
Half-Life 2 (2004)
PC / Xbox / PlayStation 3 / Xbox 360 / Macintosh / Android
Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Valve
Uitgegeven door Electronic Arts, Vivendi en Sierra
Gordon wordt door de mysterieuze G-Man uit zijn stasis gehaald om orde op zaken te stellen in City 17. Een alienras, de Combine, heeft de macht op aarde overgenomen en alle mensen ondergebracht in steden. Het leven van Xen heeft zich gemanifesteerd in de gebieden buiten de beschermde steden maar juist daar zal Gordon naartoe moeten om de Combine te verslaan.
- nummer 20 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=kWnzRGD9NDE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
In Half-Life 2 worden veel nieuwe Characters geïntroduceerd. Zo ontmoeten we Alyx en Dog, Maar ook de combine met hun Striders. Valve houd de spanning er erg goed in door op een scherm zo af en toe een filmpje te laten zien waarin we daadwerkelijk een combine zien, bijvoorbeeld als ze in capsules weggaan.
Het verhaal borduurd mooi verder, het is zeer vernieuwend maar ook vertrouwd, Natuurlijk zijn er minmpunten, zo vind ik zelf het jammer dat we niet erugkunnen naar Black Mesa, maar dat is ook logisch! maar wat niet is kan nog terugkomen.
Prachtige Graphics nogmaals, als Valve het een jaar eerder had uitgebracht, asl de source-code niet was gelekt, was het een ware revolutie!, een ijzersterk verhaal maakt van deze game een klassieker, en nog, nog weten we niet wie de G-man is...
***5.0***
Ik wacht nog steeds vol verwachting op de Episode 2 add-on. Samen met GTR2-racing het enige spel wat ik na 2000 nog gekocht heb.
Zijn er nog mensen hier die wel eens de online death/team-match spelen?
Zeer goed vervolg op de klassieker Half-Life. Vooral de gravity en buoyancy eigenschappen voegen een interessant spelelement toe.
Ik wacht nog steeds vol verwachting op de Episode 2 add-on. Samen met GTR2-racing het enige spel wat ik na 2000 nog gekocht heb.
Zijn er nog mensen hier die wel eens de online death/team-match spelen?
Ja, en ik speel ook veel via hamachi, virtueel LAN!

Half-Life 2 is een geniaal spel en prachtig vervolg op deel 1. Het is vrij lineair maar door de uitstekende AI is geen enkel gevecht hetzelfde. De actie is echt geweldig adrenalineverhogend. Vooral als je op hard een gunship of Strider neer moet halen terwijl je van alle kanten ook nog eens door de Overwatch beschoten wordt. De gravitygun is het briljantste wapen ooit en kan voor erg veel variatie zorgen, je hoeft hem niet te gebruiken maar het zorgt voor veel plezier als je het wel doet. Vooral in Ravenholm, als je net de gravgun gekregen hebt is het prijsschieten met sawblades en alles wat je maar tegenkomt.
De graphics zijn (zelfs nu nog!) schitterend. Vooral wat betreft de menselijke personages zijn ze nog niet overtroffen. Iedereen praat lipsync en gezichten hebben echt karakter en veel detail. De physics helpen hier ook erg goed aan mee, als je ergens een granaat neergooit en je ziet vervolgens je vijanden wegvliegen geeft dat altijd veel voldoening. Maar ook hoe zwaar objecten zijn en hoe ze zich bijvoorbeeld in water gedragen klopt heel erg goed.
Speciale vermelding verdient ook nog het geluid wat echt ongelofelijk goed is. Vooral de geluiden van die zombies zijn prachtig, ergens hoor je nog de menselijkheid erin door maar dan op een gruwelijke misvormde manier. Ook de Striders maken echt prachtige geluiden, een vreemd soort gehuil. De voice acting is ook perfect. Goed van Valve dat ze niet zomaar wat grote namen hebben genomen maar echt de perfecte stem bij elk personage hebben gezocht. Geweldig idee om Louis Gossett Jr. als de vortigaunts te casten, geweldige stem heeft die kerel.
Het verhaal is wederom geniaal en laat de diepgang van deel 1 pas echt goed zien. Toen het spel net uitkwam was daar veel commentaar op, dat het verhaal nergens op sloeg maar dat is compleet onterecht. Eerst snapte ik ook niets van het verhaal maar hoe meer ik erover ga nadenken hoe beter het in elkaar steekt. Het is zoals de serie Lost, op het eerste gezicht zitten er veel gaten in het verhaal maar hoe meer je te weten komt hoe beter alles in elkaar valt. Ik twijfel er niet aan dat het verhaal van Half-Life een prachtig einde gaat krijgen.
5*
Ook nog even een applausje voor de Source SDK die je ook bij Half-Life krijgt. Geweldige editor waarvan de basisprincipes niet zo moeilijk te leren zijn.
Heb het ding nooit uitgespeeld. Ben ergens gestopt na de zombies denk ik (of het stukje in dat dorp waar die bolletjes op je af komen).
2*
De physics zijn zoveel meer dan dat. Dat zou je moeten weten als je tot Ravenholm bent geweest waar je juist de physics moet gebruiken om te overleven.
Veel puzzels ook die met de physics te maken hebben.
Ik vond Ravenholm niets minder dan geniaal, perfecte sfeer en unieke gameplay, nooit eerder vertoond. En wat haat ik die grote, met gifheadcrabs gooiende, zombies zeg

