning e.d. toegevoegd. Ik dacht dat jullie een tussentijdse update bedoelden.

Erg knappe game die op veel fronten sterk in elkaar steekt. De hele creapy sfeer zit er weer goed in. Grafisch en kwa geluid was de game echt pure klasse. Ook de gameplay was erg boeiend. Het interactieve was erg goed uitgewerkt en gaf de game een meerwaarde. De game is meer dan een simpele shooter, zoals HL 1 dat ook was. Prachtige opvolger waar weinig mis mee is.

Dit spel ken ik nog niet moet ik ook maar eens proberen.

Half Life 2 maakt gebruik van de zelfde engie als Vampire: The Masquerade - B... dus dan moet die wel goed zijn want Vampire: The Masquerade - B... Is gewoon fantastich de beste RPG die ik ooit gespeeld heb en zeker een van de beste RPG`s ooit dus als je Half-Life 2 goed vind dan moet je zeker Vampire: The Masquerade - B... proberen als je wilt.

Nu ga ik Maandag denk ik naar Free record shop ff kijken of ze Half life2 hebben voor de PS3.

RedLine schreef:
Dit spel ken ik nog niet moet ik ook maar eens proberen.

ja persoonlijk vind ik Vampire The Masquerade Bloodlines beter dan Half-Life 2 maar je moet zeker Half-life2 ook proberen want die is ook heel goed.

Gamer88000 schreef:

Jan doe ik Woensdag krijg ik de Orange box daar zit half life 2 in en alle 2de episodes +nog 2 anderen spellen voor 67,00 Euro op de PS3.

avatar van Tsjo-Wi
RedLine schreef:

Volgens mij ligt die Orange Box voor maar 40 euro bij Free Record Shop..

Tsjo-Wi schreef:

Volgens mij ligt die Orange Box voor maar 40 euro bij Free Record Shop..

Nee kijk :

avatar van SilverGun
Bij de Mediamarkt ligt ie voor 39 euro.

Ja ik heb het toch voor 40EURO gekocht het was een fout op de site.

Maar wat zijn de verschillen tussen de PS3 En andere console versies?? Hebben ze nog iets beter gemaakt of??

Pff valt erg tegen ik dacht dat het een goed spel was.
Ik vind het niet zo veel bijzonders ik word er misselijk van die camera.

avatar van SilverGun
De PS3 versie is door EA overgezet i.t.t. de 360 versie, die door Valve zelf geconverteerd is. En dat uit zich in een aantal manko's in de PS3 versie, o.a. framerate problemen. Die zijn echter niet zo ernstig dat het daadwerkelijk invloed op de gameplay heeft.

SilverGun schreef:

Ok dankje ik het het net gerolen voor een spel die ik leuker vind.

Stranglehold.