Dat kan. Maar ga dan niet lopen roepen dat de physics niet gebruikt worden buiten het oprapen van dozen want dat is gewoon niet waar.
Dat riep ik dan ook niet. Maar ik ben iemand die liever gaat voor wat minder gameplay opties die beter uitgebalanceerd zijn dan de spellen waar alles kan en daarmee voor mij ook alles oeverloos saai wordt. Ik ben zo iemand die elk dingetje probeert op te pakken en daarmee een half uur tijd verliest en vaak alsnog wat sip achterblijft als er niks leuks mee aan te vangen is.
Vond de levels juist erg afwisselend. Glij je met je boot over de rivier, wordt je eerst beschoten door helicopters die ook nog eens mijnen dropt die je moet ontwijken. Heb je die ontlopen dan kom je bij een sluis of iets dergelijks die je in een huisje moet opendoen en prompt zit je weer in close-combat met de Combine.
En het contrast tussen Ravenholm en die toren op het einde kán niet groter natuurlijk. Prachtig design ook, vooral van City 17. Je waant je, met dank ook aan het gedrag van de Combine, echt in een totalitaire staat.

3,5*
Ik zal je vage opmerking wel weer verkeerd geinterpreteerd hebben. Dat jij je tijd verspilt met het oppakken van dingen en het jammer vind dat je er verder niets mee kan aanvangen is niet de schuld van het spel. Dan kan je het net zo goed verwijten dat je niet verder komt als je eeuwig in rondjes blijft rennen.
Overigens is het misschien wel mogelijk om iemand met een op te pakken voorwerp dood te gooien, dat gaat alleen heel erg lang duren.

Zeker aangezien sommige zaken wel nuttig waren om op te pakken en te gebruiken. Het uitvissen welke nu wel en niet vond ik storend.
Wat betreft het afwisselend zijn van levels geldt dat enkel tussen levels zelf, daar zat inderdaad veel variatie. Maar het stukje met de boot op de sloot was kanaaltje varen, vijand stukje doorkomen, kanaaltje varen, vijand base doorkomen. Had het spel daar bijna al weggelegd, leek mij geen einde aan te komen.
Dat is geen triviale rommel, het maakt dat de wereld van Half-Life een stuk levendiger aanvoelt dan andere games. Het ziet er toch veel beter uit dat een ontploffende granaat je vijanden en alles wat in de buurt ligt wegblaast dan dat alles gewoon doodleuk blijft liggen? Bovendien komt daar ook weer gameplay bij kijken, aangezien je moet oppassen waar die rommel neer gaat komen die je net opgeblazen hebt.
Een beetje logisch nadenken en je komt al een heel eind. Die schoen gaat je niet verder helpen.
Wat betreft het afwisselend zijn van levels geldt dat enkel tussen levels zelf, daar zat inderdaad veel variatie. Maar het stukje met de boot op de sloot was kanaaltje varen, vijand stukje doorkomen, kanaaltje varen, vijand base doorkomen. Had het spel daar bijna al weggelegd, leek mij geen einde aan te komen.
Zulke banale omschrijvingen van ogenschijnlijk repetitieve gameplay zijn bij elk spel mogelijk natuurlijk.
Je kunt het ook beschrijven als een afwisseling tussen in de omgeving geïntegreerde puzzels met physics, close combat tegen Combine met geavanceerde AI en Airboat-chases met Gunships op je hielen en mijnenvelden in je vaarwater. Het is dat de gravity gun nog niet van de partij was anders was het feest compleet geweest.
Ik moet wel toegeven dat het een lang stuk was. Maar bij mij werkte dat juist goed werkte omdat het de diversiteit in levels verklaarde. Eerst een end door niemandsland ploegen voordat je bij Ravenholm en even later de zee aankomt is een stuk geloviger dan een laadschermpje of cutscene.
Voor de rest is de gravity gun natuurlijk 1 groot feest. Het bracht zoveel leuke variaties met zich mee en zorgde voor totaal nieuwe gameplay. Mijn favoriete stukje was in Ravenholm, met die supersnelle zombies die krijsend op je af renden. Verschrikkelijk irritante vijanden, in de goede zin van het woord.
5* is een beetje laag voor een game als dit, maar je kan nu eenmaal niet hoger geven.
Triviaal en voor mij compleet oninteressant. Verder kom je met logisch nadenken dat eind om het spel door te komen, meestal niet om leuke secrets en aardigheidjes te ontdekken.
En 8 uur naar slapende RPG characters in een inn kijken is waarschijnlijk ook veel geloofwaardiger. Ik vind het er alleen niet boeiender op worden. Het stuk in Ravenholm duurde mij bijv ook veel te lang. Teveel van hetzelfde, te lang na elkaar.
Inderdaad mogelijk, maar omdat het mij hier enorm stoorde zet ik het hier neer.
Onbegrijpelijk. Ik blijf het complete non kritiek vinden. Het ziet er beter uit en het zorgt voor afwisselender gameplay. Omdat jij je niet kan inhouden en dingen doet waar je niets aan hebt, is het de schuld van het spel. Right...
Wen er maar aan trouwens, elk spel dat tegenwoordig uitkomt heeft physics. Logisch natuurlijk.
Omdat jij je niet kan inhouden en dingen doet waar je niets aan hebt, is het de schuld van het spel. Right...
Waarom zou het niet kunnen dan om een steen op te nemen, die door een raam te kijlen en naar binnen te klimmen ? Veel van dit soort spellen hebben geheime kamertjes, dus lekker proberen. Als de interactie dan te pover blijkt reken ik dat het spel aan ja.
Ik blijf het non-hype noemen dat het de gameplay zoveel beter maakt.
Verder moet ik niet al te veel wennen want ik game gewoon niet meer. Wanneer er een AvsP/Doom 3 engine combo uitkomt wil ik nog wel eens achter m'n PC kruipen, maar voor minder waag ik mij er niet meer aan.
Grappig dat je dan een voorbeeld geeft wat in HL2 gewoon kan. Niet elk raam natuurlijk, maar het is onredelijk om dat te eisen. Bovendien is het erg duidelijk als je een raam kan inslaan.
Dan vind je het maar onredelijk. Ik vind het storend (en het zorgt vaak ook voor tijdverlies). Als een spel een verwachting van interactiviteit opwekt die het niet waarmaakt vind ik dat een duidelijk minpunt.
is dat zo?
Dat het voor de rest de meest interactieve, levendig realistische en ongelooflijk uitgebreide gameplay biedt die er bestaat doet er blijkbaar niet toe (om over de rest van de vele kwaliteiten van deze briljante FPS maar nog te zwijgen). De levels saai noemen kan ik al helemaal niet bij, maar goed, het is zijn mening, ik heb mij iig weer kostelijk geamuseerd met deze prachtige sequel. Hetzij iets minder dan het origineel, en daar moet ik OH bijtreden wat dat repetitieve betreft. Er zijn wel een paar momenten waarbij het een beetje wou aanslepen, bijvoorbeeld en vooral idd dat stuk met die zombies.
Maar dan raad ik OH meteen ook even aan om toch nog wat verder te spelen. Er zijn nog verschillende dingen te zien en mee te maken, de kans is dus reeel dat het tij toch nog (enigszins) kan keren voor u.

Van mij: een goeie 4 sterren.
De puzzels in het spel zijn een soort minigames, en dit vind ik een leuke toevoeging aan het spel.
Maar waar ik mij mateloos aan kon ergeren waren al die zombies. Ik ben nou eenmaal niet zo'n fan daarvan. Ik vind het vechten tegen al die "soldaten" en andere machines dan intressanter en leuker. Vooral zo' n soort robotspin met poten zo groot als een huis kan mij wel bekoren.
4*
Zombie slaat zich door dunne houten muur. Zombie omverkegelen met radiator. Zombie staat op en komt weer op je af. Zombie nog een keer omverkegelen, maar nu met een ton. Zombie staat op en komt eens te meer op je af. Zombie met een zaagblad van zijn benen verlossen. Zombie valt, maar kruipt naar je toe. Zombie tenslotte in de fik zetten en wachten tot hij versmeuld was.
Niet spannend, maar ik vond het geweldig!